Wojna Peloponeska

HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Wojna Peloponeska

Post autor: HoLi »

Postanowiłem zrobić grę dotyczącą wojny peloponeskiej toczonej pomiędzy Spartą i jej sojusznikami a Atenami i jej sojusznikami. Mogę w pewnym sensie powiedzieć, że gra jest już na jakimś etapie (głównie z jej mechanicznego punktu widzenia) ponieważ opiera się na grze nad którą pracowałem dotychczas i rozwiązania tam się znajdujące przenoszę tutaj. Więc od zera nie zaczynam :)

Główne założenia jakie chcę zawrzeć w grze to:
- planszę podzieloną na regiony lądowe i morskie
- ekonomia (na swój sposób uproszczoną ale mającą wpływ na działania wojenne)
- coś w rodzaju drzewka rozwoju dającego różne korzyści (zarówno militarne jak i ekonomiczne) danej stronie konfliktu, dodatkowo drzewka rozwoju byłyby w jakimś stopniu zindywidualizowane dla każdej ze stron, dając dzięki temu odczucie różnorodności w graniu
- żetony jednostek + karty jednostek tak żeby można było w jakimś stopniu oddać na przykład różnice między takim spartańskim hoplitą a ateńskim hoplitą, którymi toczyłoby się walki na lądzie
- żetony okrętów (trier) + karty okrętów, którymi toczyłoby się walki na morzach (flota mogłaby także w sposób ograniczony wspierać walki na lądzie, między innymi poprzez oblężenia polis znajdujących się w regionach bezpośrednio graniczącymi z morzem)
- "mgła wojny" (maskowanie żetonów jednostek i trier) < na chwilę obecną opcjonalnie
- możliwość budowy/rozbudowy miast jak i ich uszkadzania czy nawet całkowitego zniszczenia w wyniku oblężeń
- uproszczone ulepszanie jednostek
- punkty wpływów, za pomocą których można zyskiwać sojuszników wśród polis neutralnych oraz wsparcie od Persji czy Tracji
Z racji tego, że plansza tak naprawdę zawiera same regiony z nazwami, a miasta, wojska, flota itd pojawiają się tam jako żetony (przez co można je dowolnie układać na planszy), na chwilę obecną jest szansa, że grę będę starał się zrobić tak, aby można tworzyć scenariusze jak na przykład wcześniejsza wojna z Imperium Perskim.
To tak w skrócie :)

Oto rozkład miast na planszy (na chwilę obecną):
Obrazek

Przykładowe żetony jednostek lądowych i morskich (mogą ulec zmianie, jest to początkowy ich zarys): Obrazek

Żetony jednostek tak na prawdę różnią się tylko kolorem oraz ikonką reprezentującą polis. Jednostki morskie oraz lądowe wszystkich uczestników walk (oprócz Sparty) będą wyglądać identyczne jak siły Aten (po prawej stronie). Ma to na celu uniknięcia w grze przytłaczającej ilości kart jednostek, więc będą one wspólne dla każdego polis. Więc jeśli jakieś polis przyłączy się do wojny gracz zyska jakąś ilość żetonów jednostek + kilka innych rzeczy.

Aby oddać główną różnicę jaka panowała w czasie tych wojen:
- Sparta ma unikalne jednostki Hoplitów, przewyższające w walce (ale do pokonania) inne jednostki Hoplitów, oraz zaczyna z dość konkretną liczbą jednostek lądowych
- Ateny oraz sojusznicy zaczynają grę ze znaczną przewagą w jednostkach morskich jak i są w posiadaniu wielu portów rozlokowanych na wyspach co w grze ułatwia kontrolę mórz. Jeśli chodzi o wyspy, to aby nie tworzyć mnóstwa żetonów miast nawet dla wysp, na każdej z tych wysp znajdzie się ikonka portu, dzięki której gracz w posiadaniu tego portu będzie mógł w nim rekrutować jednostki morskie (ile, to będzie zależne od tego jaki posiada poziom portu na drzewku rozwoju)

To na razie tyle.
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 27 lutego 2017, 22:40 przez HoLi, łącznie zmieniany 3 razy.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
adalbert
Général de Brigade
Posty: 2058
Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 87 times
Been thanked: 186 times

Re: Wojny Peloponeskie (Gra w trakcie tworzenia)

Post autor: adalbert »

Ogólnie podoba mi się mapka. Naturalnie nasuwa się pytanie o ujęcie/jego brak wyprawy sycylijskiej.
Generalnie masz sporą konkurencję w tej tematyce i to gier bardzo zróżnicowanych mechanicznie: Polis, Athens vs. Sparta, Hellenes, Epic of the Peloponnesian War, Victory or Death, Pericles M. Wallaca, wkrótce Pericles z GMT...
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Wojny Peloponeskie (Gra w trakcie tworzenia)

Post autor: HoLi »

Będzie wyprawa sycylijska :) . Zrobię tak jak widziałem w kilku grach, gdzie Sycylia znajduje się gdzieś z boku planszy jako taka mini mapka. A ponieważ wcześniej chciałem zrobić podział morza na regiony, to coraz bardziej do mojej koncepcji gry zaczyna mi pasować mechanizm point to point, gdzie jeden lub może więcej "punktów" będzie pozwalał dostać się na tą mini mapkę gdzie będziemy mogli spróbować swoich sił w pokonaniu Syrakuz oraz w drugą stronę, popłynąć Syrakuzami i włączyć się do walk na półwyspie peloponeskim.
Generalnie masz sporą konkurencję w tej tematyce i to gier bardzo zróżnicowanych mechanicznie: Polis, Athens vs. Sparta, Hellenes, Epic of the Peloponnesian War, Victory or Death, Pericles M. Wallaca, wkrótce Pericles z GMT...
Jestem tego świadom. Zapoznałem się z niektórymi tytułami i są naprawdę ciekawe. Dlatego będę się starał zawrzeć w grze różne rzeczy, można powiedzieć, że w niektórych przypadkach będzie to połączenie tego co zawiera jedna czy druga gra. Na przykład walka + ekonomia, z tą różnicą, że moja gra będzie zawierała kilka elementów (na swój sposób uproszczonych) z większym naciskiem na pewne aspekty i mniejszym na inne, ale wszystko to razem chcę zgrabnie połączyć (a wiem, że się da, ponieważ już podczas pracy nad poprzednią grą, z której to wywodzi się ta mam ogląd na to).
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
farmer
Lieutenant
Posty: 534
Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Has thanked: 308 times
Been thanked: 74 times

Re: Wojny Peloponeskie (Gra w trakcie tworzenia)

Post autor: farmer »

Bardzo ładna mapa :).
Co do reszty to wygląda obiecująco.

Trzymam kciuki i życzę powodzenia.

pozdr,
farm
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
Antypirx
Capitaine
Posty: 848
Rejestracja: sobota, 27 grudnia 2014, 12:21
Has thanked: 16 times
Been thanked: 27 times

Re: Wojny Peloponeskie (Gra w trakcie tworzenia)

Post autor: Antypirx »

Wartałoby o jakąś symulację militarnej presji z północy i wschodu. Tam nie było próżni.
"... ma wierzytelność zabezpieczoną hipoteką przemysłową, co stwierdza kurator upadłowy" (Prokuratura Rejonowa w Tychach. O matko.)

W ciasteczku z wróżbą napisali: "Rób to, co sprawia ci frajdę". Więc rozstałem się z żoną i znalazłem sobie taką sucz, która potrafi wyssać chrom z gałki od haka samochodowego. - Joe Monster makes my day.
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Wojny Peloponeskie (Gra w trakcie tworzenia)

Post autor: HoLi »

Dzięki @farmer :)
Wartałoby o jakąś symulację militarnej presji z północy i wschodu. Tam nie było próżni.
Nawet mi przez myśl nie przeszło pominąć Imperium Persji czy Trację :) . Wspominałem o tym ogólnikowo w pierwszym poście. Persja wspierała Spartę od pewnego momentu wojny, natomiast jeśli się nie mylę Trackich najemników też nie brakowało.
- punkty wpływów, za pomocą których można zyskiwać sojuszników wśród polis neutralnych oraz wsparcie od Persji czy Tracji
Tak informacyjnie, na chwilę obecną w grze biorą udział (na razie w wersji dla dwóch graczy):
- Ateny, Bizancjum, Jonia, Kerkyra, Tesalia < kierowane przez jednego gracza
- Sparta, Korynt, Teby, Elida < kierowane przez drugiego gracza
- Polis neutralne (które mogą znaleźć się pod kontrolą któregoś z graczy): Achaia, Argos, Etolia, Epir, Macedonia, Syrakuzy
- gracz może zdobyć wsparcie Persji oraz Tracji
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Beowulf
Chasseur
Posty: 12
Rejestracja: wtorek, 30 sierpnia 2016, 19:00
Has thanked: 2 times

Re: Wojny Peloponeskie (Gra w trakcie tworzenia)

Post autor: Beowulf »

Koncept ciekawy i też trzymam kciuki, bo to jeden z moich ulubionych okresów i dobrych gier o nim traktujących nigdy za wiele.

Ale rozumiem, że te grafiki to taki placeholder? Bo przecież to jest mapa i ikony prosto z dodatku do Rome II: Total War, jeśli mnie oko nie myli.
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Wojny Peloponeskie (Gra w trakcie tworzenia)

Post autor: HoLi »

Ale rozumiem, że te grafiki to taki placeholder? Bo przecież to jest mapa i ikony prosto z dodatku do Rome II: Total War, jeśli mnie oko nie myli.
Dokładnie :) Używam grafik z neta (dostosowując czy przerabiając je często do swoich potrzeb) żeby testowało się przyjemniej. Należę do tych osób co cenią sobie coś takiego jak wygląd nawet w trakcie testów (nie wiem działa to chyba jakoś pobudzająco na moje szare komórki :) ), a jeśli gra będzie grą print 'n' play to już wtedy i te grafiki będą mogły zostać (więc jest to też takie zabezpieczenie na przyszłość).

PS: Planszę będę robił tak czy siak od zera bo mam trochę inną jej koncepcję w głowie niż ta do testowania. Tą tutaj używam tylko do testów (szukałem czegoś co by się mogło nadać i ta pasuje jak ulał), a ikonek żeby pokazać mniej więcej rozkład sił na planszy (który może ulec jakimś zmianom).
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Wojny Peloponeskie (Gra w trakcie tworzenia)

Post autor: HoLi »

Zrobiłem planszę w sumie powiedzmy tło, na którym znajdzie się wszystko co potrzebne:
Obrazek

Link (gdyby obrazek się nie wyświetlił na stronie): https://zapodaj.net/af73855dc64d0.png.html

Docelowo nie planuje raczej żadnego ukształtowania terenu na nią nanosić, aby nie straciła na czytelności gdy znajdzie się na niej co trzeba. Przybliżony rozmiar planszy to 100cm x 65cm (wiem całkiem spora, ale dla klarowności rozgrywki wolę większą planszę niż żeby wszystko się na niej mieszało).
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 27 lutego 2017, 22:37 przez HoLi, łącznie zmieniany 1 raz.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Wojny Peloponeskie (Gra w trakcie tworzenia)

Post autor: HoLi »

Prace powoli postępują :)

Oto fragment prototypowej planszy. Wiem, że niektórzy mogą się dziwić, że już planszę robię, ale chciałem tylko przypomnieć, że nie robię tej gry od zera, a jedynie przeniosłem założenia już od jakiegoś czasu testowane z wcześniejszej gry, nad którą pracowałem, ale którą postanowiłem przenieść do innych realiów.

Obrazek
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
farmer
Lieutenant
Posty: 534
Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Has thanked: 308 times
Been thanked: 74 times

Re: Wojny Peloponeskie (Gra w trakcie tworzenia)

Post autor: farmer »

Bardzo ładnie,
przy czym, zważywszy na wielkość mapy, czy ikonki w prowincjach nie są za małe?

Znajomo wygląda system szlaków morskich :> - przy czym u Ciebie wygląda dużo ładniej :D.

pozdr,
farm
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Wojny Peloponeskie (Gra w trakcie tworzenia)

Post autor: HoLi »

Bardzo ładnie,
przy czym, zważywszy na wielkość mapy, czy ikonki w prowincjach nie są za małe?
Dzięki :)
Ikonki powinny być ok. Z mojego doświadczenia wychodzi, że prawie najmniejsze ikonki zasobów będą miały wymiary 1cm na 1cm (zważywszy, że kładzie się na nich małe drewniane kostki populacji o zbliżonych wymiarach to są wystarczające). Te najmniejsze ikonki wskazują jedynie gdzie należy umieścić żeton głównego polis (coś w rodzaju stolicy danej prowincji), więc ich rozmiar jest wystarczający.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Wojna Peloponeska

Post autor: HoLi »

Głowię się teraz nad wprowadzeniem wpływu terenu na bitwy, bez jednoczesnego oznaczania go na planszy (aby uniknąć nadmiernej ilości różnych ikonek na mapie).

Mój obecny pomysł polega na wprowadzeniu KART TERENU.
Gracze na początku bitw lądowych mogą wybrać teren, na którym będzie się toczyć bitwa. Gracz, który posiada wyższe zdolności przywódcze (w przypadku remisu, jest to gracz z inicjatywą) wybiera kartę terenu, na którym będzie się toczyć bitwa, a która ma różny wpływ na różne jednostki i działa przez całą bitwę.
Wyszczególniłem główne rodzaje terenu na jakich można toczyć bitwy (nie chciałem też przesadzać z ilością terenu żeby nie tworzyć nadmiernego mętliku):
- równina: jednostki Kawalerii otrzymują bonus do ataku, Hoplici mają bonus obronny na równinach
- wzgórza: gracze nie mogą zagrywać karty jednostki Kawalerii, łucznicy otrzymują bonus obronny przy oddawaniu strzałów ze wzgórz
- las: gracze nie mogą zagrywać karty jednostki Kawalerii, gracze nie mogą zagrywać karty jednostki Łuczników, Peltaści (oszczepnicy) mają bonus obronny w lasach
- pomniejsza osada: gracze nie mogą używać kart jednostek, daje modyfikator obronny dla wszystkich jednostek jak polis ale tylko terenowy (nie daje modyfikatora związanego z murem, tak jak polis)
Są jeszcze oczywiście oblężenia polis, ale to jest osobna działka.

Ma ktoś jakieś sugestie jak by można było ewentualnie to uprościć, może zmienić lub dodać jakiś teren, jakieś tipsy, które mogłyby mnie nakierować na jakieś ciekawe rozwiązanie? Rozważam nawet ewentualne zrezygnowanie z wpływu terenu, jeśli komplikowałoby to nadmiernie grę.

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Wojna Peloponeska

Post autor: HoLi »

Testy cały czas powoli do przodu :) Tymczasem mała prezentacja prototypowej planszy Sycylii (miejsce akcji wyprawy Sycylijskiej):
Obrazek

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Wojna Peloponeska

Post autor: HoLi »

Testy cały czas powoli do przodu. Chciałem przedstawić ogólny przebieg tury:

1. Ustalenie gracza z Inicjatywą (Inicjatywa daje różne korzyści, jak między innymi dodatkową akcję w czasie fazy wykonywania akcji).
2. Przetasowanie talii kart Bogów Olimpu oraz losowanie kart Bogów Olimpu (zaczynając od gracza z Inicjatywą, gracze losują naprzemiennie po trzy karty Bogów z talii Bogów Olimpu, po czym wybierają dwie odrzucając niewybraną kartę).
3. Wszystkie karty Pór Roku oprócz odkrytej karty zimy "Ostra Zima" należy ponownie potasować i ułożyć na wyznaczonych dla nich miejscach, następnie po wylosowaniu Karty Wiosny to samo robi się z Kartami Zimy.
4. Zwiększenie lub zmniejszenie podatków (gracz może zamienić dowolną ilość kostek populacji na złoto otrzymując za każdą kostkę X złota = zwiększenie podatków; gracz może pozyskać dowolną ilość kostek populacji płacąc za każdą kostkę X złota = zmniejszenie podatków).
WIOSNA
1. Losowanie Karty Wiosny (3xNormalna Wiosna, 1xPowodzie) + uwzględnienie wpływu wcześniej wylosowanej karty "Ostra Zima".
2. Poszerzanie wpływów w Polis i frakcjach neutralnych (poczynając od gracza bez Inicjatywy gracze rozdzielają naprzemiennie dowolną ilość posiadanych Punktów Wpływów do poszczególnych wybranych neutralnych Polis lub frakcji, używając do tego kostek populacji poza planszą). W tej fazie niektóre Polis czy frakcje mogą również stać się naszym sojusznikiem(gracz bierze wtedy kartę danego Polis lub frakcji, w której jest opisane w jaki sposób pojawia się w grze).
3. Przydzielanie robotników (kostek populacji) do pozyskiwania Żywności, Surowców i Złota.
LATO
1. Losowanie Karty Lata (3xNormalne Lato, 1xUpalne Lato/Susza).
2. Zakup nowych kart strategii oraz wybór głównej karty strategii na daną turę, wykupywanie nowych kart ulepszeń oraz rozbudowywanie/odbudowywanie posiadanych Polis.
3. Wykonywanie różnych akcji (płaci się za nie Punktami Akcji, każdy gracz posiada początkową pulę tych punktów, która zmienia się w trakcie gry) jak przemieszczanie armii/flot, rekrutacja nowych jednostek, walka itd.
4. Rozstrzyganie oblężeń polis, którym skończyły się zapasy.
5. Utrata wpływów w polis neutralnych za armie stacjonujące w granicach tych polis.
6. Jeśli na koniec tej tury, w którymś regionie znajduje się więcej kostek populacji gracza niż 5 lub 5 kostek populacji + armia gracza, gracz, do którego należy ten region losuje po kolei dla każdego takiego regionu z osobna jedną kartę Zarazy. Wylosowana karta może zawierać "Brak Efektu" lub "Zaraza"(jakaś część kostek populacji oraz jednostek w takim regionie musi zostać wyeliminowana).
JESIEŃ
1. Losowanie Karty Jesieni (3xNormalna Jesień, 1xNieurodzaj) + uwzględnienie wpływu wcześniej wylosowanej karty "Upalne Lato/Susza".
2. Zbieranie Zasobów (gracz dodaje zebrane w poprzedniej turze zasoby do już posiadanych zasobów):
a) zebranie Żywności
b) ustalenie poziomu Populacji:
- jeśli w danej turze mamy nadwyżkę żywności, wtedy dzielimy tą nadwyżkę na pół (zaokrąglając w dół) i uzyskany wynik zamieniamy na kostki populacji i dokładamy te kostki na planszę jednocześnie zmniejszając o tyle samo poziom posiadanej żywności (jeśli mamy mniej żywności niż populacji wtedy tracimy kostki i trzeba usunąć z planszy taką ilość kostek populacji, aby była równa z posiadaną żywnością)
- jeśli poziom populacji w danym regionie przekroczył 5 kostek gracz losuje dla tego regionu kartę Zarazy
c) zebranie Surowców
d) zebranie Złota (za każdą kontrolowaną mniejszą osadę oraz nieoblężone polis gracz zyskuje złoto: I poziom polis => 1 złota; każdy następny poziom to 1 złota więcej)
3. Handel - gracz może wymieniać jedne posiadane zasoby na inne (po ustalonych cenach).
ZIMA
1. Losowanie Karty Zimy (3xNormalna Zima, 1xOstra Zima ), Ostra Zima ma wpływ między innymi na koszt zaopatrzenia armii/flot (zwiększa koszt utrzymania armii i flot dodatkowo o 1 Żywność za każdą jednostkę w armii/flocie).
2. Sprawdzenie zaopatrzenia posiadanych Armii i Flot.
3. Sprawdzenie Warunków Zwycięstwa.
4. Koniec tury.

Oto do czego mniej więcej dążę w grze. Oczywiście pewne rzeczy w przebiegu tury mogą ulec zmianie (jak kolejność wykonywania niektórych punktów itd.), coś może zniknąć a coś się pojawić, ale daje to ogólny ogląd (szczegółowy to już instrukcja :) ) na to co się dzieje w grze.

Pozdrawiam i przy okazji Wesołych Świąt Wielkanocnych :)
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
ODPOWIEDZ

Wróć do „Forum autorów”