XVIII Galicyjskie Manewry Strategów - Muszyna (29-31.07.2022)

Większe, zorganizowane spotkania graczy i wszelkiego rodzaju imprezy.
Awatar użytkownika
Maciej94
Sergent
Posty: 129
Rejestracja: czwartek, 1 marca 2018, 21:54
Has thanked: 67 times
Been thanked: 67 times

Re: XVIII Galicyjskie Manewry Strategów - Muszyna (29-31.07.2022)

Post autor: Maciej94 »

Tomek dzielnie stawał, a grał Rosjanami co jest trochę trudniejsze w tym scenariuszu. Bardzo dobrze rozstawił swoje wojska wykorzystując kozaków i artylerię. Naprawdę ciężko mi było szturmować jego pozycje. Zdjęć na bieżąco nie robiłem niestety. O ile na północy było bardzo dynamicznie z obydwu stron, to dookoła Pomianu walki się zaczęły w zasadzie około 2 etapu, angażując głównie tyraliery oraz piechotę. Nie powiodła się za to próba uderzenia przez groblę, jednak zaabsorbowała znaczne siły rosyjskie.
Awatar użytkownika
FortGier.pl
Sous-lieutenant
Posty: 353
Rejestracja: niedziela, 29 października 2006, 10:34
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 16 times

Re: XVIII Galicyjskie Manewry Strategów - Muszyna (29-31.07.2022)

Post autor: FortGier.pl »

Dziękuję organizatorowi za udaną imprezę. Trafiłem na nią pierwszy raz i trochę przez przypadek będąc akurat w okolicy. Bardzo się cieszę z tego zbiegu okoliczności i serdecznie polecam wszystkim udział w kolejnych edycjach :)
Awatar użytkownika
dbj
Capitaine
Posty: 847
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:09
Lokalizacja: Muszyna
Has thanked: 269 times
Been thanked: 255 times
Kontakt:

Re: XVIII Galicyjskie Manewry Strategów - Muszyna (29-31.07.2022)

Post autor: dbj »

Działo się dużo i szybko, i jak zwykle w takich sytuacjach, coś może umknąć uwadze lub o czymś można zapomnieć. Niestety nie wszystkie rozgrywki znalazły się w polu widzenia obiektywów. Właśnie jedną z takich gier była szkoleniowa potyczka w "Conflict of Heroes: Guadalcanal". Rozegraliśmy scenariusz nr 9 "Break Out - The Third Battle of the Matanikau" według zasad 3 edycji CoH. Może nie był to najszczęśliwszy wybór na partię szkoleniową, ze względu na dużą ilości ukrytych jednostek i cześć etapów nocnych, ale do tego scenariusza miałem przygotowane żetony i setup był błyskawiczny. W grze doszło do bardzo ciężkiej przeprawy Amerykanów przez dżunglę, w której ukryta była większość wojsk japońskich. Myślę, że to bardzo wymagający scenariusz dla Amerykanów.

Jeszcze raz zachęcam wszystkich, którzy robili zdjęcia na konwencie, do umieszczania ich we wspólnym albumie udostępnionym dysku Google:
https://photos.app.goo.gl/n5bpXGy9CTZ2erGB8

Myślę, że każde zdjęcie może przywołać wspomnienia i podkreślić klimat imprezy.

Obrazek

Obrazek
Nie ma idealnych systemów, są tylko takie, które akceptujemy bardziej lub mniej.
Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
Awatar użytkownika
dbj
Capitaine
Posty: 847
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:09
Lokalizacja: Muszyna
Has thanked: 269 times
Been thanked: 255 times
Kontakt:

Re: XVIII Galicyjskie Manewry Strategów - Muszyna (29-31.07.2022)

Post autor: dbj »

Gry, które pojawiły się na stołach XVIII edycji GMS i nie są to gry, które tylko grzecznie leżały w pudełkach ;)
Jeżeli którąś grę pominąłem, śmiało możecie dopisać.

1. Wojna o Pierścień (wyd. Galakta),
2. Sekigahara (wyd. GMT Games),
3. Napoleon 1815 (wyd. Shakos),
4. Mali Powstańcy: Warszawa 1944 (wyd. Egmont),
5. Chocim. Potęga husarii (wyd. Pospolite Ruszenie Szlachty Ziemi Krakowskiej),
6. Successors (wyd. Phalanx),
7. Imperial Struggle (wyd. GMT Games/Phalanx),
8. Ardeny 1944 (wyd. Dragon),
9. Conflict of Heroes: Guadalcanal (wyd. Academy Games),
10. Commands & Colors: Samurai Battles (wyd. GMT Games),
11. Hitler's Reich (wyd. GMT Games),
12. Operation Mercury: The Invasion of Crete (wyd. Multi-Man Publishing),
13. Richard III (wyd. Columbia Games),
14. How the West was Saved: Russo-Polish War (wyd. Strategemata)
15. Condottiere (wyd. Z-Man Games),
26. Ostrołęka 16 lutego 1807 (wyd. Instytut Wydawniczy Erica),
17. Neuroshima Hex! (wyd. Portal),
18. Dark Ages: Holy Roman Empire (wyd. Board & Dice),
19. Here I Stand (wyd. GMT Games),
20. Trench War (wyd. Fellowship Simulations)
21. Star Wars: X-Wing (wyd. Fantasy Flight Games),
22. Manstein's War: Decision in the West 1940 (wyd. Decision Games),
23. Julius Caesar (wyd. Columbia Games),
24. Chancellorsville 1863 (wyd. Worthington Games),
25. Flying Colors (wyd. GMT Games),
26. Zimna wojna/Twilight Struggle (wyd. GMT Games/Bard),
27. Shogun (wyd. Queen Games/G3),
28. Welcome to... Miasteczko marzeń (wyd. Blue Cocker Games/Rebel),
29. Świat Dysku: Ankh-Morpork (wyd. Phalanx Games Polska),
30. Crusader Rex (wyd. Columbia Games),
31. Give Us Victories (wyd. Dissimula Edizioni),
32. Hastings 1066 (Revolution Games),
33. Conquest of Paradise (wyd. GMT Games).

I jeszcze lista gier dla dzieci. Dlaczego ją zamieszczam? Po pierwsze, te gry były w użyciu. Po drugie, impreza otwarta ma to do siebie, że przyjść na nią może każdy. Jeżeli na konwent przyjdzie eurogracz, to łatwo zainteresować go tzw. grami "okołowojennymi" z mechaniką zbliżoną do euro, jeżeli zawita miłośnik ameritrash, z pewnością przyniesie ze sobą swój ulubiony lub najnowszy tytuł ;) Jeżeli natomiast przyjdzie rodzina z dziećmi trudno będzie dzieciom wytłumaczyć, że tu tylko "ciężkie" gry są. A tak, proszę bardzo, może coś z tych gier się spodoba:

1. Wio, koniku! (wyd. Haba),
2. Szalony wyścig polnych myszek (wyd. Hobbity),
3. Achoj, piraci! (wyd. Egmont),
4. Fruit Salad (wyd. Rebel),
5. Chwiejące się Słonie (wyd. Haba),
6. Potwory do szafy (wyd. Granna),
7. Wyprawa do babci (wyd. Egmont).
Ostatnio zmieniony sobota, 13 sierpnia 2022, 11:21 przez dbj, łącznie zmieniany 5 razy.
Nie ma idealnych systemów, są tylko takie, które akceptujemy bardziej lub mniej.
Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: XVIII Galicyjskie Manewry Strategów - Muszyna (29-31.07.2022)

Post autor: Leliwa »

dbj pisze: wtorek, 2 sierpnia 2022, 23:21
Na koniec drobne ogłoszenia parafialne:
- Zaginęła instrukcja do gry Trench War wyd. Fellowship of Simulations, jeżeli ktoś ją może znajdzie w swoich grach, to proszę o kontakt.
Ktoś zdradziecko włożył ją do instrukcji Napoleona 1815 i stąd stała się niewidoczna (jest mniejszego formatu i grubości) i przyjechała aż do Fajsławic.

Była jeszcze gra "Give Us Victories" włoskiego wydawnictwa Dissimula Edizioni, rozgrywana w niedzielę.
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: XVIII Galicyjskie Manewry Strategów - Muszyna (29-31.07.2022)

Post autor: Raleen »

Leliwa pisze: poniedziałek, 8 sierpnia 2022, 16:00
dbj pisze: wtorek, 2 sierpnia 2022, 23:21
Na koniec drobne ogłoszenia parafialne:
- Zaginęła instrukcja do gry Trench War wyd. Fellowship of Simulations, jeżeli ktoś ją może znajdzie w swoich grach, to proszę o kontakt.
Ktoś zdradziecko włożył ją do instrukcji Napoleona 1815 i stąd stała się niewidoczna (jest mniejszego formatu i grubości) i przyjechała aż do Fajsławic.
Bardzo się cieszę, że się znalazła i dzięki wszystkim, którzy przeszukali swoje gry. Dla mnie ta zguba to był dodatkowy kłopot, bo gra pożyczona. Co do szczegółów, odezwę się na PW.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: XVIII Galicyjskie Manewry Strategów - Muszyna (29-31.07.2022)

Post autor: Leliwa »

Jeszcze z Kamilem szybka partia w Hastings 1066 z Revolution Games. Tym razem Anglosasi Haralda wygrali łamiąc hufiec bretoński.
dbj pisze: poniedziałek, 8 sierpnia 2022, 09:03 Gry, które pojawiły się na stołach XVIII edycji GMS i nie są to gry, które tylko grzecznie leżały w pudełkach ;)
Jeżeli którąś grę pominąłem, śmiało możecie dopisać.

1. Wojna o Pierścień (wyd. Galakta),
2. Sekigahara (wyd. GMT Games),
3. Napoleon 1815 (wyd. Shakos),
4. Mali Powstańcy: Warszawa 1944 (wyd. Egmont),
5. Chocim. Potęga husarii (wyd. Pospolite Ruszenie Szlachty Ziemi Krakowskiej),
6. Successors (wyd. Phalanx),
7. Imperial Struggle (wyd. GMT Games/Phalanx),
8. Ardeny 1944 (wyd. Dragon),
9. Conflict of Heroes: Guadalcanal (wyd. Academy Games),
10. Commands & Colors: Samurai Battles (wyd. GMT Games),
11. Hitler's Reich (wyd. GMT Games),
12. Operation Mercury: The Invasion of Crete (wyd. Multi-Man Publishing),
13. Richard III (wyd. Columbia Games),
14. How the West was Saved: Russo-Polish War (wyd. Strategemata)
15. Condottiere (wyd. Z-Man Games),
26. Ostrołęka 16 lutego 1807 (wyd. Instytut Wydawniczy Erica),
17. Neuroshima Hex! (wyd. Portal),
18. Dark Ages: Holy Roman Empire (wyd. Board & Dice),
19. Here I Stand (wyd. GMT Games),
20. Trench War (wyd. Fellowship Simulations)
21. Star Wars: X-Wing (wyd. Fantasy Flight Games),
22. Manstein's War: Decision in the West 1940 (wyd. Decision Games),
23. Julius Caesar (wyd. Columbia Games),
24. Chancellorsville 1863 (wyd. Worthington Games),
25. Flying Colors (wyd. GMT Games),
26. Zimna wojna/Twilight Struggle (wyd. GMT Games/Bard),
27. Shogun (wyd. Queen Games/G3),
28. Welcome to... Miasteczko marzeń (wyd. Blue Cocker Games/Rebel),
29. Świat Dysku: Ankh-Morpork (wyd. Phalanx Games Polska),
30. Crusader Rex (wyd. Columbia Games),
31. Give Us Victories (wyd. Dissimula Edizioni).
32. Hastings 1066 (Revolution Games)

I jeszcze lista gier dla dzieci. Dlaczego ją zamieszczam? Po pierwsze, te gry były w użyciu. Po drugie, impreza otwarta ma to do siebie, że przyjść na nią może każdy. Jeżeli na konwent przyjdzie eurogracz, to łatwo zainteresować go tzw. grami "okołowojennymi" z mechaniką zbliżoną do euro, jeżeli zawita miłośnik ameritrash, z pewnością przyniesie ze sobą swój ulubiony lub najnowszy tytuł ;) Jeżeli natomiast przyjdzie rodzina z dziećmi trudno będzie dzieciom wytłumaczyć, że tu tylko "ciężkie" gry są. A tak, proszę bardzo, może coś z tych gier się spodoba:


1. Wio, koniku! (wyd. Haba),
2. Szalony wyścig polnych myszek (wyd. Hobbity),
3. Achoj, piraci! (wyd. Egmont),
4. Fruit Salad (wyd. Rebel),
5. Chwiejące się Słonie (wyd. Haba),
6. Potwory do szafy (wyd. Granna),
7. Wyprawa do babci (wyd. Egmont).
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Awatar użytkownika
dbj
Capitaine
Posty: 847
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:09
Lokalizacja: Muszyna
Has thanked: 269 times
Been thanked: 255 times
Kontakt:

Re: XVIII Galicyjskie Manewry Strategów - Muszyna (29-31.07.2022)

Post autor: dbj »

Nigdy specjalnie nie zliczałem tytułów rozgrywanych na muszyńskim konwencie, dlatego trudno jest porównać tegoroczną listę 33 gier z poprzednimi edycjami. Niektóre tytuły cieszyły się dużym wzięciem i lądowały na stołach kilkukrotnie. Natomiast aktywnych i zaangażowanych w grę uczestników było około 30. Dokładnie to 28 osób, które grały w szeroko rozumiane gry wojenne, strategiczne i historyczne. Z tego 37% osób przyjechało po raz pierwszy, 57% było w zeszłym roku i 11% powróciło na konwent po przynajmniej dwuletniej przerwie. Jeszcze jedna ciekawa statystyka: 36% uczestników to mieszkańcy powiatu nowosądeckiego, 25% przyjechało z Krakowa i jego okolic, a 39% z pozostałych części kraju. Oczywiście, przez trzy dni konwentu przewinęło się znacznie więcej osób, których trudno policzyć i zidentyfikować, a które były zainteresowane zarówno grami, jak i rozmową na temat gier i historii. W użyciu było też kilka gier specjalnie dedykowanych dzieciom.

W trakcie konwentu przeprowadziliśmy quiz wiedzy o grach wojennych, autorem 22 pytań i odpytującym był Raleen. Tylko na jedno pytanie uczestnicy quizu nie udzielili poprawnej odpowiedzi. Były też pytania o historię Muszyny, z nimi uczestnicy quizu mieli nieco więcej problemów. W tym przypadku skorzystaliśmy z pytań ułożonych przez rodowitą muszyniankę, dr Annę Wilk, znaną z książki "Łemkowie. Między integracją a rozproszeniem (1918-1989)", za którą w 2020 roku otrzymała I nagrodę w XII edycji konkursu o Nagrodę im. Tomasza Strzembosza za najlepszy debiut naukowy dotyczący historii najnowszej Polski.
Nasz quiz ma charakter otwarty i na zadane pytanie szansę odpowiedzi ma osoba, która pierwsza się zgłosi. W tym roku 9 osób udzieliło poprawne odpowiedzi. Najlepszy był Maciej, który dobrze odpowiedział 6 razy, tuż za nim uplasowali się Michał i Adam. Każdy kto udzielił prawidłowej odpowiedzi miał prawo do wyboru książki z pośród puli nagród ufundowanych przez Portal Strategie, oraz otrzymał materiały promujące Muszynę.

Konwent odbył się w ramach realizowanego przez Stowarzyszenie Sportowo-Historyczne "Dragon" w Muszynie projektu "Gry planszowe jako alternatywna forma spędzania czasu wolnego - 2022" współfinansowanego ze środków Miasta i Gminy Uzdrowiskowej Muszyna. Dzięki współpracy z Miejsko-Gminnym Ośrodkiem Kultury w Muszynie mogliśmy skorzystać z sali Dworu Starostów w Muszynie.

Z tego miejsca jeszcze raz pragnę podziękować:
    wszystkim uczestnikom, za stworzenie dobrej atmosfery sprzyjającej ciekawym rozgrywkom,
      Pani Izabeli Bajorek, Dyrektor MGOK w Muszynie, za owocną współpracę,
        pracownikom MGOK w Muszynie, za okazaną pomoc,
          Włodarzom Miasta i Gminy Uzdrowiskowej Muszyna, za wsparcie finansowe i przekazanie materiałów promocyjnych,
            Panu Ryszardowi Kicie, z Portalu Strategie, za przeprowadzenie quizu i ufundowanie nagród,
              Panu Tomaszowi Huszczo, z TM Design, za projekt plakatu i akredytacji.

              Obrazek
              Ostatnio zmieniony sobota, 13 sierpnia 2022, 11:21 przez dbj, łącznie zmieniany 1 raz.
              Nie ma idealnych systemów, są tylko takie, które akceptujemy bardziej lub mniej.
              Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
              Awatar użytkownika
              Raleen
              Colonel Général
              Posty: 43348
              Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
              Lokalizacja: Warszawa
              Has thanked: 3922 times
              Been thanked: 2491 times
              Kontakt:

              Re: XVIII Galicyjskie Manewry Strategów - Muszyna (29-31.07.2022)

              Post autor: Raleen »

              Relacja z rozgrywki w „Here I Stand”

              W ramach wspomnień z tegorocznego konwentu nieco szersza relacja z rozgrywki w „Here I Stand”. Jako że grałem Habsburgami, będzie ona z perspektywy gracza habsburskiego. Trochę już o niej pisałem w relacji na portalu, ale pod zdjęciami nie ma miejsca by zbyt dużo się rozpisywać.

              Zaczęło się od ataku Turków na Węgry. Belgrad padł dość szybko, ale pod Budą nieoczekiwanie napastników spotkał zawód, bowiem jedna jednostka węgierska przeżyła i tym samym nie zdążyli opanować miasta, które wkrótce oddało się pod „opiekę” Habsburgów. Było to duże zaskoczenie dla obu wojujących stron. W Austrii została sformowana dość silna armia i chwilowo Turcy musieli się cofnąć. Habsburgowie, podobnie jak dwie pozostałe potęgi zachodnie (Anglia i Francja), rozpoczęli działania w Nowym Świecie, wysyłając tam odkrywców i konkwistadorów. W Starym Świecie zaś na północy nastały wojny Anglii ze Szkocją. Tę ostatnią wsparła jej tradycyjna sojuszniczka Francja. Ta ostatnia zasłynęła wkrótce na polu sztuki, dzięki kontrolowaniu Mediolanu i tym samym możliwości korzystania pełnymi garściami z dorobku włoskiego Renesansu. W Rzeszy toczyła się tymczasem walka religijna między Papiestwem a Protestantami. Ci ostatni radzili sobie zaskakująco dobrze. W swoim pochodzie nowa wiara błyskawicznie dotarła aż do południowych Niemiec. Podburzone zostały już na samym początku elektoraty.

              Zwycięstwa nad Turkami i zdawałoby się chwilowe opanowanie sytuacji skłoniły Habsburgów do marszu na Mediolan. Tam spotkał ich jednak zawód, bowiem z poduszczenia Francuzów wskutek osmańskich knowań doszło do dezercji najemników stanowiących większość armii Karola V i Habsburgom nie pozostało nic innego jak wycofać się ku Wiedniowi. Tymczasem Turcy rozbudowali swoje siły i po oblężeniu zajęli Budę. Habsburgom udało się za to rozbudować flotę. Na szczęście dla nich Turcy póki co nie przywiązywali do kierunku morskiego większej wagi. Na północy Anglicy podbili Szkocję. Wymagało to od nich rozbudowy sił lądowych i morskich. Nie na długo jednak to się zdało, bo niebawem Szkoci postanowili się zbuntować. Za jakiś czas jeszcze raz miały tam miejsce zamieszki, tak że Szkocja pozostawała niespokojna niemal do końca gry, angażując uwagę Anglii. Wszystko to dało wytchnienie Francji, która poza dalszym bardzo owocnym uprawianiem sztuki (kontrola Mediolanu poparta znakomitymi rzutami…) zdawała się kwitnąć. Po opanowaniu na początku Metzu armia francuska pomaszerowała na Brukselę. Nie odważyła się jednak atakować habsburskiej Antwerpii. Postępowała dalej kolonizacja Nowego Świata. Odkrycia stały się wkrótce domeną Francuzów, natomiast podbój indiańskich plemion prowadzili Habsburgowie. Anglicy usiłowali zakładać kolonie, ale z początku zupełnie im to nie szło. Dopiero z czasem, dzięki karcie Plantations, kolonie zaczęły przynosić im wymierne korzyści. W sferze religijnej znamienne okazały się sukcesy papieskich teologów w debatach religijnych. Niektórzy z ich przeciwników religijnych zostali spaleni na stosie, co podniosło autorytet Papiestwa.

              Dalsza faza rozgrywki upłynęła pod znakiem rosnącego napięcia na wschodzie. Ogromne armie zgromadzone przez Turków i Habsburgów nieopodal granicy długo wyczekiwały na rozkazy. Wreszcie musiało to zostać jakoś przerwane. Impulsem była epidemia wywołana w armii osmańskiej za sprawą Habsburgów (karta Unsanitary Camp). Stało się to dla tych ostatnich sygnałem do natarcia. Armii habsburskiej udało się zaskoczyć Turków (za sprawą karty Surprise Attack), do tego stopnia, że poniosła ona katastrofalne straty, a uratowały się jedynie niedobitki. Następnie Habsburgowie zdobyli Budę i wkrótce potem pomaszerowali pod Belgrad, który także został zajęty. Rozpoczął się pościg za Sulejmanem Wspaniałym, ten jednak uszedł dzięki swojej znakomitej kawalerii, osłaniającej odwrót. Taki obrót sprawy nie był na rękę Francji, która choć wspierała Turków moralnie, to niewiele zrobiła (właściwie nic…) by ich wesprzeć, mimo że cały czas znajdowała się w stanie wojny z Habsburgami. Negocjacje pokojowe między Habsburgami a Turcją nie przyniosły większych rezultatów ze względu na nierealistyczne oczekiwania Sulejmana Wspaniałego. Jako że póki co Turcy lizali rany, Habsburgowie zyskali trochę czasu by zająć się Mediolanem, co wobec rosnącej potęgi Francji stało się dziejową koniecznością. Po uzyskaniu wzmocnień armia Karola V podeszła pod miasto, które niebawem padło. Franciszek I usiłował ratować sytuację ale został pobity. Do sukcesu Habsburgów przyczyniły się oddziały arkebuzerów (karta Arquebusiers).

              Wydarzeniom militarnym na wschodzie i południu towarzyszył dalszy rozwój reformacji. Niemcy, ogarnięte już zupełnie przez nową wiarę, czekały tylko na zawiązanie się ligi książąt protestanckich. Dość późno reformacja zaczęła się szerzyć w Anglii i nie pojawiła się w ogóle we Francji, która jak przystało na pierwszą córę Kościoła, pozostała nieskalana protestantyzmem. Wpływ miały na to decyzje co do wyboru tłumaczeń Pisma Świętego i Biblii, a także kordon jednostek katolickich wzdłuż granicy francuskiej. Jeśli chodzi o posunięcia Papiestwa, dość późno opanowało ono Florencję. Za to z powodzeniem inwestowało w sztukę, budując Bazylikę Św. Piotra, która doczekała się ukończenia. Ważnym wydarzeniem było także w późniejszej fazie rozgrywki zawarcie przez Papiestwo sojuszu z Wenecją, co oddało mu w ręce dodatkowe zasoby finansowe i flotę. W Nowym Świecie odnotujmy dalsze postępy Habsburgów i Francuzów. Odkrywca francuski Jacques Cartier opłynął świat. Francuzi odkryli też dorzecze Amazonki i Wielkie Jeziora (za to Anglicy Rzekę Św. Wawrzyńca, a Habsburgowie – Mississipi). Łupem habsburskich konkwistadorów padły plemiona Inków i Majów (jedynie Aztekowie uniknęli swojego przeznaczenia…).

              Pośród zgiełku oręża i debat teologów nadchodziły decydujące momenty rozgrywki. Pobiwszy Francuzów pod Mediolanem, Habsburgowie ruszyli na Genuę, która w międzyczasie sprzymierzyła się z Francją. Miasto zostało niebawem zdobyte. Następnie armia habsburska ruszyła na Marsylię, która niemal niebroniona, niczym dojrzały owoc wpadła w ręce Karola V. Zaangażowanie Habsburgów we Włoszech wykorzystali Turcy, którzy przez jakiś czas zbierali się do podjęcia ponownie ofensywy. Wkrótce zmobilizowali jednak nową armię i podeszli pod Belgrad, który po dłuższym oblężeniu zdobyli, biorąc do niewoli kierującego obroną Ferdynanda. Na morzu uaktywnili się osmańscy piraci. Niedługo potem, z poduszczenia Francuzów, na morze wypłynęła flota turecka, atakując flotę habsburską. Doszło do wielkiej bitwy, którą Turcy przegrali z kretesem. Usadowienie się Turków w Algierze stanowiło nieznośny cierń w zdrowym ciele habsburskiego imperium. W związku z tym, po pokonaniu floty tureckiej niebawem pod miastem wylądowała armia habsburska i rozpoczęło się jego oblężenie. Mimo, że ducha oblegającym dodawał sam Karol V, nie szło ono jednak po myśli Habsburgów. W decydującym momencie zamysłom cesarza przeciwstawił się dotychczas dość zgodnie współpracujący z nim papież. W słabo obsadzonym przez Habsburgów Mediolanie doszło do zamieszek (karta City State Rebels). Habsburski garnizon został wybity, a miasto stało się niezależne, ale nie na długo… bowiem wkrótce podeszła pod nie armia papieska, rozpoczynając oblężenie. I tak niebawem Mediolan wpadł w ręce Papiestwa. Knowania papieskie powstrzymały też ostateczny szturm armii Karola V na Algier (karta Gout). Cesarz zamyślał o odpłaceniu Papiestwu za te niegodne działania, trafiła mu bowiem na rękę karta Sacco di Roma (pozwala ona splądrować Rzym i pozbawić Papiestwo części punktów zwycięstwa za zbudowanie Bazyliki Św. Piotra), ale wskutek tego, że w Italii znajdowało się niewielu najemników, nie było komu dokonać tego historycznego wydarzenia. Na północy, uporawszy się ze Szkotami i ze spłodzeniem następcy tronu Edwarda (niestety chorego), Anglicy zdecydowali się sięgnąć po Antwerpię, którą ku uciesze świata zdobyli. Francuzi, nie mogąc odzyskać Marsylii ani Mediolanu, ruszyli w kierunku Nawarry, rozpoczynając oblężenie. Ich plany pokrzyżował jednak książę Alva, który z armią habsburską pojawił się pod Bordeaux przecinając linię komunikacji armii Franciszka I i tym samym uniemożliwiając prowadzenie oblężenia Nawarry. Ostatecznie losy rozgrywki rozstrzygnąć miały się na niwie religijnej. Choć Protestanci opanowali całe Niemcy i poczynili pewne postępy w Anglii, to sytuacja we Francji nie uległa zmianie. Przy okazji trzeba zaznaczyć, że bardzo późno zawiązana została Liga Schmalkaldzka. Do tego sukcesy Papiestwa w debatach teologicznych i opanowanie Mediolanu oraz Wenecji (tej ostatniej w wyniku sojuszu), wreszcie blask bijący ze świeżo zbudowanej Bazyliki Św. Piotra sprawiły, że zwyciężyło Papiestwo.

              Rozgrywka wyszła dobrze, w każdym razie jak rozmawiałem z uczestnikami po jej zakończeniu, wszyscy byli zadowoleni, także ci, którzy grali po raz pierwszy. Dzięki jeszcze raz za wspólną grę i mam nadzieję, że tak jak pisał Samuel, być może przyniesie ona ponowny wzrost zainteresowania tym tytułem na konwentach.
              Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

              Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
              Awatar użytkownika
              Man of Lowicz (dawniej Lauenburg)
              Lieutenant
              Posty: 514
              Rejestracja: środa, 10 lutego 2016, 01:06
              Has thanked: 192 times
              Been thanked: 117 times

              Re: XVIII Galicyjskie Manewry Strategów - Muszyna (29-31.07.2022)

              Post autor: Man of Lowicz (dawniej Lauenburg) »

              Raleen pisze: czwartek, 11 sierpnia 2022, 16:14 Armii habsburskiej udało się zaskoczyć Turków (za sprawą karty Surprise Attack), do tego stopnia, że poniosła ona katastrofalne straty, a uratowały się jedynie niedobitki.
              Pamiętam jak kiedyś graliśmy razem i dokładnie w ten sam sposób obroniłem Wiedeń ;)
              Patriae Commodis Serviens - Być Ojczyźnie pożytecznym (Dewiza Prymasowskiego Miasta Łowicza).
              tomig
              Caporal
              Posty: 69
              Rejestracja: wtorek, 17 grudnia 2019, 20:03
              Lokalizacja: Głogów
              Has thanked: 58 times
              Been thanked: 41 times

              Re: XVIII Galicyjskie Manewry Strategów - Muszyna (29-31.07.2022)

              Post autor: tomig »

              W trakcie pobytu udało mi się rozegrać 3 gry.

              Pierwsza to była Ostrołęką 16 lutego 1807 roku, którą uważam, za swego rodzaju perełkę wśród posiadanym przeze mnie pozycji.
              W związku z obietnica jaką złożyłem współgraczowi Maciejowi przekazuję replikę zdjęcia z początkowego rozłożenia naszych jednostek na początku rozrywki.
              Ponieważ zdjęcie z konwentu było bardzo rozmazane, dlatego też jeszcze raz ułożyłem nasze jednostki w sposób możliwie jak najbardziej zbliżony do oryginału.
              Maciej udowodnił, iż jest bardzo dobrym strzelcem, skoro jego tyraliera potrafiła w krótkim czasie rozbić 5 batalionów rosyjskich.

              Obrazek

              Obrazek

              Obrazek

              Kolejną pozycją było Here I Stand, którą rozegrałem grając stroną angielską. W tym miejscu chciałbym podziękować innym współgraczom, zaś w szczególności dwóm organizatorom, czyli Raleenowi oraz Samuelowi, którzy jedyni znając zasady tej gry potrafili koordynować tą rozrywkę z aż czteroma niedoświadczonymi graczami doprowadzając ją do końca. Jednocześnie w pościgu za zwycięstwem znaleźli czas na udzielanie porad innym mniej doświadczonym graczom.

              Ostatnia pozycją były legendarne Ardeny 1944 Dragona, w które zagrałem z Sebastianem oraz Jakubem.
              Starcie to wyróżniało się tym iż strona niemiecka dobrowolnie rozłożyła swoje jednostki przez rozgrywką.
              Rozrywka budziła sporo emocji, o czym świadczył fakt, iż wielu innych graczy podchodziło do stołu wspierając swoimi radami stronę niemiecką.

              Warto zwrócić uwagę na fakt, jak wiele emocji wzbudzały stare gry Dragona, nawet wśród osób nie uczestniczących w konwencie.
              Awatar użytkownika
              Kristo.kk
              Adjoint
              Posty: 705
              Rejestracja: poniedziałek, 14 lipca 2008, 18:50
              Lokalizacja: Warszawa
              Has thanked: 4 times
              Been thanked: 84 times

              Re: XVIII Galicyjskie Manewry Strategów - Muszyna (29-31.07.2022)

              Post autor: Kristo.kk »

              Tomig szacun za ponowne rozstawienie i zdjęcia.

              Na początek zwrócę uwagę na rozstawienie jednostek. W tym scenariuszu wszystkie oddziały powinny stać po jednym na polu.
              Ciekawie prezentują się oddziały Kozaków w pierwszej linii. Liczę, że ich zdolność unikania walki została wykorzystana.
              Artyleria schowana i zabezpieczona piechotą. Ma też przestrzeń do strzelania, tylko czekać na ostrzał huraganowy.
              Co zawiodło? Bo pozycja obronna Rosjan wydaje się dobra.
              tomig
              Caporal
              Posty: 69
              Rejestracja: wtorek, 17 grudnia 2019, 20:03
              Lokalizacja: Głogów
              Has thanked: 58 times
              Been thanked: 41 times

              Re: XVIII Galicyjskie Manewry Strategów - Muszyna (29-31.07.2022)

              Post autor: tomig »

              Po prostu Maciej po mistrzowsku zagrał.
              Awatar użytkownika
              Maciej94
              Sergent
              Posty: 129
              Rejestracja: czwartek, 1 marca 2018, 21:54
              Has thanked: 67 times
              Been thanked: 67 times

              Re: XVIII Galicyjskie Manewry Strategów - Muszyna (29-31.07.2022)

              Post autor: Maciej94 »

              Nie gadaj, popełniłem wiele błędów ;), jednak waliłem głową w mur na tyle długo, że się udało.
              Awatar użytkownika
              Raleen
              Colonel Général
              Posty: 43348
              Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
              Lokalizacja: Warszawa
              Has thanked: 3922 times
              Been thanked: 2491 times
              Kontakt:

              Re: XVIII Galicyjskie Manewry Strategów - Muszyna (29-31.07.2022)

              Post autor: Raleen »

              Cieszy mnie, że udało Wam się wynaleźć nowy motyw, który może poprawić sytuację Rosjan. Tylko jak się za tych Kozaków weźmie artyleria konna, to może im już nie być tak wesoło, ale wtedy też jest pewna korzyść z tego, że chociaż na jeden etap zaangażują trochę francuskiej artylerii.
              Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

              Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
              ODPOWIEDZ

              Wróć do „Konwenty”