Moździerz

Forum systemu bitewnego "Operation: World War II".
przemek298
Chasseur
Posty: 12
Rejestracja: poniedziałek, 24 sierpnia 2009, 12:33
Lokalizacja: Stronie Śl.

Moździerz

Post autor: przemek298 »

Witam, uformowałem sobie w armii USA MORTAR SQUAD i MORTAR COMMAND GROUP(OP). Jak wygląda gra takimi oddziałami? Wiem, że OP przekazuje informacje o celu do moździerza i są rzuty na łączność .
Może mi ktoś dość dokładnie opisać jak wykonać i jakich rozkazów użyć na przekazanie informacji i strzał?
Pzdr....przemek298
Awatar użytkownika
Przemos19
General der Panzertruppen
Posty: 4986
Rejestracja: sobota, 10 czerwca 2006, 22:46
Lokalizacja: Zawiercie/Katowice
Been thanked: 18 times
Kontakt:

Re: Moździerz

Post autor: Przemos19 »

Hej
Dopiero się oderwałem od prac więc już odpowiadam.

Wszystkie jednostki z charakterystyką indirect fire (ogień pośredni) mogą strzelać do wroga, którego nie widzą i nie są świadomi jego obecności, jednakże po spełnieniu kilku warunków.
Oddział, który ma line of sight i awareness może zakomunikować swojej artylerii położenie przeciwnika, ale tylko szczególne oddziały mogą komunikować - będą to albo odpowiednio w listach określone jako OP (Observation Post) specjalne pojazdy lub sekcje rozpoznawcze dla danej baterii/sekcji albo będą to dowolne HQ. Stosuje się tutaj testy komunikacji ze strony 51 i 52 podręcznika. Ważne, że jeśli komunikacja się powiedzie a przeciwnik się ruszy to ogień pośredni w dalszym ciągu musi zostać oddany w zakomunikowane miejsce. Dodaje się także -1 do wyniku za brak line of sight i awareness (czyli maksymalnie -2).

Następnie jeśli ogień pośredni nie trafia (czyli wynik hit po zastosowaniu modyfikatorów jest mniejszy niż wskazany w tabeli) to nie znaczy że nic się nie dzieje. Następuje po prostu jego przestrzelenie. Liczymy według tabeli na stronie 48:
When an indirect fire shot misses the target, the shot
deviates. An indirect shot may fall somewhere in the
general area, independently of the line of sight. Roll
a dice: the direction the dice is pointing in and the
number rolled indicate the direction and the distance
of the new point of impact. This distance will
increase proportionally depending on the distance
between the firing model and the target:
✪ Up to 30cm = result on the dice in cm (a 1 or
2 means a dud; treat as NE)
✪ Up to 60cm = result on the dice in cm x 2 (a 1
or 2 means a dud; treat as NE)
✪ Up to 120cm = result on the dice in cm x 3 (a
1 or 2 means a dud; treat as NE)
✪ More than 120cm = result on the dice in cm x
4 (a 1 or 2 means a dud; treat as NE)
If the firing unit is not in line of sight then increase
the modifier by +1 (e.g. 25cm = dice roll x 2)
Jeśli trafiłeś w miejsce gdzie deklarowałeś bądź naet przestrzeliłeś ale trafiłeś w piechotę, używasz templatki o rozmiarze wskazanym w tabeli (A3, A5 itp). Następnie wykonujesz test ilu faktycznie przeciwników trafiłeś:
Number of models hit, depending on the
Burst Area:
✪ If the burst weapon is an A(3) then you hit
1d10-5 models (a minimum of 1 model is hit in
any case).
✪ If the burst weapon is an A(5) then you hit
1d10 models.
✪ If the burst weapon is an A(8) then you hit
1d10+3 models.
✪ If the burst weapon is an A(10) then you hit
1d10+5 models.
✪ If the burst weapon is an F(12) then you hit 1d10
models.
✪ If the burst weapon is an F(24) then you hit
1d10+5 models.
Po tym już tylko test na damage trafionych modeli i koniec. (piechota ma tą tendencję, że dobrze trafiony oddział broni się tylko na wyrzuceniu 1 przy sprawdzaniu damage).
http://www.przemos85.blogspot.com/ - blog poświęcony OWW2 i wargamingowi

http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi
przemek298
Chasseur
Posty: 12
Rejestracja: poniedziałek, 24 sierpnia 2009, 12:33
Lokalizacja: Stronie Śl.

Re: Moździerz

Post autor: przemek298 »

Dzięki :D
When an indirect fire shot misses the target, the shot
deviates. An indirect shot may fall somewhere in the
general area, independently of the line of sight. Roll
a dice: the direction the dice is pointing in and the
number rolled indicate the direction and the distance
of the new point of impact. This distance will
increase proportionally depending on the distance
between the firing model and the target:
✪ Up to 30cm = result on the dice in cm (a 1 or
2 means a dud; treat as NE)
✪ Up to 60cm = result on the dice in cm x 2 (a 1
or 2 means a dud; treat as NE)
✪ Up to 120cm = result on the dice in cm x 3 (a
1 or 2 means a dud; treat as NE)
✪ More than 120cm = result on the dice in cm x
4 (a 1 or 2 means a dud; treat as NE)
If the firing unit is not in line of sight then increase
the modifier by +1 (e.g. 25cm = dice roll x 2)

Nie rozumiem tego całego fragmentu, nawet nie potrafię jako tako tego przetłumaczyc:/ . Pomożesz jeszcze? :)
Awatar użytkownika
Przemos19
General der Panzertruppen
Posty: 4986
Rejestracja: sobota, 10 czerwca 2006, 22:46
Lokalizacja: Zawiercie/Katowice
Been thanked: 18 times
Kontakt:

Re: Moździerz

Post autor: Przemos19 »

Mniej więcej:
Jeśli ogień pośredni nie trafia w zadane koordynaty następuje jego przeniesienie. Może spaść gdziekolwiek w obrębie celu, niezależnie od linii widzenia. Rzucasz kostką: kierunek kostki (kostka 10-ścienna ma trójkątne ścianki, stąd wierzchołek trójkąta z wynikiem bierze się tutaj pod uwagę) wskazuje kierunek a wynik wskazuje dystans nowego punktu upadku pocisków. Oczywiście im większy dystans od modelu który strzela do celu tym większy dystans upadku pocisków od niego w przypadku pudła. Tak więc jeśli ten dystans wynosi:
* do 30cm = wynik na kostce mówi o ile centymetrów przeniesiono punkt upadku pocisków, (1 albo 2 oznacza niewypał, nic się nie dzieje
* 31 do 60 cm = wynik na kostce mówi o ile centymetrów przeniesiono punkt upadku pocisków x 2 (1 albo 2 oznacza niewypał, nic się nie dzieje)
* 61 do 120 cm = wynik na kostce mówi o ile centymetrów przeniesiono punkt upadku pocisków x 3 (1 albo 2 oznacza niewypał, nic się nie dzieje)
* ponad 120 cm = wynik na kostce mówi o ile centymetrów przeniesiono punkt upadku pocisków x 4 (1 albo 2 oznacza niewypał, nic się nie dzieje)
Jeśli oddział, który strzelał nie miał linii widzenia do celu zwiększasz modyfikator o +1 (czyli np. 25cm = wynik na kostce mówi o ile centymetrów przeniesiono punkt upadku pocisków x 2 (zamiast x1).
http://www.przemos85.blogspot.com/ - blog poświęcony OWW2 i wargamingowi

http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi
Awatar użytkownika
Rolwgord
Caporal-Fourrier
Posty: 78
Rejestracja: niedziela, 1 kwietnia 2007, 16:08
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Moździerz

Post autor: Rolwgord »

Dodatkowo - OP są "specjalnymi-jedynymi" opserwatorami TYLKO dla off-table fire. Jeśli moździerze ustawiasz na stole to za obserwatorów może służyć każde HQ.
I to chyba wszystko w tym temacie.
Wojna jest zbyt poważną rzeczą, by powierzyć ją wojskowym.
Georges Clemenceau
Awatar użytkownika
Przemos19
General der Panzertruppen
Posty: 4986
Rejestracja: sobota, 10 czerwca 2006, 22:46
Lokalizacja: Zawiercie/Katowice
Been thanked: 18 times
Kontakt:

Re: Moździerz

Post autor: Przemos19 »

No i jeszcze OP mają bonus do awarenes - 40cm zamiast 30 cm np.
http://www.przemos85.blogspot.com/ - blog poświęcony OWW2 i wargamingowi

http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi
Awatar użytkownika
Rolwgord
Caporal-Fourrier
Posty: 78
Rejestracja: niedziela, 1 kwietnia 2007, 16:08
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Moździerz

Post autor: Rolwgord »

Ale nie potrzeba OP do jednostek wystawianych "na stole" :P
Wojna jest zbyt poważną rzeczą, by powierzyć ją wojskowym.
Georges Clemenceau
Awatar użytkownika
WarHammster
Général de Division
Posty: 3211
Rejestracja: czwartek, 8 marca 2012, 22:56
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times
Kontakt:

Re: Moździerz

Post autor: WarHammster »

Skorzystam z tematu. Ilu ludzi powinna liczyć obsługa moździerza? xardas12r w jednym z tematów napisał, że sekcja moździerzowa, to 2 ludzi, czy to jest minimum obsługi i można ją zwiększyć?
http://www.strategie.net.pl/viewtopic.p ... 3&start=30

Korzystałem z tego źródła:
http://www.weu1918-1939.pl/artyleria/mo ... 81_mm.html 8 ludzi
http://pl.wikipedia.org/wiki/Mo%C5%BAdz ... ce_ML_3_in 5 ludzi
http://www.2wojna.pl/encyklopedia-uk-art-004.html brak informacji
http://warhammster.blogspot.com/
W żywocie Herborda - starszyzna nie może podjąć żadnej decyzji bez konsultacji z ludem.
Awatar użytkownika
Przemos19
General der Panzertruppen
Posty: 4986
Rejestracja: sobota, 10 czerwca 2006, 22:46
Lokalizacja: Zawiercie/Katowice
Been thanked: 18 times
Kontakt:

Re: Moździerz

Post autor: Przemos19 »

Podręcznik (lista armii) dla armii brytyjskiej mówi obowiązkowo o 5:
1 sergeant (leader) armed with a Sten sub-machine gun.
1 man armed with a Colt 1911A1 pistol and a 3" 76.2mm medium mortar.
1 man armed with a Colt 1911A1 pistol.
2 men armed with N°4 Mk.1 rifles.
Podobnie dla innych nacji.

Źródła w postaci Osprey New Vanquard 54 "Infantry Mortars Wordl War II" potwierdzają, że:
- brytyjski 3"calowy moździerz miał 5 żołnierzy obsługi (czyli to, co Ty robisz)
- amerykański 60mm podobnie
- amerykański 81mm nawet więcej, bo 7 żołnierzy obsługi do 1 moździerza (2 moździerze na sekcję, 14 ludzi łącznie)
- niemiecki źródło podaje minimum 3 do moździerza 80mm
http://www.przemos85.blogspot.com/ - blog poświęcony OWW2 i wargamingowi

http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi
ODPOWIEDZ

Wróć do „Operation: World War II”