Pytania (FAQ itp.)

Forum systemu bitewnego "Operation: World War II".
Umpapa
Général en Chef
Posty: 4159
Rejestracja: czwartek, 10 września 2009, 01:58
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 534 times
Been thanked: 255 times
Kontakt:

Post autor: Umpapa »

Jestem początkującym i mam parę pytań:

1. Grenadierzy Pancerni i ich stalowe rumaki.
Panzergrenadier Squad
1 sergeant (leader) armed with an MP40 sub-machine gun.
1 corporal (leader) armed with an MP40 sub-machine gun.
2 panzergrenadiers armed with Walther P38 pistols and Mg34 light machine guns.
6 panzergrenadiers armed with Kar98K rifles.
1 panzergrenadier armed with a Kar98K rifle and a Panzerfaust.
All men carry StG39 grenades.
Note: the unit is onboard a *Sdkfz 251/1 half-track (cost included).
Nie ma wskazanego kierowcy ani pokładowgo strzelca.

1. Jeśli drużyna wysiądzie w całym 11-osobowym składzie z Sdkfz, to Sdkfz pozostaje pusty, porzucony, nieruchomy?
Units loaded on a *SdKfz 251/1 can detach 2 men to create an independent unit with the half-track (RP:1). Duties: Driver, machine-gunner (exposed). This must be decided at the start of the game.
2. Jak rozumiem, Sdkfz obsadzony przez dwóch członków drużyny będzie działał w składzie drużyny jako jej składowa, albo może zostać (na początku gry) odłączony jako odrębna niezależna jednostka?

3. Jak rozumiem, obsadzenie Sdkfz z obsadą na początku gry zmniejsza drużynę o 2 ludzi?

4. Jak rozumiem, obsadzenie Sdkfz z obsadą na początku gry NIE zmniejsza drużyny o km MG 42?
W sumie drużyna panzergrenadierów na Sdkfzetce posiada 3 kmy: 1 integralny na Sdkfz i 2 piechoty?

5. Czy te odłączone niezależne jednostki (independent units) obsadzone Sdkfzety mogą być łączone (z powodów morale) na początku gry w jedną (compact) jednostkę?

6. Jak gracze robią najcześciej? Podjeżdza Sdfz, szybki desant 9 ludzi, jako obsługa na Sdkfz zostaje 2?

I z innej beczki

7. Charakterystyka Łowcy Czołgów (Tank Hunters) nie ma wpływu na miotacze ognia?

8. Może jestem ślepy, ale nie widzę do czego w zasadach gry służą Handgranatte 43? W czym są one lepsze od StG39?

9.
All men can replace their Kar98K rifle with an Stg44 assault rifle for +20 points each.
A jeśli podoficer lub oficer nie ma Kar98 tylko MP40, to nie może zamienić MP40 na Stg44?

No dobra, oficer może by nie chciał biegac z Stg44, ale kapral czy sierżant?



OK, to tak na razie, pewnie będę miał później więcej pytań...
http://umpapas.blogspot.com/

Choć słońce skrył bojowy gaz / Choć żołdak pławi się w rozbojach
Wciąż przed upadkiem chroni nas / Zbroja
Awatar użytkownika
xardas12r
Generalleutnant
Posty: 3912
Rejestracja: poniedziałek, 27 listopada 2006, 13:05
Lokalizacja: Olsztyn/Warszawa
Been thanked: 21 times
Kontakt:

Post autor: xardas12r »

Umpapa pisze:1. Jeśli drużyna wysiądzie w całym 11-osobowym składzie z Sdkfz, to Sdkfz pozostaje pusty, porzucony, nieruchomy?
Tak, ale może wysiąść 8 grenadierów, a trzech zostać w pojeździe i poruszać się w kohezji z drużyną
2. Jak rozumiem, Sdkfz obsadzony przez dwóch członków drużyny będzie działał w składzie drużyny jako jej składowa, albo może zostać (na początku gry) odłączony jako odrębna niezależna jednostka?


Tak
Umpapa pisze:3. Jak rozumiem, obsadzenie Sdkfz z obsadą na początku gry zmniejsza drużynę o 2 ludzi?
Tak
Umpapa pisze:4. Jak rozumiem, obsadzenie Sdkfz z obsadą na początku gry NIE zmniejsza drużyny o km MG 42?
W sumie drużyna panzergrenadierów na Sdkfzetce posiada 3 kmy: 1 integralny na Sdkfz i 2 piechoty?
Nie zmniejsza. Jak wieziesz drużynę możesz dodatkowo zamontować KM na stelażu z tyłu co już zmniejsza liczbę KMów
Umpapa pisze:5. Czy te odłączone niezależne jednostki (independent units) obsadzone Sdkfzety mogą być łączone (z powodów morale) na początku gry w jedną (compact) jednostkę?


Nie
Umpapa pisze:6. Jak gracze robią najcześciej? Podjeżdza Sdfz, szybki desant 9 ludzi, jako obsługa na Sdkfz zostaje 2?
Ja zostawiam jako całość. Wy sytuacjach bojowych wysadzam 8 ludzi , a reszta jedzie jako wsparcie 10 cm za jednostką.
Umpapa pisze:7. Charakterystyka Łowcy Czołgów (Tank Hunters) nie ma wpływu na miotacze ognia?


Nie ma. Charakterystyka ma wpływ na celność , a MO trafia automatycznie.
Umpapa pisze:8. Może jestem ślepy, ale nie widzę do czego w zasadach gry służą Handgranatte 43? W czym są one lepsze od StG39?


Większy obszar wybuchu , łatwiej trafia i bardzie się nadaje do szturmów na czołgi ;)
Obrazek
Umpapa
Général en Chef
Posty: 4159
Rejestracja: czwartek, 10 września 2009, 01:58
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 534 times
Been thanked: 255 times
Kontakt:

Post autor: Umpapa »

Bardzo dziekuję za szybką odpowiedź. :pom:
Większy obszar wybuchu , łatwiej trafia i bardzie się nadaje do szturmów na czołgi
A mogę wiedzieć, gdzie to jest w zasadach?

Powtarzam 9.
All men can replace their Kar98K rifle with an Stg44 assault rifle for +20 points each.
A jeśli podoficer lub oficer nie ma Kar98 tylko MP40, to nie może zamienić MP40 na Stg44?

No dobra, oficer może by nie chciał biegac z Stg44, ale kapral czy sierżant?


**
a zostawiam jako całość. Wy sytuacjach bojowych wysadzam 8 ludzi , a reszta jedzie jako wsparcie 10 cm za jednostką.
Tzn, piechota nie chowa się za Sdkfz tylko odważnie bada teren?

Kogo zostawiasz na pokładzie? Oficera?
Oficera chowasz w Sdkfz (snajperzy) a podoficera do pieszej grupy (ppanc)?

A 3 ludzi zawsze zostawiasz w Sdkfz z powodów morale?
Jeśli Sdkfz działa jako jedna drużyna (jeden rozkaz) to ma spójność/kohezję i wspólną Odporność na Panikę? To po co zostawiać aż 3 ludzi? Trzeci do obsługi radia?
http://umpapas.blogspot.com/

Choć słońce skrył bojowy gaz / Choć żołdak pławi się w rozbojach
Wciąż przed upadkiem chroni nas / Zbroja
Awatar użytkownika
Wookush
Lieutenant
Posty: 508
Rejestracja: wtorek, 3 lipca 2007, 12:28
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wookush »

Umpapa pisze:A jeśli podoficer lub oficer nie ma Kar98 tylko MP40, to nie może zamienić MP40 na Stg44?

No dobra, oficer może by nie chciał biegac z Stg44, ale kapral czy sierżant?
Nie, nie może. Jest napisane wyraźnie, że Kary98 na Stg44. Oficerowie nigdy takiej landary by nie nosili. 5kg + amunicja i jeszcze rozkazy wydawaj ;')
Umpapa pisze:Tzn, piechota nie chowa się za Sdkfz tylko odważnie bada teren?

Kogo zostawiasz na pokładzie? Oficera?
Oficera chowasz w Sdkfz (snajperzy) a podoficera do pieszej grupy (ppanc)?

A 3 ludzi zawsze zostawiasz w Sdkfz z powodów morale?
Jeśli Sdkfz działa jako jedna drużyna (jeden rozkaz) to ma spójność/kohezję i wspólną Odporność na Panikę? To po co zostawiać aż 3 ludzi? Trzeci do obsługi radia?
Jeżeli zdecydowałeś, że według opcji uszczuplasz swoja drużynę o stałą załogę transportera, to jest to zupełnie odrębna jednostka i nie może ona z powrotem dołączyć do wyjściowej drużyny. Jeśli jednak nie rozdzielasz ich i wypakujesz tylko część, a resztę zostawiasz (1 jeśli chcesz tylko aby kierowca został, 2 jeśli dodatkowo radiooperator lub strzelec CKM-u itp. według uznania) to musisz traktować ich jako normalnych członków drużyny. W takim wypadku nie możesz zerwać "kochezji", czyli łańcuszek 15cm pomiędzy dowolnymi figurkami musi być zachowany, więc pojazd może jechać tyle ile drepcze piechota. W takim wypadku na pojazd i piechotę idzie jedna karta, to nadal jedna jednostka.
Ostatnio zmieniony czwartek, 18 marca 2010, 00:16 przez Wookush, łącznie zmieniany 1 raz.
Gram w: "Kompfgruppe Normandy"
Gram w: "Ambush Alley: Force On Force"
I JESTEM Z TEGO DUMNY !!! :D
Umpapa
Général en Chef
Posty: 4159
Rejestracja: czwartek, 10 września 2009, 01:58
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 534 times
Been thanked: 255 times
Kontakt:

Post autor: Umpapa »

To może chociaż kaprale? Co by pokazywać szeregowym, jak należy strzelać z Stg44?

A gońcy/łącznicy, też nie?
http://umpapas.blogspot.com/

Choć słońce skrył bojowy gaz / Choć żołdak pławi się w rozbojach
Wciąż przed upadkiem chroni nas / Zbroja
Awatar użytkownika
xardas12r
Generalleutnant
Posty: 3912
Rejestracja: poniedziałek, 27 listopada 2006, 13:05
Lokalizacja: Olsztyn/Warszawa
Been thanked: 21 times
Kontakt:

Post autor: xardas12r »

Umpapa pisze:A mogę wiedzieć, gdzie to jest w zasadach?
W tabelach.
Umpapa pisze:Tzn, piechota nie chowa się za Sdkfz tylko odważnie bada teren?

Kogo zostawiasz na pokładzie? Oficera?
Oficera chowasz w Sdkfz (snajperzy) a podoficera do pieszej grupy (ppanc)?

A 3 ludzi zawsze zostawiasz w Sdkfz z powodów morale?
Jeśli Sdkfz działa jako jedna drużyna (jeden rozkaz) to ma spójność/kohezję i wspólną Odporność na Panikę? To po co zostawiać aż 3 ludzi? Trzeci do obsługi radia?
3 osoby zostają : Kierowca, strzelec MG przedniego , strzelec MG tylnego (dodatkowego)

Nie dziele drużyny więc morale działa tak samo nie ważne czy żołnierz jest w pojeździe czy przy nim. W transporterze zostawiam jednego podoficera, drugi poza na wypadek eksplozji. Piechota na zewnątrz z przodu udaremnia ataki piechoty wroga.
Obrazek
Awatar użytkownika
Wookush
Lieutenant
Posty: 508
Rejestracja: wtorek, 3 lipca 2007, 12:28
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wookush »

Słuchaj, gdyby to był totalny skirmish i dowodziłbyś pojedynczymi figurkami jak w erpegu to można wszystko. Ale gra opiera się o etaty historyczne, regulowane przepisami. Jeśli masz ochotę zagrać z kumplem i on nie widzi problemów to możesz mieć same Stg44, w tej grze statystyki dla tej broni wymiatają. Ale tak na prawdę bardziej uniwersalne było MP40. Zauważ, ze Fallshirm może zamienić wszystkie Kary98 na MP40 bez kosztów. To była elitarna broń.
Gram w: "Kompfgruppe Normandy"
Gram w: "Ambush Alley: Force On Force"
I JESTEM Z TEGO DUMNY !!! :D
Awatar użytkownika
Przemos19
General der Panzertruppen
Posty: 4986
Rejestracja: sobota, 10 czerwca 2006, 22:46
Lokalizacja: Zawiercie/Katowice
Been thanked: 18 times
Kontakt:

Post autor: Przemos19 »

Poza tym na razie nie spotkałem się jeszcze z figurką oficera z bronią inną niż MP40/Luger/Walther :)
Idąc dalej łącznicy i tak są "mięsem armatnim" tak więc nie korzystam z możliwości wymiany im broni na lepszą - oni mają biec, nie strzelać. Ale wg wariantów MOGĄ!
http://www.przemos85.blogspot.com/ - blog poświęcony OWW2 i wargamingowi

http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi
Umpapa
Général en Chef
Posty: 4159
Rejestracja: czwartek, 10 września 2009, 01:58
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 534 times
Been thanked: 255 times
Kontakt:

Post autor: Umpapa »

Słuchaj, gdyby to był totalny skirmish i dowodziłbyś pojedynczymi figurkami jak w erpegu to można wszystko. Ale gra opiera się o etaty historyczne, regulowane przepisami.
No ja to wiem. Też nie chcę grać w "fantasy na motywach 2 WŚw".

Tak tylko się pytałem, nie wiem jak to było historycznie.

Trochę dziwne, że kapral nie mial Stg 44 - przy walce ogniowej na dalekie dystanse mógł sobie podłubać w zębach i pozachęcać innych.

MP40 jest bronią szlachetniejszą of Kar98, i zamiana MP40 na Stg44, jeśliby kosztowala tyle samo punktów co zamiana Kar98 na Stg44, jest mniej opłacalna i nie powinna wadzić oponentowi. :/

To może byc szczególnie bolesne w przypadku rozpiski Plutonu Zwiadu na Sdkfz 250, zrobionej przez Xardasa:
http://www.strategie.net.pl/viewtopic.php?t=7879
W tym wariancie za dużo ludzi ma MP40 by skutecznie prowadzic ogień.

Kurczę, jakbym był kapralem i moi żołnierze otrzymali broń lepszą (fakt cięższą też) od mojej, to bym chcial ją sobie "skombinować". Przecież w 2WŚw notorycznie oficerowie i podoficerowie zabierali żołnierzom "szlachetniejszą" bron, że w USArmy oficjalnie tego zakazano, coby japońscy snajperzy nie mogli rozpoznawać dowódców po PMach.

Jakoś żaden z oficerów nie rwał sie do noszenia miotacza ognia. ;D

Bardzo dziekuję za odpowiedzi.
http://umpapas.blogspot.com/

Choć słońce skrył bojowy gaz / Choć żołdak pławi się w rozbojach
Wciąż przed upadkiem chroni nas / Zbroja
Awatar użytkownika
Przemos19
General der Panzertruppen
Posty: 4986
Rejestracja: sobota, 10 czerwca 2006, 22:46
Lokalizacja: Zawiercie/Katowice
Been thanked: 18 times
Kontakt:

Post autor: Przemos19 »

W poprzedniej wersji list armii w plutonach grenadierów pancernych WSZYSCY posiadali MP40 :D Tak więc jest pewien postęp.
http://www.przemos85.blogspot.com/ - blog poświęcony OWW2 i wargamingowi

http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi
Umpapa
Général en Chef
Posty: 4159
Rejestracja: czwartek, 10 września 2009, 01:58
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 534 times
Been thanked: 255 times
Kontakt:

Post autor: Umpapa »

o_O
I co, nikomu nie wolno było zamienić na Stg44?
http://umpapas.blogspot.com/

Choć słońce skrył bojowy gaz / Choć żołdak pławi się w rozbojach
Wciąż przed upadkiem chroni nas / Zbroja
Awatar użytkownika
Przemos19
General der Panzertruppen
Posty: 4986
Rejestracja: sobota, 10 czerwca 2006, 22:46
Lokalizacja: Zawiercie/Katowice
Been thanked: 18 times
Kontakt:

Post autor: Przemos19 »

Nie, ale to było dawno "i nieprawda" ;)
Ostatnio zmieniony czwartek, 1 stycznia 1970, 01:00 przez Przemos19, łącznie zmieniany 1 raz.
http://www.przemos85.blogspot.com/ - blog poświęcony OWW2 i wargamingowi

http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi
Awatar użytkownika
xardas12r
Generalleutnant
Posty: 3912
Rejestracja: poniedziałek, 27 listopada 2006, 13:05
Lokalizacja: Olsztyn/Warszawa
Been thanked: 21 times
Kontakt:

Post autor: xardas12r »

Umpapa -> jak sama nazwa wskazuje w mojej liście armii podstawą jest sekcja a nie drużyna . Aby sformować drużynę łączysz dwie sekcje . A 2 ludzi z MG 34/42 nie mówiąc o dwóch Sd.Kfz 250 to straszna siła ognia.
Obrazek
ertman_176
Sergent-Major
Posty: 158
Rejestracja: poniedziałek, 14 grudnia 2009, 22:27
Lokalizacja: Iława/Olsztyn/Warszawa

Post autor: ertman_176 »

Co wy możecie wiedzieć o małym zasięgu ... 86 ppsh z zasięgiem 28cm pieszo ... Niby można ten transport wykupić ale na myśl składania 10 Gazów UM robi mi się słabo ...

PS. Z ostatniej gry - jeszcze dwie tury i chłopaki by Xardasa zadeptali :wink: I gdzie są fotki :wink:
Paweł
Awatar użytkownika
Wookush
Lieutenant
Posty: 508
Rejestracja: wtorek, 3 lipca 2007, 12:28
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wookush »

Umpapa pisze:Trochę dziwne, że kapral nie mial Stg 44 - przy walce ogniowej na dalekie dystanse mógł sobie podłubać w zębach i pozachęcać innych.
MP 40 miał zasięg efektywny 100m, a maksymalny 200m. To jest genialny zasięg, większego nie trzeba. Mówimy tu o strzelaniu bojowym, czasem gdy adrenalina kipi to i z 30m nie trafia się w stodołę (wiem co mówię, gram w ASG). Armia niemiecka miała "kosiarkę" w postaci MG42 (wczesniej MG34) która waliła całą ścianę ołowiu nawet na kilkaset metrów. Kar98 czyli karabinek Mauzera to świetna broń, w mirę lekka (3,7 kg), dobrze wyważona, z możliwością dodania bagnetu, strzelająca przy zamku zamkniętym co dodawało celności i powodowało mniejszy odrzut. Wyobraź sobie grupę strzelców wyborowych, którzy polują sobie na wszystko co ucieka spod "kosiarki". To była doktryna niemiecka. A oficerowie są od dowodzenia, nie od biegania na pierwszej linii. Zapytaj dowolnego wojskowego, oficer ma dowodzić, ma dać sygnał co mają zrobić goście z kosiarką i kto gdzie ma pójść i po co.
Stg44 było "lekkim karabinem wsparcia", czyli takim MG bez asystenta. Jego zasięg efektywny to 300m, czyli około 100m dalej niż skuteczny ostrzał z MP40. Jego działanie polegało na odrzucie zamka swobodnego, strzelał przy zamku zamkniętym. Innymi słowy trzeba było niezłej krzepy aby pobawić się w Hansa Rambo.
I teraz najważniejsze, zasięgi w OWW2 są w skali około 1/350. Gdybyś miał w 1/72 to "empi" strzelałoby na ponad metr. Sam jestem za wprowadzeniem innych zasięgów do pm-ów. Jeśli pograsz sobie w ciasnej zabudowie i spotkasz wroga na odległości do 28cm to zobaczysz, że ten kto ma pm-y może dużo. Np. gdy najadą cię Rosjanie z Pepeszami. To boli T_T
Gram w: "Kompfgruppe Normandy"
Gram w: "Ambush Alley: Force On Force"
I JESTEM Z TEGO DUMNY !!! :D
ODPOWIEDZ

Wróć do „Operation: World War II”