HMS Dreadnaught i jego paliwo
- Takeo Takagi
- Shosa
- Posty: 1009
- Rejestracja: piątek, 17 listopada 2006, 12:36
- Lokalizacja: Warszawa
HMS Dreadnaught i jego paliwo
Przeglądałem właśnie krótką charakterystykę "Dreadnaughta" i zaciekawił mnie jeden fragment:
"Turbines: 4 Parsons geared steam turbines
Power: 22,500 shp (17 MW) Speed: 21 knots (39 km/h) Bunkerage: 900/2,900 tons coal, 1,120 tons oil"
Nie znam się na turbinach parowych i ogólnie na paliwie okrętowym, a ciekaw jestem, czy "Dreadnaught" (i ogólnie ówczesne okręty wojenne) zabierał w rejs zapas węgla albo ropy, czy też węgla i ropy (w jakichś określonych proporcjach)? Czym różniło się używanie jako paliwa węgla od ropy? Przypuszczam, że ropa była wydajniejsza, ale wtedy dlaczego w ogóle jeszcze użytkowano węgiel? Z braku większych ilości ropy? Węgiel był ekonomiczniejszy przy małych prędkościach, a przy dużych zaś ropa? Czy używano nieprzetworzonej ropy, czy też może diesla albo mazutu?
"Turbines: 4 Parsons geared steam turbines
Power: 22,500 shp (17 MW) Speed: 21 knots (39 km/h) Bunkerage: 900/2,900 tons coal, 1,120 tons oil"
Nie znam się na turbinach parowych i ogólnie na paliwie okrętowym, a ciekaw jestem, czy "Dreadnaught" (i ogólnie ówczesne okręty wojenne) zabierał w rejs zapas węgla albo ropy, czy też węgla i ropy (w jakichś określonych proporcjach)? Czym różniło się używanie jako paliwa węgla od ropy? Przypuszczam, że ropa była wydajniejsza, ale wtedy dlaczego w ogóle jeszcze użytkowano węgiel? Z braku większych ilości ropy? Węgiel był ekonomiczniejszy przy małych prędkościach, a przy dużych zaś ropa? Czy używano nieprzetworzonej ropy, czy też może diesla albo mazutu?
Myślę, że to jednak był mazut. Na nieprzetworzonej ropie daleko by nie dopłynęli. Nie był to też olej napędowy, bo przecież nie używali silników dieslowskich, tylko turbin parowych i kotły opalali mazutem (albo węglem).
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
- Takeo Takagi
- Shosa
- Posty: 1009
- Rejestracja: piątek, 17 listopada 2006, 12:36
- Lokalizacja: Warszawa
Ropa była nowością, tradycyjne kręgi w Admiralicji chciały mieszanego paliwa bo nie miały do niej zaufania. Dodatkowo w Anglii był węgiel, a nie było ropy, więc napęd hybrydowy był bezpieczniejszy ze strategicznego punktu widzenia.
pozdr,
pozdr,
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
- slowik
- Generaloberst
- Posty: 4838
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:00
- Lokalizacja: Wien
- Been thanked: 5 times
A ja mysle ze moge odpowiedziec prawidlowo na to pytanie
Otoz czytalem dzisiaj sobie o planach i programach budowy duzych okretow niemieckich z I.WS i takze spotkalem sie z ladunkiem wegla oraz oleju. Wpierw mnie to zaskoczylo ale kilka sekund pozniej dostrzeglem dane o ilosci kotlow i tutaj byla odpowiedz.
Np. taki SMS. Baden zabieral 3400 ton wegla i 620 ton oleju. Mial 14 kotlow, z czego 3 na olej.
Proponuje poszukac informacji o ilosci kotlow na HMS Dreadnought.
Ciekawostka : Niemcy planowali tez budowe szybkich krazownikow ktore napedzane by byly tylko przez olej ale odrzucono ten pomysl z powodu tego ze brak wegla mialby negatywny wplyw na wytrzymalosc okretu (logiczne).
Otoz czytalem dzisiaj sobie o planach i programach budowy duzych okretow niemieckich z I.WS i takze spotkalem sie z ladunkiem wegla oraz oleju. Wpierw mnie to zaskoczylo ale kilka sekund pozniej dostrzeglem dane o ilosci kotlow i tutaj byla odpowiedz.
Np. taki SMS. Baden zabieral 3400 ton wegla i 620 ton oleju. Mial 14 kotlow, z czego 3 na olej.
Proponuje poszukac informacji o ilosci kotlow na HMS Dreadnought.
Ciekawostka : Niemcy planowali tez budowe szybkich krazownikow ktore napedzane by byly tylko przez olej ale odrzucono ten pomysl z powodu tego ze brak wegla mialby negatywny wplyw na wytrzymalosc okretu (logiczne).
urodzony 13. grudnia 1981....
Z tym akurat problemu nie ma: 19 kotłów typu Babcock-Wilcox.slowik pisze: Proponuje poszukac informacji o ilosci kotlow na HMS Dreadnought.
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
- slowik
- Generaloberst
- Posty: 4838
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:00
- Lokalizacja: Wien
- Been thanked: 5 times
To prawda, a myslalem ze byli juz "nowoczesni"
http://www.globalsecurity.org/military/ ... istory.htm
http://www.globalsecurity.org/military/ ... istory.htm
urodzony 13. grudnia 1981....