Marne 1918 - Kampania. Rozgrywka Admiralska (1)

PBEM, CB, ACTS, VASSAL i in.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10570
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2101 times
Been thanked: 2827 times

Marne 1918 - Kampania. Rozgrywka Admiralska (1)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Rozpoczęliśmy. Sławek jako General Erich Ludendorff, Bartek jako Marechal de France Ferdinand Foch.

1 Etap, 1 sekwencja operacyjna, po ruchach i walkach Niemców. Wszczęta nad Aisne Ofensywa Blucher rozwija się fantastycznie. Niemcy przekroczyli rzekę, budując dwa mosty pontonowe i podeszli pod Soissons.
Obecnie mają +4 PZ. Do powodzenia ofensywy muszą zdobyć łącznie 7 PZ, czyli wystarczy Soissons za 3 PZ.
Zaskoczenie strategiczne i operacyjne powoduje, że w tej sekwencji Ententa nie wykonuje ruchu strategicznego.
Niemcy zagrali wydarzenia Ofensywa Blucher i Oberst Bruchmueller.
Ententa wylosowała jeden żetonik z saperką (Im Westen nichts Neues), czyli strata wydarzenia (nic się nie dzieje), zagrali dodatkowo wydarzenie Cantigny. Poza mapa amerykańska 1 Dywizja Piechoty krwawi walcząc zażarcie. Morale wszystkich oddziałów amerykańskich (w tym amerykańsko-francuskiej 157 DP) rośnie o 1.

Zbliżenie na odcinek przełamania.
Obrazek

Rzut na aktualną sytuację na mapie.
Obrazek
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10570
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2101 times
Been thanked: 2827 times

Re: Marne 1918 - Kampania. Rozgrywka Admiralska (1)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Koniec 2 sekwencji 1 etapu. Ofensywa Blucher osiągnęła swoje cele. W jej toku zdobyłem 8 na wymagane 7 punktów zwycięstwa, zajmując Soissons. Front trzyma się mocno na skrzydłach, aczkolwiek Niemcy już wyhamowują. Ententa zaczyna ściągać rezerwy.
Widok na odcinek przełamania:
Obrazek

Całość frontu.
Obrazek
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10570
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2101 times
Been thanked: 2827 times

Re: Marne 1918 - Kampania. Rozgrywka Admiralska (1)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

2 Etap, 2 sekwencja operacyjna. Trwa Ofensywa Blucher 2.

Nad rzeką le Matz na zachodzie bez zmian. Front stanał w miejscu, przemieliwszy w wojnie materiałowej francuską dywizję elitarną.

W centrum mapy znowu Francuzi przemielili jedna z niemieckich dywizji elitarnych, która nonsensownie podzieliłem do ataku.
All Quaiet on the Western Front.
Obrazek

Obrazek
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
bartek_sanok
Lieutenant
Posty: 526
Rejestracja: niedziela, 14 września 2014, 19:18
Lokalizacja: Sanok
Has thanked: 941 times
Been thanked: 305 times

Re: Marne 1918 - Kampania. Rozgrywka Admiralska (1)

Post autor: bartek_sanok »

Herr General!
Zapomniał Pan wspomnieć o ataku pod Reims, bohaterskim lecz bezowocnym, w wyniku czego wyparowała francuska dywizja a głównodowodzący francuski dostał zawału, migotania przedsionków oraz chwilowego załamania nerwowego!!! ;-)
Na szczęście akurat przybyły posiłki, bo gdyby nie one to Niemcy zajęliby Reims niszcząc kilka artylerii, dowództwo armii i artylerię armijną.... Krótko mówiąc byłaby to katastrofa...
Do tej gry trzeba się przyzwyczaić, szczególnie, że nawet wysokie stosunki sił w ataku przy niekorzystnym rzucie kostką mogą zdziesiątkować atakującego
"Czyń coś powinien, a będzie co być może"
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10570
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2101 times
Been thanked: 2827 times

Re: Marne 1918 - Kampania. Rozgrywka Admiralska (1)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

bartek_sanok pisze: poniedziałek, 17 kwietnia 2023, 09:20 Herr General!
Zapomniał Pan wspomnieć o ataku pod Reims, bohaterskim lecz bezowocnym, w wyniku czego wyparowała francuska dywizja a głównodowodzący francuski dostał zawału, migotania przedsionków oraz chwilowego załamania nerwowego!!! ;-)
Na szczęście akurat przybyły posiłki, bo gdyby nie one to Niemcy zajęliby Reims niszcząc kilka artylerii, dowództwo armii i artylerię armijną.... Krótko mówiąc byłaby to katastrofa...
Do tej gry trzeba się przyzwyczaić, szczególnie, że nawet wysokie stosunki sił w ataku przy niekorzystnym rzucie kostką mogą zdziesiątkować atakującego
Ja tam nie gadam przeciwko współgraczom. Swoją drogą nawet wygrana nie oznacza pościgu.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10570
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2101 times
Been thanked: 2827 times

Re: Marne 1918 - Kampania. Rozgrywka Admiralska (1)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Na pociechę Bartkowi dodam, że Ofensywa Blucher 2 skończy się klapą na całej linii. To oznacza stratę przez mnie 4 z 8 PZ zdobytych w poprzedniej ofensywie.
Natomiast ciekawostką tej gry jest szykowanie pozycji pod ofensywę. Bo nawet jak jej nie ma, to i tak nie oznacza to siedzenia na tyłku i czekania. Co ciekawe wtedy też łatwo o zaskoczenie. Wbrew pozorom trzeba dobrze pilnowac całej linii frontu. Ale o tym Kulega Bartek się jeszcze przekonają ;-)
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 17 kwietnia 2023, 12:51 przez Karel W.F.M. Doorman, łącznie zmieniany 1 raz.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
bartek_sanok
Lieutenant
Posty: 526
Rejestracja: niedziela, 14 września 2014, 19:18
Lokalizacja: Sanok
Has thanked: 941 times
Been thanked: 305 times

Re: Marne 1918 - Kampania. Rozgrywka Admiralska (1)

Post autor: bartek_sanok »

Już się przekonałem na swoim lewym skrzydle, gdzieś Pan zebrał kosmiczne ilości artylerii, a zwiad lotniczy donosi o przerzucie jednostek na wschód od Reims ;-)
"Czyń coś powinien, a będzie co być może"
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10570
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2101 times
Been thanked: 2827 times

Re: Marne 1918 - Kampania. Rozgrywka Admiralska (1)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Otto to! A mój zwiad donosi, że trzeba coś zrobić w centrum, bo się wtedy dopiero zacznie ;-) Póki nie masz samolotów i tanków, to można jakoś działać.
Pierwszy żeton francuskiej ofensywy pojawia się w 16 etapie.
Pamiętaj, że Twoje ofensywy mają zaprogramowana znacznie mniejsza liczbę PZ do zdobycia.

Aha. I zagranie ofensywy przez Francuzów oznacza zmianę inicjatywy. I vice versa, w razie zagrania ofensywy niemieckiej po ofensywie francuskiej.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10570
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2101 times
Been thanked: 2827 times

Re: Marne 1918 - Kampania. Rozgrywka Admiralska (1)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Koniec 2 etapu. Niemiecka ofensywa Blucher 2 wygasła. Zakończyła się punktową klapą. Nie uzyskałem ani jednego punktu, a zatem straciłem trzy. Dodatkowo Bartek wylosował na 3 etap marker Ucieczka rządu. Przy obecnym wyniku francuski rzad nie zamierza nigdzie nawiewać.

Na odcinku przełamania zastój. Z tym, ze Francuzi stracili aż dwie dywizje. Do Cuivilly niedaleko, ale za daleko. W centrum frontu za to zacięte walki na odcinku od Fismes do Reims. Obaj wybijamy się bezlitośnie.
Obrazek

Całokształt sytuacji po 2 etapie.
Obrazek
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10570
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2101 times
Been thanked: 2827 times

Re: Marne 1918 - Kampania. Rozgrywka Admiralska (1)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Koniec 3 etapu. Na Zachodzie niewiele zmian.

W centrum i w okolicach Reims Francuzi i Amerykanie ostro kontratakują. Pojawiły się pierwsze francuskie tanki. Niemcy ponoszą spore straty. Za duże.
Obrazek
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10570
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2101 times
Been thanked: 2827 times

Re: Marne 1918 - Kampania. Rozgrywka Admiralska (1)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Koniec 4 etapu. W centrum trwa męska wymiana ciosów. Gęby obite, nosy krwawią, co rusz któryś ząb wylatuje. Niemcy grają jednak nierycersko. Naściągali artylerii, a za chwile ściągną jeszcze więcej artylerii. Na lewym francuskim skrzydle Niemcy wbili się ostatecznie we francuskie okopy. Pod Reims także doszło do włamania.
Obrazek

A tu nasz wspólny cmentarz wojenny.
Brytyjskie i jedna francuska dywizje nie dały rady się zebrać. U Niemców jedna dywizja o morale 4 została wysłana do Włoch. Przy okazji Niemcy bezpowrotnie stracili cztery jednostki Stosstruppen. Poza tym widać użyte przez graczy markery eventów. Ententa użyła Legionu Rosyjskiego, który w krytycznej sytuacji stopuje niemieckie natarcie kosztem kolosalnych strat. Poza tym udało się jej wylosować żeton Ucieczka rządu, który - wobec braku warunków do zaistnienia wydarzenia (słabe niemieckie postępy) wyleciał z gry. Trzeci żeton, Heroiczny szturm, został użyty do przełamania niemieckiej heroicznej obrony.

W przypadku Niemców użyłem dwóch żetonów ofensywy (Blucher i Blucher 2), prowadząc dwie ofensywy w 1 i 2 etapie. W 1 etapie do ofensywy dodałem talent Pułkownika Bruchmuellera. W 3 etapie wykonałem jeden Heroiczny atak (zmieszałem szyki Francuzom). W 3 etapie użyłem także żetonu Święta ziemia ojczyzny, który nakazał Francuzom ginąć setkami w obronie jednego odcinka transzei. Na cmentarzu nie ma jeszcze jednego żetonu: Limogage. Ten żeton kładzie się na dowolnym francuskim sztabie armii i wpływa on negatywnie na koordynacje francuską w walce. Żeton ten symbolizuje francuskie zmiany ("mieszanie") dowódcze. Po zakończeniu etapu żeton jest przenoszony na tor etapów na odpowiednie pole.
Obrazek
Ostatnio zmieniony piątek, 21 kwietnia 2023, 08:03 przez Karel W.F.M. Doorman, łącznie zmieniany 1 raz.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10570
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2101 times
Been thanked: 2827 times

Re: Marne 1918 - Kampania. Rozgrywka Admiralska (1)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Tor francuskiej doktryny wojennej.
Dotyczy tylko oddziałów francuskich. Brytyjskie i włoskie mają swoją własną doktrynę polegającą na braku doktryny. Amerykanie zawsze walczą wg doktryny Focha.

Doktryna Focha:
- gorsza koordynacja w obronie,
- lepsza koordynacja w natarciu,
- obowiązkowe przesunięcie o 1 w prawo w tabeli walki kosztem dodatkowych dwóch hitów (atakowanie Francuzami jest rzeźnickie. Jak to pod Fochem).

Brak Doktryny:
- nic z powyższych rzeczy. Po prostu doktryna ulega modyfikacji.

Doktryna Petaina:
- lepsza koordynacja w obronie,
- gorsza koordynacja w ataku (ale tu bardzo pomocne są Renault Ft-17, bo pomagają w koordynacji),
- brak wpływu na atak Francuzów (w tym brak obowiązkowego przesunięcia w tabeli w prawo kosztem dodatkowych dwóch hitów).

Grę zaczynamy od obowiązywania:
- Francuzów i Amerykanów obowiązuje Doktryna Focha. Atak za wszelką cenę, Elan, itepe,
- Brytyjczyków i Włochów obowiązuje Brak Doktryny przez całą grę.

W trakcie gry gracz Ententy może - w razie wylosowania odpowiedniego żetonu - doprowadzić do zmiany doktryny.
Po wylosowaniu żetonu Limogeage kładzie ten żeton na dowolnym sztabie własnej armii. Zaczyna się bałagan dowódczy. Przez cały etap wszystkie oddziały w zasięgu 7 heksów tego sztabu armii mają gorszą koordynację zarówno w obronie (czyli większe szanse, że oddział poniesie straty w walce i że nie da się podciągnąć odwodów), jak w ataku )brak koordynacji w ataku oznacza brak pościgu i wyzyskania powodzenia) . Na końcu etapu kładzie go na odpowiednim polu toru doktryny.

Drugi żeton to Clemenceau. Żeton ten kładziony jest na odpowiednim polu toru doktryny. Zapobiega on skutkom Ucieczki rządu i zwiększa możliwość zagrania w etapie przez Francuza 4 żetonów.

Położenie tych dwóch żetonów pozwala na przesunięcie markera Doktryna z pola Doktryna Focha na pole Doktryna ewoluuje.

Dopiero wtedy gracz francuski, o ile wylosuje, może użyć żetonu Sprecyzowanie doktryny (Precision de la doctrine) kładąc go na odpowiednim polu na torze. Wtedy przesuwa żeton doktryny na pole Doktryna Petaina. Koniec. od tego momentu wszystkie oddziały francuskie walczą wg doktryny Focha

Amerykanie od początku do końca gry walczą używając doktryny Focha.

Jeśli gracz w ataku używa oddziałów różnych nacji, decyduje której doktryny używa. Wtedy oddział tej nacji wiedzie atak i jako pierwszy ponosi straty.

W naszej grze w 4 etapie Bartek zagrał wydarzenie Limogeage. Dzięki temu zaskoczyłem go i zdobyłem odcinek okopów koło Reims na prawo od twierdzy. Jest to niebezpieczny wyłom. Niestety zejście z doktryny Focha jest dla Francuzów na początku gry sprawą istotną, gdyż ponoszą wtedy znacznie mniejsze straty. A ich odtwarzanie nie jest rzeczą prostą.

Obrazek
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
bartek_sanok
Lieutenant
Posty: 526
Rejestracja: niedziela, 14 września 2014, 19:18
Lokalizacja: Sanok
Has thanked: 941 times
Been thanked: 305 times

Re: Marne 1918 - Kampania. Rozgrywka Admiralska (1)

Post autor: bartek_sanok »

Karel W.F.M. Doorman pisze: czwartek, 20 kwietnia 2023, 20:46 Koniec 4 etapu. W centrum trwa męska wymiana ciosów. Gęby obite, nosy krwawią, co rusz któryś ząb wylatuje. Niemcy grają jednak nierycersko. Naściągali artylerii, a za chwile ściągną jeszcze więcej artylerii. Na lewym francuskim skrzydle Niemcy wbili się ostatecznie we francuskie okopy. Pod Reims także doszło do włamania.
Francuski Sztab Generalny rozpoczął śledztwo w sprawie niskiej efektywności ataków artyleryjskich, sprawdzimy czy to sabotaż czy praca niemieckich szpiegów powoduje notoryczne wyrzucanie "1" ;-)

A na serio już, to gra jest naprawdę świetnie zrobiona, odtwarzanie wojsk, karty zdarzeń i duża losowość wyników walk (czasami jest to frustrujące ale dobrze oddaje zaciętość walk) powoduje, że sytuacja jest dynamiczna ale i czasami tragiczna gdy w czasie ataku wyparowuje dywizja...
Oczywiście wielkie podziękowania dla Pana Admirałą za cierpliwość i wyrozumiałość, gdy język wojskowy bierze górę nad akademickim francuskim podczas walk! ;-)
Kampania którą gramy wciąż jest dla mnie zapoznaniem się z tą grą, ale każdy kolejny etap zwiększa moje pozytywne odczucia, które z początku były dość chłodne.
"Czyń coś powinien, a będzie co być może"
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10570
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2101 times
Been thanked: 2827 times

Re: Marne 1918 - Kampania. Rozgrywka Admiralska (1)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

bartek_sanok pisze: piątek, 21 kwietnia 2023, 10:36 praca niemieckich szpiegów powoduje notoryczne wyrzucanie "1" ;-)
Piękna kobieta o ślicznym imieniu, kryjąca się pod scenicznym pseudonimem. ;-)
Obrazek

PS:
dwie walki w ostatnim etapie zakończyły się wyparowaniem dywizji niemieckich.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
bartek_sanok
Lieutenant
Posty: 526
Rejestracja: niedziela, 14 września 2014, 19:18
Lokalizacja: Sanok
Has thanked: 941 times
Been thanked: 305 times

Re: Marne 1918 - Kampania. Rozgrywka Admiralska (1)

Post autor: bartek_sanok »

Karel W.F.M. Doorman pisze: piątek, 21 kwietnia 2023, 10:41
bartek_sanok pisze: piątek, 21 kwietnia 2023, 10:36 praca niemieckich szpiegów powoduje notoryczne wyrzucanie "1" ;-)
PS:
dwie walki w ostatnim etapie zakończyły się wyparowaniem dywizji niemieckich.
Ale w wyniku brawurowego ataku piechurów a nie ostrzału artyleryjskiego, którego efekty były niewielkie! ;-)
Fakt, w tych dwóch przypadkach wyrzuciłem "11" i "12", nawet Fortunie zrobiło się żal moich "1" i chciała mi dać pocieszenie tymi wynikami! ;-)
"Czyń coś powinien, a będzie co być może"
ODPOWIEDZ

Wróć do „Rozgrywki w sieci”