Lądowe systemy sci-fi

Recenzje przepisów, relacje z rozgrywek (After Action Reports), zasady domowe.
Awatar użytkownika
Sarmor
Lieutenant General
Posty: 4286
Rejestracja: wtorek, 21 września 2010, 14:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 146 times
Been thanked: 110 times
Kontakt:

Lądowe systemy sci-fi

Post autor: Sarmor »

Interesują mnie ostatnio lądowe systemy sci-fi w skali pluton, może kompania. Przejrzałem sobie forum i natknąłem się na kilka tytułów: Stargrunt II, Tomorrow's War, FUBAR itd. Czy ktoś mógłby mi pokrótce opisać te systemy, ich mechaniki, zalety i wady? Ew. dorzucić jakiś inny, ciekawy system?
TheNode.pl – zapraszam!
Awatar użytkownika
AWu
Słońce Austerlitz
Posty: 18134
Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Lądowe systemy sci-fi

Post autor: AWu »

Stargrunt II to ojciec wszystkich nowoczesnych systemów Sci FI - broni się ale jest specyficzny i ma zasady tylko dla ludzi (jeśli twoi źli kosmici są humanoidalni to Ok)
Za: system dowodzenia, Darmowy ! przeciw : brak scenariuszy i TOE, wszystko trzeba zrobić, nie ma możliwości gry w pick up games.

Tomorrows War - Force on Force w wersji Sci fi. Potomek Stargrunta ale dość odległy mechanicznie.
Za: All the rage, scenariusze w podręczniku Przeciw : dużo turlania (dla mnie przeciw ale ludzie to lubią :)

FUBAr to mikro zasady darmowe i na 1 stronę A4.

Gruntz jest jeszcze - ale nie miałem go w ręku, wydaje się bardziej skomplikowany i bardziej konwencjonalnym konkurentem Tommorow's Wara.

FAD, Fast and Dirty - unowoczesniony stargrunt, za dramo: http://www.freewebs.com/weaselfierce/

Critical mass games system : Nie znam ale wizualnie mi się nie podoba podstawkowanie.

Polecam ściągnąć Stargrunta II a potem poczytać o różnicach TW i Gruntza - to dwaj główni gracze.

Ja jestem miłośnikiem Stargrunta II, ale ma pewne ograniczenia, pewni skończy się na Tomorrow War.
Umpapa
Général en Chef
Posty: 4159
Rejestracja: czwartek, 10 września 2009, 01:58
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 534 times
Been thanked: 255 times
Kontakt:

Re: Lądowe systemy sci-fi

Post autor: Umpapa »

Mam w kolekcji ze 40 systemów do gier w skali plutonu/kompanii w 15 mm sci-fi.

Jakby ktoś bardzo chciał obejrzeć Gruntz przed kupnem, to mogę użyczyć wersję beta (prawie żadnych różnic), ale pod słowem honoru, że chętny przed zagraniem dokupi sobie system - autor jest fantastycznym gościem.

Choć IMVVVHO Gruntz przy rewelacyjnych założeniach, nie jest dla mnie optymalnym systemem.

Podobnie Tomorrows War - genialna książka i fluff, ale mechanika jakoś taka sobie.

Jeżdżę na FAD i Stargrunt 2 w modyfikacji Hyperbeara.

No i na swoim własnym systemie, opartym m.in. na Brother Against Brother Mod WW2, dzięki czemu łatwym do opanowania (w dużym uproszczeniu: losowanie karty z talii określa aktywację jednostki/zdarzenie specjalne, a na karcie jednostki masz wypunktowane wszystkie akcje jaka jednostka może podjąć i w jaki sposób. Strona z inicjatywą może na początku rundy wykonać kilka akcji kilkoma jednostkami, bowiem może dolosować + (ew, jak ma przewagę łączności - wybrać) kilka (zależnie od jakości dowodzenia) kart jednostek i je sobie ułożyć do zagrania w sekwencji.

Na tych wątkach już wyjaśniano:
http://www.strategie.net.pl/viewtopic.php?f=73&t=9940
http://www.strategie.net.pl/viewtopic.php?f=73&t=6149
http://www.strategie.net.pl/viewtopic.p ... 9&start=30
http://umpapas.blogspot.com/

Choć słońce skrył bojowy gaz / Choć żołdak pławi się w rozbojach
Wciąż przed upadkiem chroni nas / Zbroja
Umpapa
Général en Chef
Posty: 4159
Rejestracja: czwartek, 10 września 2009, 01:58
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 534 times
Been thanked: 255 times
Kontakt:

Re: Lądowe systemy sci-fi

Post autor: Umpapa »

http://umpapas.blogspot.com/

Choć słońce skrył bojowy gaz / Choć żołdak pławi się w rozbojach
Wciąż przed upadkiem chroni nas / Zbroja
Awatar użytkownika
Ryoken
Caporal-Fourrier
Posty: 86
Rejestracja: poniedziałek, 4 kwietnia 2011, 09:27
Lokalizacja: Terra
Has thanked: 52 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Lądowe systemy sci-fi

Post autor: Ryoken »

Ja dopiero raczkuję w 15mm s-f ;) Druknąłem sobie Stargrunta II i mam zamiar przeczytać lecz słyszę głosy żeby dać sobie spokój bo to archaizm (argument dla fana BattleTech'a taki sobie :lol: :lol: :lol: ).

Proponuje mi się GruntZ - fajny blog, spoko autor, wersję beta nawet przeczytałem, jak przetestuję i będzie zjadliwe to na 100% kupię (9$ to dobra cena).

Na ostatnim Pyrkonie miałem przyjemność na szybkiego zagrać z Czakim w FUBAR i powiem, że grało się przednio - zasady szybkie i bardzo proste ale tak naprawdę przy odrobinie pomyślunku można w 5 minut stworzyć i zagrać dowolnym oddziałem lub rodzajem sprzętu... no i koniecznie wymyśleć jakiś scenariusz ;) Stand up fight jest zabawne do czasu :)
Awatar użytkownika
AWu
Słońce Austerlitz
Posty: 18134
Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Lądowe systemy sci-fi

Post autor: AWu »

Jedyny archaizm w Stargruncie to używanie znaczników.
Mechanizmy są wciąż nowocześniejsze niż większość systemów które się z niego wywodzą.


Natomiast to co ogranicza Stargrunta to fakt, że jest to w zasadzie goły silnik - sam system.

Bez absolutnie żadnej przeróbki będzie śmigał z Niemcami w Staligradzie...
(nie żartuje dokładnie tyle samo roboty z podręcznikiem w reku będzie cie kosztować scenariusz sci-fi co II wojenny)
Awatar użytkownika
Ryoken
Caporal-Fourrier
Posty: 86
Rejestracja: poniedziałek, 4 kwietnia 2011, 09:27
Lokalizacja: Terra
Has thanked: 52 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Lądowe systemy sci-fi

Post autor: Ryoken »

AWu pisze:Natomiast to co ogranicza Stargrunta to fakt, że jest to w zasadzie goły silnik - sam system.

Bez absolutnie żadnej przeróbki będzie śmigał z Niemcami w Staligradzie...
(nie żartuje dokładnie tyle samo roboty z podręcznikiem w reku będzie cie kosztować scenariusz sci-fi co II wojenny)
Ale czy to jest wada?
Silnika mi trzeba, resztę sam "dobuduję".
Z drugiej strony chyba wiem do czego pijesz. Taka "uniwersalność" może oznaczać, że jest on mało "modern/s-f".
Inna sprawa, że na stronce FAD, którą podałeś znajduje się także dodatek traktujący o przeniesieniu FAD-a w wojny napoleońskie...
Awatar użytkownika
AWu
Słońce Austerlitz
Posty: 18134
Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Lądowe systemy sci-fi

Post autor: AWu »

Nie jest to wada, jest to za to powód dla których może się wydawać anachroniczny...

W pozostałych konkurentach dużych jak TW czy Gruntz tego problemu nie ma i są nieco mniej abstrakcyjne.
Umpapa
Général en Chef
Posty: 4159
Rejestracja: czwartek, 10 września 2009, 01:58
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 534 times
Been thanked: 255 times
Kontakt:

Re: Lądowe systemy sci-fi

Post autor: Umpapa »

W SG2 brakuje: psioników, Mocy, magii, telepatii, zasad specjalnych dla obcych, Obcych/Aliens.

Kłoptliwe jest stosowanie wobec fireteamów uzbrojonych w więcej niż jeden SAW.

Generalnie SG2 to matka wszystkich innych systemów 15 mm sci-fi i od niej się powinno zaczynać. IMVHO.
http://umpapas.blogspot.com/

Choć słońce skrył bojowy gaz / Choć żołdak pławi się w rozbojach
Wciąż przed upadkiem chroni nas / Zbroja
Awatar użytkownika
AWu
Słońce Austerlitz
Posty: 18134
Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Lądowe systemy sci-fi

Post autor: AWu »

Umpapa pisze:W SG2 brakuje: psioników, Mocy, magii, telepatii,
A po jaką cholerę w zasadzie, to nie problem strukturalny, a wrzucania do sci-fi rozmaitego smiecia rodem z fantasy lub jego zamienników z fikuśnymi nazwami, i działaniem dokłądnie jak z fantasy :>
Ale niektórych elementó technologicznych po prostu nie uwzględnia.

Umpapa pisze:zasad specjalnych dla obcych, Obcych/Aliens.

Kłopotliwe jest stosowanie wobec fireteamów uzbrojonych w więcej niż jeden SAW.
Ale to już poważne braki.


Stargrunt śmiga na założeniu, że skuteczność w walce zależy od wyszkolenia i dowodzenia, więc w sumie wszystkie bonusiki i cuda wianki dla kosmitów są zbędne, ale mówimy tu o inteligentnych kosmitach uzbrojonych w broń dystansowa.
To jest jeden z najbardziej realistycznych systemów (w sensie pokazujących wojnę najbliżej tego co teraz o niej wiemy) jaki widziałem.

Wężoludź wyszkolony na poziomie weteran, z 3 dowództwem będzie funkcjonował dokłądnie tak samo jak człowiek weteran z 3 dowodzenia.


Ale przez to traci masę takich smaczków jak te zasady i cechy kosmitów i rozmaite elementy sprawiające, że odziały się od siebie różnią.

W SG w zasadzie obie strony są identyczne jeśli chodzi o styl gry, a różnicować można tylko w kontekście symetryczności starcia (elitarnie wyszkoleni komandosi z nowoczesną super bronią, vs horda źle dowodzonych i niewyszkolonych prymitywów ze skałkowymi karabinami :)
Ale już niezbyt - Zielonoskórzy Wenusjanie z +5 do celności kontra zwinne Amazonki z Jowisza które się szybciej poruszają.


No i kompletnie odpada WHM 40K, bo horda wieśmaków z piłomieczami na otwartym terenie po prostu zginie straszna śmiercią tak jak powinna :>

SG to w zasadzie zasady modern z dodanymi paroma elementami futurystycznymi.
Świetne, ale mogą być zbyt abstrakcyjne i za suche dla niektórych.
headache

Re: Lądowe systemy sci-fi

Post autor: headache »

Takie przepisy znalazłem jeszcze darmowe ale nie przeczytałem jeszcze,

https://dl.dropbox.com/u/5828169/firete ... ta-2-3.pdf
Awatar użytkownika
brathac
Colonel en second
Posty: 1469
Rejestracja: wtorek, 17 października 2006, 12:19
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 61 times
Been thanked: 113 times
Kontakt:

Re: Lądowe systemy sci-fi

Post autor: brathac »

Aarfy
Caporal
Posty: 59
Rejestracja: czwartek, 8 lutego 2007, 02:11

Re: Lądowe systemy sci-fi

Post autor: Aarfy »

Grał ktoś z Was w FAD?

Jest to chyba unowocześnienie SGII; przeglądałem zasady i jest mniej żetonów/znaczników i kość D6 zamiast D4-D12.
A mechanika?
"Czy oni wierzą w tego samego Boga co my?'
Awatar użytkownika
brathac
Colonel en second
Posty: 1469
Rejestracja: wtorek, 17 października 2006, 12:19
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 61 times
Been thanked: 113 times
Kontakt:

Re: Lądowe systemy sci-fi

Post autor: brathac »

Mam gdzieś w czeluściach dysku ale nie miałem przyjemności przetestować jeszcze.
Aarfy
Caporal
Posty: 59
Rejestracja: czwartek, 8 lutego 2007, 02:11

Re: Lądowe systemy sci-fi

Post autor: Aarfy »

AWu coś tam wspomniał o tej grze w tym wątku.
Czytałem w necie i na negatywną opinię nie natrafiłem.

Pozostają chyba tylko testy ;)
"Czy oni wierzą w tego samego Boga co my?'
ODPOWIEDZ

Wróć do „Systemy sci-fi i fantasy”