Aces High - War in the air 1914-1918 (3W)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące I wojny światowej i okresu międzywojennego.
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8264
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Aces High - War in the air 1914-1918 (3W)

Post autor: Strategos »

A teraz z innej beczki ...

Gra "symulująca" walki w przestworzach - patrz ciekawa dyskusja "planszowe gry symulacyjne mit czy rzeczywistość".
Tytuł nawiazujący do znanego filmu.
Ci wspaniali mężczyźni latają na 96 maszynach !!! wymienię wyłącznie myśliwskie a są jeszcze rozpoznawcze i bombowe:
Fokker EIII,
Fokker DVII,
Fokker DVIII
Fokker DIII
Fokker DVI
Fokker Dr1
Pfalz D III/IIIa
Pfalz DXII
Roland DVI b
Roland DII
Junkers D1
Aviatik(Berg) DI
Phoenix DII
Hansa- Branndenberg D1
Siemens- Schuckert DIV
Halberstadt DII,
Albatros DII
Albatros DIII
Albatros DV/DVa
Morane N
Bristol Scout
DH 2
Se 5
SE 5A
Spad VII
Spad XIII
Nieuport 11
Nieuport 17
Nieuport 27
Hanriot HD -1
Sopwith PUP
Sopwith 1F1 Camel
Sopwith 2F1 Camel
Sopwith Snipe
Sopwith Triplane
Sopwith Dolphin
Martinsyde Elephant
Ansaldo AI Balilla

Heksy, uniwersalna mapa.

Jednocześnie planujemy ruchy tych samolotów określając zmianę wysokości i prędkości maszyny ( tajne dla przeciwnika- możliwa jednak reakcja na jego ruch ) i usytuowanie w przestrzeni -pochylenie w prawo lewo , stopień wychylenia , ewentualny przewrót,

Tu uwzględniamy parametry techniczne samolotów zróżnicowane wyraźnie i dodatkowo opisywane inaczej w zależności od wysokości na jakiej się znajdujemy. Wszystko wiemy z niewielkiej karteczki z tymi szczegółami technicznymi dla każdego samolotu inna.Są tam podane oprócz czysto informacyjnych danych jak nazwa rodzaj silnika , czas eksploatacji takie dane jak ilość trafień, które może przyjąc samolot na delikatne zwykle skrzydła ,korpus,silnik , pilota, prędkość maksymalna i minimalna która należy utrzymać, maksymalna zdolność do jej zwiększenia lub zmniejszenia w rundzie, możliwość obniżenia lub podwyższenia pułapu lotu w rundzie oraz od kiedy należy sie liczyć z konsekwenencjami zbyt gwałtownych zmian w tym zakresie , mozliwości poszczególnych maszyn wejscia w korkociag a także parametry wykonania przewrotu.Poza tym dane dotyczące ilości zabieranego paliwa w przełożeniu na język gry ilość etapów z udziałem danego samolotu bez lądowania. Są również dane pozwalające na dokonanie w grze oceny kto kogo zobaczy pierwszy w zależnosci od wzajemnego położenia co ma znaczenie przy planowaniu ruchów.Ilość amunicji i rodzaj uzbrojenia .

Do tego osobno tabelka trafień. Ja wykorzystywałem oprócz oficjalenej tabeli skutków ognia prowadzonego z km na także jeszcze ciekawsze tabele odpowiednio przystosowane z innej gry Knigs of the Air

Gra polega na wykonywaniu patroli ,zadań rozpoznawczych, bombowych , ataków na balony,wespółpracy z artyleria, ataków na stanowiska piechoty z lotu "koszącego',ataków na pociagi'Możliwe konstruowanie kampanii . "Elementy RPG" jesli chodzi o parametry pilotów.Jest mozliwość gry z pełnym wykorzystaniem róznic wyszkolenia . Są scenariusze ale też nieograniczone możliwości konstruowania własnych.Najlepiej po kilka samolotów różnych typów jedna strona wykonuje misje a druga przeszkadza albo obie wykonuja zadania ale dysponuja zarówno myśliwcami jak i samolotami innych typów.
Zabawa może być świetna jeśli ktoś wczuje się w klimat gry pasjonuje się lotnictwem WW ,
Wystarczająco oddane są niuanse związane z techniką.
Np. silniki wczesnych maszyn mogą zrobić niezłego psikusa.Misje rozpoznawcze polegajace na fotografowaniu obiektów to wybór między ryzykiem pozostawania na terenie gdzie, czyhają myśliwskie psy gończe przeciwnika, w celu zrobienia wiekszej liczby zdjęć a szybką akcją z ryzykiem ,że przywieziemy jedną fotkę , która po wywołaniu okaże się zwykłym kawałkiem papieru. Wymyśliłem też proste reguły gry jednoosobowej.
Wydano też ciekawy dodatek American Aces obejmujacy między innymi działania lotnicze podczas wojny polsko - bolszewickiej
Dodatkowe sympatyczne konsekwencje braterstwa broni polsko -amerykańskiego z tego okresu :)

Oglądamy tutaj :
www.boardgamegeek.com/game/6732 i
www.boardgamegeek.com/game/8310
PS nie zgadzam się z niską oceną tam dokonaną . tego typu gry są po prostu mniej popularne...
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9508
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Post autor: Andy »

Wygląda słodko nadzwyczaj :) , zwłaszcza dla weterana Red Barona 8) Ale jak to jest z planszą? To, co widać na zdjęciach, to chyba złożone mapy, bo jak tu latać nad tak małym obszarem? A jeśli mapy są wielkie, to gdzie je rozłożyć i jak grać w ogóle? :shock: Przesuwać żetony grabkami, jak WAAF-ki? :wink:
Awatar użytkownika
Jasz
Général de Brigade
Posty: 2146
Rejestracja: poniedziałek, 11 września 2006, 21:12
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Jasz »

Red Baron :twisted:
Czy kolega Strategos grał w tą grę bo recenzja jakaś bezosobowa.
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8264
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Strategos »

Jasz
Umiejetność czytania między wierszami zawsze w cenie :) Grę kupiłem w okresie grubo przed możliwościami , które stwarza Forum w poszukiwaniu chętnych do gry. .Mojego kolegę ,z którym grałem w tym czasie we wszystko co było dostępne szybko nudziły takie "symulacje".
Tym samym musiałem wymyślać scenariusze do gry jednoosobowej na zasadach losowo zmiennej inicjatywy.I to okazało się ok .( takie czasy były :( )
Przesłałem instrukcje Archaniołowi i z pewniością przetestuemy grę w przyszłości ,
Andy
Gra nie jest przewidziana na wielka mapę. Tu nie chodzi o walki dywizjonów a le raczej kluczy .Np układ 2 lekkich bombowców + eskorta2 myśliwców przeciw 4 myśliwcom.Miejsca na walkę jest dosyć bo samoloty przesuwają sie przecietnie o 4-6 heksów na rundę
To jest przemyślana decyzja autora bo większa ilość samolotów i wielka mapa to konieczność rozbudowania zapisów tajnych ruchów . Mapa jest niewielkim prostokątem z pasem odpowiadającym przebiegowi frontu i nie jest mocną stroną gry.
Nie ma to jednak wielkiego znaczenia bo mozna wykorzystać praktycznie każdą mapę z heksami.

Jasz&Andy Ja jestem fanem komputerowego RED BARONA :!: :!: :!:

Zwrócenie uwagę na tę grę uważam za swój obowiazek :)
ODPOWIEDZ

Wróć do „I wojna światowa i dwudziestolecie międzywojenne”