Instrukcje do gier

Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43346
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3919 times
Been thanked: 2489 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

W co Ty mnie Andy próbujesz wmanewrowac :D :wink:
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9508
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Post autor: Andy »

Od razu wmanewrować! Żartuję sobie troszeczkę. :D
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43346
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3919 times
Been thanked: 2489 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Ja też :D
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Lord Voldemort
Pułkownik
Posty: 1325
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 15:26
Lokalizacja: Opole
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Post autor: Lord Voldemort »

Andy pisze:Czas świąteczny, więc i Zalecenie 4 będzie lżejszego kalibru:

4. W instrukcji możesz dać wyraz swojemu poczuciu humoru, ale rób to z umiarem.

Przykłady na stosowanie się i niestosowanie się do tej zasady zaczerpnąłem z tego samego źródła, instrukcji do Fire in the Sky:
Moj ulubiony przyklad z instrukcji do FitS:

Carrier Task Force Boxes:
A Task Force with any carriers (CVs or CVLs) must be placed
in one of these boxes. Any carrier in the Task Force may use its
Air Strength to perform air-to-air combat and air strikes. Naval
units in these boxes cannot be used in any upcoming surface
combat or provide ground support, land units cannot perform
amphibious landings, and air units cannot disembark during the
Administrative Step. So it is generally not a good idea to put
land or air units in Task Forces with carriers.
Play Note 1: That indeed means that the only way to sink a
carrier unit, outside of optional rules and uninvited pets, is
through submarine attacks and air strikes.


Napisanie dobrej instrukcji to wcale nie jest lekki kawalek chleba.

Przede wszystkim instrukcja musi miec dobra strukture - kiedy wszystko jest na swoim miejscu, to nie trzeba stosowac czestych odeslan (ktore sa konieczne, gdy jedna rzecz jest regulowana w np. pieciu roznych miejscach).

Jezyk i styl, to indywidualna kwestia autora. Ale czesto wdrazanie sie w nowa gre lub nowy system bywa nuzace, gdy sie juz zna ilestam systemow (niektore wrecz na pamiec) a tu trzeba jakis nowy rozkladac na czynniki pierwsze.

V.
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9508
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Post autor: Andy »

Lord Voldemort pisze:Napisanie dobrej instrukcji to wcale nie jest lekki kawalek chleba.
Powyższe zdanie jest idealne na motto tego topiku! :)
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43346
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3919 times
Been thanked: 2489 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Ja z kolei myślę, że świetnym pomysłem byłyby jakieś rysunki satyryczne w takiej instrukcji - takie poczucie humoru jakoś bardziej do mnie przemawia, a przy okazji nie mieszałoby się to z właściwym tekstem instrukcji.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Lord Voldemort
Pułkownik
Posty: 1325
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 15:26
Lokalizacja: Opole
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Post autor: Lord Voldemort »

Raleen pisze:Ja z kolei myślę, że świetnym pomysłem byłyby jakieś rysunki satyryczne w takiej instrukcji - takie poczucie humoru jakoś bardziej do mnie przemawia, a przy okazji nie mieszałoby się to z właściwym tekstem instrukcji.
de gustibus...

To zalezy od klimatu gry... Mnie zawsze wkurzaly obrazki z jakims tam sprzetem czy zolnierzami, wolalbym mapki historyczne pokazujace przebieg rzeczywistych dzialan itp.

Fajna rzecza sa zamieszczane w instrukcji opisy przykladowych rozgrywek - co znacznie ulatwia odnalezienie sie w mechanice nowej gry. Tam jest miejsce na spora doze (auto)ironii.

V.
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9508
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Post autor: Andy »

Lord Voldemort pisze:Fajna rzecza sa zamieszczane w instrukcji opisy przykladowych rozgrywek - co znacznie ulatwia odnalezienie sie w mechanice nowej gry.
Jak pisał wcześniej w tym wątku pewien klasyk :wink::
Bez umiejętnie dobranych i klarownie przedstawionych przykładów często nie da się wytłumaczyć bardziej skomplikowanych kwestii. Jeśli przepisu nie da się już sformułować prościej, przykład bywa ostatnią deską ratunku.
Zupełnie oddzielną sprawą są rozbudowane przykłady rozgrywki (np. kilku etapów gry). Umiejętnie podane, wyjaśniają wiele wątpliwości i dobrze wprowadzają w mechanikę gry, jak choćby w Ścieżkach Chwały czy Empire of the Sun.
Zatem kolejny punkt do naszego Katechizmu Autora Instrukcji:

5. Obficie stosuj przykłady funkcjonowania przepisów, dołącz także do instrukcji przykładowy przebieg rozgrywki w co najmniej jednym etapie gry.
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43346
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3919 times
Been thanked: 2489 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Wracając do tego naszego szacownego tematu - może warto by się pokusic o ocenę niektórych instrukcji albo ich fragmentów i na przykładach podyskutowac. Zawsze by to było bardziej konkretne i więcej ludzi byc może zainteresowało :idea: .
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9508
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Post autor: Andy »

Dyskusja zamarła spory czas temu, a przecież o wielu sprawach nie zdążyliśmy powiedzieć. Zatem, zainspirowany przez roberta-wg, przedstawiam kolejny punkt naszej instrukcji, odnoszący się do zagadnienia, które zawsze bardzo leżało mi na sercu:

6. Gdy tylko jest to możliwe, odnoś opisywaną regułę do konkretnego zjawiska lub wydarzenia historycznego.

Innymi słowy: pamiętaj, że nie piszesz instrukcji do warcabów ani nawet szachów. To jest gra historyczna i gracz ma ciągle "czuć" atmosferę i koloryt epoki, do której gra się odnosi.
Pisałem o tym na samym początku tego tematu, ale jakoś nie przerodziło się to w "przykazanie". :wink:
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43346
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3919 times
Been thanked: 2489 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Problem może byc tylko z objętością całości bo takie tłumaczenia zwykle wyraźnie wydłużają instrukcje.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9508
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Post autor: Andy »

To też omawialiśmy. Proponowałem skupienie takich glos na końcu instrukcji, albo wydzielanie ich metodą graficzną (ramki, kolor, odmienna czcionka), jeśli są one umieszczone w tekście.
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9508
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Post autor: Andy »

Małe resumé naszych dotychczasowych ustaleń:

1. Pisz instrukcję z myślą o odbiorcy, dla którego Twoja gra będzie pierwszą grą wojenną, z którą zetknął się w życiu.

2. Jeśli nazwałeś jakieś zjawisko, używaj tej nazwy konsekwentnie w całej instrukcji.

3. Stosuj precyzyjnie opracowane narzędzia, pozwalające graczowi kompletować informacje na interesujący go temat (np. odsyłacze, indeks, wykaz wykonywanych czynności).

4. W instrukcji możesz dać wyraz swojemu poczuciu humoru, ale rób to z umiarem.

5. Obficie stosuj przykłady funkcjonowania przepisów, dołącz także do instrukcji przykładowy przebieg rozgrywki w co najmniej jednym etapie gry.

6. Gdy tylko jest to możliwe, odnoś opisywaną regułę do konkretnego zjawiska lub wydarzenia historycznego.


Kolejność punktów jest zupełnie przypadkowa, wynika z przebiegu dyskusji, a nie z hierarchii ważności poruszanych kwestii.
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Awatar użytkownika
Lord Voldemort
Pułkownik
Posty: 1325
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 15:26
Lokalizacja: Opole
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Post autor: Lord Voldemort »

Andy, poczytaj sobie instrukcje do Combat Commandera.
Jakis informatyk musial ja napisac, bo jest ona bardzo precyzyjna,
a poszczegolne pojecia sa w niej uzywane niezwykle konsekwentnie.
Dziala to wszystko bardzo fajnie, prawie jakby czytali ten watek na naszym forum ;-)

Sa tam tez fajne wstawki z cytatami znanych postaci WW2. Moj ulubiony to:
"War is chaos. American Army practices it on a daily basis."

V.
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9508
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Post autor: Andy »

Lord Voldemort pisze:Dziala to wszystko bardzo fajnie, prawie jakby czytali ten watek na naszym forum ;-)
Myślę, że jest odwrotnie: nasz wątek powstaje pod wpływem lektury kiepskich instrukcji. :wink:
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
ODPOWIEDZ

Wróć do „Forum autorów”