Marne 1918 - Kampania. Rozgrywka Admiralska (1)

PBEM, CB, ACTS, VASSAL i in.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10530
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2077 times
Been thanked: 2809 times

Re: Marne 1918 - Kampania. Rozgrywka Admiralska (1)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

A z tą niedoszłą stratą to moje szczęście plus błąd Bartłomieja. Ja użyłem fliegerów do wsparcia walki, czym zmniejszyłem francuską szansę na koordynację po ataku. Bartkowi szkoda było awiacji i mnie nie zgonił znad swoich oddziałów. Wyrzucił 2 na koordynację. ++1 bo miał oddziały elitarne, ale -1 bo moje samoloty. Summa summarycznie wynik 2 oznacza brak koordynacji po ataku, a co za tym idzie brak pościgu i możliwości wyzyskania powodzenia.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
bartek_sanok
Lieutenant
Posty: 515
Rejestracja: niedziela, 14 września 2014, 19:18
Lokalizacja: Sanok
Has thanked: 931 times
Been thanked: 298 times

Re: Marne 1918 - Kampania. Rozgrywka Admiralska (1)

Post autor: bartek_sanok »

Nie będę narzekał na brak szczęścia, bo Kolega również miał ostatnio bardzo pechowe rzuty, więc jest to typowe "c’est la vie!" ;-)
Czyli do 3 razy sztuka, nie teraz piechotą, to zmasowanym atakiem tankami i awiacją dorwę Twoją artylerię! ;-)
"Czyń coś powinien, a będzie co być może"
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10530
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2077 times
Been thanked: 2809 times

Re: Marne 1918 - Kampania. Rozgrywka Admiralska (1)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

bartek_sanok pisze: czwartek, 1 czerwca 2023, 09:50 Czyli do 3 razy sztuka, nie teraz piechotą, to zmasowanym atakiem tankami i awiacją dorwę Twoją artylerię! ;-)
Achtung Panzer!
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10530
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2077 times
Been thanked: 2809 times

Re: Marne 1918 - Kampania. Rozgrywka Admiralska (1)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

19 Etap. Francuska Ofensywa Ourcq.

Bartek ma zyskać co najmniej 3 PZ. Na razie odbił Cuivilly, czyli zyskał 1. Stan po 1 sekwencji operacyjnej.
Obrazek
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10530
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2077 times
Been thanked: 2809 times

Re: Marne 1918 - Kampania. Rozgrywka Admiralska (1)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

19 Etap. Stan po drugiej sekwencji francuskiej ofensywy Ourcq. Straty obydwu stron są coraz większe. Soissons broni się nadal. Pod Reims Amerykanie wbili się w kolejny heks niemieckich okopów. Francuzi prawie zdobyli Vic-Sur-Marne. Prawie, bo w pościgu poplątali im sie kopyta. Zdobędą w ostatniej sekwencji i na tym raczej zakończa sie ich sukcesy tej ofensywy. No ale zobaczymy.
Obrazek
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43377
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3943 times
Been thanked: 2509 times
Kontakt:

Re: Marne 1918 - Kampania. Rozgrywka Admiralska (1)

Post autor: Raleen »

Coś mądrego wypadałoby napisać, bo kolejnych wpisów relacji przybywa, ale że nie znam gry, jest to utrudnione ;)

Patrząc na kilka (a nawet więcej niż kilka) odcinków relacji wstecz, rozumiem, że teraz jest etap ofensywy francuskiej? Wcześniej było tak, że na części odcinku frontu nacierali Niemcy, a na części Francuzi? Ogólnie jak to się rozkłada w całej grze? Myślę, że przyda się to też postronnym widzom i czytelnikom tego wątku dla lepszej orientacji.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10530
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2077 times
Been thanked: 2809 times

Re: Marne 1918 - Kampania. Rozgrywka Admiralska (1)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Przecież na początku wpisu co do 19 Etapu napisałem, że trwa ofensywa Ourcq. Ileś wpisów wcześniej wyjaśniałem, że ofensywę wszczyna się żetonikiem eventu, który trzeba wylosować. Bartek wylosował co najmniej etap wcześniej, bo się zastanawiał nad ofensywą. Użył go w 19 etapie.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10530
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2077 times
Been thanked: 2809 times

Re: Marne 1918 - Kampania. Rozgrywka Admiralska (1)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Kośćcem gry są ofensywy. Każdy etap jest trzydniowy, przy czym jeśli trwa ofensywa, etap rozpada się na trzy podetapy, czyli sekwencje operacyjne. Normalnie w etapie jest jedna sekwencja.
Każdy gracz może wylosować żeton ofensywy, która może uruchomić od razu, a może zachomikować na później. W pierwszym etapie gry z automatu trwa niemiecka ofensywa Blucher 1. W drugim Niemcy losują żeton ofensywy Blucher 2, ale moga go zachomikować na później (de facto chomikowanie jest nieopłacalne). W 3 etapie do kubka do losowania Niemcy dostają do losowania żeton ofensywy Le Matz (w oryginale Gneisenau), w 14 etapie żeton ofensywy Friedensturm. Francuzi żeton pierwszej ofensywy do losowania (Marne) dostają w 10 etapie, pozostałe trzy w 16 etapie.
Wylosowanie żetonu umożliwia wszczęcie ofensywy i rozbicie etapu na trzy podetapy. Inaczej wtedy traktuje się część artylerii armijnej (przechodzi w tryb ofensywny i może więcej strzelać i może wpływać na walki odpowiednimi modyfikatorami). Jeśli żetonu używa gracz, który dotychczas miał inicjatywę, utrzymuje ją. Jeśli ofensywy zażyje przeciwnik, następuje zmiana inicjatywy. Az do momentu, w którym drugi z graczy znowu zażyje własnej ofensywy.
Każda ofensywa ma limit jednostek artylerii armijnej do użycia w trybie ofensywnym:
u Niemców Blucher 1 i Friedensturm mają po 2 artylerie, reszta (Blucher 2 i Gneisenau po 1),
u Francuzów jedna ma 2 artylerie (Marne), pozostałe po jednej artylerii).

Każda ofensywa ma limit minimalnej liczby PZ do uzyskania. PZ uzyskuje się tutaj za teren - wyjątkiem jest użycie przez Niemców Paris-Kanone (Niemcy zyskują 2 PZ) i ewentualne zdobycie heksu z nadarmatą (wtedy zyskują PZ Francuzi)
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43377
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3943 times
Been thanked: 2509 times
Kontakt:

Re: Marne 1918 - Kampania. Rozgrywka Admiralska (1)

Post autor: Raleen »

Karel W.F.M. Doorman pisze: czwartek, 1 czerwca 2023, 21:04 Przecież na początku wpisu co do 19 Etapu napisałem, że trwa ofensywa Ourcq. Ileś wpisów wcześniej wyjaśniałem, że ofensywę wszczyna się żetonikiem eventu, który trzeba wylosować. Bartek wylosował co najmniej etap wcześniej, bo się zastanawiał nad ofensywą. Użył go w 19 etapie.
Z samego tego, że się wszczyna wylosowanym żetonikiem eventu to jeszcze nie wszystko wynika, bo nie wynika ile i do kiedy trwa, jak się zmienia inicjatywa itd. w każdym razie ja tego nie wiem nie znając gry.

Dopiero z tego dłuższego wpisu powyżej się zorientowałem. Dzięki.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
bartek_sanok
Lieutenant
Posty: 515
Rejestracja: niedziela, 14 września 2014, 19:18
Lokalizacja: Sanok
Has thanked: 931 times
Been thanked: 298 times

Re: Marne 1918 - Kampania. Rozgrywka Admiralska (1)

Post autor: bartek_sanok »

Gra rozpoczyna się się od niemieckiej ofensywy, zatem gracz niemiecki ma inicjatywę, czyli pierwszy wykonuje ruchy. I tak jest do czasu aż francuzi ogłoszą ofensywę, czyli gdzieś do połowy gry to Niemcy mają cały czas inicjatywę.
W momencie ogłoszenia ofensywy przez Francuzów, to oni przejmują inicjatywę i pierwsi się ruszają i atakują.
Same ofensywy to wydarzenia przez duże "W" szczególnie niemieckie ze względu na rozmach i ilość punktów zwycięstwa do zdobycia.
W okresie pomiędzy ofensywami na froncie bynajmniej nie zapada cisza, cały czas trwają walki, które doprowadzają do bardzo szybkiego zużycia sił.
Oddziały które poniosły straty należy odesłać na tyły w celu odbudowania, zajmuje to od kilku do kilkunastu etapów.
Następnie wracają na front, co też zajmuje czas i środki.
Jeden etap w tej grze to 3 dni, gdy się ogłasza ofensywę, etap dzieli się na 3 sekwencje, czyli sekwencja to dzień walk.
Gra ta w świetny sposób łączy wszystkie poziomy walk, dodatkowo dochodzą wydarzenia losowe a także same rezultaty walki są na tyle zmienne, że nie można się spodziewać 100% szansy na wygraną starcia przy stosunku 6:1, jak np. w "Tannenbergu", gdzie tabelka wyników walk jest wręcz nudna. W tej grze można zebrać po d... nawet mając przewagę 6:1. Zatem powtarzalność wydarzeń jest dość mała, co pozwala za każdym razem czerpać przyjemność z rozgrywki.
Może patrząc na mapę, przez kilka etapów nie widać zmian i w sumie gra może się wydawać nudna lub bez fajerwerków, ale w tym czasie siły oponentów się odbudowują, przygotowują do ofensywy itp.
No i z oczywistych względów nie widać tu dalekich rajdów, bo nawet uderzenia piechoty mojego oponenta, które doszły nad Marnę, zajęły trochę czasu i nie był to "blitzkrieg" w naszym rozumieniu, ale na tamte czasy tempo natarcia zapierało dech w piersi. Zasady na początku są nieco trudne do opanowania i warto grać z przeciwnikiem który je zna, jak Pan Admirał :-), który niezwykle cierpliwie i spokojnie tłumaczy zasady.
"Czyń coś powinien, a będzie co być może"
Awatar użytkownika
bartek_sanok
Lieutenant
Posty: 515
Rejestracja: niedziela, 14 września 2014, 19:18
Lokalizacja: Sanok
Has thanked: 931 times
Been thanked: 298 times

Re: Marne 1918 - Kampania. Rozgrywka Admiralska (1)

Post autor: bartek_sanok »

Kluczem do zwycięstwa jest przewaga w artylerii, wyjście spod parasola artylerii powoduje wzrost strat i rzeź na dużą skalę.
Atutem Niemców jest świetna piechota elitarna z oddziałami szturmowymi, artyleria przy wsparciu karty "płk. Bruchmuller" (koordynacja ostrzału artyleryjskiego co daje bonusy do rzutu kostką przy ostrzale artyleryjskim) powoduje olbrzymie straty.
Dla Aliantów olbrzymia pomocą są czołgi, z czasem dochodzi przewaga w powietrzu, co też ma niebagatelne znaczenie.
Kolejnym elementem gry są losowane karty wydarzeń, mogą one ułatwić działania ale i też je utrudnić np. spadek morale wojsk poprzez ucieczkę rządu z Paryża, karty zmiany doktryny u Francuzów, pozwalają na odejście od kurczowego utrzymywania tereny przy zwiększonych stratach do bardziej elastycznych działań przy mniejszych stratach po wejściu doktryny Focha, ale wtedy spada efektywność koordynacji w atakach. Zawsze jest coś za coś w tej grze.
Niemcy również mają swoje karty wydarzeń np. załamanie się Ludendorffa, "rozkaz dzienny Cesarza powodujący wzrost morale jednostek danej armii itp.
Proszę Pana Admirałą o ewentualną poprawkę moich wypocin, żeby nie wyszło, że pisze głupoty :-)
"Czyń coś powinien, a będzie co być może"
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10530
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2077 times
Been thanked: 2809 times

Re: Marne 1918 - Kampania. Rozgrywka Admiralska (1)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Piszesz rewelacyjnie. Doktryna Petaina, nie Focha

Każda ofensywa trwa dosłownie jeden etap. Czyli zagranie żetonu ofensywy w etapie 10 oznacza, że ten etap dzielimy na trzy sekwencje operacyjne. Po zakończeniu tego etapu wracamy do układu jeden etap - jedna sekwencja operacyjna chyba, że.... któryś z graczy zagra kolejną ofensywę. Jeśli to ten sam gracz, co poprzednio, to inicjatywa pozostaje przy nim. jeśli przeciwnik, to od danego etapu to on zyskuje inicjatywę. Rzecz jasna etap znowu dzieli się na trzy sekwencje. Jeśli żaden z graczy nie zagra kolejnej ofensywy, etap posiada tylko jedną sekwencję, ale inicjatywa zostaje przy tym graczu, który jako ostatni zagrał ofensywę.
Obrazek
Obrazek

Tu niemiecki zestaw żetonów. Po nazwach w kwadratowym nawiasie jest liczba żetonów danego rodzaju i etap, w którym są one dorzucane do kubka do losowania.
Ostatnio zmieniony piątek, 2 czerwca 2023, 10:54 przez Karel W.F.M. Doorman, łącznie zmieniany 2 razy.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10530
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2077 times
Been thanked: 2809 times

Re: Marne 1918 - Kampania. Rozgrywka Admiralska (1)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Obrazek

Zestawienie żetonów niemieckich ofensyw:
- nazwa,
- liczba żetonów artylerii armijnej, które mogą być użyte w trybie ofensywnym
- modyfikatory ofensywne do ataków w 1-szej/2-giej/trzeciej sekwencji operacyjnej oddziałów w zasięgu artylerii armijnej w trybie ofensywnym.

Np. Ofensywa Blucher 1, z którą zaczynamy grę:
- dwie dowolne armaty armijne można użyć w trybie ofensywnym,
- do uzyskania 7 PZ,
- w 1-szej sekwencji +3 kolumny do ataków oraz -3 do francuskiej koordynacji i +3 do niemieckiej koordynacji.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10530
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2077 times
Been thanked: 2809 times

Re: Marne 1918 - Kampania. Rozgrywka Admiralska (1)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Zestaw ofensyw francuskich:
Obrazek
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10530
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2077 times
Been thanked: 2809 times

Re: Marne 1918 - Kampania. Rozgrywka Admiralska (1)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

19 Etap, stan po trzeciej sekwencji.
Koniec trwającej jeden etap francuskiej ofensywy Ourcq. Każda ofensywa trwa dosłownie jeden etap.
Ententa poobijała Niemców pod Reims. Soissons - kosztem dalszych strat - obroniło się. W tym etapie Francuzi uzyskali 2 PZ, a powinni uzyskać 3 PZ. Różnica wynosi jeden na korzyść Niemców. Zatem Francuzi z dwóch zdobytych PZ oddają jeden. Ofensywa Ourcq zakończyła się niepowodzeniem.
Obrazek
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Rozgrywki w sieci”