Śródziemie - Narodziny Angmaru (Strategia+Ekonomia)

HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Print 'n' Play)

Post autor: HoLi »

Teraz trochę o ekonomii i jak to mniej więcej wygląda na chwilę obecnych testów.

ZASOBY W GRZE:
> Złoto - pozyskiwane jest poprzez zbieranie podatków. Zbieranie podatków polega na umieszczeniu robotnika na odpowiednim polu podatków w regionie, w którym się znajduje złoto. Złoto używane jest do opłaty rekrutacji jednostek (koszt rekrutacji każdej jednostki znajduje się na żetonie oraz w karcie jednostki).

> Żywność - pozyskiwana jest poprzez umieszczenie robotnika na odpowiednim polu pozyskiwania żywności w regionie, w którym się znajduje żywność. Żywność używana jest, oprócz złota, do opłaty rekrutacji jednostek (każda pojedyncza jednostka kosztuje 1 Żywności). Dodatkowo nadwyżka żywności w stosunku do obecnego poziomu populacji, uzyskana w danej turze, zamieniana jest na populację (krótko mówiąc: jest dobrobyt to i zwiększa się populacja).

> Surowce - pozyskiwane są poprzez umieszczenie robotnika na odpowiednim polu pozyskiwania surowców w regionie, w którym się znajdują surowce. Surowce potrzebne są do budowy budynków oraz naprawy uszkodzonych/zniszczonych w oblężeniach murów twierdz (twierdze w grze mają swoją powiedzmy wytrzymałość, a do naprawy murów danej twierdzy przydziela się robotnika).

> Populacja (o ile można nazwać ją zasobem hehe) - w grze przedstawiona jest jako kostki w dwóch różnych kolorach dla każdego z graczy. Wszystkie kostki stanowiące naszą populację znajdują się na planszy, podobnie jak armie. Limit kostek na jeden region wynosi 5, a nadmiar należy usunąć z planszy, podobnie jak postępuje się z nadmiarowymi żetonami jednostek, jeśli przekroczymy limit armii w regionie wynoszący 10 jednostek. Podczas fazy rozpatrywania akcji gracze mogą wykonywać akcje, aby przemieszczać kostki populacji podobnie jak przemieszcza się armie, zmieniając ich rozkład na planszy jak i samą ilość w poszczególnych regionach.

Kostek z puli populacji używa się do pozyskiwania zasobów opisanych powyżej, a przydziela się je do konkretnych zadań w osobnej fazie gry. Daną kostkę (robotnika) można przydzielić do pozyskiwania zasobów tylko w regionie, w którym się znajduje i tylko w tej fazie.

Na początku gry każdy gracz posiada startową populację, która zmienia się w zależności od tego co się dzieje w grze. Populacja może wzrosnąć gdy podczas fazy, w której sprawdza się co tam za zasoby pozyskaliśmy w danej turze mamy nadwyżkę żywności, wtedy dokładamy odpowiednią ilość kostek na planszę (jeśli mamy mniej żywności niż populacji wtedy tracimy kostki i trzeba odpowiednią ilość usunąć z planszy). Możemy na przykład stracić kostki jeśli do regionu, w którym się znajdują, wkroczy armia przeciwnika (na przykład gracz Cienia może w takim wypadku dodatkowo pozyskać część tych kostek dla siebie, jeśli ma akurat aktywowaną kartę strategii "Niewolnictwo").

W grze jest handel i polega on na tym, że gracz może wykonać akcję handlu w fazie wykonywania akcji, aby zamienić jakąś określoną ilość danego zasobu na określoną ilość innego zasobu.

W grze występuje też coś w rodzaju małego drzewka rozwoju (każdy Naród posiada osobne drzewko), na którym buduje się budynki militarne (dające dostęp do jednostek II Poziomu) oraz budynki, których posiadanie zwiększa dwukrotnie ilość pozyskiwanych zasobów. Budowanie odbywa się w osobnej fazie. Żeby nie przerazić kogoś tym, że będzie tych drzewek za dużo, to gracz Cienia będzie ich posiadał maksymalnie 3 (Angmar, Orkowie z Gundabad i ewentualnie Górale z Rhudauru jeśli się przyłączą do wojny po stronie Cienia), natomiast gracz Wolnych Ludów będzie ich posiadał maksymalnie 4 (Elfy z Lindonu i Rivendell, Arthedain, Cardolan i ewentualnie Rhudaur jeśli się przyłączy do wojny po stronie Wolnych Ludów). Pozostałe narody pojawiają się w grze jako posiłki, więc się nie liczą.

Ilość posiadanych zasobów oznacza się na odpowiednich torach, które albo będą docelowo znajdować się na planszy, albo zrobię coś w rodzaju planszy graczy.

I tak na zakończenie. Aspekty ekonomiczne i militarne sa od siebie oddzielone osobnymi fazami, więc nie ma się co bać o powstanie mętliku. Choć wydaje się, że jest tego wszystkiego dużo to nie kumuluje się to wszystko w jednym momencie, a jest odpowiednio rozłożone w czasie gry i wbrew pozorom w praktyce jest łatwiejsze niż kiedy się to opisuje. Można powiedzieć, że w pierwszej połowie tury gracz skupia się głównie na ekonomii, natomiast w drugiej połowie tury tylko na walce, rekrutacji jednostek itd., ale działania z części ekonomicznej mają oddźwięk w części militarnej i odwrotnie, więc trzeba się odpowiednio dostosowywać do tego co się dzieje na planszy.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Print 'n' Play)

Post autor: HoLi »

Oto przykładowe żetony drzewka rozwoju:

LINK: https://zapodaj.net/91762fc544c0d.png.html

Z żetonów po lewej stronie (a w sumie to z ich grafik na, których będzie się układało żetony nowych budynków) będzie się składało drzewko rozwoju każdego Narodu. Żeton taki przedstawia to z czym startujemy od początku gry.

Strzałka wskazuje żeton przedstawiający do jakiego budynku możemy rozwinąć budynek po lewej stronie. Górna część tego żetonu, oprócz obrazka samego budynku posiada:
- w lewej górnej części ikonkę pokazującą do kogo należy
- w lewej dolnej części koszt budowy w surowcach
- w prawej dolnej części znajduje się ikonka z tarczą i poziomem, która oznacza, że aby zbudować ten budynek musisz posiadać budynek dający tą tarczę (w tym przypadku jest to budynek Kowala)

Dolna część żetonu pokazuje co będziemy mieć dostępne po zbudowaniu tego budynku (ikonki tam się znajdujące odpowiadają ikonkom znajdującym się na żetonach jednostek): w tym wypadku gracz Wolnych Ludów uzyska dostęp do jednostek piechoty II poziomu Elfów, a gracz Cienia do jednostek Trolli II poziomu Angmaru.

Po zbudowaniu danego budynku zakrywa się po prostu żeton z lewej strony żetonem z prawej strony.

Czy jest to dość zrozumiałe, a żetony dość czytelne w tym wydaniu ?
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Strategia+Ekonomia)

Post autor: HoLi »

Naniosłem na planszę ikonki zasobów na których układa się kostki robotników.

LINK: https://zapodaj.net/2005282b30274.jpg.html

Czy w takim wydaniu plansza jest czytelna, czy coś może zmienić?
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Strategia+Ekonomia)

Post autor: Silver »

No rewelacja/rewolucja.
Może jako robotników można wykorzystać popularne drewniane, małe kosteczki używane w eurograch.
Planujesz zrobić tory dla oznaczania ilości zgromadzonego złota itd? Jeśli można byłoby przechowywać do kolejnych tur określone ilości danego surowca to można pokusić się o zrobienie ruchomego suwaka do ich oznaczania.

Czy planujesz by dane narody w ramach jednego z sojuszy miały wspólne żetony/kostki populacji itd?
Chyba ta gra nie będzie miała opcji dla rozgrywki na więcej niż 2 graczy?

A już myślałem, że wymyśliłeś jakieś dłuższe gałęzie rozwoju jak w cywilizacji i pomyślałem jak te tępe Elfy sobie z tym poradzą ale dobrze jest.
Będzie czytelniej niż miałoby być gdyby wykorzystywać figurki. Figurki często stwarzają przepełnienie na polach i zasłaniają ważne oznaczenia na mapach a tu grube żetony można ułożyć w stos i wszystko widać.
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Strategia+Ekonomia)

Post autor: HoLi »

Może jako robotników można wykorzystać popularne drewniane, małe kosteczki używane w eurograch.
Tak tutaj takie kosteczki są jak znalazł, a zamiast nich znalazłem na alledrogo kwadratowe koraliki, których cena za średnio 50szt. waha się w granicach 2 zł + koszt przesyłki (jedyny minus to że mają dziurki, ale jak komuś to nie przeszkadza to koszt niewielki).
Planujesz zrobić tory dla oznaczania ilości zgromadzonego złota itd? Jeśli można byłoby przechowywać do kolejnych tur określone ilości danego surowca to można pokusić się o zrobienie ruchomego suwaka do ich oznaczania.
Tak już zrobiłem coś takiego (https://zapodaj.net/2db2657b13fe3.png.html). Są dwa tory. Na tym pod spodem (czarno białym), w fazie planowania, kiedy przydzielamy robotników (kosteczki) do pozyskiwania poszczególnych zasobów zaznaczmy ile łącznie pozyskamy zasobów w następnej turze. W fazie podliczania zasobów dodajemy to co mieliśmy na tym dolnym torze do tego co mamy na torze kolorowym. Ponownie przychodzi faza planowania, rozdzielamy robotników, zaznaczmy ma dolnym torze i tak w kółko:-). Na torze kolorowym jest to co mamy i z czego korzystamy podczas rekrutacji, budowy itd.

Plusem tych faz ekonomicznych jest to, że zakładając, że nikt nie oszukuje można je wykonywać równocześnie, a dopiero fazy gdzie się walczy, porusza armiami czy grupami ludności itd wykonuje naprzemiennie jak w Wojnie o Pierścień. Różnica jaka występuje jest taka, że zrezygnowałem z kości, a zamiast tego każdy gracz posiada określoną ilość punktów akcji, która może się zmieniać kiedy na przykład jakiś naród dołączy do wojny zyskujemy dodatkowy punkt akcji (a nie jak wcześniej kość akcji), za posiadanie inicjatywy itd. Za akcje płaci się w punktach akcji, więc nie ma ograniczeń związanych z wyrzuconym symbolem na kości akcji.
Czy planujesz by dane narody w ramach jednego z sojuszy miały wspólne żetony/kostki populacji itd?
Na chwilę obecną zasoby oraz populacja są wspólne, jedynie każdy naród ma swoje wojsko i swoje drzewko rozwoju. Nie wydaję mi się żebym to zmienił, bo gdyby każdy naród miał dodatkowo osobne zasoby i populację to po pierwsze za dużo byłoby do ogarniania, po drugie na planszy powstałaby nieczytelna kolorowanka. A tak są kostki w kolorze niebieskim dla gracza Wolnych Ludów i czerwone dla gracza Cienia i wszystko jest czytelne.
Chyba ta gra nie będzie miała opcji dla rozgrywki na więcej niż 2 graczy?
Na razie zaczynam od wariantu dwuosobowego. Jeśli ten wariant będzie w pełni grywalny to wtedy pokuszę się, żeby spróbować dodać warianty dla większej ilości osób.

I tak na koniec w grze są dwa scenariusze. Główny oraz szkoleniowy. Szkoleniowy nosi tytuł "Upadek Arnoru" i będzie do niego osobna plansza, w sumie taka sama jak dla scenariuszu głównego ale z innym rozkładem granic i paroma innymi pomniejszymi różnicami. O ile w głównym scenariuszu biorą udział po prostu wszyscy i przez to jest trochę więcej do ogarniania w trakcie gry, to w szkoleniowym biorą udział:
> Angmar, Posiłki z Dol Guldur.
> Arthedain, Elfy z Lindonu i Rivendell, Posiłki z Lothlorien oraz Odsiecz z Gondoru.
Tak więc scenariusz szkoleniowy, z racji że ma mniej elementów, będzie pozwalał wdrożyć się w scenariusz główny.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Strategia+Ekonomia)

Post autor: Silver »

2 rodzaje mapy, można więc zrobić dwustronnie.
Do naliczania różnych zasobów kusiło mnie by zrobić okrągły i ruchomy licznik (2 krążki z tym że w jednym są/jest okienko przez które widać wartość), który można wziąć do ręki lub położyć bezpiecznie obok mapy – ale to do wersji deluxe ;).
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Strategia+Ekonomia)

Post autor: HoLi »

Przykładowe karty jednostek (na etapie obecnych testów): https://zapodaj.net/41f6872108322.png.html
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Strategia+Ekonomia)

Post autor: HoLi »

Oto na czym mniej więcej polegają drzewka rozwoju.

LINK: https://zapodaj.net/c23f1bf448cd7.png.html

Każdy z graczy otrzymuje pokazane powyżej Karty Rozwoju poszczególnych Narodów, na których widnieje to co obecnie gracz posiada (do czego ma dostęp). Podczas fazy zakupu budynków, gracze kładą żetony nowych budynków na tych kartach płacąc odpowiednią ilość surowców za dany budynek (ilość surowców do zapłaty ukazany jest na poszczególnych żetonach budynków). Powyższe drzewka rozwoju oddziałują globalnie na dany Naród, dając korzyści w postaci zwiększenia pozyskiwania danego zasobu w granicach tego Narodu lub otwierając dostęp do jednostek wyższego poziomu.

Oto przykładowa Karta Rozwoju (w tym przypadku Elfów z Lindonu i Rivendell) już częściowo zapełniona zakupionymi żetonami budynków: https://zapodaj.net/2806a6b058c8d.png.html

Czy jest to dość czytelne ?
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Strategia+Ekonomia)

Post autor: HoLi »

Zrobiłem drugą wersję planszy: https://zapodaj.net/ea7b37866ec2c.jpg.html

Która według was wygląda lepiej (jest bardziej czytelna), ta tutaj, czy wcześniejsza wersja z zaznaczonymi granicami regionów ?
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Strategia+Ekonomia)

Post autor: Raleen »

Chyba poprzednia wersja lepsza. Do tej ja przynajmniej nie mógłbym się łatwo przyzwyczaić, chociaż w świecie eurogier, z tego co obserwuję, takie grafiki są stosowane.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Strategia+Ekonomia)

Post autor: HoLi »

No właśnie mam dylemat, bo każda na swój sposób jest dobra, ale ma i swoje plusy i minusy. Zobaczę z czasem, kiedy będę miał już wszystkie elementy do grania wydrukowane (bo na razie używam testowych czarno białych czy nawet odręcznie wykonanych) i jak to wszystko się komponuje na jednej i drugiej planszy (gdzie jest wszystko bardziej przejrzyste, bo o to mi głównie chodzi).

Dziękuje za sugestię, bo każda jest ważna a w ostateczności może pomóc w finalnym wyborze planszy.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Strategia+Ekonomia)

Post autor: HoLi »

Przykładowe Karty Graczy (na obecną chwilę testów).
Cień: https://zapodaj.net/cac3f1acb0dcc.png.html
Wolne Ludy: https://zapodaj.net/09199fcba8d51.png.html
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 13 lutego 2017, 18:48 przez HoLi, łącznie zmieniany 2 razy.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Strategia+Ekonomia)

Post autor: Raleen »

Zależy jak duża będzie ta karta, bo tych kratek z liczbami jest sporo, jak będą małe to przesuwanie po nich żetonów czy co to tam będzie, może być nie do końca wygodne.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Strategia+Ekonomia)

Post autor: HoLi »

Można powiedzieć, że ta jest mniej więcej w skali 1:1 (w realu wyjdzie trochę większa). Ewentualnie, jeśli są za małe, mogę zrobić tory do 20 zamiast do 30 ale znaczniki w formie żetonów dwustronnych (na drugiej stronie zapis 20+).
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Strategia+Ekonomia)

Post autor: HoLi »

Plansza uległa zmianie. Zniknęły z niej twierdze, są jedynie pola z których pozyskujemy zasoby, a później dojdą jeszcze tylko nazwy regionów. Poniżej jest link jak to wygląda (w tym przypadku jest to plansza szkoleniowa, na której rozgrwya się prosty scenariusz do nauki mechaniki samej gry).
Link: https://zapodaj.net/1cced2d29e0a8.jpg.html

W grze wprowadziłem zarówno twierdze jak i miasta. Przykład kart pomocy wyjaśniający co daje twierdza a co miasto (na etapie obecnych testów): https://zapodaj.net/fa8ebd0194109.png.html

Żeby ograniczyć liczbę żetonów miasto i twierdza znajdują się na jednym dwustronnym żetonie. Dodatkowo każde miasto czy twierdzę można rozbudowywać poprzez zwykłe obrócenie żetonu tak aby aktualny poziom znajdował się na górze żetonu. Na chwilę obecną jeszcze nie wiem czy będzie można degradować poziom miast czy twierdz w wyniku zniszczeń podczas walk na przykład (z czasem podejdę do zagadnienia jak to wprowadzić do gry i czy w ogóle to zrobić).

Każdy z graczy w zależności od scenariusza rozpoczyna grę z określoną liczbą miast i twierdz oraz na różnym ich poziomie. W trakcie gry można rozbudowywać już posiadane osady jak i budować nowe, kształtując w ten sposób wygląd planszy.

Dodatkowo oddziaływanie miast czy twierdz wzmagać mogą odpowiednie zdolności z drzewka rozwoju.

Co o tym sądzicie ?
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólnie o grach planszowych”