Tannenberg 1914 - scenariusz do TOAW

..i inne gry Leguna.
Awatar użytkownika
Legun
Chef d'escadron
Posty: 1026
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:51
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 4 times
Been thanked: 15 times

Tannenberg 1914 - scenariusz do TOAW

Post autor: Legun »

Podstawowym elementem całej koncepcji jest „Niemiecka Panika”. Jeśli Rosjanom uda się wywołać paniczną reakcję Niemców (wycofanie dwóch korpusów z zachodu), natychmiast zwycięstwo przesuwa się o dwa poziomy w ich stronę. W sumie wygląda to tak:
- Rosyjskie OV (miażdżące zwycięstwo) – Niemcy spanikowali i są operacyjnie pobici (teren+straty+eliminacja sztabów)
- Rosyjskie SV (zwycięstwo znaczące) – Niemcy spanikowali a operacyjnie jest remis
- Rosyjskie MV (marginalne zwycięstwo) – Niemcy spanikowali ale odnieśli marginalne zwycięstwo operacyjne
- Remis - Niemcy spanikowali ale operacyjnie wygrali znacząco LUB nie spanikowali ale są operacyjnie poblici
- Niemieckie MV – Niemcy spanikowali ale operacyjnie wygrali miażdżąco (wynik historyczny) LUB nie spanikowali a operacyjnie jest remis
- Niemieckie SV – Niemcy nie spanikowali i operacyjnie wygrali marginalnie
- Niemieckie OV – Niemcy nie spanikowali i operacyjnie wygrali znacząco

Teraz o panice
Nie ma jednego punktu terenowego, który decyduje o panice. Jest za to zmienna gry (czyli wartość obliczana w tajemnicy przed graczami na podstawie różnych wydarzeń i ich niezależnych decyzji). Zmienna nazywa się GEPART (German Panic Reaction Trigger). Jeśli osiągnie założoną wartość, następuje panika (w kampanii oznacza to także przybycie posiłków z zachodu – w scenariuszu krótkim i tak nie zdążą przybyć, bo się kończy 3.IX).
GEPARTA zwiększają rosyjskie postępy terenowe (w zasadzie każde miasteczko w Prusach daje im 3VP, co ważniejsze trochę więcej)
GEPART zmniejsza się trochę w każdym ruchu

Najważniejsze jednak jest to, że gra przewiduje szereg opcji dla graczy oraz opcji losowych, zwanych HABIT (Handicap/Bonus Increase Trigger). Każdy z graczy dostaje w pierwszym ruchu 3 TO (opcje do wyboru – każda niezależna), pozwalające zwiększyć lub zmniejszyć GEPARTA. W drugim etapie opcje te znikają. Są też 4 HABITY losowe. Celem jest to, by gracz nie mógł przewidzieć, w którym momencie pojawi się panika dowództwa i tym samym nie robił żadnych „rzutów na taśmę” ani „obron Częstochowy”. Ma przyjąć założenia, co dowództwo jeszcze wytrzyma (gracz niemiecki) lub co Niemców zmusi do ściągnięcia sił z zachodu (gracz rosyjski) i ryzykować.

HABITY służą też symulacji zjawisk historycznych, przy zachowaniu ich nieprzewidywalności. Są one takie:

NIEMIECKIE:
1) Ersatz Gwardii – gracz niemiecki dostaje dodatkowe uzupełnienie w postaci Dywizji Zapasowej Gwardii (Garde Ersatz Division) oraz dywizje Landwehry Goltza i Bredowa przybywają szybciej – GEPART +2
2) Zwolnienie Prittwitza – pojawia się sztab Hindenburga (normalnie wchodzi dopiero gdy wybuchnie panika) oraz dodatkowo linia umocnień nad Węgorapą (na kształt Olsztynieckiej Pozycji Leśnej) – GEPART +1
3) Szczerość względem Austriaków – (Niemcy nie mamią sojuszników i ci nie robią zuchwałej ofensywy na Lubelszczyźnie) – Rosjanie dostają dodatkowo Korpus Gwardii jako niespodziewane uzupełnienie dla 2 Armii gdzieś pod koniec sierpnia – GEPART –3

ROSYJSKIE:
1) Wczesna gotowość rosyjskich rezerw – dywizje rezerwowe pojawiają się wcześniej – GEPART -2
2) Żyliński pogania Rennenkampfa – korpusy 1 Armii nie popadają w losowe unieruchomienie, co się zdarza w wariancie podstawowym – GEPART –1
3) I Korpus maszeruje na Toruń – korpus ten nie pojawia się w grze jako rosyjskie uzupełnienie – GEPART +3

LOSOWE:
1) Złamany kod – Niemcy mają podwyższony poziom rozpoznania – GEPART +2
2) Zawiść Samsonowa – korpusy 2 Armii są losowo unieruchamiane – GEPART +1
3) Zaopatrzenie dla Samsonowa – początkowy poziom zaopatrzenia wojsk 2 Armii podnosi się – GEPART –2
4) Niesubordynacja von Francoise – tu nie mam jeszcze pomysłu na efekt – GEPART –1

Pozostaje oczywiście problem zrównoważenie, chętnie jednak poznam Waszą opinię o samej koncepcji.
Autorze! Nie zmuszaj gracza do powtarzania historycznych błędów - pozwól mu robić własne.
Awatar użytkownika
Mariusz
Adjoint
Posty: 733
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:53
Lokalizacja: Warszawa/Bruksela
Has thanked: 65 times
Been thanked: 28 times

Post autor: Mariusz »

Kiedy scenariusze pojawią się na stronie, czy można już je ściągać (np. albo dostać na maila od autora)?
Alea iacta est.
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9508
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Post autor: Andy »

Jeszcze chyba nie można. Legun pracuje nad tym.
A jak skończy, to stąd: http://www.the-strategist.net/RD/news.php
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2490 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Stronka już jakiś czas działa, choc niezbyt intensywnie, ale jak na nas całkiem dużo ludzi..
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
ODPOWIEDZ

Wróć do „Rok 1920, Ostatnia wojna cesarzy”