Pytania (FAQ itp.)
- Przemos19
- General der Panzertruppen
- Posty: 4986
- Rejestracja: sobota, 10 czerwca 2006, 22:46
- Lokalizacja: Zawiercie/Katowice
- Been thanked: 18 times
- Kontakt:
Bez covera, bo nie ma co go chronić
http://www.przemos85.blogspot.com/ - blog poświęcony OWW2 i wargamingowi
http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi
http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi
Serwus!
Jestem tu nowy, ale dzielnie wgryzam się w zasady OWW2. Ciągle jestem raczej zielony i mam kilka niejasności, więc gdyby któryś z praktykujących kolegów zechciał pomóc, będę wdzięczny ^^
1/ COVER: czy nie ma wpływu na trafienie Piechoty? Wiem, że osłona wpływa na Dostrzeżenie i są modyfikatory, np. -3 to hit jeśli cel w bunkrze. Ale jeśli model stoi odkryty na drodze, a inny za czołgiem (heavy cover) to bazowa rzutu "to hit" dla obu wynosi 7 (z broni lekkiej). Tak właśnie ma być?
2/ Czy "przerwanie ruchu" wroga przez ostrzał własnej jednostki oznacza, że nie może on kontynuować ruchu jeśli mu zostały jakieś centymetry? A jak ostrzał w ogóle nie trafi i wróg nie poniesie żadnych strat?
Jestem tu nowy, ale dzielnie wgryzam się w zasady OWW2. Ciągle jestem raczej zielony i mam kilka niejasności, więc gdyby któryś z praktykujących kolegów zechciał pomóc, będę wdzięczny ^^
1/ COVER: czy nie ma wpływu na trafienie Piechoty? Wiem, że osłona wpływa na Dostrzeżenie i są modyfikatory, np. -3 to hit jeśli cel w bunkrze. Ale jeśli model stoi odkryty na drodze, a inny za czołgiem (heavy cover) to bazowa rzutu "to hit" dla obu wynosi 7 (z broni lekkiej). Tak właśnie ma być?
2/ Czy "przerwanie ruchu" wroga przez ostrzał własnej jednostki oznacza, że nie może on kontynuować ruchu jeśli mu zostały jakieś centymetry? A jak ostrzał w ogóle nie trafi i wróg nie poniesie żadnych strat?
"Bo wypadek to dziwna rzecz. Nigdy go nie ma, dopóki się nie wydarzy."
Kubuś Puchatek
Kubuś Puchatek
- Przemos19
- General der Panzertruppen
- Posty: 4986
- Rejestracja: sobota, 10 czerwca 2006, 22:46
- Lokalizacja: Zawiercie/Katowice
- Been thanked: 18 times
- Kontakt:
1. Jeśli jest zasłonięty całkowicie czołgiem, ze realnie dostac nie moze, to nie ma szans aby był hit.
Jeśli jest szansa - to tak, bazowe jest 7. Ale osłona jest bardzo ważna przy sprawdzaniu jaki jest Damage. W przypadku Cięzkiej Osłony tylko wyrzucenie 9 lub 10 powoduje smierc zolnierza.
2. Przerwanie polega na tym, ze jesli przerwales jego ruch i brak bylo efektu ostrzalu, to kontynuuje on wydany rozkaz. Czyli dokancza swoj ruch.
Ps - witam na forum
Jeśli jest szansa - to tak, bazowe jest 7. Ale osłona jest bardzo ważna przy sprawdzaniu jaki jest Damage. W przypadku Cięzkiej Osłony tylko wyrzucenie 9 lub 10 powoduje smierc zolnierza.
2. Przerwanie polega na tym, ze jesli przerwales jego ruch i brak bylo efektu ostrzalu, to kontynuuje on wydany rozkaz. Czyli dokancza swoj ruch.
Ps - witam na forum
http://www.przemos85.blogspot.com/ - blog poświęcony OWW2 i wargamingowi
http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi
http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi
Dzięki.
Tak się zastanawiam, że oddział raczej nie maszeruje w równym szyku tylko jest na różne sposoby rozsypany po polu bitwy i pod różnymi osłonami jednocześnie (jeden model za murem, inny w leju po bombie, ruinach, za pojazdem, itp.) więc w praktyce trzeba się chyba natrudzić, żeby ustalić LOS itp potrzebne do strzału. Czy stosowanie monotonnych pól bitewnych z małą różnorodnością / ilością elementów scenerii wpływa na przyspieszenie gry?
PS. Przemos - masz fajną stronkę, szczególnie malowanie grenadierów jest cool
Tak się zastanawiam, że oddział raczej nie maszeruje w równym szyku tylko jest na różne sposoby rozsypany po polu bitwy i pod różnymi osłonami jednocześnie (jeden model za murem, inny w leju po bombie, ruinach, za pojazdem, itp.) więc w praktyce trzeba się chyba natrudzić, żeby ustalić LOS itp potrzebne do strzału. Czy stosowanie monotonnych pól bitewnych z małą różnorodnością / ilością elementów scenerii wpływa na przyspieszenie gry?
PS. Przemos - masz fajną stronkę, szczególnie malowanie grenadierów jest cool
"Bo wypadek to dziwna rzecz. Nigdy go nie ma, dopóki się nie wydarzy."
Kubuś Puchatek
Kubuś Puchatek
- Przemos19
- General der Panzertruppen
- Posty: 4986
- Rejestracja: sobota, 10 czerwca 2006, 22:46
- Lokalizacja: Zawiercie/Katowice
- Been thanked: 18 times
- Kontakt:
Dzięki za uznanie
Oddział może maszerować z maksymalnym oddaleniem jednej jednostki od drugiej 10cm (może to być nawet linia jeden za drugim na długości 80-100cm dzieki temu). Ja staram się nie iśc zbyt zbitą "kupą" bo jeden pocisk odłamkowy w środek potrafi zdjąć pół drużyny.
LOS nie jest wbrew pozorom trudne - zasada tu jest mniej więcej taka - kto wyjdzie na otwarte pole jest martwy -> jak w rzeczywistości (tzn jeśli dostanie sie pod ostrzał KM, inaczej ma szanse).
Mniejsza ilośc elementów to rzeczywiście monotonia, i mało manewrów jest wtedy. Ale mimo to na planszy z 5-10 elementami miodnie dało się grać z 2h
Ja nie jestem zwolennikiem zbyt dużej ilości piechoty na stole - ot jeden pluton wystarczy, wolę wsparcie mechaniczne. Przyśpiesza to grę. A moja piechota działa głównie jako wymiatacz wrogiej piechoty oraz niszczyciel czołgów z zaskoczenia (minimum 1 panzerfaust na drużynę + 1 panzershreck na pluton).
Ps - jak zaczynałem też miałem takie wątpliwości jak Ty, ale w praktyce mi się je rozwiały.
Oddział może maszerować z maksymalnym oddaleniem jednej jednostki od drugiej 10cm (może to być nawet linia jeden za drugim na długości 80-100cm dzieki temu). Ja staram się nie iśc zbyt zbitą "kupą" bo jeden pocisk odłamkowy w środek potrafi zdjąć pół drużyny.
LOS nie jest wbrew pozorom trudne - zasada tu jest mniej więcej taka - kto wyjdzie na otwarte pole jest martwy -> jak w rzeczywistości (tzn jeśli dostanie sie pod ostrzał KM, inaczej ma szanse).
Mniejsza ilośc elementów to rzeczywiście monotonia, i mało manewrów jest wtedy. Ale mimo to na planszy z 5-10 elementami miodnie dało się grać z 2h
Ja nie jestem zwolennikiem zbyt dużej ilości piechoty na stole - ot jeden pluton wystarczy, wolę wsparcie mechaniczne. Przyśpiesza to grę. A moja piechota działa głównie jako wymiatacz wrogiej piechoty oraz niszczyciel czołgów z zaskoczenia (minimum 1 panzerfaust na drużynę + 1 panzershreck na pluton).
Ps - jak zaczynałem też miałem takie wątpliwości jak Ty, ale w praktyce mi się je rozwiały.
http://www.przemos85.blogspot.com/ - blog poświęcony OWW2 i wargamingowi
http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi
http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi
- Rolwgord
- Caporal-Fourrier
- Posty: 78
- Rejestracja: niedziela, 1 kwietnia 2007, 16:08
- Lokalizacja: Gdańsk
Teoretycznie masz rację, ale ustawienie się w taką linie to samobójstwo .Przemos19 pisze:Dzięki za uznanie
Oddział może maszerować z maksymalnym oddaleniem jednej jednostki od drugiej 10cm (może to być nawet linia jeden za drugim na długości 80-100cm dzieki temu). Ja staram się nie iśc zbyt zbitą "kupą" bo jeden pocisk odłamkowy w środek potrafi zdjąć pół drużyny.
LOS nie jest wbrew pozorom trudne - zasada tu jest mniej więcej taka - kto wyjdzie na otwarte pole jest martwy -> jak w rzeczywistości (tzn jeśli dostanie sie pod ostrzał KM, inaczej ma szanse).
Ja ustawiam się w "kupie" co daje lepszą siłę ognia i zabezpieczenie przed przeciwnikiem (możliwość maksymalnego wykorzystania osłony) i nie stwarza zagrożenia morale. Jedynym wyjątkiem dla mnie są okopy i inne rodzaje osłony.
Jeśli squad dostanie z działa i tak należy traktować jako wyłączony z walki, nawet wtedy, gdy nikt nie zginął, a np. większość została "spinowana"... Jest to spowodowane prostym powodem – wróg wie gdzie strzelać.
Dla mnie jeden pełen pluton piechoty to minimum (zawsze gram na 6k+ pkt). Jeśli się go dobrze ustawi potrafi szachować cały atak wroga i nieźle mu namieszać w planach. Do tego kilka czołgów i zwiad.Przemos19 pisze:Dzięki za uznanie
Ja nie jestem zwolennikiem zbyt dużej ilości piechoty na stole - ot jeden pluton wystarczy, wolę wsparcie mechaniczne. Przyśpiesza to grę. A moja piechota działa głównie jako wymiatacz wrogiej piechoty oraz niszczyciel czołgów z zaskoczenia (minimum 1 panzerfaust na drużynę + 1 panzershreck na pluton).
Myślę że na tym m.in. polega przyjemność gry, że każdy ma własną strategię i sposób gry ;D
A wracając do pytań - chciałbym zapytać o desant na czołgu (jak sowieccy fizylierzy). Czy do tego są jakieś specjalne zasady?
Gwardii i szturmowcom (assault squad) można kupić Tankoviy desant - pozwala na wyładowanie piechoty z pojazdu nawet przy ruchu Fast. Ale czy dotyczy to czołgów (zgodnie z nazwą), bo one nie mają charakterystyki Troop carier. A jeśli tak, to poproszę o garść informacji (ile modeli możne wleźć na czołg, czy można do nich strzelać, jeśli tak to pod jaką są osłoną i czy zasady prowadzenia ognia z broni ręcznej przez modele załadowane do pojazdu mają tu zastosowanie?) :]
Pozdrawiam
A wracając do pytań - chciałbym zapytać o desant na czołgu (jak sowieccy fizylierzy). Czy do tego są jakieś specjalne zasady?
Gwardii i szturmowcom (assault squad) można kupić Tankoviy desant - pozwala na wyładowanie piechoty z pojazdu nawet przy ruchu Fast. Ale czy dotyczy to czołgów (zgodnie z nazwą), bo one nie mają charakterystyki Troop carier. A jeśli tak, to poproszę o garść informacji (ile modeli możne wleźć na czołg, czy można do nich strzelać, jeśli tak to pod jaką są osłoną i czy zasady prowadzenia ognia z broni ręcznej przez modele załadowane do pojazdu mają tu zastosowanie?) :]
Pozdrawiam
"Bo wypadek to dziwna rzecz. Nigdy go nie ma, dopóki się nie wydarzy."
Kubuś Puchatek
Kubuś Puchatek
- Przemos19
- General der Panzertruppen
- Posty: 4986
- Rejestracja: sobota, 10 czerwca 2006, 22:46
- Lokalizacja: Zawiercie/Katowice
- Been thanked: 18 times
- Kontakt:
Zadałeś dobre pytanie
W zasadach Berlin 1945 (wcześniejsze) było zdanie że radziecka piechota używała nawet czołgów jako transporterów. I tyle, nic więcej (to i tak lepiej niż w obecnych zasadach 1.303 - bo nic nie znalazłem oprócz wytłumaczenia charakterystyki). Wg mnie oznacza to że może na 1 czołg dać 1 drużynę. Stosować odpowiednio należy zasady co do troop cariers -> czyli że czołg i piechota to 2 oddzielne cele, to samo tyczy się osłony.
W zasadach Berlin 1945 (wcześniejsze) było zdanie że radziecka piechota używała nawet czołgów jako transporterów. I tyle, nic więcej (to i tak lepiej niż w obecnych zasadach 1.303 - bo nic nie znalazłem oprócz wytłumaczenia charakterystyki). Wg mnie oznacza to że może na 1 czołg dać 1 drużynę. Stosować odpowiednio należy zasady co do troop cariers -> czyli że czołg i piechota to 2 oddzielne cele, to samo tyczy się osłony.
http://www.przemos85.blogspot.com/ - blog poświęcony OWW2 i wargamingowi
http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi
http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi
- DT
- Divisní generál
- Posty: 3698
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
- Lokalizacja: Kowary
- Been thanked: 18 times
Historycznie rzecz biorąc desant czołgowy stosowali Sowieci (na czołgach srednich i ciężkich oraz działach pancernych - bez SU-76), co ciekawe nie spotkałem z desantem na czołgach lekkich (nawet na BT-kach).... oraz Niemcy (lubowali się w tym zwłaszcza spadochroniarze) i o dziwo też stosowali go na czołgach srednich i ciężkich oraz na działach szturmowych i Jagdpanzerach (np. Jagdpanther i Jagdtiger czy JgPz IV).....Przemos19 pisze:Zadałeś dobre pytanie
W zasadach Berlin 1945 (wcześniejsze) było zdanie że radziecka piechota używała nawet czołgów jako transporterów. I tyle, nic więcej (to i tak lepiej niż w obecnych zasadach 1.303 - bo nic nie znalazłem oprócz wytłumaczenia charakterystyki). Wg mnie oznacza to że może na 1 czołg dać 1 drużynę. Stosować odpowiednio należy zasady co do troop cariers -> czyli że czołg i piechota to 2 oddzielne cele, to samo tyczy się osłony.
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
- Przemos19
- General der Panzertruppen
- Posty: 4986
- Rejestracja: sobota, 10 czerwca 2006, 22:46
- Lokalizacja: Zawiercie/Katowice
- Been thanked: 18 times
- Kontakt:
DT - bo widzisz, spadochroniarze nie przywykli do chodzenia na piechotę (taki joke).
http://www.przemos85.blogspot.com/ - blog poświęcony OWW2 i wargamingowi
http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi
http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi
W temacie spadochroniarzy:
Młody spadochroniarz skoczył, ale spadochron się nie otworzył. Próbuje rezerwowy i nic. Nagle patrzy, a z dołu zbliża się jakiś sierżant.
- Panie sierżancie! Jak to się otwiera, bo ja pierwszy raz!
- Nie wiem - odpowiada sierżant - bo ja to jestem saperem... ;D
Ale na poważnie - czy możecie podpowiedzieć, czy wszystkie modele z załogi działa są chronione tarczą przy strzale bezpośrednim w to działo? Bo jak działo ma Gun crew np. 5 modeli, to część z nich może być oddalone o 5cm od działa. A jak ludek stoi z boku, to tarcza go nie chroni, tymczasem w opisie Shield pisze "roll 1d10 for each hit on the assistants".
Młody spadochroniarz skoczył, ale spadochron się nie otworzył. Próbuje rezerwowy i nic. Nagle patrzy, a z dołu zbliża się jakiś sierżant.
- Panie sierżancie! Jak to się otwiera, bo ja pierwszy raz!
- Nie wiem - odpowiada sierżant - bo ja to jestem saperem... ;D
Ale na poważnie - czy możecie podpowiedzieć, czy wszystkie modele z załogi działa są chronione tarczą przy strzale bezpośrednim w to działo? Bo jak działo ma Gun crew np. 5 modeli, to część z nich może być oddalone o 5cm od działa. A jak ludek stoi z boku, to tarcza go nie chroni, tymczasem w opisie Shield pisze "roll 1d10 for each hit on the assistants".
"Bo wypadek to dziwna rzecz. Nigdy go nie ma, dopóki się nie wydarzy."
Kubuś Puchatek
Kubuś Puchatek
- Przemos19
- General der Panzertruppen
- Posty: 4986
- Rejestracja: sobota, 10 czerwca 2006, 22:46
- Lokalizacja: Zawiercie/Katowice
- Been thanked: 18 times
- Kontakt:
Wycofuję to co napisałem. Powinno być tak:
If you fire at a piece of artillery then the target will be the gun, the multiple rocket-launcher or the howitzer. In this
case, if you hit, apply the effects by rolling on the artillery column. When using direct fire against an artillery unit,
you must take the protection allowed by a possible shield into account.
• If the gun does not have a shield, then consider all the assistants to be in light cover.
• If the gun has the shield characteristic, then roll 1d10 for each hit on the assistants:
1-4: the shot has been deflected by the shield, No Effect;
5-10: consult the Infantry column of the Damage Table, considering medium cover but only if the shot
comes from the front of the gun, otherwise consider light cover.
If artillery assistants are behind a wall or in an area that gives better cover, then apply the better cover. The shield
will in any case continue to deflect fire.
Czyli to ma symulować fakt, że nawet ci wystający poza działo mogli się skryć za tarczą
If you fire at a piece of artillery then the target will be the gun, the multiple rocket-launcher or the howitzer. In this
case, if you hit, apply the effects by rolling on the artillery column. When using direct fire against an artillery unit,
you must take the protection allowed by a possible shield into account.
• If the gun does not have a shield, then consider all the assistants to be in light cover.
• If the gun has the shield characteristic, then roll 1d10 for each hit on the assistants:
1-4: the shot has been deflected by the shield, No Effect;
5-10: consult the Infantry column of the Damage Table, considering medium cover but only if the shot
comes from the front of the gun, otherwise consider light cover.
If artillery assistants are behind a wall or in an area that gives better cover, then apply the better cover. The shield
will in any case continue to deflect fire.
Czyli to ma symulować fakt, że nawet ci wystający poza działo mogli się skryć za tarczą
http://www.przemos85.blogspot.com/ - blog poświęcony OWW2 i wargamingowi
http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi
http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi