Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest poniedziałek, 1 maja 2017, 08:04

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Wojna Peloponeska
PostNapisane: sobota, 18 marca 2017, 12:33 
Caporal

Dołączył(a): sobota, 17 października 2015, 22:08
Posty: 74
Testy cały czas powoli do przodu :) Tymczasem mała prezentacja prototypowej planszy Sycylii (miejsce akcji wyprawy Sycylijskiej):
Obrazek

Pozdrawiam

_________________
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Wojna Peloponeska
PostNapisane: piątek, 14 kwietnia 2017, 19:03 
Caporal

Dołączył(a): sobota, 17 października 2015, 22:08
Posty: 74
Testy cały czas powoli do przodu. Chciałem przedstawić ogólny przebieg tury:

1. Ustalenie gracza z Inicjatywą (Inicjatywa daje różne korzyści, jak między innymi dodatkową akcję w czasie fazy wykonywania akcji).
2. Przetasowanie talii kart Bogów Olimpu oraz losowanie kart Bogów Olimpu (zaczynając od gracza z Inicjatywą, gracze losują naprzemiennie po trzy karty Bogów z talii Bogów Olimpu, po czym wybierają dwie odrzucając niewybraną kartę).
3. Wszystkie karty Pór Roku oprócz odkrytej karty zimy "Ostra Zima" należy ponownie potasować i ułożyć na wyznaczonych dla nich miejscach, następnie po wylosowaniu Karty Wiosny to samo robi się z Kartami Zimy.
4. Zwiększenie lub zmniejszenie podatków (gracz może zamienić dowolną ilość kostek populacji na złoto otrzymując za każdą kostkę X złota = zwiększenie podatków; gracz może pozyskać dowolną ilość kostek populacji płacąc za każdą kostkę X złota = zmniejszenie podatków).
WIOSNA
1. Losowanie Karty Wiosny (3xNormalna Wiosna, 1xPowodzie) + uwzględnienie wpływu wcześniej wylosowanej karty "Ostra Zima".
2. Poszerzanie wpływów w Polis i frakcjach neutralnych (poczynając od gracza bez Inicjatywy gracze rozdzielają naprzemiennie dowolną ilość posiadanych Punktów Wpływów do poszczególnych wybranych neutralnych Polis lub frakcji, używając do tego kostek populacji poza planszą). W tej fazie niektóre Polis czy frakcje mogą również stać się naszym sojusznikiem(gracz bierze wtedy kartę danego Polis lub frakcji, w której jest opisane w jaki sposób pojawia się w grze).
3. Przydzielanie robotników (kostek populacji) do pozyskiwania Żywności, Surowców i Złota.
LATO
1. Losowanie Karty Lata (3xNormalne Lato, 1xUpalne Lato/Susza).
2. Zakup nowych kart strategii oraz wybór głównej karty strategii na daną turę, wykupywanie nowych kart ulepszeń oraz rozbudowywanie/odbudowywanie posiadanych Polis.
3. Wykonywanie różnych akcji (płaci się za nie Punktami Akcji, każdy gracz posiada początkową pulę tych punktów, która zmienia się w trakcie gry) jak przemieszczanie armii/flot, rekrutacja nowych jednostek, walka itd.
4. Rozstrzyganie oblężeń polis, którym skończyły się zapasy.
5. Utrata wpływów w polis neutralnych za armie stacjonujące w granicach tych polis.
6. Jeśli na koniec tej tury, w którymś regionie znajduje się więcej kostek populacji gracza niż 5 lub 5 kostek populacji + armia gracza, gracz, do którego należy ten region losuje po kolei dla każdego takiego regionu z osobna jedną kartę Zarazy. Wylosowana karta może zawierać "Brak Efektu" lub "Zaraza"(jakaś część kostek populacji oraz jednostek w takim regionie musi zostać wyeliminowana).
JESIEŃ
1. Losowanie Karty Jesieni (3xNormalna Jesień, 1xNieurodzaj) + uwzględnienie wpływu wcześniej wylosowanej karty "Upalne Lato/Susza".
2. Zbieranie Zasobów (gracz dodaje zebrane w poprzedniej turze zasoby do już posiadanych zasobów):
a) zebranie Żywności
b) ustalenie poziomu Populacji:
- jeśli w danej turze mamy nadwyżkę żywności, wtedy dzielimy tą nadwyżkę na pół (zaokrąglając w dół) i uzyskany wynik zamieniamy na kostki populacji i dokładamy te kostki na planszę jednocześnie zmniejszając o tyle samo poziom posiadanej żywności (jeśli mamy mniej żywności niż populacji wtedy tracimy kostki i trzeba usunąć z planszy taką ilość kostek populacji, aby była równa z posiadaną żywnością)
- jeśli poziom populacji w danym regionie przekroczył 5 kostek gracz losuje dla tego regionu kartę Zarazy
c) zebranie Surowców
d) zebranie Złota (za każdą kontrolowaną mniejszą osadę oraz nieoblężone polis gracz zyskuje złoto: I poziom polis => 1 złota; każdy następny poziom to 1 złota więcej)
3. Handel - gracz może wymieniać jedne posiadane zasoby na inne (po ustalonych cenach).
ZIMA
1. Losowanie Karty Zimy (3xNormalna Zima, 1xOstra Zima ), Ostra Zima ma wpływ między innymi na koszt zaopatrzenia armii/flot (zwiększa koszt utrzymania armii i flot dodatkowo o 1 Żywność za każdą jednostkę w armii/flocie).
2. Sprawdzenie zaopatrzenia posiadanych Armii i Flot.
3. Sprawdzenie Warunków Zwycięstwa.
4. Koniec tury.

Oto do czego mniej więcej dążę w grze. Oczywiście pewne rzeczy w przebiegu tury mogą ulec zmianie (jak kolejność wykonywania niektórych punktów itd.), coś może zniknąć a coś się pojawić, ale daje to ogólny ogląd (szczegółowy to już instrukcja :) ) na to co się dzieje w grze.

Pozdrawiam i przy okazji Wesołych Świąt Wielkanocnych :)

_________________
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Wojna Peloponeska
PostNapisane: piątek, 14 kwietnia 2017, 20:39 
Sergent-Major
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Posty: 185
Muszę przyznać, że jest to dość przytlaczajace.
Pewnie ładnie by zagrało w grze komputerowej, jednak w planszowce sobie tego nie wyobrażam... Przejście tych wszystkich punktów zajmie dużo czasu, a przecież nie ma tam w ogóle mowy o ruchach wojsk... Ile ma zająć rozegranie całego roku?
A 30 lat wojny?

Jaki wogóle przewidujesz czas na rozegranie partii, pełnej kampanii?

Przetestuj sobie rozegranie przykładowego roku, choćby sam ze sobą.
Zobacz, o ilu z podtur i podetapow zapomnisz i ile to (mimo wszystko) zajmie czasu...
Da Ci to punkt wyjścia do tego, z czego w pierwszej kolejności zrezygnować...

A najważniejsze jest, żebyś się nie poddawal.
Kiedy już skończysz grę zobaczysz jak daleka jest od pierwowzoru :-P

Pozdr,
farm

_________________
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Wojna Peloponeska
PostNapisane: piątek, 14 kwietnia 2017, 20:56 
Caporal

Dołączył(a): sobota, 17 października 2015, 22:08
Posty: 74
Cytuj:
Muszę przyznać, że jest to dość przytlaczajace.
Pewnie ładnie by zagrało w grze komputerowej, jednak w planszowce sobie tego nie wyobrażam... Przejście tych wszystkich punktów zajmie dużo czasu, a przecież nie ma tam w ogóle mowy o ruchach wojsk... Ile ma zająć rozegranie całego roku?
A 30 lat wojny?

Jaki wogóle przewidujesz czas na rozegranie partii, pełnej kampanii?

Przetestuj sobie rozegranie przykładowego roku, choćby sam ze sobą.
Zobacz, o ilu z podtur i podetapow zapomnisz i ile to (mimo wszystko) zajmie czasu...
Da Ci to punkt wyjścia do tego, z czego w pierwszej kolejności zrezygnować...

A najważniejsze jest, żebyś się nie poddawal.
Kiedy już skończysz grę zobaczysz jak daleka jest od pierwowzoru :-P

Pozdr,
farm

Nie dziwię się, że wydaje się przytłaczające. Ale to co jest teraz jest efektem testów :) Trochę dokładnie to rozpisałem, ale większa część czynności tu opisanych zajmuje kilka sekund np.: wylosowanie karty Pory Roku i położenie jej na wierzch stosu, czy przetasowanie 4 kart takiej na przykład Zimy, te czynności trwają kilka sekund maksymalnie. Opis na kartach też jest prosty i lakoniczny, a to pod warunkiem, że akurat wylosujesz tą jedną kartę, która jakiś efekt daje, jak nie to lecisz dalej.

Na to kto ma inicjatywę w danej turze pracuje się podczas wcześniejszej tury w czasie fazy wykonywania akcji. Więc ustalenie kto ma inicjatywę to tylko rzut oka kto ma więcej punktów inicjatywy na początku tury.

Zabawa z zasobami też polega jedynie na kontrolowaniu torów, na których zaznaczasz ile czego masz. Jak coś tracisz to to zaznaczasz, jak coś zyskujesz to robisz to samo. Ponieważ akcje wykonuje się naprzemiennie to nie ma tragedii, tym bardziej, że nie każda akcja powoduje, że coś tracisz lub zyskujesz. Naprawdę jest to proste i wymaga jedynie umiejętności dodawania i odejmowania.

Do tego niektóre punkty można pominąć (bo na przykład nie zawsze będziesz chciał zwiększyć podatki, żeby zdobyć złoto bo będziesz miał go wystarczająco itd). No i zakładając, że ufasz swojemu przeciwnikowi to część ekonomiczna jak na przykład sprawdzenie co tam nam przybyło w zasobach w tym roku można wykonywać równocześnie.

Samą grę chcę podzielić na kampanie:
- od początku wojny do wyprawy Sycylijskiej
- od początku wyprawy Sycylijskiej do końca wojny
- osobno jako coś w rodzaju takiego krótkiego samouczka zapoznającego z zasadami gry chcę zrobić krótką kampanię Sycylijską
- no i oczywiście pełna kampania od początku do końca wojny
Jaki czas rozgrywki będzie ciężko mi powiedzieć, bo na chwilę obecną nadal pracuje nad kwestiami mechanicznymi gry, a jeszcze balans itd itp przede mną.

Tak więc wiele czynności tu wymienionych jest prostych jak barszcz, co nie oznacza, że nie odczuwa się ich działania w grze :)
Na prawdę nie taki wilk straszny jak opisują ;)

Pozdrawiam.

PS: Już kiedyś robiłem grę, w którą wtedy rzeczywiście powinno się grać na kompie a nie na stole, ale od tego czasu pograłem w trochę gier, zrobiłem dodatek "print n play" do Wojny o Pierścień (w sumie to niemal osobna gra korzystająca z elementów i zasad WoP), dłubałem trochę przy innych projektach, które poszły do szuflady i generalnie nabrałem doświadczenia, które w pełni wykorzystuje w pracy nad tą grą :)

_________________
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.