[AAR] Pomorze 1945 (19.11.2011)

Forum systemu bitewnego "Operation: World War II".
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3920 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

[AAR] Pomorze 1945 (19.11.2011)

Post autor: Raleen »

Relacja z rozgrywki na Portalu Strategie:

http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=132

Dziękuję wszystkim za grę, a przede wszystkim panu Sławkowi Rakowieckiemu, który nas gościł u siebie w pracowni, oraz Xardasowi za przygotowanie scenariusza. Mam nadzieję, że relacja będzie także wstępem do ciekawej dyskusji, również nad różnymi aspektami systemu. Rozgrywka organizowana była trochę z marszu, ale cieszę się, że udało się ją przeprowadzić, i to w szerszym gronie niż początkowo planowaliśmy.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
GRZ
Général de Brigade
Posty: 2695
Rejestracja: niedziela, 10 lipca 2011, 15:26
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 3 times

Re: [AAR] Pomorze 1945 (19.11.2011)

Post autor: GRZ »

Było bardzo fajnie (no może poza Francuzami w Panterze, którym nikt nie wytłumaczył, że pociski do działa wchodzą ostrym do przodu). Dzięki wszystkim za grę.
"In war victory is one part planing and nine parts faith"
ale dobre kostki pomagają.
Awatar użytkownika
Jarek
Général en Chef
Posty: 4621
Rejestracja: środa, 7 lutego 2007, 10:48
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Has thanked: 9 times
Been thanked: 85 times

Re: [AAR] Pomorze 1945 (19.11.2011)

Post autor: Jarek »

No na takim areale to sobie można pograć :) Pozazdrościć lokalu i makiet.
Awatar użytkownika
Sarmor
Lieutenant General
Posty: 4286
Rejestracja: wtorek, 21 września 2010, 14:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 146 times
Been thanked: 110 times
Kontakt:

Re: [AAR] Pomorze 1945 (19.11.2011)

Post autor: Sarmor »

Ja także jeszcze raz dziękuję za grę. Czekam na kolejne rozgrywki, zwłaszcza po zaimplementowaniu zaproponowanych zmian.
TheNode.pl – zapraszam!
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3920 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: [AAR] Pomorze 1945 (19.11.2011)

Post autor: Raleen »

Ja jeszcze chciałem przeprosić, że jakość zdjęć pozostawia trochę do życzenia miejscami, ale robiłem trochę z marszu i bez dobrego oświetlenia. Co do areału, rzeczywiście, możliwości PMiHW są tutaj na dziś dzień niemal nieograniczone, równie dobrze można bez problemu było ustawić dwa razy większy obszar tylko, że nie skończylibyśmy do wieczora... Rozgrywka była trochę szkoleniowa, stąd też nie było takiego nacisku na ilość.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Przemos19
General der Panzertruppen
Posty: 4986
Rejestracja: sobota, 10 czerwca 2006, 22:46
Lokalizacja: Zawiercie/Katowice
Been thanked: 18 times
Kontakt:

Re: [AAR] Pomorze 1945 (19.11.2011)

Post autor: Przemos19 »

Ciekawa potyczka, wcale nie największymi siłami a sprawiająca jak widzę sporo frajdy.
Jakie uwagi co do gry masz na myśli Sarmor?
http://www.przemos85.blogspot.com/ - blog poświęcony OWW2 i wargamingowi

http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi
Awatar użytkownika
Sarmor
Lieutenant General
Posty: 4286
Rejestracja: wtorek, 21 września 2010, 14:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 146 times
Been thanked: 110 times
Kontakt:

Re: [AAR] Pomorze 1945 (19.11.2011)

Post autor: Sarmor »

Zmiany w rozkazach, głównie powrót do dwóch talii (rozumiem, że dla ułatwienia była jedna, ale to trochę nie wyszło), ambush jako overwatch, może niejawność rozkazów (zdaje mi się, że została wspomniana). No i ja mam wątpliwości co do deklaracji, ale to trzeba by porządnie przedyskutować (nie jestem za ich zniesieniem, ale moim zdaniem powinna być pewna możliwość reakcji na działania przeciwnika - oczywiście te widoczne dla jednostki).
TheNode.pl – zapraszam!
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3920 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: [AAR] Pomorze 1945 (19.11.2011)

Post autor: Raleen »

Pomysł jest Przemosie taki, że nie wykładamy od razu rozkazów jawnie tylko najpierw wykładamy dla wszystkich jednostek zakryte równocześnie, a potem odkrywamy i dopiero deklarujemy zamiary. Kwestia do przedyskutowania czy od razu wszystkie odkrywamy czy np. też po jednym. Można się zastanowić nad różnymi opcjami.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Sarmor
Lieutenant General
Posty: 4286
Rejestracja: wtorek, 21 września 2010, 14:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 146 times
Been thanked: 110 times
Kontakt:

Re: [AAR] Pomorze 1945 (19.11.2011)

Post autor: Sarmor »

O, czyli dobrze mi się wydawało, że coś na rzeczy z rozkazami było.

Poza tym Ambush w naszej opinii różni się od Fire tylko bonusem do trafienia, więc pojawił się pomysł, by zamiast deklarować w jaką konkretną jednostkę oddajemy strzał, deklarować miejsce lub kierunek (opisywanym kątem), który jednostka strzeże i oddaje strzał w przeciwnika, który się tam pojawi.

Mnie osobiście nie do końca podobał się system wiążących deklaracji przy wydawaniu rozkazów. Głównie chodziło mi tu o rozkaz Assault, za którego pomocą mój T-34/85 toczył pojedynek z Panterą, w jednej turze wyjeżdżając z lasu i strzelając, w następnej strzelając i cofając się do lasu (nie pamiętam, ile takich tur było). Moje zastrzeżenie dotyczy tego, czemu muszę deklarować od razu, że czołg będzie się cofał - gdyby udało się zniszczyć Panterę, załoga T-34 nie dość, że nie miałaby po co się cofać (innego zagrożenia nie było), ale mogłaby wręcz ruszyć do przodu.
Z drugiej strony, jeśli Pantera ma rozkaz strzelania do piechoty nacierającej hen daleko, a tu nagle na flance pojawia się T-34, powinna mieć możliwość zmiany celu (choć z jakimiś minusami do trafienia).
Oczywiście są to wszystko zmiany do solidnego przedyskutowania i przetestowania, bo może się okazać, że uczynią grę zbyt skomplikowaną.
TheNode.pl – zapraszam!
Awatar użytkownika
Przemos19
General der Panzertruppen
Posty: 4986
Rejestracja: sobota, 10 czerwca 2006, 22:46
Lokalizacja: Zawiercie/Katowice
Been thanked: 18 times
Kontakt:

Re: [AAR] Pomorze 1945 (19.11.2011)

Post autor: Przemos19 »

O widzę że tutaj kilka błędych założeń przyjęliście.

1. Rozkazy deklaruje się na przemian, nie od razu wszystkie, można przebijać ale za dużo nie ujawnisz i tak.Przebicie jest reakcją na ruch przeciwnika. W przypadku Assault jeśli przeciwnik "zwieje" można go gonić i tym samym zmienić intencję. Nie zmienia się intencji WŁAŚNIE ze względu na wzajemne przebijanie się aż do priorytetu 1 lub pass.

2. Assault nie służy do cofania się! Należy po najkrótszej drodze zbliżać się do celu i strzelić, albo strzelić i po najkrótszej drodze zbliżyć się.

3. Ambush poza bonusami do trafienia służy także do ukrywania swoich jednostek w pewien sposób - tzn. jednostka z amsbushem jest uznawana jako nieruszająca się/nie strzelająca na potrzeby awareness = jest dostrzegana z dużo mniejszej odległości.
http://www.przemos85.blogspot.com/ - blog poświęcony OWW2 i wargamingowi

http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi
Awatar użytkownika
Sarmor
Lieutenant General
Posty: 4286
Rejestracja: wtorek, 21 września 2010, 14:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 146 times
Been thanked: 110 times
Kontakt:

Re: [AAR] Pomorze 1945 (19.11.2011)

Post autor: Sarmor »

Przyznaję, że nie czytałem zasad, a opierałem się (jak większość z nas) na instrukcjach i wyjaśnieniach xardasa. Nadrobię lekturę i się wypowiem.
TheNode.pl – zapraszam!
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3920 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: [AAR] Pomorze 1945 (19.11.2011)

Post autor: Raleen »

Przemosie

Co do pierwszego, graliśmy według "szkoły" olsztyńskiej, że tak powiem ;) .
Co do drugiego - nie miałem pojęcia, że to tak działa.
Co do trzeciego - dokładnie tak graliśmy jak piszesz.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
xardas12r
Generalleutnant
Posty: 3912
Rejestracja: poniedziałek, 27 listopada 2006, 13:05
Lokalizacja: Olsztyn/Warszawa
Been thanked: 21 times
Kontakt:

Re: [AAR] Pomorze 1945 (19.11.2011)

Post autor: xardas12r »

2. Assault nie służy do cofania się! Należy po najkrótszej drodze zbliżać się do celu i strzelić, albo strzelić i po najkrótszej drodze zbliżyć się.
Assault: You must declare the direction, type of
movement (slow or fast), the destination and any
exposed models in an armoured vehicle. You must
also identify the target of your fire as well as any
close combat. Fast movement cannot exceed the
distance shown in the Assault column of the Movement
Table because normally during the Second
World War weapons were used when stationary;
you can assault while moving slowly.

Strona 25 w podręczniku. Nic nie ma o szarży na wroga.
1. Rozkazy deklaruje się na przemian, nie od razu wszystkie, można przebijać ale za dużo nie ujawnisz i tak. Przebicie jest reakcją na ruch przeciwnika. W przypadku Assault jeśli przeciwnik "zwieje" można go gonić i tym samym zmienić intencję. Nie zmienia się intencji WŁAŚNIE ze względu na wzajemne przebijanie się aż do priorytetu 1 lub pass.
Zdecydowałem się zmienić podejście do kart, by przyspieszyć rozgrywkę. Wykładaliśmy wszystkie karty na przemian razem z deklaracjami celów, a na koniec tury wykonywane były wszystkie rozkazy. Wprowadziło to trochę zamieszania, ale pozwoliło zagrać całkiem sporą grę w ok 5h, a grało tylko 7 niedoświadczonych graczy.
Obrazek
S.Rakowiecki
Appointé
Posty: 46
Rejestracja: sobota, 12 lipca 2008, 09:53
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [AAR] Pomorze 1945 (19.11.2011)

Post autor: S.Rakowiecki »

Witam. Miło było gościć Was w siedzibie PMiHW. Dobry pomysł Raleena dał się zrealizować, jak sądzę ku zadowoleniu wszystkich. Nie nam z PMiHW odnosić się do przyjętych zasad i zestawu przepisów; my działamy na naszych i "eksportowe" przyjmujemy z całym dobrodziejstwem inwentarza. Ryśkowi za pomysł i realizację, Xardasowi za wyrozumiałość, przygotowanie scenariusza, cierpliwość wyjaśniania i biorącym udział za byt DUŻE PODZIĘKOWANIE. Rzeczywiście nie widzę przeciwwskazań do dalszych,wspólnych poczynań.Sala w najbliższych dniach przejdzie "operację" wymiany okien, ale ta czasowa dezorganizacja morale nam nie naruszy...Podtrzymuję deklarację co do możliwości korzystania z sali; również z zainteresowaniem odbieramy pomysł pociągnięcia Kurska... My zapraszamy do poogladania akcji w naszym, Pracownianym systemie; rozmach, tempo, rola dowódców, logika historyczna i parę innych szczegółów pewnie zainteresuje co bardziej zorientowanych w historii, taktyce,bronioznawstwie, pracy sztabów itd.,itp....

Dziękując za już zapraszamy na więcej - Szef PMiHW, pozdrawiając wszystkich wymieniających wrażenia i sugerując odwiedzenie naszej strony, tam zaraz galeria i nasza relacja z przebiegu działań... ;)
Spieszmy się szanować ludzi tak szybko zapominają ....
Awatar użytkownika
xardas12r
Generalleutnant
Posty: 3912
Rejestracja: poniedziałek, 27 listopada 2006, 13:05
Lokalizacja: Olsztyn/Warszawa
Been thanked: 21 times
Kontakt:

Re: [AAR] Pomorze 1945 (19.11.2011)

Post autor: xardas12r »

Następna gra odbędzie się prawdopodobnie w najbliższą sobotę.
Dalsze informacje wkrótce.
Obrazek
ODPOWIEDZ

Wróć do „Operation: World War II”