Gra sie sympatycznie, dość szybko, jest klimat. :pom:
Czego mi brakuje w OOW 2? Więcej smaczków (chromu)!
1. Przepisów regulujących obecność nietypowych oddziałów. Np Sowieci powinni mieć uzwględnione w mechanice: sztrafbaty, "1 karabin na dwóch ludzi", oddzialy zaporowe NKWD (samo komisarze to za mało).
2. Jednostki powinny dawać bonusy/malusy, np.:
- saperzy obrońcy umożliwają wystawienie ściśle określonej przepisami ilości pułapek saperskich/pól minowych/zasieków;
- sapery mogą wzmocnić drewniane mostki tak, by mogły przejeżdżac po nich średnie czołgi;
- dużo piechoty obrońcy = dużo okopów;
- drużyny rozpoznania = możliwość ograniczonego selekcjonowania początkowego zestawu kart, typu: "przed rozpoczęciem gry za każdą drużyne rozpoznania dolosuj jedną kartę na rękę i wybierz kartę do odrzucenia z ręki";
3. Przepisów regulujących "preplanned bombardment".
Np, przed wystawieniem jednostek gracze fotografują cyfrowo i drukują pole bitwy, na wydruku zdjęcia każdy nanosi pola minowe i cele dla artylerii.
Potem gracze umieszczają na planszy jednostki. (Przypominam, że Sowieci bardzo rzadko korygowali ogień artyleryjski i korzystali prawie wyłącznie z pre-planned bombardment.)
4. Przepisów regulujących 3C. Np
Użycie dymnego ostrzału artyleryjskiego przez Niemców powinno skutkować przydzieleniem karty rozkazu sowieckiej drużyny w drodze czysto losowej.The Soviet Army had flag signals detachments consisting of one NCO and three men. These units were stationed at key positions along the front, and all the way back to the company command post. The Wehrmacht soon learned to fire smoke shells into enemy formations to disrupt any communication by flag signals. BT and T-26 tank formations relied exclusively on flag and flare signals, the vehicles carried no radios.
5. Lepszego wykorzystania genialnego narzędzia designerskiego, jakim są karty.
Talia Kart rozkazów obu stron składa się z 39 kart (+ Karty SS). Producenci kart np.: Artscrow drukują karty w zestawach 54 (ew 55) sztukowych, co daje nam zapas ca 15 kart specjalnych do wykorzystania na pewne dodatkowe sytuacje.
Kilkanaście Kart Specjalnych tasowałoby sie osobno i przed grą:
a) Sowiet dodaje do swej zwykłej talii jedną losowo wybraną i zakrytą kartę specjalną za każdą własną pełną kompanię;
b) Niemiec odrzuca losowo połowę kart specjalnych, następnie odrzuca wybierając połowę z tej połowy, a następnie dodaje do swej zwykłej talii jedną losowo wybraną i zakrytą kartę specjalną za każdą własną pełną kompanię;
c) Aliant odrzuca losowo połowę kart specjalnych, następnie odrzuca wybierając połowę z tej połowy, a następnie dodaje do swej zwykłej talii jedną losowo wybraną kartę specjalną za każdą własną pełną kompanię, przy czym może się zapoznać z połową kart specjalnych jakie ostatecznie dołączył do talii zwykłych kart;
Dodatkowo atakujący zawsze mógłby zapoznać się z treścią jednej z tych kart specjalnych.
_________________________________
Karty Specjalne - propozycje:
1. Nalot szturmowców (pamiętacie P-51 w "Szeregowcu Ryanie"? to samoloty były główną przeciwpancerną bronia aliantów), karta głównie dla Aliantów.
Karta w paru egzemplarzach: 3 dla Aliantów, po 1 dla Niemców i Sowietów.
Wybierz cel, dowolny pojazd.
Rzuć k10.
Wyrzut powyżej wyszkolenia radiooperatora (piechoty lub czołgu) oznacza wypatrzenie danego pojazdu przez lotnika i nalot.
Wyrzut równy poziomowi onzacza brak wypatrzenia ale pozwala wybrać inny cel i rzucać jeszcze raz na wypatrzenie.
Modyfikatory wypatrzenia:
-1 za "ambush camouflage"
+1 za wolny ruch wrogiego pojazdu
+2 za szybki ruch wrogiego pojazdu
+2 za obecność wrogiego pojazdu na drodze
-1 za obecność wrogiego pojazdu w mieście
-2 za obecność wrogiego pojazdu w lesie
+1 za obserwatora z radiostacją
+1 jeśli jest to czołg średni
+2 jeśli jest to czołg ciężki
+1 za każdy pojazd w kolumnie w obszarze 2
Nalot rozstrzyga się jak odpowiedni ostrzał z modyfikatorem uszkodzenia +4??, -1 za "ambush camouflage", -1 za wolny ruch wrogiego pojazdu, -2 za szybki ruch wrogiego pojazdu, -1 za wóz rozpoznawczy, opancerzony lub szybki.
Jeśli sukces ataku jest automatyczny, nadmierny modyfikator ataku można przenieść na następny pojazd w kolumnie w odległości nadmiaru modyfikatora ataku w cm. (Można albo celować w Tygrysa albo w parę ciężarówek)
Wreszcie Niemiec musiałby się obawiać śmierci z nieba, jak to było w historii.
2. Artyleria dalekosiężna (po 2 Karty Specjalne, większe szanse na przywołanie)
3. Artyleria rakietowa
4. Pola minowe (dla obrońcy)
5. Korekta ognia artyleryjskiego (możesz przestawić znaczniki ognia artyleryjskiego, o ile masz artylerię off-map
6. Braki paliwa (przeciwko Niemcom)
7. Sabotaż ekwipunku (przeciwko Niemcom i Sowetom, niedziałające czeskie granaty, zatarte przez Resistance łożyska Tygrysa, niewypały artyleryjskie i zepsute panzerfausty - efekt anulowania jednego celnego trafienia)
8. Partyzantka/Volksturm (ekstra słaba drużyna znikąd w domku/lesie)
9. Zagubiony snajper (ekstra snajper znikąd na drzewie) / Infiltratorzy / zwiadowcy
10. Pijaństwo i grabieże (dla obrońcy, drużyny piechoty nie mogą się powtrzymać przechodząc mimo domku, testują Wyszkolenie i sprawdzają czy się nie rozbiegły, tja alianci też tak się zachowywali, również w trakcie D-Day, ale Sowieci i Ost-Bataliony mieliby specjalny malus do testu -2)
11. Dezercje (Alianci, ew. Niemcy przeciwko Sowietom do 1943 - testujesz wyszkolenie, jak nie to zaasaultowana drużyna się poddaje)
12. (Duże starcia) Wsparcie pancerne: jeśli wykonałeś co najmniej polowę zadań / zrealizowałeś co najmniej połowę celów/ opanowałeś ponad połowę Objectiwów i zetknąłeś się z ciężkimi czołgami wroga, możesz zagrać i przywołać wsparcie pod postacią plutonu czołgów ciężkich albo niszczycieli czołgów za każdą własną wystawioną kompanię
13. Pluton przygotowany do walki (sowieckie czołgi zdejmują zewnętrzne zbiorniki paliwa, km na trójnogach, ekstra amunicja,
14. Zasłona dymna (dla Niemców przeciw Sowietom)
_________________________
Co o tym myślicie? Pewnie, że uczyniłoby to grę bardziej chaotyczną, ale też i bardziej realną, historyczną...
P.S.: Jakby komuś się chciało stworzyć Karty do OOW 2 po polsku do Artscrow, i to jeszcze z Kartami SS i jakimiś Kartami Specjalnymi j.w., to chętnie się mu zrewanżuję...np dwudziestoma przeźroczystymi gablotkami do modeli... Chęteni sobie druknę takie talie. Zwłaszcza, że Artscrow zaczął drukować na lepszym papierze, i właśnie jest promocja w Artscrow (do 5 lipca) - śpieszę się wyrobić z kartami do Maja 1926...
http://www.boardgamegeek.com/thread/535 ... e-shipping