Gra planszowa Rulers and Empires (XVIII wiek)
: czwartek, 1 października 2015, 10:14
Witam, jestem domorosłym autorem gry pt. Królestwo. Projekt rozwijałem od 2000 roku, początkowo na własne potrzeby celem zagrania z grupą znajomych, później (wraz z dodawaniem opcji) cele się nieco zmieniły.
W styczniu tego roku ukończyłem pracę nad grą.
Krotki opis:
Początkowo gra była stworzona w świecie magii, ze smokami, mutantami. Kiedy rozwijałem projekt i dochodziły nowe, sprawne rozwiązania, stopniowo (od 2008 roku) zacząłem przechodzić w rys historyczny). Nie będę pisał całej historii – można ją poczytać na stronie projektu.
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/3f7b2bc9df1e.jpg
(stara mapa z 2000 roku)
Grać może od 2 do 30 osób.
Gra umożliwia prowadzenie pełnej kampanii: gospodarczy rozwój państwa, militarny, bitwy armii z udziałem licznego wojska, dyplomacja, handel, szpiegostwo.
Bitwy taktyczne dokonywane są na oddzielnej mapie z udziałem jednostek liczących stany osobowe, tak więc odwzorowałem, w jakimś stopniu, liczebność wojsk
Są małe elementy RPG, a także dodatkowe funkcjonalności umożliwiające różnorakie prowadzenie państwa (nie ma jednej, słusznej linii rozwoju – są ich setki).
Oraz wiele innych ciekawych rozwiązań.
Dłuższy opis:
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/a367ce21881d.jpg
Podstawowa rozgrywka zajmuje miejsce na mapie strategicznej (Europa), na której gracze przemieszczają chorągwie (armie), zdobywają miasta i przesuwają inne pionki. Mapa ma wymiary 140x70cm. Wykonana jest z dwóch warstw, a pomiędzy nimi umieściłem magnesy, które przytrzymują wszystkie elementy (chorągwie, ikony twierdz, grodów, miast, miasteczek i stolic). Wstępnie przygotowałem zestaw dla 8 państw, na każde przypada ponad 80 różnorakich pionków i flag służących do oznaczania wydarzeń z rozgrywki.
Zarządzanie państwem odbywa się przez pulpit magnetyczny, gdzie gracz decyduje o budowie, szkoleniu wojsk, rozwijaniu osady (miasta), posiada gabinet rządzących. Wszystkie elementy używane do tego posiadają metalowe podkłady, tak więc nic nie przesuwa się gdy tego nie chcemy. Dodatkowo gracz ma do dyspozycji arkusz Excel dzięki czemu wszelkie obliczenia zysków/strat, możliwości szkolenia wojska, a także bonusy łatwo opanować i mieć pod kontrolą.
http://naforum.zapodaj.net/thumbs/9927d0d3fbb1.jpg
Armie grupuje się w chorągwie (9 jednostek na jednym panelu armii) i umieszcza na drewnianych panelach, gdzie dodatkowo przeprowadza się uzupełnienia strat i można umieścić wewnętrzny panel generała (wraz z pionkiem, jeżeli generał nie jest w podróży i został już przydzielony do armii). Panele wystawia się do walki, ustawiając je na mapie taktycznej.
http://naforum.zapodaj.net/thumbs/2f68d14ba6d3.jpg
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/e7a24275948f.jpg
Kolejnym elementem jest mapa taktyczna: na niej odbywają się walki przy użyciu drewnianych pionków. Mapa ma wymiary 60x60cm, podzielona jest na 144 pola z siatką, a ruchy wykonuje się wg instrukcji. Bitwa jest rozgrywana na planszy, natomiast wszelkie przeliczenia związane z akcjami (atak, obrona, ostrzał, szarża itd.) wykonuje program komputerowy. Uwzględniłem w nim podstawowe manewry oraz stany osobowe: flankowanie, atak od tyłu, morale, szarżę, walkę wręcz i ostrzał z dystansu, jak i doświadczenie.
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/74a153fb7402.jpg
Program:
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/536adb43352f.jpg
(sprawa mało aktualna, gdyż cały system przeniosłem na karty)
Pionek składa się z 4 elementów. Drewniany podkład posiada tarczkę z cyframi I/II/III, które odpowiadają stanom osobowym wojska (dla pieszych jednostek jest to odpowiednio: 500, 1000, 1500 ludzi). Na pionek nakładana jest tarczka z jednostką, dół tej tarczki jest ścięty, a dzięki temu można obracać jednostkę tak, aby wskazywała odpowiedni stan osobowy. Iglica (drewniana wykałaczka) wskazuje, do kogo jednostka należy (kolor). Natomiast jednostki strzelające mają dodatkowy wskaźnik załadowania broni, który umożliwia strzelanie (albo wymusza konieczność naładowania broni).
http://naforum.zapodaj.net/thumbs/372177520d2d.jpg
Bardzo chciałem uzyskać efekt zarządzania państwem na poziomie podejmowania wielu ważnych decyzji dotyczących rozwoju, armii lub gospodarki, dlatego w grze zastosowałem zupełnie inne rozwiązania znane chociażby z gier komputerowych – uważam, że osiągnąłem to co zamierzałem. Rozegraliśmy w grupie 8 osobowej 6 dużych partii, doszło do prawie 250 bitew i były naprawdę emocjonujące, a umiejętności taktyczne bardzo się przydały.
Jednostki są zbalansowane (liczbowo i użytecznością); chciałem uniknąć tworzenia 30 czy 40 różnych formacji, dlatego skupiłem się na kilku podstawowych, tworząc ich 11. Jest tu piechota liniowa, konnica, milicja itd. Niektóre posiadają specjalne atrybuty, których wykorzystanie w odpowiedniej sytuacji na polu walki może przysłużyć się dowódcy, natomiast wiele zależy od tego jakie wojsko wystawia przeciwnik lub przeciwnicy.
Gra zajmuje duuuuużo miejsca
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/96fdb49e645c.jpg
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/f2b8fb21ff94.jpg
adres projektu: http://www.rulersandempires.pl (wraz z forum)
Aktualnie zmierzam do przeniesienia gry na PC.
W styczniu tego roku ukończyłem pracę nad grą.
Krotki opis:
Początkowo gra była stworzona w świecie magii, ze smokami, mutantami. Kiedy rozwijałem projekt i dochodziły nowe, sprawne rozwiązania, stopniowo (od 2008 roku) zacząłem przechodzić w rys historyczny). Nie będę pisał całej historii – można ją poczytać na stronie projektu.
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/3f7b2bc9df1e.jpg
(stara mapa z 2000 roku)
Grać może od 2 do 30 osób.
Gra umożliwia prowadzenie pełnej kampanii: gospodarczy rozwój państwa, militarny, bitwy armii z udziałem licznego wojska, dyplomacja, handel, szpiegostwo.
Bitwy taktyczne dokonywane są na oddzielnej mapie z udziałem jednostek liczących stany osobowe, tak więc odwzorowałem, w jakimś stopniu, liczebność wojsk
Są małe elementy RPG, a także dodatkowe funkcjonalności umożliwiające różnorakie prowadzenie państwa (nie ma jednej, słusznej linii rozwoju – są ich setki).
Oraz wiele innych ciekawych rozwiązań.
Dłuższy opis:
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/a367ce21881d.jpg
Podstawowa rozgrywka zajmuje miejsce na mapie strategicznej (Europa), na której gracze przemieszczają chorągwie (armie), zdobywają miasta i przesuwają inne pionki. Mapa ma wymiary 140x70cm. Wykonana jest z dwóch warstw, a pomiędzy nimi umieściłem magnesy, które przytrzymują wszystkie elementy (chorągwie, ikony twierdz, grodów, miast, miasteczek i stolic). Wstępnie przygotowałem zestaw dla 8 państw, na każde przypada ponad 80 różnorakich pionków i flag służących do oznaczania wydarzeń z rozgrywki.
Zarządzanie państwem odbywa się przez pulpit magnetyczny, gdzie gracz decyduje o budowie, szkoleniu wojsk, rozwijaniu osady (miasta), posiada gabinet rządzących. Wszystkie elementy używane do tego posiadają metalowe podkłady, tak więc nic nie przesuwa się gdy tego nie chcemy. Dodatkowo gracz ma do dyspozycji arkusz Excel dzięki czemu wszelkie obliczenia zysków/strat, możliwości szkolenia wojska, a także bonusy łatwo opanować i mieć pod kontrolą.
http://naforum.zapodaj.net/thumbs/9927d0d3fbb1.jpg
Armie grupuje się w chorągwie (9 jednostek na jednym panelu armii) i umieszcza na drewnianych panelach, gdzie dodatkowo przeprowadza się uzupełnienia strat i można umieścić wewnętrzny panel generała (wraz z pionkiem, jeżeli generał nie jest w podróży i został już przydzielony do armii). Panele wystawia się do walki, ustawiając je na mapie taktycznej.
http://naforum.zapodaj.net/thumbs/2f68d14ba6d3.jpg
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/e7a24275948f.jpg
Kolejnym elementem jest mapa taktyczna: na niej odbywają się walki przy użyciu drewnianych pionków. Mapa ma wymiary 60x60cm, podzielona jest na 144 pola z siatką, a ruchy wykonuje się wg instrukcji. Bitwa jest rozgrywana na planszy, natomiast wszelkie przeliczenia związane z akcjami (atak, obrona, ostrzał, szarża itd.) wykonuje program komputerowy. Uwzględniłem w nim podstawowe manewry oraz stany osobowe: flankowanie, atak od tyłu, morale, szarżę, walkę wręcz i ostrzał z dystansu, jak i doświadczenie.
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/74a153fb7402.jpg
Program:
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/536adb43352f.jpg
(sprawa mało aktualna, gdyż cały system przeniosłem na karty)
Pionek składa się z 4 elementów. Drewniany podkład posiada tarczkę z cyframi I/II/III, które odpowiadają stanom osobowym wojska (dla pieszych jednostek jest to odpowiednio: 500, 1000, 1500 ludzi). Na pionek nakładana jest tarczka z jednostką, dół tej tarczki jest ścięty, a dzięki temu można obracać jednostkę tak, aby wskazywała odpowiedni stan osobowy. Iglica (drewniana wykałaczka) wskazuje, do kogo jednostka należy (kolor). Natomiast jednostki strzelające mają dodatkowy wskaźnik załadowania broni, który umożliwia strzelanie (albo wymusza konieczność naładowania broni).
http://naforum.zapodaj.net/thumbs/372177520d2d.jpg
Bardzo chciałem uzyskać efekt zarządzania państwem na poziomie podejmowania wielu ważnych decyzji dotyczących rozwoju, armii lub gospodarki, dlatego w grze zastosowałem zupełnie inne rozwiązania znane chociażby z gier komputerowych – uważam, że osiągnąłem to co zamierzałem. Rozegraliśmy w grupie 8 osobowej 6 dużych partii, doszło do prawie 250 bitew i były naprawdę emocjonujące, a umiejętności taktyczne bardzo się przydały.
Jednostki są zbalansowane (liczbowo i użytecznością); chciałem uniknąć tworzenia 30 czy 40 różnych formacji, dlatego skupiłem się na kilku podstawowych, tworząc ich 11. Jest tu piechota liniowa, konnica, milicja itd. Niektóre posiadają specjalne atrybuty, których wykorzystanie w odpowiedniej sytuacji na polu walki może przysłużyć się dowódcy, natomiast wiele zależy od tego jakie wojsko wystawia przeciwnik lub przeciwnicy.
Gra zajmuje duuuuużo miejsca
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/96fdb49e645c.jpg
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/f2b8fb21ff94.jpg
adres projektu: http://www.rulersandempires.pl (wraz z forum)
Aktualnie zmierzam do przeniesienia gry na PC.