Feudalizm (Kordyt)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące starożytności i średniowiecza.
Awatar użytkownika
SO
Starszy Sierżant
Posty: 236
Rejestracja: środa, 23 grudnia 2009, 20:30
Lokalizacja: Dolny Śląsk

Post autor: SO »

Tam gdzie znajduje się tartak nie prowadzi się karczowania bo zniszczylibyśmy podstawę jego funkcjonowania.
Co do pozyskiwania drewna w wyniku karczowania to jest to logiczne następstwo procesu wyrębu.
reximet
Enfant de troupe
Posty: 4
Rejestracja: wtorek, 4 stycznia 2011, 20:27
Lokalizacja: Jawor

Post autor: reximet »

No właśnie o to chodzi. Ile się drewna za to dostaje? A i czym to właśnie można karczować? Robotnikami?
Awatar użytkownika
SO
Starszy Sierżant
Posty: 236
Rejestracja: środa, 23 grudnia 2009, 20:30
Lokalizacja: Dolny Śląsk

Post autor: SO »

Karczowanie prowadzi się grupami robotników. Żeton robotników należy doprowadzić na pole z lasem i w następnym etapie deklaruje się, że dokonano karczowania lasu i na danym polu kładziemy żeton oznaczający wykarczowany las i od tego czasu pole traktowane jest jako nadające się pod zagospodarowanie. W razie budowy na nim czegokolwiek ściągamy żeton wykarczowanego lasu i kładziemy żeton odpowiedniego budynku itp.
Zważywszy, że karczujemy z myślą o budowie w danym miejscu jakiegoś budynku a nie wycinamy całe kompleksy leśne to ilość drewna uzyskanego w ten sposób jest taka sama jak produkcja tartaku czyli 2 sztuki.
Awatar użytkownika
Maćko
Sergent
Posty: 127
Rejestracja: wtorek, 21 marca 2006, 13:18
Lokalizacja: Zagłębie Dąbrowskie Będzin
Has thanked: 7 times
Been thanked: 11 times

Post autor: Maćko »

Witam, jestem po pierwszym rozłożeniu gry. Wrażenia bardzo pozytywne. Wszystko wygląda bardzo dobrze. Mam jednak spore zastrzeżenia do instrukcji. To jest największy problem w grze. Istnieje w niej wiele sprzeczności zamienie używanych nazw i sporo niewyjaśnionych kwestii. Ja wychowałem się na grach Dragona, ale tutaj poległem :) Gracz który nigdy nie grał w planszówki albo grał w eurogry nie ogarnie tej instrukcji.

Panie SO proszę mi powiedzieć jak to jest:
Limit 4 czynności wykonywanych w etapie. Czy zlecenie budowy rozbudowy obiektów gospodarczych to jedna czynność dla całej mapie (czyli budujemy np. 3 pola i np. kopalnie i jest to liczone jako jedna czynność, czy wybudowanie jedego pola to jedna czynność, wybudowanie drugiego to druga itp.
Analogicznie do ruchu jednostek i innych. Czy ruch jednostek dotyczy wszystkich jednostek na mapie i wykonanie wszystkich ruchów (np. przesunięcie 3 jednostek liczone jest jako jedna czynność czy traktowane jest jako 3 czynności?)
Analogicznie do handlu. Czy sprzedaż drewna , zakup towarów itp traktowane jest jako jedna czyność czy każda nasza operacja handlowa traktowana jest jako jedna czynność?

Bitwa.
Jest 5 faz. W każdej można wykonać max 3 czynności. Ruch,atak,ostrzał itp. Jak to działa.?
Jedna czynność (ruch) to ruch jednej jednostki czy wszystkimi na mapie? po nich możemy wykonać ostrzał jednostkami i jest to traktowane jako druga czynność, a następnie jako trzecia czynność atak bezpośredni? Czy każda akcja jednostką (obojętnie co by to było ) traktowane jest jako jedna czynność (max3)?

Jak działa naprzemienne wykonywanie ruchów? Naprzemienność po jednym ruchu jednostką czy po 3 czynnościach?

W instrukcji brakuje przejrzystości, a co bardzo ważne przykładów i opisu przykładowej rozgrywki. Znacznie ułatwiło by to start w grze.

Jeśli to możliwe proszę o odpowiedź. Jutro wieczorem chciałbym jeszcze raz podejść do rozgrywki.
W oczach mu męty i w głowie mu męty,
Tu i tam biega szalony.
- Warusie - woła - Warusie przeklęty!
Oddaj mi moje legiony!
Awatar użytkownika
SO
Starszy Sierżant
Posty: 236
Rejestracja: środa, 23 grudnia 2009, 20:30
Lokalizacja: Dolny Śląsk

Post autor: SO »

Jak to mawiają w przysłowiu: „Jeszcze się taki nie urodził co by wszystkim dogodził”. Na jednym forum jest zapis, że instrukcja jest jasna i w zasadzie po pierwszym przeczytaniu można grać a na naszym opinia zgoła odmienna.
Odnosząc się po kolei do uwag:

1.” Czy zlecenie budowy rozbudowy obiektów gospodarczych to jedna czynność dla całej mapie (czyli budujemy np. 3 pola i np. kopalnie i jest to liczone jako jedna czynność, czy wybudowanie jedego pola to jedna czynność, wybudowanie drugiego to druga itp.”

Odp: w instrukcji nie ma wyraźnie sformułowanego ograniczenia, że jako jedną czynność traktujemy wybudowanie jednego obiektu toteż i nie ma potrzeby tak postępować bo to opóźnia grę. Taką modyfikację gracze mogą wprowadzić na własne życzenie.

2.” Czy ruch jednostek dotyczy wszystkich jednostek na mapie i wykonanie wszystkich ruchów (np. przesunięcie 3 jednostek liczone jest jako jedna czynność czy traktowane jest jako 3 czynności?)

Odp: analogicznie jak w poprzedniej sytuacji. Zapis z instrukcji: „ruch robotników, osadników i wojska”. Formuła wskazuje, że można poruszyć się wszystkimi jednostkami, które są na mapie. Konstruując instrukcję uznałem, że ograniczenie typu jak jedna się porusza to inne muszą stać byłoby nielogiczne.

3.” Czy sprzedaż drewna , zakup towarów itp traktowane jest jako jedna czyność czy każda nasza operacja handlowa traktowana jest jako jedna czynność?

Odp: ponowna analogia, sprzedajemy co mamy na zbyciu a kupujemy to co nam potrzebne. Instrukcja opisuje czynność w danym etapie jednym słowem „handel” i nie stawia żadnych ograniczeń.

4.” Bitwa.
Jest 5 faz. W każdej można wykonać max 3 czynności. Ruch,atak,ostrzał itp. Jak to działa.?
Jedna czynność (ruch) to ruch jednej jednostki czy wszystkimi na mapie? po nich możemy wykonać ostrzał jednostkami i jest to traktowane jako druga czynność, a następnie jako trzecia czynność atak bezpośredni? Czy każda akcja jednostką (obojętnie co by to było ) traktowane jest jako jedna czynność (max3)?

Odp: Tu w tym przypadku mogę się przyznać do grzechu (mea culpa!) jest w instrukcji drobna niejasność. Podczas bitwy na planszy bitewnej jedna czynność tyczy jednego oddziału. Gracz w swej fazie może albo przemieścić trzy oddziały, albo przemieścić jeden oddział, ostrzelać oddział przeciwnika i wykonać bezpośredni atak i inne różnorodne kompilacje pojedynczych czynności.

5.” Jak działa naprzemienne wykonywanie ruchów? Naprzemienność po jednym ruchu jednostką czy po 3 czynnościach?”

Naprzemienność oczywiście po jednym ruchu. Chodziło nam o to aby gracz mógł na bieżąco reagować na akcje przeciwnika a nie bezradnie patrzeć na to co wroga armia wyprawia.

6. „W instrukcji brakuje przejrzystości, a co bardzo ważne przykładów i opisu przykładowej rozgrywki”

Odp: co do tzw. przejrzystości to bardzo względne pojęcie. To co dla jednego wydaje się być przejrzyste przez drugiego może być odbierane jako bezładne i niejasne.
Co do braku przykładów to trochę zdumiewa mnie ta uwaga. Na stronie 13 jest przykład czynności handlowych, na str. 19 przykład szturmu grodu oraz procedury przekupstwa, na str. 20 przykład tzw. szybkiej bitwy, na stronach 22-25 jest pięć rysunków ilustrujących opisywane sytuacje w bitwach na planszy.
Opisu przykładowej całej bitwy na planszy nie ma ponieważ zwiększyło by to objętość instrukcji co najmniej o następnych kilka stron
Awatar użytkownika
Maćko
Sergent
Posty: 127
Rejestracja: wtorek, 21 marca 2006, 13:18
Lokalizacja: Zagłębie Dąbrowskie Będzin
Has thanked: 7 times
Been thanked: 11 times

Post autor: Maćko »

Jakie są warunki zwycięstwa?
Na początku instrukcji pisze, że do zwycięstwa można doprowadzić przez dominację militarną, gospodarczą lub punktami charyzmy. Na końcu instrukcji jest napisane że zwycięstwo osiąga się przez dominację totalną lub przez posiadając 10-krotną przewagę w punktach charyzmy. Jakie są warunki dominacji gospodarczej?
W oczach mu męty i w głowie mu męty,
Tu i tam biega szalony.
- Warusie - woła - Warusie przeklęty!
Oddaj mi moje legiony!
Awatar użytkownika
Piskor
Podporucznik
Posty: 347
Rejestracja: czwartek, 31 grudnia 2009, 17:53
Lokalizacja: Dolny Śląsk

Post autor: Piskor »

Z tego co mi wiadomo dominacja gospodarcza polega na przerwaniu ciagłości finansowej/"pokarmowej" przeciwnika. Kiedy nie jest on wypłacalny lub nie jest w stanie wyżywić podległych mu ludzi.
"Polska nie zna pojęcia pokoju za wszelką cenę!"
Awatar użytkownika
SO
Starszy Sierżant
Posty: 236
Rejestracja: środa, 23 grudnia 2009, 20:30
Lokalizacja: Dolny Śląsk

Post autor: SO »

Warunki zwycięstwa są właśnie takie jak opisane w Twoim pytaniu-odpowiedzi.
Dominacja militarna (zdobycie wszystkich grodów i zamków przeciwnika).
Dominacja przez punkty charyzmy co opisano.
Instrukcja dopuszcza też grę na punkty, które są podliczane po upłynięciu określonej liczby tur gry.
Fragment z początkowej części instrukcji, który mówi, że zwycięstwo można osiągnąć poprzez dominację gospodarczą dotyczy ni mniej ni więcej tylko sytuacji gdy gracz mając dobrze rozwinięty i silny sektor gospodarczy a tym samym duże dochody może utrzymać więcej oddziałów zbrojnych, w razie potrzeby zaciągnąć najemników czy też posłużyć się procedurą przekupstwa aby zająć grody lub zamki przeciwnika. Czyż taka sytuacja nie prowadzi pośrednio do zwycięstwa?
Awatar użytkownika
Maćko
Sergent
Posty: 127
Rejestracja: wtorek, 21 marca 2006, 13:18
Lokalizacja: Zagłębie Dąbrowskie Będzin
Has thanked: 7 times
Been thanked: 11 times

Post autor: Maćko »

Oczywiście że prowadzi :) Teraz to jasne, dobrze by to było jasno opisać i instrukcji :) Będę miał jeszcze jakieś pytania :) Do usłyszenia.
W oczach mu męty i w głowie mu męty,
Tu i tam biega szalony.
- Warusie - woła - Warusie przeklęty!
Oddaj mi moje legiony!
Awatar użytkownika
SO
Starszy Sierżant
Posty: 236
Rejestracja: środa, 23 grudnia 2009, 20:30
Lokalizacja: Dolny Śląsk

Post autor: SO »

Opinie graczy, którzy zakupili grę oraz spostrzeżenia z ich rozgrywek spowodowały, że dokonaliśmy modyfikacji w instrukcji mających na celu jej usprawnienie i zlikwidowanie ewentualnych niejasności. Zmiany dotyczą:
- likwidacja literówek
- uporządkowanie nazewnictwa związanego z etapami i turami
- zbieranie podatków ze wsi i miast przeniesiono na etap jesienny
- wzbogacono niezbędnik księcia o drugą stronę
- osadników można teraz rekrutować również we wsiach
- uzupełniono zapisy dotyczące czasu funkcjonowania najemników w grze oraz miejsca pojawiania się ich na planszy
- doprecyzowano zapisy o bezpośrednim ataku na planszy bitewnej, że w ataku może wziąć udział tyle oddziałów ile spełnia warunki ataku oraz, że jest to traktowane jako jedna czynność. Dopisano, że jeśli oddział jest w styczności tylko z jednym oddziałem wroga to przed bezpośrednim atakiem może wykonać zwrot
- doprecyzowano zapisy o szarżach i kontrszarżach
- dopisano, że za wybudowanie katedry gracz otrzymuje 3 punkty charyzmy, za niedotrzymanie (zerwanie) warunków pokoju lub rozejmu traci dwa punkty charyzmy i tyle samo za atak na przeciwnika bez wypowiedzenia wojny
- dopisano, że po trzech nieudanych próbach wykupu rycerza wziętego do niewoli jego karta jest na stałe odkładana z gry
- do gry dodano kartę „wojna-pokój”
- dodano do instrukcji pięć zasad opcjonalnych, których stosowanie jest zależne od woli graczy (między innymi zasadę o ograniczeniu czynności związanych z zaopatrzeniem, kosztami utrzymania itp. Zasadę wprowadzającą wokół zamków i grodów tzw. strefę kontroli mającą za zadanie zwiększenie ich roli obronnej oraz skłonienie graczy do ich oblegania i szturmowania oraz zasadę modyfikującą ilość żywności w grodzie lub zamku na czas jego oblężenia)

Od jutra rozpoczynamy dosyłkę poprawionych instrukcji i zmienionych elementów do dotychczasowych nabywców "Feudalizmu".
Awatar użytkownika
Dave
Sergent
Posty: 101
Rejestracja: piątek, 7 lipca 2006, 19:13

Re: Feudalizm - ogólna dyskusja

Post autor: Dave »

Witam

Moje pytanie jest może nieco banalne, ale wczoraj rozpocząłem rozgrywkę w FEUDALIZM. Jest to pierwsza rozgrywka i w raz z żoną stwierdziliśmy, że pominiemy rozwinięty aspekt militarny (na ile się to da) i skupimy się na poznaniu mechanizmów rozwoju gospodarczego. Do czego zmierzam - mamy problem z interpretacją przepisu o kartach losowych.

Czy działa to w ten sposób ?

Wiosna (rzucam kostką - jeżeli nie wypada 1,2,3 - ja losuję kartę),

Lato (żona rzuca kostką - jeżeli nie wypada 1,2,3 - losuje kartę),

Czyli że w każdym etapie tylko jedna osoba losuje kartę ?

Jeżeli się mylę to proszę o wyprowadzenie mnie z błędu.

Druga sprawa - Astrolog - w którym momencie rzuca kostkami, żeby podejrzeć kartę losową ? W dowolnym ?

Wszystko inne zasady są jasne - jeżeli chodzi o karczowanie - w grze nie uwzględniono chyba żetonu wykarczowany las - przynajmniej ja go nie posiadam.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
SO
Starszy Sierżant
Posty: 236
Rejestracja: środa, 23 grudnia 2009, 20:30
Lokalizacja: Dolny Śląsk

Re: Feudalizm - ogólna dyskusja

Post autor: SO »

Witam!
W każdym etapie (wiosna, lato, jesień, zima) każdy z graczy wykonuje rzut kostką i losuje kartę. Co do astrologa to może to czynić w dowolnym momencie, opis na karcie nie stawia tu żadnych ograniczeń.
Nie wiem czy gra jest nabyta u nas czy z tzw. drugiej ręki ale jeśli są braki ww. żetonów to nie ma problemu z dosłaniem takowych. Proszę o prywatną wiadomość.

Pozdrawiam!
Awatar użytkownika
Dave
Sergent
Posty: 101
Rejestracja: piątek, 7 lipca 2006, 19:13

Re: Feudalizm - ogólna dyskusja

Post autor: Dave »

Gra była nabyta z drugiej ręki. Tym bardziej chciałbym podziękować Wydawnictwu KORDYT, a przede wszystkim Koledze SO za dosłanie aktualizacji do gry, choć nie musiał wcale tego robić. Na polskim rynku nie spotkałem jeszcze wydawcy który aktualizacje gry dosyłałby darmowo osobom które zakupiły grę. Co do samej gry jest bardzo klimatyczna i fajna. Rozgrywamy grę z żoną - warunkiem zwycięstwa jest podliczenie charyzmy i zasobów po ustalonym limicie tur - np. 20 lat. Mam nadzieję, że będzie możliwość dokupić kilka modułów terenowych - żeby świat gry powiększyć - no i dobrze byłoby dorzucić kilkanaście wydarzeń do talii kart zdarzeń, gdyż dość szybko wydarzenia wracają :) Polecam tę grę wszystkim lubiącym klimat średniowiecza (nie ma to jak zbudować swój zamek) a także osobom lubiącym gry ekonomiczne.
piwoslaw
Appointé
Posty: 49
Rejestracja: wtorek, 15 stycznia 2013, 13:18

Re: Feudalizm - ogólna dyskusja

Post autor: piwoslaw »

Dave pisze:Gra była nabyta z drugiej ręki. Tym bardziej chciałbym podziękować Wydawnictwu KORDYT, a przede wszystkim Koledze SO za dosłanie aktualizacji do gry, choć nie musiał wcale tego robić. Na polskim rynku nie spotkałem jeszcze wydawcy który aktualizacje gry dosyłałby darmowo osobom które zakupiły grę. Co do samej gry jest bardzo klimatyczna i fajna. Rozgrywamy grę z żoną - warunkiem zwycięstwa jest podliczenie charyzmy i zasobów po ustalonym limicie tur - np. 20 lat. Mam nadzieję, że będzie możliwość dokupić kilka modułów terenowych - żeby świat gry powiększyć - no i dobrze byłoby dorzucić kilkanaście wydarzeń do talii kart zdarzeń, gdyż dość szybko wydarzenia wracają :) Polecam tę grę wszystkim lubiącym klimat średniowiecza (nie ma to jak zbudować swój zamek) a także osobom lubiącym gry ekonomiczne.
Hmmm a to jest jakaś aktualizacja?

Co do gry to fakt jest rewelacyjna, można grać i grać heheh tylko mięć czas.

A właśnie założyłem wątek na BGG: http://boardgamegeek.com/boardgame/151283/feudalizm
Awatar użytkownika
Indar
Błędny rycerz
Posty: 1088
Rejestracja: piątek, 5 maja 2006, 20:08
Lokalizacja: Łomża
Kontakt:

Re: Feudalizm - ogólna dyskusja

Post autor: Indar »

Mam zamiar nabyć, cena zachęca. Klimat średniowiecza tym bardziej.
Napisze ktoś kilka słów więcej na temat gry? Warto wydać te 70 PLN? :)
http://www.freha.pl - Forum Rekreacji Historycznych
ODPOWIEDZ

Wróć do „Starożytność i średniowiecze”