Obok Orła znak Pogoni - rozgrywka testowa

PBEM, CB, ACTS, VASSAL i in.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10386
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2027 times
Been thanked: 2759 times

Obok Orła znak Pogoni - rozgrywka testowa

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Zaczęliśmy rozgrywkę z Jackiem.
Ja gram Moskalami. Wprawdzie nie da się pokazywać ruchów w grze, ale za to stan gry (miejsca, gdzie partie powstańcze przetrwały) oraz przebieg samych bitew i owszem.

Jesteśmy w trakcie 2 etapu (luty 1863). Mimo siarczystego mrozu buntownicy wyszli w pole. Wot maładcy!
W województwie kaliskim doszło do dwóch bitew wygranych przez Powstańców (jenerał rosyjski nie wprawiony jeszcze). Następna sesja to kolejne województwo. A na razie stan po rozstrzygnięciu testów na poszukiwanie wszystkich partii powstańczych w województwie kaliskim oraz po rozstrzygnięciu dwóch bitew.

Obrazek
Ostatnio zmieniony wtorek, 14 lutego 2023, 11:42 przez Karel W.F.M. Doorman, łącznie zmieniany 2 razy.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2493 times
Kontakt:

Re: Obok orła znak Pogoni - rozgrywka testowa

Post autor: Raleen »

Świetna wiadomość. Bardzo się cieszę, że gracie i że będzie z tego relacja.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
jacus1944
Lieutenant
Posty: 534
Rejestracja: czwartek, 21 listopada 2019, 22:41
Has thanked: 142 times
Been thanked: 191 times

Re: Obok Orła znak Pogoni - rozgrywka testowa

Post autor: jacus1944 »

Powstanie rozpoczęte!!! Nie po to podnieśliśmy się z kolan i chwyciliśmy za szable, kosy i fuzje by gnusnieć w krzakach!!! Zatem grupy powstańcze natychmiast ruszyły w pole atakując garnizon częstochowski i piotrowski z całkiem udanym skutkiem. Sławek przez skromność nie wspomniał, że Kozacy bez bitwy rozpędzili dwa zgrupowania powstańcze i jest to bardzo fajny mechanizm przyspieszający grę i oddający tę pół profesjonalną organizację i strukturę armii powstańczej. Zastanawiam się natomiast nad mnogością dowódców i powstających partii powstańczych i czy nie należałoby ująć tego w jakieś karby koordynacji z pozycji wodza? Ale czy właśnie powstanie styczniowe nie stało pod znakiem takich małych, autonomicznych grup powstańczych? Sławek z pewnością napisze dwa słowa, bo to powstanie to jego konik.
Kolejna rzecz jaka mi się podoba to bardzo rozbudowany system bitew, gdzie mamy do wyboru kilka rodzajów terenu, jak np. teren czysty, las, lizjera lasu, wioska itd. Każdy z tych terenów wymaga innej taktyki i oferuje inne możliwości i zagrożenia.
Ponadto w ramach bitwy zagrywamy konkretne karty taktyczne, których możliwa ilość do zagrania zależna jest od zdolności wodza, a kiedy wódz mierny to wdrożenie korzystnej taktyki kosztuje nas zagrywanie kart z ręki, a więc wytracanie możliwych pkt. z kart, których nie użyjemy np. do zbierania funduszy. Fajny mechanizm.
Kolejny plus to premiowanie manewrowania i staczania bitew. Dzięki zwycięskim bitwom wzrasta poparcie dla powstania, a od tego poparcia zależy zdolność do rekrutacji nowych oddziałów. Bardzo fajny mechanizm oddający rzeczywistość, bo co niby lepiej mogłoby podnosić społeczeństwo na duchu niż wieść o zwycięstwach powstańców? I w drugą stronę, rosyjska machina biciem powstańców sukcesywnie może wygasić powstanie.
Do tego wszystkiego dochodzą karty wydarzeń, których zagrywanie uruchamia konkretne zdarzenia przekładające się na możliwości rekrutacji i zdolności obu armii. Reasumując niebawem będziemy kontynuować i zobaczymy jak to powstanie się potoczy.
Na koniec podyskutowaliśmy sobie odrobinę ze Sławkiem o pewnych naszych decyzjach odnośnie mechanik w naszych grach i utwierdziło mnie to w słuszności moich decyzji ;-)
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10386
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2027 times
Been thanked: 2759 times

Re: Obok Orła znak Pogoni - rozgrywka testowa

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Nie ma żadnego powodu dla którego gracz powstańczy nie mógłby scalać partii stojących na jednym polu. Z efektem dla siebie różnym, bo jak się sypnie cała partia, to od razu wszyscy ;-).

A tymczasem poparcie w województwie rośnie za każdą partię, która na końcu etapu (po fazie wyczerpania) ocalała na mapie.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
jacus1944
Lieutenant
Posty: 534
Rejestracja: czwartek, 21 listopada 2019, 22:41
Has thanked: 142 times
Been thanked: 191 times

Re: Obok Orła znak Pogoni - rozgrywka testowa

Post autor: jacus1944 »

Racja. A taka duża partia pod silnym wodzem i z ewentualnie jeszcze dwoma dodatkowymi z jakimś pozytywnym współczynnikiem taktycznym może fajnie powojować w bitwie. Sławku przypomnij mi, faza wyczerpania to rzut na tabelę z jakimiś "wypracowanymi" modyfikatorami czy to jest zawsze niezmienny test?
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10386
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2027 times
Been thanked: 2759 times

Re: Obok Orła znak Pogoni - rozgrywka testowa

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

jacus1944 pisze: wtorek, 14 lutego 2023, 11:02 Powstanie rozpoczęte!!! Nie po to podnieśliśmy się z kolan i chwyciliśmy za szable, kosy i fuzje by gnusnieć w krzakach!!! Zatem grupy powstańcze natychmiast ruszyły w pole atakując garnizon częstochowski i piotrowski z całkiem udanym skutkiem. Sławek przez skromność nie wspomniał, że Kozacy bez bitwy rozpędzili dwa zgrupowania powstańcze i jest to bardzo fajny mechanizm przyspieszający grę i oddający tę pół profesjonalną organizację i strukturę armii powstańczej.
Jak na razie doszło do aż dwóch bitew, jedna z nich wynikła z tego, ze Jacek chciał się bić, stawiając czoła dwóm rosyjskim kolumnom. Partię ścigały bowiem dwie niezależne kolumny, z których jedna nie zdążyła na huk armat. W ten sposób liczniejsza partia powstańcza zmusiła do odwrotu słabszą kolumnę rosyjską. która zresztą zmusiła do ataku w lesie.

Zmiany w rozstrzyganiu bitew wymaga kwestia kosynierów. Są za silni. Ale to akurat jest dość proste do zrobienia.
Zastanawiam się natomiast nad mnogością dowódców i powstających partii powstańczych i czy nie należałoby ująć tego w jakieś karby koordynacji z pozycji wodza? Ale czy właśnie powstanie styczniowe nie stało pod znakiem takich małych, autonomicznych grup powstańczych? Sławek z pewnością napisze dwa słowa, bo to powstanie to jego konik.
Scaliłeś trzy partie w jedną. Po to dowódcy mają oznaczenia stopni na żetonach, by ustalać hierarchię dowodzenia. Problemem jest tylko sytuacja równości stopni, ale wtedy można wybrnąć (najpierw wyższy współczynnik morale dowódcy, w razie remisu wyższy współczynnik samodzielności dowodzenia, a na końcu ostatecznie los). Równie dobrze potem można te partie podzielić. Trzeba pamietać, że organizacja wojskowa Powstania byla pierwotnie oparta o organizację administracyjną. Dlatego naczelnik wojskowy powiatu rawskiego (województwo mazowieckie) Antoni Jeziorański (z tych frankistów, co to Tokarczuk napisała powieść) pod Małogoszczem nie chciał się poddać rozkazom Langiewicza, pułkownika województwa sandomierskiego.
Kolejna rzecz jaka mi się podoba to bardzo rozbudowany system bitew, gdzie mamy do wyboru kilka rodzajów terenu, jak np. teren czysty, las, lizjera lasu, wioska itd.
Otóż nie mamy do wyboru. Teren losujemy, aczkolwiek po ustaleniu kto się broni, a kto atakuje stosowałbym modyfikator za różnicę we współczynniku samodzielności dowodzenia.
Wg tabelki losowania terenu na plus dla lepszego obrońcy, na minus dla lepszego atakującego.

Można byłoby tez pozwolić na wybór terenu lepszemu, ale moim zdaniem losowanie jest lepsze. Boks to nie szachy. Troszkę szczęścia wojennego trzeba mieć.
Każdy z tych terenów wymaga innej taktyki i oferuje inne możliwości i zagrożenia.
A jak się to ożeni z umocnieniami czy zasadzką? O Panie!
Ponadto w ramach bitwy zagrywamy konkretne karty taktyczne, których możliwa ilość do zagrania zależna jest od zdolności wodza, a kiedy wódz mierny to wdrożenie korzystnej taktyki kosztuje nas zagrywanie kart z ręki, a więc wytracanie możliwych pkt. z kart, których nie użyjemy np. do zbierania funduszy. Fajny mechanizm.
Jeśli w danej partii/kolumnie mamy więcej niż jednego dowódcę, możemy złączyć współczynniki samodzielności dowodzenia tych wodzów. I wtedy manewry przedbitewne/bitewne robią się jeszcze bardziej wyrafinowane.

W ogóle w trakcie wymyśliłem, że pomiędzy rundami bitwy można dokonywać manewrów przy pomocy kolejnych kart taktycznych, oczywiście przy wykorzystaniu "niewydanych" punktów dowodzenia. Czyli najczęściej z koniecznościa zagrania kolejnych kart, jak to mnie zmusił Miatjeżnik Jacek.
Kolejny plus to premiowanie manewrowania i staczania bitew. Dzięki zwycięskim bitwom wzrasta poparcie dla powstania, a od tego poparcia zależy zdolność do rekrutacji nowych oddziałów. Bardzo fajny mechanizm oddający rzeczywistość, bo co niby lepiej mogłoby podnosić społeczeństwo na duchu niż wieść o zwycięstwach powstańców? I w drugą stronę, rosyjska machina biciem powstańców sukcesywnie może wygasić powstanie.
Zakładając, ze militarnie Powstanie było nie do wygrania (aczkolwiek można było lepiej wykorzystać początkowe zwycięstwa i zaskoczenie caratu), poparcie dla Powstania to rosło, to spadało. Na końcu gry sprawdzimy gdzie jakie jest. od tego będą zależały warunki zwycięstwa.
Do tego wszystkiego dochodzą karty wydarzeń, których zagrywanie uruchamia konkretne zdarzenia przekładające się na możliwości rekrutacji i zdolności obu armii. Reasumując niebawem będziemy kontynuować i zobaczymy jak to powstanie się potoczy.
Na razie:
:arrow: gracz powstańczy zagrał karty jako wydarzenia jednorazowe:

Obrazek

- wprowadził z karty jedną partię z Wielkopolski,
- sformował tymczasowy Rząd Narodowy (czerwoni nieco bardziej poparli Powstanie, biali i włościanie na razie milczą),
- obwołał Mierosławskiego dyktatorem Powstania, wprowadzając słabiutka partię Mierosławskiego.

:arrow: gracz moskiewski zagrał karty jako wydarzenia jednorazowe:

Obrazek

- wprowadził w Królestwie stan wojenny, co z automatu załatwiło prawie do zera poparcie dla Powstania w województwach
- cesarstwo zawarło z królestwem Prus konwencję zwaną od nazwiska pruskiego ministra wojny von Alvenslebena. Prusy i Rosja zaczynają ściśle wspópracowac przy uśmierzeniu polskawo mjatjeża. Wprowadzanie partii z Wielkopolski (inaczej niż z kart) jest nieźle utrudnione. Opłaca się tam formować partie, bo koszt zakupu wojska jest znacznie tańszy niż w Królestwie, ale potem można sobie stuknąć gola przy przekraczaniu granicy. Pruscy huzarzy są bezlitośni.
Na koniec podyskutowaliśmy sobie odrobinę ze Sławkiem o pewnych naszych decyzjach odnośnie mechanik w naszych grach i utwierdziło mnie to w słuszności moich decyzji ;-)
Kapitalna dyskusja, za którą serdecznie dziękuję. mnie to też utwierdziło w słuszności pomysłów zastosowanych w Stepach Krymu. Aczkolwiek słuszność merytoryczna czasem musi się ugiąć przed grywalnością.

Z niecierpliwością czekam na dalszy ciąg wydarzeń z lutego 1863 roku!
Ostatnio zmieniony wtorek, 14 lutego 2023, 12:31 przez Karel W.F.M. Doorman, łącznie zmieniany 2 razy.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10386
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2027 times
Been thanked: 2759 times

Re: Obok Orła znak Pogoni - rozgrywka testowa

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

jacus1944 pisze: wtorek, 14 lutego 2023, 12:07 Racja. A taka duża partia pod silnym wodzem i z ewentualnie jeszcze dwoma dodatkowymi z jakimś pozytywnym współczynnikiem taktycznym może fajnie powojować w bitwie. Sławku przypomnij mi, faza wyczerpania to rzut na tabelę z jakimiś "wypracowanymi" modyfikatorami czy to jest zawsze niezmienny test?
W przypadku Powstańców to test morale wodza z modyfikatorem za miesiąc. Tam sa dwie tabele; wyników testu i modyfikatorów za miesiąc. Czyli przy mrozie szybciej odpadają, przy upale znacznie mniejsze prawdopodobieństwo, że partia się sypnie. W przepisach jest jeszcze modyfikator za poparcie w województwie, ale to już byłoby za łatwo. Choć jakoś to można użyć i nawet mam poymsła jak.

W przypadku Rosjan to zależy:
- jak gracz rosyjski wraca kolumną do garnizonu, tylko rzut równy 9 oznacza stratę poziomu siły,
- jak gracz rosyjski zostaje kolumną w polu, to stosujemy modyfikator za morale wodza i za miesiąc: wynik 5-9 oznacza stratę jednego poziomu siły, przy czym wyniku "9" nie modyfikujemy.

Mróz i moskiewskim bojcom potrafi dokuczyć.
Ostatnio zmieniony wtorek, 14 lutego 2023, 12:55 przez Karel W.F.M. Doorman, łącznie zmieniany 1 raz.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10386
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2027 times
Been thanked: 2759 times

Re: Obok Orła znak Pogoni - rozgrywka testowa

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Aha i dopiero po sprawdzeniu które partie zostały na mapie ustalamy ich wpływ na poziom poparcia w województwach.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10386
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2027 times
Been thanked: 2759 times

Re: Obok Orła znak Pogoni - rozgrywka testowa

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Skończył się luty 1863 roku.
Na mapie widać gdzie zostały partie powstańcze i ile ich zostało.

Poparcie w województwach wygląda następująco:
- augustowskie - 6 punktów,
- kaliskie - 8 punktów,
- krakowskie - 4 punkty,
- lubelskie - 6 punktów,
- mazowieckie - 2 punkty,
- płockie - 4 punkty,
- podlaskie - 8 punktów,
- sandomierskie - 8 punktów.

Poparcie stronnictw:
- włościanie - + 0 punktów,
- biali - + 1 punkt,
- czerwoni - + 4 punkty.

Obrazek

Jedna z bitewek stoczonych na wzgórzach na południe od Lublina - rozstawienie początkowe oddziałów. Bitwa została przegrana przez Rosjan.

Obrazek
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: Obok Orła znak Pogoni - rozgrywka testowa

Post autor: Leliwa »

Na południe od Lublina to pewnie pod Krzczonowem albo Bystrzycą Starą
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10386
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2027 times
Been thanked: 2759 times

Re: Obok Orła znak Pogoni - rozgrywka testowa

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Może pod Niedrzwicą albo Rzeczycą Ziemiańską ;-)
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Rozgrywki w sieci”