Early Musket&Pike po polsku

Forum grupy Los Diablos Polacos
Awatar użytkownika
ozy
Tai-sa
Posty: 1498
Rejestracja: czwartek, 30 marca 2006, 10:30
Lokalizacja: Opole

Early Musket&Pike po polsku

Post autor: ozy »

Przy wydatnej pomocy leliwy przetłumaczyliśmy "Wczesną" Musket&Pike Battle Series, czyli uproszczoną wersję tego systemu, stworzoną przez Bena Hulla do rozgrywania bitew z pogranicza XVI i XVII w.

Ściągnąć można stąd:

http://www.diablospolacos.com/pages/pos ... lsku45.php

Zapraszam do lektury, komentowania, grania i wpisywania ewentualnych uwag i poprawek, które chętnie naniesiemy. :)
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: Early Musket&Pike po polsku

Post autor: Leliwa »

I zmodyfikowaną przez Florenta Coupeau dla potrzeb bitwy pod Nieuport. Tłumaczenie niejako łączy obie wersje, szczególnie jeśli chodzi o tabele. Ponadto instrukcja jest przeredagowana i wzbogacona o rozwiązania z wersji "pełnej", jak czytający zauważą.

Wprowadziliśmy dwie propozycje małych zmian.
1) Dla rękawów muszkieterskich daliśmy możliwość wycofania przed starciem i odwrotu przez własne tercio
2) Dla skrajnych wyników w tabeli walki wprowadziliśmy wynik "brak rezultatu" zamiast straty poziomu morale. Uzasadnienie: związana z walką utrata zwartości szyku przy wyraźnym zwycięstwie byłaby równoważona przez wzrost ducha bojowego, co mogłoby niwelować negatywne efekty walki.
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43342
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3919 times
Been thanked: 2489 times
Kontakt:

Re: Early Musket&Pike po polsku

Post autor: Raleen »

Dobra robota Koledzy. Skoro tak się wzięliście za tłumaczenie i udostępniacie je szerokiej publiczności, rozumiem, że rozważacie polskie wydanie (jeśli nie tej gry to czegoś zbliżonego)?
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
ozy
Tai-sa
Posty: 1498
Rejestracja: czwartek, 30 marca 2006, 10:30
Lokalizacja: Opole

Re: Early Musket&Pike po polsku

Post autor: ozy »

Tak, rozważamy. Zależy od tego, czy znajdą się chętni by profesjonalnie opracować odpowiednie bitwy. Kiedyś Witek pracował nad Byczyną (już do niego napisałem) a Gladky nad Kokenhausen (leliwa ma go łapać) - jeśli chłopaki będą mieli czas i ochotę - choć wiem, że lata lecą i obaj mają ważniejsze sprawy na głowie. :)

Francuzi z VV robią Kircholm, ale ogranicza ich przyjęta forma wydawnicza (wielkość planszy) i nie jesteśmy pewni czy uda im się poprawnie oddać przebieg bitwy. No ale jestem z nimi w kontakcie.
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Awatar użytkownika
Neoberger
Général de Brigade
Posty: 2098
Rejestracja: sobota, 7 listopada 2009, 19:19
Lokalizacja: Wwa
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Early Musket&Pike po polsku

Post autor: Neoberger »

Co do przepisów mam dwa pytania.

W Nieuport można chyba zrobić dwie aktywacje skrzydłem. U Was trzy. Coś mylę?

Wycofanie muszkieterów skutkuje sprawdzeniem morale Tercio. A wg mnie to muszkieterzy powinni tracić morale automatycznie, a Tercio nie może się nic zdarzyć. Czy widzieliście stronę o Tercio? Są tam rysunki, z których jasno widać szyki i to, że muszkieterzy nie mogli naruszyć szyku Tercio, a wycofanie muszkieterów nie wpływało na samopoczucie Tercio, bo grupa muszkieterów umieszczona przed Tercio tak właśnie miała działać i wszyscy o tym wiedzieli, więc nie powodowało to upadku ducha. Już to kiedyś tłumaczyłem. Od starożytności do czasów nowożytnych szyk był wszystkim, twardszy przeważał nad słabszym, a ćwiczone manewry nie wpływały na morale.
Berger
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: Early Musket&Pike po polsku

Post autor: Leliwa »

W tym systemie możliwe są 3 aktywacje pod rząd jednego skrzydła.
1) Wolna
2) 1 kontynuacja
3) 2 kontynuacja

Nic nie zmienialiśmy.

Co do muszkieterów, nie chciałbym mówić za Ozy'ego, ale to zapewne jeszcze rozważymy, zależnie od tego jak przebiegać będą testy. Wygląda to logicznie przy froncie tercio 50-60 metrów i heksie 150-metrowym.
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Awatar użytkownika
ozy
Tai-sa
Posty: 1498
Rejestracja: czwartek, 30 marca 2006, 10:30
Lokalizacja: Opole

Re: Early Musket&Pike po polsku

Post autor: ozy »

Tak jak pisze leliwa - to propozycja. Chętnie słuchamy innych, więc dzięki za uwagi. W sumie to szyk rękawu w kontakcie z tercio musiał się rozpaść, a nie odwrotnie.
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Awatar użytkownika
Neoberger
Général de Brigade
Posty: 2098
Rejestracja: sobota, 7 listopada 2009, 19:19
Lokalizacja: Wwa
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Early Musket&Pike po polsku

Post autor: Neoberger »

W podstawce na pewno były 3 aktywacje.

Ale w Nieuport jest pokrętnie napisane:
4.3 - Continuation
A player may attempt to continue with an activated wing (under a Chargez ! or Marchez !
order) a second time for a maximum of 2 activations.

Muszkieterzy - nie ma możliwości żeby zdezorganizowali Tercio.
Takie przepisy występują pewnie w grach epoki napoleońskiej, ale tam nie ma muru z pik.
Muszkieterzy mogli przebiec obok pikinierów, między nimi a arkebuzerami dokładnie. Arkabuzerzy mogli się przesunąć, cokolwiek, ale nie niszczyło to szyku Tercio.
Był to przede wszystkim manewr zaplanowany i ćwiczony.

Ale padło ważne stwierdzenie. Gra jest grą i trzeba każde rozwiązanie przetestować jak to wychodzi w praniu ;-)
Niecierpliwie czekam na wyniki doświadczeń.

Pzdro
Berger
Awatar użytkownika
Neoberger
Général de Brigade
Posty: 2098
Rejestracja: sobota, 7 listopada 2009, 19:19
Lokalizacja: Wwa
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Early Musket&Pike po polsku

Post autor: Neoberger »

Dlaczego nikt mi nie powiedział? Dlaczego żyłem w ciemności?
Dopiero po latach się doczytałem, że grałem źle nie stosując zasady stoków łagodnych (przekroczenie jednej wysokości nie powoduje utraty formacji).
Dopiero po latach zauważyłem, że Sweden On Fights różni się mapami od nowych wcieleń gry.
Ale tuman ze mnie.
Teraz to się gra.
Tak mi do tej pory wszystko stawało, że nie wiedziałem czy autor zwariował czy ze wzrokiem coś nie tak.

Uff. Odrabiam wieloletnie zaległości. Avanti jak mawiali cesarscy ;-)
Berger
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2424
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 17 times
Been thanked: 53 times

Re: Early Musket&Pike po polsku

Post autor: Teufel »

LPD planuje coś wydać w systemie?
Legiony i ja mamy się dobrze.
Awatar użytkownika
ozy
Tai-sa
Posty: 1498
Rejestracja: czwartek, 30 marca 2006, 10:30
Lokalizacja: Opole

Re: Early Musket&Pike po polsku

Post autor: ozy »

Teufel pisze:LPD planuje coś wydać w systemie?
Tak i szukamy designerów chętnych do opracowania określonych bitew. To wszystko raczej będzie projekt niekomercyjny, bo rynek wiele tego nie wchłonie. Ale jakby kto miał ochotę wspólnymi siłami stworzyć "polski" system to zapraszamy do współpracy.
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Zablokowany

Wróć do „Los Diablos Polacos”