Mein Panzer

Recenzje przepisów, relacje z rozgrywek (After Action Reports), zasady domowe.
Awatar użytkownika
hubertok
Capitaine
Posty: 881
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Kielce

Mein Panzer

Post autor: hubertok »

Korzystając z nieuwagi Naczelnego Masona pozwalam sobie załozyć topik o dość interesujacej grze figurkowej w realiach II wojny - MEIN PANZER

Instrukcja, schematy organizacyjne i dane techniczne do gry są dostepne za darmo ze strony wargamera

Mein Panzer jest kompletnym historycznym systemem bitewnym zawierającym zasady do prowadzenia rozgrywek na poziomie plutonu różnych rodzajów broni od czasów pierwszej wojny światowej aż do dnia dzisiejszego. Gra jest dostosowana do wykorzystywania figurek w różnych skalach od tzw. micro armor (skale 1/285 - 1/300) aż do 15 mm czy popularnych w Polsce figurek w skali 1/72. Została stworzona od podstaw w celu dostarczenia płynnego skrzyżowania historycznej dokładności i realizmu z możliwie wysoką grywalnością. Ta filozofia projektowania została skutecznie zaimplementowana do łatwo przyswajalnego, znakomicie grywalnego i przysparzającego mnóstwo fanu systemu bitewnego. Żaden inny dostępny na rynku system bitewny nie wprowadził takiej niesamowitej mieszanki szczegółowości i tzw. miodności, a mowa o rynkach zachodnich gdyż w Polsce póki co w temacie historycznych gier bitewnych zupełna posucha!


Obrazek

W Mein Panzer organizacja piechoty jest oparta na grupach ogniowych (stand), skoncentrowanych wokół posiadanej przez nią broni głównej (takiej jak LKM, CKM, miotacz ognia) lub ogólnego typu broni (takiego jak karabin, pistolet maszynowy czy karabin szturmowy). Każdy stand w zależności od typu i rodzaju uzbrojenia składa się z 2-4 figurek piechoty zamontowanych na jednej podstawce. Dwie grupy ogniowe (stands) zasadniczo tworzą drużynę (squad), a każde od 3 do 6 drużyn najczęściej formują się w pluton piechoty (zgodnie z historycznymi zestawieniami sił w armiach poszczególnych narodowości). Każda drużyna ma zdefiniowaną siłę i zasięg ognia (z uwzględnieniem siły ognia stopniowo redukowanej przez zasięg prowadzonego ognia) skalkulowane zgodnie z historyczną ilością i rodzajem danych typów broni będących na składzie drużyny. Zakres tych przepisów nie powinien zmuszać gracza do zbytniego zajmowania się akcjami i występowaniem poszczególnych żołnierzy, tak jak nie powinien on przejmować się działaniami i obecnością ładowniczego w trzecim czołgu Sherman z drugiego plutonu kompanii A. Gra skupia się na działaniach drużyny lub plutonu i w czasie rozgrywki ich działania i poziom strat są odpowiednio przedstawione.

Obrazek

Każdy pojazd i działo w grze jest reprezentowany w przez pojedynczą figurkę. Poszczególne pojazdy w grze posiadają tak skonstruowane charakterystyki obejmujące poziom pancerza, kierowanie ogniem, mobilność i siłę ognia, aby odzwierciedlić ich historyczną wartość i pozwolić graczom na odpowiednie "wczucie się" w każdy posiadany na stole model. Nie wdajemy się w szczegóły takie jak lokalizacja trafień, kąt nachylenia pancerza, szybkość obrotu wieżyczki, optykę, nacisk na grunt itp. Czynniki te są oczywiście ciągle obecne w rozgrywce, jednakże te abstrakcyjne wartości - modyfikatory, rezultaty uszkodzeń i inne czynniki zostały uwzględnione w statystykach tak aby umożliwić ich wykorzystywanie w sposób szybki i grywalny. Jest to bardzo dobra prezentacja historycznych realiów i rezultatów trafień w ujęciu statystycznym. Pojazdy są grupowane w oddziały zgodnie z realiami historycznymi. Tak więc, bardzo rozsądnym rozwiązaniem dla graczy jest kontrolowanie na stole chociaż jednej pełnej kompanii żołnierzy. Z drugiej jednak strony, mechanizmy gry nie są tak skonstruowane aby była konieczna duża ilość figurek. Gra, w której gracz kontroluje tylko pluton również może być świetną (choć zwykle krótką) zabawą.

Obrazek

Przebieg gry jest bardzo logiczny i naturalny, tak że nowi gracze są w stanie wykonać swoje tury po piętnastu minutach od rozpoczęcia gry, zaglądając do tabel i map gdy to konieczne. Każdy gracz kolejno aktywuje jeden pluton na raz, wykonując od razu wszystkie jego akcje danej tury. Gracz nie poruszający się w danej chwili może przerwać turę oponenta poprzez wykonywanie akcji zapasowych w systemie owerwatch, jeżeli jego jednostki mają możliwość wykonania takiej akcji. Gdy wszystkie plutony zostaną już uaktywnione, zaczyna się nowa tura.

Obrazek

Oprócz standardowego opisu walki za pomocą piechoty i czołgów Mein Panzer zawiera zasady overwatch, krycia ogniem, ostrzału pośredniego, wsparcia powietrznego, wojsk inżynieryjnych, budynków, operacji desantowych, wsparcia artylerii okrętowej, pociągów pancernych, prac inżynieryjnych, poziomu wyszkolenia, dowodzenia, morale, rozmaitych doktryn wojskowych etc. etc. Słowem - wszystkiego tego co miało i ma swoje odpowiedniki na polach walk XX wieku. Te zasady są wprowadzane do systemu głównego w postaci tzw. modułów ("Drop-In"), które mogą być niezauważalnie integrowane z głównymi regułami (gra może być rozgrywana bez potrzeby nauki tych zasad, o ile nie są w danej bitwie potrzebne lub gracze chcą z nich zrezygnować). Filozofia z jaką zaprojektowano tą grę pozwala graczom oswajać się z nią zgodnie z ich własnym tempem. Niezależnie od tego czy rzucą się w wir gry zaraz po przyniesieniu do domu jej zasad, czy też najpierw przebiją się przez cały, jasno zorganizowany i atrakcyjnie ilustrowany podręcznik zanim padnie pierwszy strzał. Co istotne, reguły zawarte w dodatkowych modułach nie wymagają od zaawansowanych graczy by ponownie uczyli się mechanizmów gry. Wszystkie te moduły tylko dodają dodatkowe ustalenia, zamiast modyfikować podstawowe zasady gry, tak jak to mam miejsce w niektórych grach bitewnych. Wszystkie odpowiednie informacje odnośnie poszczególnych mechanizmów gry mogą być w sposób dogodny znalezione w zwięzłych rozdziałach, które tych mechanizmów dotyczą, eliminując w ten sposób konieczność przeskakiwania tam i z powrotem z reguł podstawowych do zaawansowanych.

Obrazek

Gra Mein Panzer, zgodnie z zamysłem jej twórców, ma się cały czas rozwijać. Dlatego też nie ma w niej książek w tradycyjnym tego słowa znaczeniu. Podręczniki przyjęły postać wkładów do segregatorów opatrzonych indywidualnymi numerami seryjnymi umożliwiającymi dokonanie rejestracji na stronie producenta. Wskutek dokonanej rejestracji gracze dostają pełen dostęp do darmowych suplementów, poprawek i errat do posiadanego przez nich podręcznika.

Obrazek

W chwili obecnej Mein Panzer to podręcznik podstawowy, książka armii do II wojny światowej i zestawy scenariuszy. W przyszłości planowane jest wydanie książki armii obejmującej okres powojenny z wojną w Iraku włącznie.

Gra w Polsce będzie dystrybuowana z przeznaczeniem do prowadzenia rozgrywek z wykorzystywaniem modeli w skali 1/285, które będą dostępne w pełnym asortymencie obejmującym na dzień dzisiejszy ponad 700 rodzajów modeli. W chwili obecnej gotowe są nieomalże wszystkie modele wszystkich głównych armii biorących udział w II wojnie światowej (z polska armia z 1939 roku włącznie!).

Obrazek

Figurki - co widać na zamieszczonych zdjęciach) są wykonane z niesamowitą pieczołowitością i dbałością o realia historyczne. Każdego miesiąca firma GHQ, producent tych maleńkich cudeniek, wydaje od 5 do 10 nowych wzorów modeli.

Obrazek

Oprócz podręczników, modeli żołnierzy i pojazdów system obejmuje także elementy makiet - budynki, umocnienia, ruiny, drzewa. Słowem wszystko co jest niezbędne do rozgrywania bitew.

Obrazek
Zeka

Post autor: Zeka »

Całkiem fajny system, nistety (jak już się skarżyłem na http://wargaming.bellerofont.net/index.php) w mojej miejscowości nikt nie gra w ten system... A szczerze powiedziawszy WFB mi się już przejdał... W Toruniu naprawdę mało osób gra w bitewniaki historyczne, a mówiąc dokładniej nie wiem o żadej:)
Na szczęście za jakieś dwa tygodnie szykuje się starcie z bratem w Ziemi Świętej :)
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Sosna się tam reklamował, ale go pogonili chyba w pewnym momencie :lol: bo zbyt zalatywało komercją, a tam panowie mają swój etos.

Ogólnie ładnie to co wkleił hubertok wygląda i zachęcająco się to czyta :) .
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Instrukcja, schematy organizacyjne i dane techniczne do gry są dostepne za darmo ze strony wargamera
Jeden pod drugim, ale muszę dopisac: to jest to co mnie autentycznie zainteresowało. Wciągnąc mnie to chyba nie wciągnie, ale instrukcje bardzo chętnie poczytam.

A gdzieś pisało, że sama instrukcja ponad 100 zł. Nie doczytałem pewnie...

PS. hubertok, chocby za to warto było to wkleic :wink:
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
hubertok
Capitaine
Posty: 881
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Kielce

Post autor: hubertok »

Raleen pisze:
Instrukcja, schematy organizacyjne i dane techniczne do gry są dostepne za darmo ze strony wargamera
Jeden pod drugim, ale muszę dopisac: to jest to co mnie autentycznie zainteresowało. Wciągnąc mnie to chyba nie wciągnie, ale instrukcje bardzo chętnie poczytam.

A gdzieś pisało, że sama instrukcja ponad 100 zł. Nie doczytałem pewnie...

PS. hubertok, chocby za to warto było to wkleic :wink:
Z tego co wiem sosna robi po prostu polską grę i o ile mi wiadomo jest już lub na pewno bedzie do ściągnięcia

sprawdź:
http://ghq.wargamer.pl/index.php?temat=download

Polskie zasady jeszcze w fazie pre-release ale juz mozna chyba grać.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Ale to nie MP tylko ta planszówka :?:

Jeśli tak to na pewno warto się choc zaciekawic. Dobrze, że coś się u nich też dzieje w kierunku planszówek.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Zeka

Post autor: Zeka »

Swego czasu ściągnąłem przetłumaczone materiały do MP... O ile pamiętam zostały obecnie przetłumaczone zasady podstawowe... Zresztą zdaje się, że Micro Armour też się doczekało spolszczenia w pewnym stopniu...
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

A to Micro Armour wychodzi w ogóle, bo jakoś mała aktywnośc w temacie z tego co widziałem u nich.

Zeko, zbieraczu wszelkiej maści figurek gadaj co tam wiesz :D .
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Wojpajek
Captain
Posty: 934
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:59
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Post autor: Wojpajek »

Jaką grę robi sosna :> ?
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Oj Wojpaku, tajną wiedzę chcesz od nas wydobyc :D

Serio, to spytaj hubertoka :) .
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
hubertok
Capitaine
Posty: 881
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Kielce

Post autor: hubertok »

Raleen pisze:Oj Wojpaku, tajną wiedzę chcesz od nas wydobyc :D

Serio, to spytaj hubertoka :) .
1. Micro Armour wyszedł i ma się dobrze - jest grupka ludzi w to się bawiaca, są nawet turnieje
2. Main Panzer w dziale download ma spolszczone zasady (a raczej zmodywfikowaną ich wersję) bodajże CAŁĄ i PEŁNĄ ze wszystkimi drop-in, zasady polskie są o tyle lepsze, ze uwzględniają liczne sugestie graczy. POLECAM ściągnąć.
3.Sosna robi grę o walkach Kartaginy z Rzymem. Tyle mogę na razie zdradzić bo projekt jest w fazie testów coby nie wypuścić potworka. Ma być grywalne fajne i historyczne. No i mają być figurki a nie zetony co może być nowością na naszym rynku...cóż pożyjemy zobaczymy. Koń jaki jest każdy widzi...
Awatar użytkownika
Lord Voldemort
Pułkownik
Posty: 1325
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 15:26
Lokalizacja: Opole
Been thanked: 6 times
Kontakt:

MP 2

Post autor: Lord Voldemort »

Hubert, a ile takie zabawki kosztuja?
(Mam w piwnicy troche figurek i modeli w skali 1:72, moze by je znowu na swiatlo dzienne wyciagnac...)

Pozdrawiam,
V.
Awatar użytkownika
hubertok
Capitaine
Posty: 881
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Kielce

Post autor: hubertok »

Zestaw startowy, którym mozna się juz pobawić. Np. niemiecki Afrika Korps z 1941 roku zawierajacy 9 czołgów, wóz pancerny, działo plot 88 i jakieś trzy plutony zołnierzy kosztuje 175 zł.
"O Boże, jeśli w ogóle istniejesz, zbaw mą duszę, jeśli w ogóle mam jakąś duszę!"

Brytyjski żołnierz w bitwie pod Blenheim
ODPOWIEDZ

Wróć do „Systemy historyczne - od początku XX w.”