FAQ (I edycja) - pytania i odpowiedzi dotyczące zasad
- Torgill
- General of the Army
- Posty: 6210
- Rejestracja: poniedziałek, 14 czerwca 2010, 00:00
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 918 times
- Been thanked: 438 times
- Kontakt:
FAQ (I edycja) - pytania i odpowiedzi dotyczące zasad
W tym temacie będą znajdować się pytania i odpowiedzi dotyczące zasad BW-Lee.
Wkrótce zaczniemy publikować też filmiki, omawiające najważniejsze zasady gry.
Wszystkie pliki potrzebne do gry znajdują się tutaj:
http://gmboardgames.com/pl/Pliki/
Kilka linków bezpośrednich:
Errata i FAQ do gry, wersja 1.2: http://www.gmboardgames.com/leeerrata1.2.pdf
Karty losowe, lat gry, celów bitwy, taktyk kawalerii itd.,: http://www.gmboardgames.com/kartylosowenew.pdf
Znaczniki rozkazów, rozbitych jednostek itd: http://www.gmboardgames.com/znacznikileenew.pdf
Na naszym serwerze opublikowaliśmy również ściągawkę do gry. Zawiera skrót faz gry, modyfikatory i tabele strzelania oraz walki i spis treści do podręcznika. Warto wydrukować dwustronnie i zalaminować.
Plik ma koło 1 Mb wielkości i jest przechowywany na serwerze wewnętrznym.
Link:
http://www.gmboardgames.com/sciagawkalee.pdf
Poniżej obrazki ściągawki.
Wkrótce zaczniemy publikować też filmiki, omawiające najważniejsze zasady gry.
Wszystkie pliki potrzebne do gry znajdują się tutaj:
http://gmboardgames.com/pl/Pliki/
Kilka linków bezpośrednich:
Errata i FAQ do gry, wersja 1.2: http://www.gmboardgames.com/leeerrata1.2.pdf
Karty losowe, lat gry, celów bitwy, taktyk kawalerii itd.,: http://www.gmboardgames.com/kartylosowenew.pdf
Znaczniki rozkazów, rozbitych jednostek itd: http://www.gmboardgames.com/znacznikileenew.pdf
Na naszym serwerze opublikowaliśmy również ściągawkę do gry. Zawiera skrót faz gry, modyfikatory i tabele strzelania oraz walki i spis treści do podręcznika. Warto wydrukować dwustronnie i zalaminować.
Plik ma koło 1 Mb wielkości i jest przechowywany na serwerze wewnętrznym.
Link:
http://www.gmboardgames.com/sciagawkalee.pdf
Poniżej obrazki ściągawki.
- psborsuk
- Lieutenant-Adjudant-Major
- Posty: 687
- Rejestracja: czwartek, 8 września 2011, 22:43
- Lokalizacja: Łódź
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 32 times
Re: Bogowie wojny - Lee wrażenia i uwagi ogólne
Czy żywopłoty, płoty itd. również powodują utratę 2 poziomów zwartości u kawalerii i artylerii, które są na nie odepchnięte? Czy dotyczy to tylko kawalerii na koniach, czy spieszonej również?
- Torgill
- General of the Army
- Posty: 6210
- Rejestracja: poniedziałek, 14 czerwca 2010, 00:00
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 918 times
- Been thanked: 438 times
- Kontakt:
Re: FAQ - pytania i odpowiedzi dotyczące zasad
Żywopłoty i płoty mają taką samą zasadę jaką murki (4.5), zatem jak najbardziej tak.
Spieszona kawaleria jest traktowana jak piechota, więc nie traci zwartości, gdy zostanie odepchnięta na płot/murek.
Spieszona kawaleria jest traktowana jak piechota, więc nie traci zwartości, gdy zostanie odepchnięta na płot/murek.
- Torgill
- General of the Army
- Posty: 6210
- Rejestracja: poniedziałek, 14 czerwca 2010, 00:00
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 918 times
- Been thanked: 438 times
- Kontakt:
Re: FAQ - pytania i odpowiedzi dotyczące zasad
Na górze tematu wkleiłem linka do pobrania ściągawki - najważniejsze modyfikatory w grze plus spis treści.
- Torgill
- General of the Army
- Posty: 6210
- Rejestracja: poniedziałek, 14 czerwca 2010, 00:00
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 918 times
- Been thanked: 438 times
- Kontakt:
Re: FAQ - pytania i odpowiedzi dotyczące zasad
Dzisiaj bardzo ważna informacja. Zapraszamy serdecznie na bloga gry, gdzie opublikowaliśmy wpis o nowych kartach do gry, znacznikach, a przede wszystkim pojawieniu się FAQ i erraty.
Linki:
FAQ i errata do gry, wersja 1.0: http://www.gmboardgames.com/leefaq.pdf
Karty losowe, lat gry, celów bitwy, taktyk kawalerii itd.,: http://www.gmboardgames.com/kartylosowenew.pdf
Znaczniki rozkazów, rozbitych jednostek itd: http://www.gmboardgames.com/znacznikileenew.pdf
Linki:
FAQ i errata do gry, wersja 1.0: http://www.gmboardgames.com/leefaq.pdf
Karty losowe, lat gry, celów bitwy, taktyk kawalerii itd.,: http://www.gmboardgames.com/kartylosowenew.pdf
Znaczniki rozkazów, rozbitych jednostek itd: http://www.gmboardgames.com/znacznikileenew.pdf
- Khamul
- Lieutenant
- Posty: 524
- Rejestracja: niedziela, 22 stycznia 2006, 10:33
- Lokalizacja: Będzin
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Re: FAQ - pytania i odpowiedzi dotyczące zasad
W przypadku gdy jako Unia mam tylko jedną dywizję kawalerii, musi być ona pod korpusem kawalerii? Jeżeli nie musi to i tak taką dywizję traktujemy jako osobny korpus przy wydawaniu rozkazów, dodatkowej kostce dla dowódcy Armii?
strategie23pal - Sekcja Gier Strategicznych im. 23. Pułku Artylerii Lekkiej
Ośrodka Kultury w Będzinie
http://strategie23pal.blogspot.com/
Ośrodka Kultury w Będzinie
http://strategie23pal.blogspot.com/
- Torgill
- General of the Army
- Posty: 6210
- Rejestracja: poniedziałek, 14 czerwca 2010, 00:00
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 918 times
- Been thanked: 438 times
- Kontakt:
Re: FAQ - pytania i odpowiedzi dotyczące zasad
Jeśli wystawiasz tylko jedną dywizję kawalerii to działa ona jak u Konfederatów. Nie potrzeba jej korpusu, czyli jej generał dostaje rozkazy od WN. Jeśli chodzi o markery i kostki dowodzenia to traktujesz ją jako korpus czyli będzie je dodawać.
- Khamul
- Lieutenant
- Posty: 524
- Rejestracja: niedziela, 22 stycznia 2006, 10:33
- Lokalizacja: Będzin
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Re: FAQ - pytania i odpowiedzi dotyczące zasad
Chciałem potwierdzić, że dobrze rozumiem. Czy 3 elementy artylerii (nie weterani) strzelające do osłabionej brygady (-2) z flanki to będzie w sumie 3 + 3*2 + 3*2 = 15?
Czy te same modyfikatory są dla artylerii przy ostrzale wspierającym jak przy kanonadzie?
Czy te same modyfikatory są dla artylerii przy ostrzale wspierającym jak przy kanonadzie?
strategie23pal - Sekcja Gier Strategicznych im. 23. Pułku Artylerii Lekkiej
Ośrodka Kultury w Będzinie
http://strategie23pal.blogspot.com/
Ośrodka Kultury w Będzinie
http://strategie23pal.blogspot.com/
- Khamul
- Lieutenant
- Posty: 524
- Rejestracja: niedziela, 22 stycznia 2006, 10:33
- Lokalizacja: Będzin
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Re: FAQ - pytania i odpowiedzi dotyczące zasad
Jeszcze dwa kolejne pytania:
- czy dobrze rozumiem - George B. McClellan jako wódz naczelny może wydać tylko 1 rozkaz na turę. Czyli Jak mam 5 korpusów w Armii bez samodzielnych dowódców to w trakcie gry w danej turze tylko jeden korpus będzie dowodzony a reszta nie?
- w jakim momencie/sytuacji przydają się/są wykorzystywane cechy głównodowodzących Armii (ostrożny, neutralny, agresywny)?
- czy dobrze rozumiem - George B. McClellan jako wódz naczelny może wydać tylko 1 rozkaz na turę. Czyli Jak mam 5 korpusów w Armii bez samodzielnych dowódców to w trakcie gry w danej turze tylko jeden korpus będzie dowodzony a reszta nie?
- w jakim momencie/sytuacji przydają się/są wykorzystywane cechy głównodowodzących Armii (ostrożny, neutralny, agresywny)?
strategie23pal - Sekcja Gier Strategicznych im. 23. Pułku Artylerii Lekkiej
Ośrodka Kultury w Będzinie
http://strategie23pal.blogspot.com/
Ośrodka Kultury w Będzinie
http://strategie23pal.blogspot.com/
- Torgill
- General of the Army
- Posty: 6210
- Rejestracja: poniedziałek, 14 czerwca 2010, 00:00
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 918 times
- Been thanked: 438 times
- Kontakt:
Re: FAQ - pytania i odpowiedzi dotyczące zasad
Dokładnie. Każdy z elementów dostanie 2 kostki za flankę i 2 kostki za osłabienie brygady - razem będzie 15 kostek.Chciałem potwierdzić, że dobrze rozumiem. Czy 3 elementy artylerii (nie weterani) strzelające do osłabionej brygady (-2) z flanki to będzie w sumie 3 + 3*2 + 3*2 = 15?
Czy te same modyfikatory są dla artylerii przy ostrzale wspierającym jak przy kanonadzie?
McClellan może wydać tylko 1 rozkaz natarcia na turę. Nie ma ograniczeń w ilości wydania rozkazów marszu i obrony. Czyli jak masz 5 korpusów to tylko 1 może dostać natarcie, a pozostałe mogą dostać marsz albo obronę.Jeszcze dwa kolejne pytania:
- czy dobrze rozumiem - George B. McClellan jako wódz naczelny może wydać tylko 1 rozkaz na turę. Czyli Jak mam 5 korpusów w Armii bez samodzielnych dowódców to w trakcie gry w danej turze tylko jeden korpus będzie dowodzony a reszta nie?
W praktyce tylko w trakcie bitew historycznych, gdzie głównodowodzący może mieć niższy stopień i dowodzić korpusem/dywizją. W trakcie zwykłej bitwy są pomijane.- w jakim momencie/sytuacji przydają się/są wykorzystywane cechy głównodowodzących Armii (ostrożny, neutralny, agresywny)?
- Khamul
- Lieutenant
- Posty: 524
- Rejestracja: niedziela, 22 stycznia 2006, 10:33
- Lokalizacja: Będzin
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Re: FAQ - pytania i odpowiedzi dotyczące zasad
Czas się cofnąć do podstawówki, albo trochę więcej czasu na sen poświęcić . Dzięki za odpowiedzi.Torgill pisze:McClellan może wydać tylko 1 rozkaz natarcia na turę. Nie ma ograniczeń w ilości wydania rozkazów marszu i obrony. Czyli jak masz 5 korpusów to tylko 1 może dostać natarcie, a pozostałe mogą dostać marsz albo obronę.
strategie23pal - Sekcja Gier Strategicznych im. 23. Pułku Artylerii Lekkiej
Ośrodka Kultury w Będzinie
http://strategie23pal.blogspot.com/
Ośrodka Kultury w Będzinie
http://strategie23pal.blogspot.com/
- Khamul
- Lieutenant
- Posty: 524
- Rejestracja: niedziela, 22 stycznia 2006, 10:33
- Lokalizacja: Będzin
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Re: FAQ - pytania i odpowiedzi dotyczące zasad
Kilka dni temu zadałem garść pytań autorm po zapoznaniu się z instrukcją 1.1. I w sumie może warto je wraz z odpowiedziami wrzucić tutaj:
wskazana, żeby nie pozwalać na wszystko, myślę, że jest ok.
rozkzu, z wyjątkiem sytuacji, gdy sama została zaatakowana. Ten zapis
rzeczywiście trochę dziwnie wygląda, jest nieco zmieniony w FAQ.
wspierający artylerii, które są w innych rozdziałach niż kanonada. Tutaj
był duży dylemat, czy dawać wszystko w jednym miejscu, czy tam, gdzie
rozgrywa się reszta rzeczy danej fazy - stąd np. ogień wspierający jest
opisany w fazie walki, bo wtedy następuje.
zwierzchnictwo - generał dywizji, dowódca jej korpusu i wódz naczelny.
rozkazie.
dowództwem są poza dowodzeniem. W przypadku artylerii oznacza to brak
możliwości ostrzału.
przed atakami. Jeśli masz artylerię dywizji lub korpusu i Twój korpus
atakuje, to kanonadę możesz wykonać przed atakami, ogień wspierający
podczas ataków. Ponieważ pozostałe ruchy wykonuje się po walkach, zatem
w tym przypadku nie wykonasz ostrzału po ruchu. JEŚLI jednak nie
wykonujesz w tej turze ataków, tylko zwykłe ruchy, to wtedy możesz
zrobić kanonadę przed albo po ruchu.
dodatkowa runda walki - po pościgach.
Będzie to wyglądało tak:
1. Walki.
2. Wprowadzenie rezultatów walk, odepchnięcia pościgi.
3. Tam gdzie pościgi doścignęły przeciwnika - dodatkowe walki (od razu).
4. Rezultaty dodatkowych walk.
Jest jeszcze coś takiego jak przełamanie, ale tu potrzeba kilka fotek i
dłuższego opisu - to będzie w FAQ.
Historycznie nie, ale do mechaniki gry, gdzie pewna sztywność jest1. Tak się jedynie zastanawiam czy przy skali brygadowej
możemy mówić o polu widzenia i jego braku z tyłu jednostki (3.3).
wskazana, żeby nie pozwalać na wszystko, myślę, że jest ok.
Artyleria nigdy nie może wykonywać ostrzałów, jeśli generał nie zdał2. Str. 23, na górze strony. 7.10. Jedno z najbardziej
mylących miejsc w instrukcji. Chyba? Na pierwszy rzut oka wynika
jakoby przy nieudanym teście na rozkaz tylko artyleria pod ostrożnym
generałem nie mogła strzelać… Mógłbym się czepiać dalej.
Ogólnie powinno być jedno miejsce w instrukcji z podsumowaniem co
się dzieje, jeżeli nie zdamy rozkazu. (btw, strona 38, 10.14
Artyleria, której dowódca nie zdał….)
rozkzu, z wyjątkiem sytuacji, gdy sama została zaatakowana. Ten zapis
rzeczywiście trochę dziwnie wygląda, jest nieco zmieniony w FAQ.
Tak, zwłaszcza np. wyraźna jest różnica jeśli chodzi o ataki i ogień3. I tak wracając do artylerii chyba najbardziej o niej są
rozstrzelone przepisy.
wspierający artylerii, które są w innych rozdziałach niż kanonada. Tutaj
był duży dylemat, czy dawać wszystko w jednym miejscu, czy tam, gdzie
rozgrywa się reszta rzeczy danej fazy - stąd np. ogień wspierający jest
opisany w fazie walki, bo wtedy następuje.
Generał, który dowodzi daną brygadą, czyli każdy, który ma nad nią4. Str. 28 dół instrukcji. 8.3. Test może wykonać tylko
generał który dowodzi daną brygadą – czyli tylko generał
dywizji?
zwierzchnictwo - generał dywizji, dowódca jej korpusu i wódz naczelny.
Słowo "odpowiedni" do wykreślenia - artyleria może strzelać przy każdym5. Str. 29. 8.7. Ich korpus musi otrzymać odpowiedni rozkaz.
Jaki to jest odpowiedni rozkaz? Właśnie przy jakich rozkazach
artyleria może i nie może strzelać?
rozkazie.
Zgodnie z 7.12 jeśli dowódca nie zdał rozkazu, to jednostki pod jego6. Odnośnie artylerii jeszcze:
a. Wracając do pyt. 2 niedowodzona artyleria nie może
strzelać. A co odnośnie dowódców którzy nie zdali rozkazu?
dowództwem są poza dowodzeniem. W przypadku artylerii oznacza to brak
możliwości ostrzału.
Zgodnie z 8.2. Możesz strzelać po ruchu ALE musi to być zawsze ostrzałb. Artleria która się ruszała też nie może strzelać –
można się tylko obrócić, prawda?
przed atakami. Jeśli masz artylerię dywizji lub korpusu i Twój korpus
atakuje, to kanonadę możesz wykonać przed atakami, ogień wspierający
podczas ataków. Ponieważ pozostałe ruchy wykonuje się po walkach, zatem
w tym przypadku nie wykonasz ostrzału po ruchu. JEŚLI jednak nie
wykonujesz w tej turze ataków, tylko zwykłe ruchy, to wtedy możesz
zrobić kanonadę przed albo po ruchu.
Tak, mogą też dostawić się do wsparcia w trakcie pościgu.7. Czy wspierające jednostki mogą też prowadzić pościg po
walce?
Zostało to dokładnie sprecyzowane w FAQ, została tam wprowadzona8. Str. 43. 10.23. Piechota ścigana przez jazdę… - czy ten
akapit oznacza, że można dwa razy walczyć? Jest tam mowa o
wykonaniu szarży.
9. Kolejny akapit. Znowu, można dwa razy walczyć daną
jednotką? (chyba że do walki dołączą nowe….)
10. I przedostatni akapit – to samo pytanie co wyżej.
dodatkowa runda walki - po pościgach.
Będzie to wyglądało tak:
1. Walki.
2. Wprowadzenie rezultatów walk, odepchnięcia pościgi.
3. Tam gdzie pościgi doścignęły przeciwnika - dodatkowe walki (od razu).
4. Rezultaty dodatkowych walk.
Jest jeszcze coś takiego jak przełamanie, ale tu potrzeba kilka fotek i
dłuższego opisu - to będzie w FAQ.
Co turę - zawsze przed zbieraniem rozbitych jednostek.11. Str. 47. 11.4. Każda dywizja, której…. – ten test jest
przeprowadzany co turę czy raz na grę?
strategie23pal - Sekcja Gier Strategicznych im. 23. Pułku Artylerii Lekkiej
Ośrodka Kultury w Będzinie
http://strategie23pal.blogspot.com/
Ośrodka Kultury w Będzinie
http://strategie23pal.blogspot.com/
- Khamul
- Lieutenant
- Posty: 524
- Rejestracja: niedziela, 22 stycznia 2006, 10:33
- Lokalizacja: Będzin
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Re: FAQ - pytania i odpowiedzi dotyczące zasad
1. Par. 14.8. Unia. W sumie 9 brygad. Oznacza to że mogę wystawić na te 9 brygad 2 weteranów i 1 elitę czy tylko jedną leitę lub dwóch weteranów?
2. Czy planujecie coś w kwestii początkowego ustawienia terenów - np. kilka "gotowych wzorów stołów" 120x120?
3. W FAQ 2 planujecie jakieś poprawki na kartach (bo nie wiem czy drukować te z FAQ 1, na razie gram na tych starych).
2. Czy planujecie coś w kwestii początkowego ustawienia terenów - np. kilka "gotowych wzorów stołów" 120x120?
3. W FAQ 2 planujecie jakieś poprawki na kartach (bo nie wiem czy drukować te z FAQ 1, na razie gram na tych starych).
strategie23pal - Sekcja Gier Strategicznych im. 23. Pułku Artylerii Lekkiej
Ośrodka Kultury w Będzinie
http://strategie23pal.blogspot.com/
Ośrodka Kultury w Będzinie
http://strategie23pal.blogspot.com/
- Torgill
- General of the Army
- Posty: 6210
- Rejestracja: poniedziałek, 14 czerwca 2010, 00:00
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 918 times
- Been thanked: 438 times
- Kontakt:
Re: FAQ - pytania i odpowiedzi dotyczące zasad
To i to, czyli 2 weteranów i 1 elitę. Limity są osobne.1. Par. 14.8. Unia. W sumie 9 brygad. Oznacza to że mogę wystawić na te 9 brygad 2 weteranów i 1 elitę czy tylko jedną leitę lub dwóch weteranów?
Nowy, a raczej alternatywny "setup" będzie w Grancie. Stół zostanie podzielony na ćwiartki, na każdej będą określone tereny. Do tego dodajemy drogi. Każdy ustawia dwie ćwiartki, jedną po swojej stronie i jedną po przeciwnika (po ukosie). Wszystko po to, żeby przyspieszyć początek gry.2. Czy planujecie coś w kwestii początkowego ustawienia terenów - np. kilka "gotowych wzorów stołów" 120x120?
Będą pewne drobne poprawki, bo tam zaplątały się jakieś kohezje, a powinna być "zwartość" i kilka podobnych błędów.3. W FAQ 2 planujecie jakieś poprawki na kartach (bo nie wiem czy drukować te z FAQ 1, na razie gram na tych starych).
- Khamul
- Lieutenant
- Posty: 524
- Rejestracja: niedziela, 22 stycznia 2006, 10:33
- Lokalizacja: Będzin
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Re: FAQ - pytania i odpowiedzi dotyczące zasad
Nowy, a raczej alternatywny "setup" będzie w Grancie. Stół zostanie podzielony na ćwiartki, na każdej będą określone tereny. Do tego dodajemy drogi. Każdy ustawia dwie ćwiartki, jedną po swojej stronie i jedną po przeciwnika (po ukosie). Wszystko po to, żeby przyspieszyć początek gry.2. Czy planujecie coś w kwestii początkowego ustawienia terenów - np. kilka "gotowych wzorów stołów" 120x120?
A czy można prosić o wzór / przykłądowy stół 120x120? W jakimś pliku PDF, jpg...
Dzisiejsze moje pytanie - czy wspierająca brygada też jest odepchnięta - NIE.
I w sumie kolejne. Ruszyliśmy markerem naszego korpusu w danej turze. I w tej turze trzeba było też odkryć korpsu. Jedyny rozkaz jaki taki korpus może otrzymać to obrona. Rozumiem, że potrzebujemy kostki od głównodowdzącego? Trzeba testować taki rozkaz? Co jak nam się nie uda test?
strategie23pal - Sekcja Gier Strategicznych im. 23. Pułku Artylerii Lekkiej
Ośrodka Kultury w Będzinie
http://strategie23pal.blogspot.com/
Ośrodka Kultury w Będzinie
http://strategie23pal.blogspot.com/