Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest wtorek, 21 listopada 2017, 14:11

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Early Musket&Pike po polsku
PostNapisane: czwartek, 20 grudnia 2012, 19:23 
Tai-sa
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 30 marca 2006, 10:30
Posty: 1513
Lokalizacja: Opole
Przy wydatnej pomocy leliwy przetłumaczyliśmy "Wczesną" Musket&Pike Battle Series, czyli uproszczoną wersję tego systemu, stworzoną przez Bena Hulla do rozgrywania bitew z pogranicza XVI i XVII w.

Ściągnąć można stąd:

http://www.diablospolacos.com/pages/pos ... lsku45.php

Zapraszam do lektury, komentowania, grania i wpisywania ewentualnych uwag i poprawek, które chętnie naniesiemy. :)

_________________
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare

www.facebook.com/DiablosPolacos


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Early Musket&Pike po polsku
PostNapisane: czwartek, 20 grudnia 2012, 21:04 
Général de Division Commandant de place
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:00
Posty: 4003
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
I zmodyfikowaną przez Florenta Coupeau dla potrzeb bitwy pod Nieuport. Tłumaczenie niejako łączy obie wersje, szczególnie jeśli chodzi o tabele. Ponadto instrukcja jest przeredagowana i wzbogacona o rozwiązania z wersji "pełnej", jak czytający zauważą.

Wprowadziliśmy dwie propozycje małych zmian.
1) Dla rękawów muszkieterskich daliśmy możliwość wycofania przed starciem i odwrotu przez własne tercio
2) Dla skrajnych wyników w tabeli walki wprowadziliśmy wynik "brak rezultatu" zamiast straty poziomu morale. Uzasadnienie: związana z walką utrata zwartości szyku przy wyraźnym zwycięstwie byłaby równoważona przez wzrost ducha bojowego, co mogłoby niwelować negatywne efekty walki.

_________________
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Early Musket&Pike po polsku
PostNapisane: czwartek, 20 grudnia 2012, 21:54 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32658
Lokalizacja: Warszawa
Dobra robota Koledzy. Skoro tak się wzięliście za tłumaczenie i udostępniacie je szerokiej publiczności, rozumiem, że rozważacie polskie wydanie (jeśli nie tej gry to czegoś zbliżonego)?

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Early Musket&Pike po polsku
PostNapisane: piątek, 21 grudnia 2012, 10:18 
Tai-sa
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 30 marca 2006, 10:30
Posty: 1513
Lokalizacja: Opole
Tak, rozważamy. Zależy od tego, czy znajdą się chętni by profesjonalnie opracować odpowiednie bitwy. Kiedyś Witek pracował nad Byczyną (już do niego napisałem) a Gladky nad Kokenhausen (leliwa ma go łapać) - jeśli chłopaki będą mieli czas i ochotę - choć wiem, że lata lecą i obaj mają ważniejsze sprawy na głowie. :)

Francuzi z VV robią Kircholm, ale ogranicza ich przyjęta forma wydawnicza (wielkość planszy) i nie jesteśmy pewni czy uda im się poprawnie oddać przebieg bitwy. No ale jestem z nimi w kontakcie.

_________________
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare

www.facebook.com/DiablosPolacos


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Early Musket&Pike po polsku
PostNapisane: piątek, 21 grudnia 2012, 21:42 
Adjudant Commandant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 7 listopada 2009, 20:19
Posty: 1832
Lokalizacja: Wwa
Co do przepisów mam dwa pytania.

W Nieuport można chyba zrobić dwie aktywacje skrzydłem. U Was trzy. Coś mylę?

Wycofanie muszkieterów skutkuje sprawdzeniem morale Tercio. A wg mnie to muszkieterzy powinni tracić morale automatycznie, a Tercio nie może się nic zdarzyć. Czy widzieliście stronę o Tercio? Są tam rysunki, z których jasno widać szyki i to, że muszkieterzy nie mogli naruszyć szyku Tercio, a wycofanie muszkieterów nie wpływało na samopoczucie Tercio, bo grupa muszkieterów umieszczona przed Tercio tak właśnie miała działać i wszyscy o tym wiedzieli, więc nie powodowało to upadku ducha. Już to kiedyś tłumaczyłem. Od starożytności do czasów nowożytnych szyk był wszystkim, twardszy przeważał nad słabszym, a ćwiczone manewry nie wpływały na morale.

_________________
Berger


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Early Musket&Pike po polsku
PostNapisane: piątek, 21 grudnia 2012, 22:22 
Général de Division Commandant de place
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:00
Posty: 4003
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
W tym systemie możliwe są 3 aktywacje pod rząd jednego skrzydła.
1) Wolna
2) 1 kontynuacja
3) 2 kontynuacja

Nic nie zmienialiśmy.

Co do muszkieterów, nie chciałbym mówić za Ozy'ego, ale to zapewne jeszcze rozważymy, zależnie od tego jak przebiegać będą testy. Wygląda to logicznie przy froncie tercio 50-60 metrów i heksie 150-metrowym.

_________________
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Early Musket&Pike po polsku
PostNapisane: sobota, 22 grudnia 2012, 01:11 
Tai-sa
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 30 marca 2006, 10:30
Posty: 1513
Lokalizacja: Opole
Tak jak pisze leliwa - to propozycja. Chętnie słuchamy innych, więc dzięki za uwagi. W sumie to szyk rękawu w kontakcie z tercio musiał się rozpaść, a nie odwrotnie.

_________________
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare

www.facebook.com/DiablosPolacos


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Early Musket&Pike po polsku
PostNapisane: sobota, 22 grudnia 2012, 15:49 
Adjudant Commandant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 7 listopada 2009, 20:19
Posty: 1832
Lokalizacja: Wwa
W podstawce na pewno były 3 aktywacje.

Ale w Nieuport jest pokrętnie napisane:
4.3 - Continuation
A player may attempt to continue with an activated wing (under a Chargez ! or Marchez !
order) a second time for a maximum of 2 activations.

Muszkieterzy - nie ma możliwości żeby zdezorganizowali Tercio.
Takie przepisy występują pewnie w grach epoki napoleońskiej, ale tam nie ma muru z pik.
Muszkieterzy mogli przebiec obok pikinierów, między nimi a arkebuzerami dokładnie. Arkabuzerzy mogli się przesunąć, cokolwiek, ale nie niszczyło to szyku Tercio.
Był to przede wszystkim manewr zaplanowany i ćwiczony.

Ale padło ważne stwierdzenie. Gra jest grą i trzeba każde rozwiązanie przetestować jak to wychodzi w praniu ;-)
Niecierpliwie czekam na wyniki doświadczeń.

Pzdro

_________________
Berger


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Early Musket&Pike po polsku
PostNapisane: środa, 26 grudnia 2012, 14:38 
Adjudant Commandant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 7 listopada 2009, 20:19
Posty: 1832
Lokalizacja: Wwa
Dlaczego nikt mi nie powiedział? Dlaczego żyłem w ciemności?
Dopiero po latach się doczytałem, że grałem źle nie stosując zasady stoków łagodnych (przekroczenie jednej wysokości nie powoduje utraty formacji).
Dopiero po latach zauważyłem, że Sweden On Fights różni się mapami od nowych wcieleń gry.
Ale tuman ze mnie.
Teraz to się gra.
Tak mi do tej pory wszystko stawało, że nie wiedziałem czy autor zwariował czy ze wzrokiem coś nie tak.

Uff. Odrabiam wieloletnie zaległości. Avanti jak mawiali cesarscy ;-)

_________________
Berger


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Early Musket&Pike po polsku
PostNapisane: środa, 26 grudnia 2012, 15:32 
Legatus Legionis
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 16:55
Posty: 2231
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
LPD planuje coś wydać w systemie?

_________________
Legiony i ja mamy się dobrze.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Early Musket&Pike po polsku
PostNapisane: środa, 26 grudnia 2012, 22:49 
Tai-sa
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 30 marca 2006, 10:30
Posty: 1513
Lokalizacja: Opole
Teufel napisał(a):
LPD planuje coś wydać w systemie?


Tak i szukamy designerów chętnych do opracowania określonych bitew. To wszystko raczej będzie projekt niekomercyjny, bo rynek wiele tego nie wchłonie. Ale jakby kto miał ochotę wspólnymi siłami stworzyć "polski" system to zapraszamy do współpracy.

_________________
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare

www.facebook.com/DiablosPolacos


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 11 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.