Instrukcje do gier

Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9508
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Instrukcje do gier

Post autor: Andy »

Wojpajek pisze:Z drugiej strony o przpeisach nei da się długo dyskutować.
Usmiechnąłem się z rozrzewnieniem na te słowa i wspomniałem ponad póltora tysiąca postów na temat przepisów do Ścieżek Chwały na forum Gier Wojennych (a drugie tyle wcięło bez śladu w czasie jakichś porządków), ponad 16 tysięcy na ten sam temat na forum Consiworld czy 8888 postów (stan z tej chwili) tamże na temat Empire of the Sun!
Postawię zatem tezę przeciwną: O przepisach da się długo dyskutować.
Kto mnie zna - wie, o czym mówię! :D
Awatar użytkownika
slowik
Generaloberst
Posty: 4838
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:00
Lokalizacja: Wien
Been thanked: 5 times

Post autor: slowik »

No to zapraszamy a dyskusje o czy sie chce :)
urodzony 13. grudnia 1981....
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43341
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3919 times
Been thanked: 2488 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Ja również nie ukrywam, że dyskusje o przepisach cenię sobie najbardziej, skłonności pozagrowe tu się udzielają. Czasem mniej mnie nawet interesują gry, a bardziej same instrukcje.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9508
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Post autor: Andy »

Powyższe słowa przeczytałem z prawdziwym zachwytem! :D A więc nie jestem sam na tym świecie! Jak się nas zbierze więcej, to może wyrzeźbimy gdzieś w kąciku forum temat "Teoria i praktyka instrukcji do gier strategicznych"? :wink:
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43341
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3919 times
Been thanked: 2488 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Ja bardzo chętnie i z wielką przyjemnością :) .
Podzielic się mogę też praktycznymi nie tak dawnymi w sumie doświadczeniami z redagowania jednej z najdłuższych instrukcji do polskich gier - B-35 III ed. ponad 40 stron, ale pierwsze były poprawki do Waterloo. Grom Leguna póki co się jeszcze przyglądam :wink: .
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9508
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Post autor: Andy »

Raleen pisze:Grom Leguna póki co się jeszcze przyglądam :wink: .
... a jest czemu, bo poza tym, że są świetne, mają IMO bardzo dobrze skonstruowane i napisane instrukcje.
Cieszę się, że temat instrukcjologiczny nabiera rumieńców, choć zdaję sobie sprawę, że dla większości graczy taka pasja jest zwykłym dziwactwem. Ale cóż wart byłby świat bez dziwactw? :D
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43341
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3919 times
Been thanked: 2488 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Wprowadzenie do "Roku 1920" jest rzeczywiście dobre, tego u Dragona i teraz w TiS brakuje jak już pisałem gdzieś, że trzeba zacząc od podstaw: czym jest żeton i że ten żeton reprezentuje jednostkę. Dla nas oczywiste, ale dla ludzi zielonych nie.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9508
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Post autor: Andy »

Podoba mi się bardzo w instrukcjach Leguna wyjaśnianie, jakim historycznym zjawiskom odpowiadają konkretne reguły (np. w OWC: odporność jednostek, ruch odwodów, rola i znaczenie twierdz, specjalne zdolności Rosjan przy budowie okopów etc.).
Bardzo ładne objaśnienia historyczne daje Mark Herman w instrukcji do Empire of the Sun, choć co do instrukcji jako całości i niektórych przyjętych w niej założeń mam poważne wątpliwości.
Dla mnie osadzenie gry w specyficznych realiach momentu historycznego i klarowne objaśnienie tego w instrukcji - to jedno z najważniejszych kryteriów przy ocenie gry.
Wciąż namawiam Leguna, żeby takich wyjaśnień historycznych stosował jak najwięcej, zobaczymy jak to wyjdzie w Ostfroncie, nad którym teraz pracuje.
Mam propozycję: ponieważ poszliśmy już mocno w off-topic, może warto przenieść tę dyskusję do oddzielnego wątku?
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43341
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3919 times
Been thanked: 2488 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

OK, mamy wydzielone, jakby co to nazwę tematu można jeszcze zmienic albo go gdzie indziej przeniesc.

W sumie Wojpajek mi kiedyś też na to zwracał uwagę, żeby robic komentarze.

Problem jest w tym że ilościowo się to wtedy strasznie rozrasta. Może temu Legun był niechętny zbyt wielu komentarzom. Bo na stronie jego też jakieś komentarze są. Ale z drugiej strony instrukcje do RPG są długie i zawsze zawierają klimatyczne wstępy. Zauważyłem też że Sosna z grami figurkowymi nieźle sobie radzi przy promowaniu ich nawet wśród młodzieży, mimo że instrukcje do MP są z tego co się orientuję długie.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9508
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Post autor: Andy »

Owszem, zastrzeżenia Leguna były chyba właśnie tego rodzaju. Ja wtedy argumentuję, że takie "wtręty historyczne" można specjalnie oznaczać (krój czcionki, tło, ramka), żeby były łatwo odróżnialne od samych reguł.
Bez klimatu nie ma gry nawiązującej do wydarzeń historycznych. No i mogą się z tego zrobić warcaby. :wink:
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43341
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3919 times
Been thanked: 2488 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

W Revengu z kolei, który był napisany a ściślej przetłumaczony chyba dosc kiepsko były bardzo klimatyczne wstawki z kronik średniowiecznych. To było jedno co się w tej instrukcji szczególnie udało. Tam były właśnie takie ramki i obrazki do tego, też z epoki. Razem bardzo dobrze się to prezentowało.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Hudson
Sous-lieutenant
Posty: 497
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:49
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Hudson »

Raleen pisze: Ale z drugiej strony instrukcje do RPG są długie i zawsze zawierają klimatyczne wstępy.
To do gier RPG sa instrukcje? Kurcze, czlowiek uczy sie przez cale zycie :)
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9508
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Post autor: Andy »

Zupełnie się na tym nie znam, ale z tego co słyszałem RPG-i mają WYŁĄCZNIE instrukcje! :wink:
Ostatnio zmieniony niedziela, 25 grudnia 2005, 18:34 przez Andy, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43341
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3919 times
Been thanked: 2488 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Hudson, nie do końca takie jak w planszówkach, bardziej elastyczne i z dużą ilością opowieści, które dominują nad treścią. Też się na tym nie znam, ale zdarzyło mi się widziec parę razy.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Silmeor
Carabinier
Posty: 29
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Wielkopolska

Post autor: Silmeor »

Co do instrukcji do gier RPG to zależy od konkretnego erpega . NP. talie D&D ma instrukcję podstawową w postaci dwóch 250-stronicowych ksiąg. Większość gier RPG to kilkuset stronicowe księgi zasad i wierzcie mi, mimo, że niektóre rozdziały maja postać opowieści to też są instrukcją, tyle, że napisaną w inny sposób. :)
ODPOWIEDZ

Wróć do „Forum autorów”