Red Russia (Avalanche Press)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące I wojny światowej i okresu międzywojennego.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43346
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3920 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Red Russia (Avalanche Press)

Post autor: Raleen »

.. czyli wojna domowa w Rosji

http://www.avalanchepress.com/gameRedRussia.php

od 1918 do 1921, ciekawe jak w tej grze wygląda wojna polsko-radziecka 1920, możnaby z 'Rokiem 1920' Leguna poporównywać.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Post autor: Silver »

Tylko w tej grze jest teren całej Rosji.
Tylko tak mało o niej informacji firma daje.
Przydałoby sie przeczytać choć fragment instrukcji.
Awatar użytkownika
Arteusz
Praetor
Posty: 3144
Rejestracja: niedziela, 7 października 2007, 16:17
Lokalizacja: Kielce
Been thanked: 1 time

Post autor: Arteusz »

Raczej Reds! i Triumph of Chaos nie przebije.
Moje gry
Szlachectwa nie nabiera się przez urodzenie, ale przez czyny.
"Moim obowiązkiem, jako patrioty, nie jest umrzeć za swój kraj, ale sprawić, żeby wróg oddał życie za własny".
Awatar użytkownika
WP
Porucznik
Posty: 567
Rejestracja: środa, 9 sierpnia 2006, 07:48
Lokalizacja: Płock

Post autor: WP »

Wygląda nieciekawie.
si vis pacem, para bellum
Awatar użytkownika
Arteusz
Praetor
Posty: 3144
Rejestracja: niedziela, 7 października 2007, 16:17
Lokalizacja: Kielce
Been thanked: 1 time

Post autor: Arteusz »

Ja do tej pory myślałem, że to dopiero jest w fazie testów, ale doczytałem że ta gra jest już dostępna. Dla mnie wygląda na siermiężną.
Moje gry
Szlachectwa nie nabiera się przez urodzenie, ale przez czyny.
"Moim obowiązkiem, jako patrioty, nie jest umrzeć za swój kraj, ale sprawić, żeby wróg oddał życie za własny".
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4423
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Post autor: clown »

Arteuszu :!: bolszewicki naród nie potrzebuje fasady ze złoconych ornamentów :!: siermiężność i prostota planszy ma odzwierciedlać jedyną i słuszną ideę równości klas :!:
A Wasz dziadek i pradziadek to kim był ha? Sprawdzimy, sprawdzimy...
Ostatnio zmieniony czwartek, 1 stycznia 1970, 01:00 przez clown, łącznie zmieniany 1 raz.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Arteusz
Praetor
Posty: 3144
Rejestracja: niedziela, 7 października 2007, 16:17
Lokalizacja: Kielce
Been thanked: 1 time

Post autor: Arteusz »

Powiadają we wsi, że dziadek pochodził z Ukrainy. Jakiś spolszczony kozak czy jakoś tak. :D
Moje gry
Szlachectwa nie nabiera się przez urodzenie, ale przez czyny.
"Moim obowiązkiem, jako patrioty, nie jest umrzeć za swój kraj, ale sprawić, żeby wróg oddał życie za własny".
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4423
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Post autor: clown »

Ha :!: kułak pewnie :!: czy bił kułakiem chłopów :?: sprawdzimy, sprawdzimy...
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Arteusz
Praetor
Posty: 3144
Rejestracja: niedziela, 7 października 2007, 16:17
Lokalizacja: Kielce
Been thanked: 1 time

Post autor: Arteusz »

Polskie akcenty:
http://www.boardgamegeek.com/image/332195
http://www.boardgamegeek.com/image/318515

Kurcze, ta gra wygląda jakby wypuścili jakąś betę:
To są karty?! http://www.boardgamegeek.com/image/360914
Żeton bolszewik?! http://www.boardgamegeek.com/image/166352
Moje gry
Szlachectwa nie nabiera się przez urodzenie, ale przez czyny.
"Moim obowiązkiem, jako patrioty, nie jest umrzeć za swój kraj, ale sprawić, żeby wróg oddał życie za własny".
Bogus_law
Captain
Posty: 833
Rejestracja: sobota, 20 maja 2006, 11:58
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Bogus_law »

Kiedyś pewnie kupię, ale na razie kompletuję inne okresy ;) .

Jeszcze jeden polski akcent:
Tłumaczenie kart
Ostatnio zmieniony czwartek, 1 stycznia 1970, 01:00 przez Bogus_law, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43346
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3920 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Ostatnio miałem okazję zagrać w tę grę. O wrażeniach niedługo.

Nie da się natomiast ukryć, że gra miejscami ma problematycznie napisaną instrukcję i potrafi wywoływać spore wątpliwości.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Mariusz
Adjoint
Posty: 733
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:53
Lokalizacja: Warszawa/Bruksela
Has thanked: 65 times
Been thanked: 28 times

Post autor: Mariusz »

Jak wyglądają szanse białych na zwycięstwo? ;D
Alea iacta est.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43346
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3920 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Zbierałem się właśnie by napisać.

Trudno mi ocenić po dwóch rozgrywkach (na 4 graczy), i w dodatku w jednej nie do końca dobrze graliśmy. Dwa razy grałem białą frakcją Denikina i Wrangla i co mnie zaskoczyło w warunkach zwycięstwa to przede wszystkim to, że wystarczyło tylko opanować przedpole wyjściowych pozycji, by uzyskać zwycięstwo automatyczne. Dosłownie kilka miast. Fakt, że wcześniej udało mi się rozbić całkowicie armię Trockiego, która pilnowała Carycyna i okolic, a być może wtedy też Silver nieco słabiej grał, przynajmniej z perspektywy kolejnej rozgrywki, gdzie sprawy potoczyły się już zgoła inaczej. Stąd, warunki zwycięstwa wydają się dziwne, ale być może jeszcze nie do wszystkiego doszliśmy.

Co do grafiki, właściwie mogę się podpisać pod większością opinii. Mechanika gry ma natomiast swój potencjał. Najciekawsza wydaje mi się możliwość współwystępowania na jednym polu jednostek obu stron. Ciekawe są też rozwiązania dotyczące płacenia za walkę. Trochę słabo wypadają przy tym wszystkim karty, które są mało urozmaicone i miejscami trochę bez pomysłu, chociaż znowu, ciekawy jest ich system dobierania i zrzucania. Można chomikować.

Od strony historycznej, jak grałem południowo-zachodnią frakcją, daje się odczuć ograniczone zasoby środków jakimi dysponowali biali. Niby wojska miałem niezłe, natomiast powołanie jednej-dwóch jednostek piechoty czy kawalerii ponad to czym dysponowałem wyjściowo, powodowało od razu problemy z zaopatrzeniem w kolejnych etapach. Co gorsza, nacierając nie za bardzo było gdzie, zwłaszcza z początku, zdobyć dodatkowe punkty, zwłaszcza Manpower (czyli zasobów ludzkich), do uzupełnień. W drugiej rozgrywce po części wskutek szczęśliwych zdarzeń, po części za sprawą oszczędności, miałem za to dużo pieniędzy. Nawet zdarzyło mi się zatrudnić zachodnioeuropejskich najemników, którzy sowicie opłaceni prowadzili działania w Gruzji i nawet coś tam udało im się zdobyć.

Z kolei strona sowiecka ma olbrzymie możliwości jeśli chodzi o szybkie pozyskanie zasobów, zwłaszcza w początkowej fazie rozgrywki. Dużo rejonów i miast jest "niczyich" i można je zajmować, a jako takie dają one co do zasady więcej punktów Manpower niż przejęte cudze pola. Za drugim razem jak graliśmy, Silverowi pod wieloma względami udało się skutecznie stosować tą strategię. Co prawda Kołczak i grupa Judenicza naciskała, ale i tak w momencie gdy przerwaliśmy (być może będziemy jeszcze kończyć) czerwoni stali co najmniej nieźle. Co do mojej białej frakcji, z historii wiadomo, że w pewnym momencie Denikin zaczął się zachowywać dość biernie, co przyniosło mu ostatecznie zgubę. I to chyba w tej grze też dobrze widać.

Na koniec powiem, że zdarza się sporo wątpliwości co do zasad.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Post autor: Silver »

Problemy i pytania:
1. Chyba nie zgadza się suma złota początkowego podana w instrukcji w punkcie z warunkami zwycięstwa (pkt 16) i ta przeliczona przeze mnie ręcznie z pól mapy.
Może to błąd wydruku na mapie zwłaszcza, że przy ustawianiu początkowym Północno-Azjatyckiego w Wielkiej Rosji jest tylko podane 1 pole do postawienia (nie ma wyboru) i może powinny być takie jeszcze jedno pole należące do Północnego a nie Czerwonego?

2. Przepis o Legionie Czeskim i mowa o 2 jednostkach 4-2 do usunięcia, a w grze jest jeden taki żeton.

3. Opisy na kartach w ich lewym dolnym rogu czasami wymieniają daną Frakcję i to ma znaczyć, że karta może być przez nią zagrana lub na nią zagrana. To jest czasem mylące i trudno zorientować się czasem, jak można to odpowiednio zagrać.
Na przykład czy przykładowe wydarzenie dotyczące np gracza Syberyjskiego „Kolczak Cup” - „Kołczak ogłasza się władcą całej Rosji. Jeśli nie jest w grze, natychmiast wprowadź jego żeton na mapę na którymkolwiek z pól własnych sił Syberyjskich. Przesuń index Jednej Rosji o 1.” może być grane np. przez Południowego na Syberyjskiego?

4. Karta „Curzon Interwention” - wstawiennictwo Lorda Curzona za pokojem na rzecz Polski. Jeśli Polska jest aktywna, wszystkie jednostki obce na terenie Polski muszą się wycofać w następnej turze, albo zostaną wyeliminowane. Wszystkie pola kontrolowane przez Polskę stają się częścią Polski. Czy Polska po zagraniu staje się neutralna?
Karta „On Berlin” - W celu bezpośredniego wsparcia rewolucjonistów niemieckich, Czerwony musi zająć Poznań w ciągu 4 sezonów. Negowane przez zdarzenie "Curzon Intervenes".– kto może zagrać i po co. Chyba czasem to mogłoby być korzystne dla Białych, gdy Czerwony nie ma sił blisko Polski i nie zdąży w 4 tury zająć Poznania. Ale nie ma restrykcji co się wtedy dzieje gdy Czerwony nie zdąży zająć Poznania?

5. Czy karta „Green Revolt” - „Biały może wybrać 2 jednostki piechoty Czerwonych zlokalizowane w zasięgu 2 pól od Ukrainy przywracając je pod kontrolę ukraińską, tak jak pola zajmowane przez te jednostki” - zamienia jednostki piechoty Czerwonych na Ukraińskie czy tylko przynależność pól? Chyba i to i to - tylko że to silne wydarzenie i jeszcze potem może wystąpić ponownie (karty nie odrzuca się) - to czy nie za silne?

6. Karta zdrady „Defection” – „Gracz może odwrócić 1 jednostkę piechoty lub kawalerii wroga zajmującą to samo pole co własne jednostki i dodać zredukowaną jednostkę tej samej lub niższej wartości do swoich sił na tym
samym polu” - czy chodzi o to że przeciwnik traci poziom a my możemy nawet postawić taką osłabioną jednostkę sobie na mapę? A co jak nie mamy identycznej?

7. Gdy sojusznik np. Ukraina będzie zajmowała pola to oznacza się je flagą „właściciela”? A co gdy potem inny będzie kierował Polską – pewnie te już postawione nie spadają?

8. Czy budując jednostkę danego rodzaju, można to robić dowolnie (czy losować ją z puli) i czy można odbudowywać po tym jak zginęła? Bo normalne to każdy odbudowywałby najsilniejsze w pierwszej kolejności. Np. czy jak np. piechota czerwonych 5-2 zginie to można odbudować taką szczególnie silną jednostkę normalnie?

9. Gdy dany kraj typu Minor nie jest aktywny to chyba mimo to każdej Wiosny dokładana jest mu 1 jednostka (Polsce 2)? Tylko czy dokłada je na dane wybrane pole ten kto rozstawiał początkowo ich siły?

10. Czy w Fazie Polityki gdy wszyscy mogą zrobić 1 rzut na Minorów (też Czerwony) a są 2 karty „Minor Interwention” ale tylko dla Białych to znaczy że mogą oni zrobić więcej rzutów?

11. Tor na którym oznacza się aktualną ilość złota oraz ilość manpower ma tylko 50 pól. Czy gdy np. suma dochodu dodanego w miesiącu zimowym i pozostałego złota przewyższy 50 to traktujemy że będzie to max 50?
ODPOWIEDZ

Wróć do „I wojna światowa i dwudziestolecie międzywojenne”