The 9th Age

Recenzje przepisów, relacje z rozgrywek (After Action Reports), zasady domowe.
Awatar użytkownika
WarHammster
Général de Division
Posty: 3211
Rejestracja: czwartek, 8 marca 2012, 22:56
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times
Kontakt:

Re: The 9th Age

Post autor: WarHammster »

A to zabronili Wam grać w Battla? Odebrali podręczniki, figurki i znajomych, pozamykali kluby? Jak to jest z tym, że coś Wam ubili? Proszę mi wybaczyć ale nie rozumiem Waszej społeczności (jeśli ja coś sobie kupię to znaczy, że to mam, posiadam daną rzecz). Gram w WHFRP od dzieciństwa, jakoś nie jest mi żal ani 1 i 2 ed. Sam piszę scenariusze. My mamy tylko 1 i 2 edycję a społeczność Battla aż 8+. Wełbachsięwampoprzewracało ;) .
http://warhammster.blogspot.com/
W żywocie Herborda - starszyzna nie może podjąć żadnej decyzji bez konsultacji z ludem.
Awatar użytkownika
GRZ
Général de Brigade
Posty: 2695
Rejestracja: niedziela, 10 lipca 2011, 15:26
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 3 times

Re: The 9th Age

Post autor: GRZ »

Mentalność wykorzystywanych przez Głównego Wydawcę. Jego słowo to prawo.
"In war victory is one part planing and nine parts faith"
ale dobre kostki pomagają.
Awatar użytkownika
Sarmor
Lieutenant General
Posty: 4286
Rejestracja: wtorek, 21 września 2010, 14:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 146 times
Been thanked: 110 times
Kontakt:

Re: The 9th Age

Post autor: Sarmor »

GRZ pisze:Jego słowo to prawo.
Chyba że zasady są niezbalansowane, wtedy trzeba zbalansować, najlepiej na każdym turnieju po swojemu. ;)
TheNode.pl – zapraszam!
Awatar użytkownika
jimmor
Adjudant Commandant
Posty: 1886
Rejestracja: sobota, 3 marca 2007, 18:39
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 193 times
Been thanked: 455 times
Kontakt:

Re: The 9th Age

Post autor: jimmor »

Jednym z celów twórców jest otoczenie gry grupą niezależnych producentów figurek, co powoli staje się faktem. Gra ma być żywa i rozwijana. Jednak aby przekonać producenta figurek do takiego projektu trzeba pokazać bazę graczy i nazwę / logo, na który firma może się powołać. Z oczywistych powodów powołanie się na 'Warhammer' nie jest możliwe w projekcie komercyjnym ;)
Awatar użytkownika
Telamon
Maréchal d'Empire
Posty: 6920
Rejestracja: środa, 30 maja 2012, 17:27
Lokalizacja: Kraków/Zakliczyn
Has thanked: 697 times
Been thanked: 404 times
Kontakt:

Re: The 9th Age

Post autor: Telamon »

Okazuje się jednak, że są pewne szanse. Powstał całkowicie fanowski system the 9th Age, którego celem jest kontynuacja WFB. System zaczął jako poprawiona wersja 8 Edycja WFB, co pozwoliło zebrać dużą liczbę graczy, nie chcących rezygnować ze swych armii. System jest rozwijany w sposób ciągły (wersje przepisów 0.9, 1.0, 1.1 za tydzień pojawić się ma 1.2). Stopniowo wprowadzane są zmiany, które mają go zdystansować od zasad GW i ochronić przed zarzutami o naruszenie praw autorskich.
Ostatnie podrygi... lepiej zamiast zmian niech napiszą "nowy" system z fluffem, jednostkami i innymi pierdółkami (marzenie, tą drogą szły jeszcze rok temu konkurencyjne systemy i pozostało po nich jedynie wspomnienie - bez Sigmara ani rusz) bowiem gdy GW zapragnie zwiększyć popyt na swoje AoS zrobi "9" oraz producentom "alternatywnym" apokalipsę. Poza tym to kwestia czasu gdy zaczną się swary o sprawy balansu i tworzenie euro do łatki do zasad z podstawki?
Rozumiem jeszcze starych graczy skrępowanych przez swe ogromne armie ale nowych nie za bardzo. Ja jako potencjalny gracz czuję się tymi problemami oraz niestabilnością zniechęcony i wolę czegoś bardziej przyjaznego poszukać.
Awatar użytkownika
jimmor
Adjudant Commandant
Posty: 1886
Rejestracja: sobota, 3 marca 2007, 18:39
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 193 times
Been thanked: 455 times
Kontakt:

Re: The 9th Age

Post autor: jimmor »

Fluff powstaje i będzie publikowany od grudnia. Na ile będzie oryginalny... Tu mam wątpliwości. Twórcy miotają się pomiędzy potrzebą stworzenia czegoś nowego a chęcią dogodzenia 'fun-bazie'. Każda zmiana w przepisach wywołuje rage'a... Na dziś system opiera się na graczach 8 edycji a bariera wejścia ustawiona jeszcze przez GW odcina dopływ nowych graczy. To jak z tą sytuacją poradzi sobie ekipa T9A zdecyduje pewnie o przyszłości systemu.
Awatar użytkownika
Telamon
Maréchal d'Empire
Posty: 6920
Rejestracja: środa, 30 maja 2012, 17:27
Lokalizacja: Kraków/Zakliczyn
Has thanked: 697 times
Been thanked: 404 times
Kontakt:

Re: The 9th Age

Post autor: Telamon »

Przy 28mm każdej figurze na polu bitwy należy się nieco więcej uwagi. Wcielając się w gracza WFB: nie po to maluję 60 szczurów, wystawiam ich w klocku na stole by wykonać jeden rzut kostką i wszystko zdjąć...
Skala jest rzeczą względną. Dla mnie (oraz graczy z zachodu) 28mm jest typowe właśnie dla dużych bitew, starć oddziałów na sporej wielkości stołach i nie ma tu żądnego dodatkowego kryterium "duża figurka = duża uwaga", którą poprzez pranie mózgu GW przez lata zaszczepił swym klientom czyniąc ich niewolnikami dziwnej idei "indywidualności".

Taki podejście było dobre, gdy na stołach biegały 10-12 osobowe oddziały (tyle ile w niektórych współczesnych "skrimishah"), wystarczył kubełek kości, można było szybko zmienić szyk, kula armatnia ładnie przelatywała przez szeregi. Potem jednak GW z racji parcia na sprzedaż wymyślił hordę, a gracze niczym zombie to łyknęli.
40, 60, 80 figurkowy oddział ze sztuczną indywidualnością części składowych. Warhammerowcy Fantasy to kupili, Warhammerowcy historyczni (bardziej skomplikowany system) zniknęli z rynku - cóż, w konkurencyjnych systemach oddział często dzieli się na mniejsze "zbiorcze" podstawki i choć wizualnie ma 60-siąt żołnierzyków faktycznie działających elementów jest 12-15 czyli tyle ile było niegdyś w WFB.
Na ile będzie oryginalny... Tu mam wątpliwości.
Zatem nie ma się co tym systemem przejmować ani robić sobie złudnych nadziei. Nie będzie oryginalny (część klientów tego chcieć nie będzie z racji przywiązania do fluffu, część ma nowe pokraczne jednostki nie będące wstanie od tak sobie wpasować się w system bez stworzenia zasad i fluffu pod nie) to zostanie przy próbie komercjalizacji zmiażdżony przez GW. Lepiej iść do KoWa i tam próbować coś zmienić (np. podzielić oddział na elementy aby danym regimentem można było lepiej zarządzać przy jednoczesnym zachowaniu ducha jednostki).
Awatar użytkownika
jimmor
Adjudant Commandant
Posty: 1886
Rejestracja: sobota, 3 marca 2007, 18:39
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 193 times
Been thanked: 455 times
Kontakt:

Re: The 9th Age

Post autor: jimmor »

Ja liczę, że mimo wszystko się uda. Komercjalizacja zdaje się nigdy nie była celem T9A. KoW ma dla mnie jedną podstawową wadę - to znowu jest system firmy produkującej figurki więc jedynie kwestią czasu jest aż kontrolę nad rozwojem systemu przejmie rachunek ekonomiczny. Już raczej szukałbym jakiegoś systemu historycznego jako bazy dla dalszego rozwoju. Pike & shotte? Choć ostatnio Warlord zaczął sprzedawać po prostu Frostgrave'a. Ale to zdaje się skirmish jest.
Awatar użytkownika
Telamon
Maréchal d'Empire
Posty: 6920
Rejestracja: środa, 30 maja 2012, 17:27
Lokalizacja: Kraków/Zakliczyn
Has thanked: 697 times
Been thanked: 404 times
Kontakt:

Re: The 9th Age

Post autor: Telamon »

Komercjalizacja zdaje się nigdy nie była celem T9A
Może wystarczyć sam fakt obecności na rynku i odbierania klientów (zarówno zasad jak i figurek) aby sprowokować GW do działania - ich postawa to kolejny element ryzyka, który dla nowych jest nieatrakcyjne. Starzy gracze posiadający swe kolekcje pewnie w swej desperacji (w ramach której powstał T9A) na takie rzeczy nie zważają. ;)
KoW ma dla mnie jedną podstawową wadę - to znowu jest system firmy produkującej figurki więc jedynie kwestią czasu jest aż kontrolę nad rozwojem systemu przejmie rachunek ekonomiczny.
Owszem, jest to prawdopodobny kierunek w systemie fantasy i taka ich bolączka. Z drugiej strony taki proces zajmie lata, a w tym czasie możesz się cieszyć grą w rozpoznawalny, znany system, który ma przynajmniej dziesiątki graczy w danym kraju. Masz pewność, że następnej wiosny nadal będzie istnieć, wsparcie nie zniknie, zasady będą w miarę spójne zamiast zależeć od kaprysu i nawyków grupy dysydentów mogących je pisać pod swoje armie. W przerabianiu historycznego systemu nie ma takiego luksusu już lepiej otworzyć się zupełnie na "historyki", a armie WFB wykorzystywać do spotkań czysto towarzyskich, na starych edycjach aby powspominać stare czasy.
Frostgrave'a. Ale to zdaje się skirmish jest.
Owszem (z tego co widzę na YT). Ospreyowy Mordheim.
Awatar użytkownika
jimmor
Adjudant Commandant
Posty: 1886
Rejestracja: sobota, 3 marca 2007, 18:39
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 193 times
Been thanked: 455 times
Kontakt:

Re: The 9th Age

Post autor: jimmor »

Nawet ciekawie wygląda... Tylko się zastanawiam: po co do takiej gry zestawy po 20 figurek?
Awatar użytkownika
Telamon
Maréchal d'Empire
Posty: 6920
Rejestracja: środa, 30 maja 2012, 17:27
Lokalizacja: Kraków/Zakliczyn
Has thanked: 697 times
Been thanked: 404 times
Kontakt:

Re: The 9th Age

Post autor: Telamon »

Prawdopodobnie tyle liczy wygodnych rozmiarów banda towarzysząca magom. Nie mam zasad, tylko zgaduję. :)
Są jeszcze Kultyści (10) oraz Gnole-coś (10).
Awatar użytkownika
MKG
Adjoint
Posty: 759
Rejestracja: środa, 3 września 2008, 08:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 6 times
Been thanked: 24 times

Re: The 9th Age

Post autor: MKG »

jimmor pisze:Jednym z celów twórców jest otoczenie gry grupą niezależnych producentów figurek, co powoli staje się faktem. Gra ma być żywa i rozwijana. Jednak aby przekonać producenta figurek do takiego projektu trzeba pokazać bazę graczy i nazwę / logo, na który firma może się powołać. Z oczywistych powodów powołanie się na 'Warhammer' nie jest możliwe w projekcie komercyjnym ;)
Pic na wodę. Kosmetyka, większość tych producentów i tak robiła zamienniki figurek do battla pod innymi nazwami, a jedyna różnica jest taka, że podoczepiali sobie IX na stronach i robią figurki do zamiennika battla i nie muszą się bawić w copyrightową ciuciubabkę (bo ktoś to za nich robi). Powiedz mi jaki interes miałby którykolwiek z nich w REALNYM promowaniu marki jeśli do niej jest podpięte kilku/kilkunastu jego konkurentów?
Słowem firmy te robią biznes jak co dzień a IX mogą służyć do podbudowania ego kilku maniaków "oficjalności" i darmową promocję w jedną stronę. Wiadomo, że normalny gracz kupi takie figurki jakie mu się podobają i będzie grał nimi w co sobie chce.
Awatar użytkownika
jimmor
Adjudant Commandant
Posty: 1886
Rejestracja: sobota, 3 marca 2007, 18:39
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 193 times
Been thanked: 455 times
Kontakt:

Re: The 9th Age

Post autor: jimmor »

MKG pisze:Pic na wodę. Kosmetyka, większość tych producentów i tak robiła zamienniki figurek do battla pod innymi nazwami
Sure...
https://www.indiegogo.com/projects/hidd ... -fantasy#/
https://www.indiegogo.com/projects/tms- ... -release#/
https://www.kickstarter.com/projects/12 ... st-goblins
Awatar użytkownika
Telamon
Maréchal d'Empire
Posty: 6920
Rejestracja: środa, 30 maja 2012, 17:27
Lokalizacja: Kraków/Zakliczyn
Has thanked: 697 times
Been thanked: 404 times
Kontakt:

Re: The 9th Age

Post autor: Telamon »

Jedno muszę przyznać - gobliny leśne wyglądają świetnie i miło byłoby je mieć na stole (nawet jeśli zawsze miały na nim ciężko).
Przykre, że projekt padł (co źle świadczy o zainteresowaniu tematem).
Awatar użytkownika
jimmor
Adjudant Commandant
Posty: 1886
Rejestracja: sobota, 3 marca 2007, 18:39
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 193 times
Been thanked: 455 times
Kontakt:

Re: The 9th Age

Post autor: jimmor »

Bardzo ambitnie cel ustawili (chcieli robić zestawy w twardym tworzywie a więc zainwestować w formy wtryskowe i to w celu podstawowym). I tak niewiele zabrakło.
Undying Dynasties zebrał 16k (żywica zdaje się) elfy raptem 3k. Oba wychodzą. I obie manufakturki z Polski :) Hidden Dreams przymierzają się do kolejnego kickstartera: dla szczurów...

Obrazek

Tak jak napisałem: powoli się to rozkręca a i tak nieźle jak na system, które wedle zapowiedzi samych twórców jest w budowie.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Systemy sci-fi i fantasy”