Sugestie i uwagi
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43386
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3948 times
- Been thanked: 2514 times
- Kontakt:
Ha, mnie ostatnio inne sprawy zaprzątnęły, ale mam nadzieję, że Zwierzowy "Szwadron" też wkrótce uda mi się odkurzyć . Ciekawe jak tam wrażenia autora, coś nas ewidentnie zaniedbuje .
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
-
- Appointé
- Posty: 46
- Rejestracja: sobota, 12 lipca 2008, 09:53
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Byłem do zajęty (praca, doktorat), ale ostatnio też coś się udało ze szwadronem porobić. Przede wszystkim wykonaliśmy kilka testów w realiach średniowiecza, które wyszły obiecująco.
Ostatnio zmieniony czwartek, 1 stycznia 1970, 01:00 przez Zwierz, łącznie zmieniany 1 raz.
Semper incerti exitus proeliorum sunt
-
- Appointé
- Posty: 46
- Rejestracja: sobota, 12 lipca 2008, 09:53
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Którego Średniowiecza, jeśli wolno? To nadzwyczaj pojemny termin....My w PMiHW dzielimy go na trzy, czasem cztery różne "podokresy".....Czyżby Wojna 100 letnia? ;D Pozdro i - jeśli wolno - co nieco zaskoczonemu - a co z adaptacją "Szwadronu" do pierwszej lub drugiej połowy XVII wieku? XD Pozdro i oby skutecznie z doktoratem...SR
Spieszmy się szanować ludzi tak szybko zapominają ....
Test byl realizowany w realiach wypraw krzyzowych. Mial w duzej mierze pozwolic na przetestowanie moliwosci zastosowania taktyki lekkiej jazdy nekania wroga ostrzalem. Po wstepnych testach i przynajmniej oszacowaniu jak powinny byc uwzglenione pancerze, tarcze , kopie, bron drzewcowa luki, kusze mysle ze jestem gotowy do zaadoptowania systemu do XVII wieku. Mozemy umowic sie na jakis termin i z wasza wiedza na temat szczegolow wyposarzenia i organizacji jednostek mysle ze bysmy byli w stanie dosc szybko Szwadron dostosowac.
Semper incerti exitus proeliorum sunt
-
- Appointé
- Posty: 46
- Rejestracja: sobota, 12 lipca 2008, 09:53
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
-
- Appointé
- Posty: 46
- Rejestracja: sobota, 12 lipca 2008, 09:53
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Sądząc po zapowiedziach możemy się spodziewać odwiedzin w Pracowni w wykonaniu Raleena i Zwierza. W sobotę 18 kwietnia mogę już swą obecność potwierdzić. Daty wcześniejsze ze względu na żonę są mniej prawdopodobne. Zorientowani wiedzą o co chodzi. Korzystając z okazji - NAJLEPSZEGO w Święta i oby jajka na polach bitew bywały mniej mokre a skorupki pozostawały całe!!! SR
Spieszmy się szanować ludzi tak szybko zapominają ....
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43386
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3948 times
- Been thanked: 2514 times
- Kontakt:
Zgadza się, wybieramy się ze Zwierzem...i ze Szwadronem .
Tyle, że niestety sobota 18 u mnie odpada, ale np. niedziela 19-tego, albo następna sobota bardzo chętnie.
Niestety ze strony Zwierza nadal na forum głucha cisza, ostatnio rozmawiałem z nim telefonicznie jakiś 3 tygodnie temu.
Tyle, że niestety sobota 18 u mnie odpada, ale np. niedziela 19-tego, albo następna sobota bardzo chętnie.
Niestety ze strony Zwierza nadal na forum głucha cisza, ostatnio rozmawiałem z nim telefonicznie jakiś 3 tygodnie temu.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Praca w korporacji potrafi pochłaniać .
Problem jaki widzę w tej chili to przede wszystkim to że bez mojego udziału raczej nikt w Szwadron nie gra. I wiem że jedną z podstawowych przyczyn jest zawiłość instrukcji. Może i jest w miarę precyzyjna ale na pewno nie przystępna. No i w tym momencie jak widzę że miałbym usiąść poświęcić minimum ze 80-120 h na napisanie książki zasad to mi się odechciewa... Chwilowo brak mi motywacji.
Problem jaki widzę w tej chili to przede wszystkim to że bez mojego udziału raczej nikt w Szwadron nie gra. I wiem że jedną z podstawowych przyczyn jest zawiłość instrukcji. Może i jest w miarę precyzyjna ale na pewno nie przystępna. No i w tym momencie jak widzę że miałbym usiąść poświęcić minimum ze 80-120 h na napisanie książki zasad to mi się odechciewa... Chwilowo brak mi motywacji.
Semper incerti exitus proeliorum sunt
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43386
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3948 times
- Been thanked: 2514 times
- Kontakt:
Myślę, że zawiła nie jest, przynajmniej z naszego punktu widzenia. Jeśli natomiast chcesz dotrzeć do młodych z nimi generalnie jest problem, bo kultura obrazkowa robi swoje i nie chce im się w ogóle czytać.
Nie wiem skąd te wyliczenia czasu potrzebnego na przerobienie instrukcji? Ale znać ścisłą głowę .
Nie wiem skąd te wyliczenia czasu potrzebnego na przerobienie instrukcji? Ale znać ścisłą głowę .
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
-
- Appointé
- Posty: 46
- Rejestracja: sobota, 12 lipca 2008, 09:53
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43386
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3948 times
- Been thanked: 2514 times
- Kontakt:
Jasne, do października na pewno się wyrobimy . Cały czas osobą bardziej zajętą jest Zwierz. Z tego co wiem usilnie pracuje na nadaniu zasadom systemu bardziej przyswajalnej dla młodzieży formy, stąd też ostatnio jego nieobecność na forum.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Witam.
Mailowałem już ze Zwierzem ( przynajmniej tak mi się wydaje ;] ) co do systemu, ale dopiero później zauważyłem, że forum na jego temat już wymarło. Mnie akurat ten system przypadł do gustu pod względem zasad, które są proste a zarazem skuteczne/wydajne. Niestety mimo prostoty zasad ja zawsze muszę czegoś nie zrozumieć i prosiłbym o pomoc w zrozumieniu niektórych rzeczy ;]
===
1)Stawiam, że skalą figurek jest 1:72 ( coś większego ciężko zmieścić na
2cm, chyba ze to Games Workshop ), ale nie mogłem znaleźć informacji o
wymiarach pola bitwy jak i rozstawianiu armii i elementów terenu.
//Oznaczenia punktów zgodne z wersją zasad z 25.05.2008
2)1.3.4
"Jednostki oraz oddziały posiadające zdolność walka w rozproszeniu mogą
oddalić się od innych jednostek w oddziale na odległość nie większą niż
4 centymetry ( odległość między podstawkami jest nie większa niż 4 cm)."
->Niestety nie jest sprecyzowany czy to ma być tak, że jedna podstawka
musi mieć resztę oddziału w promieniu 4 cm, czy też tylko jedną jednostkę
z oddziału.
3)2.1.4
"Kolejność wykonywania tur przez strony walczące określona jest poprzez
ustalenie inicjatywy. Zasady ustalania inicjatywy znajdują się przy
opisach scenariuszy."
->Tu pojawia się problem w braku scenariuszy ;] Czy można prosić jakieś
namiary, albo zasady do tworzenia ich?
4)2.3.2
"IV. Walka wręcz,
V. Ruch i walka wręcz,"
->Po przeczytaniu zasad nie znajduję żadnej różnicy między tymi akcjami.
5)3.2.1
"[...]Jeżeli jednostka, zaczynająca ruch u podnóża wzgórza ( podstawka
przylega do podnóża wzgórza), nie ma dość ruchu by wejść na wzgórze,
może ona wejść na wzgórze tak, aby krawędź jej podstawki przylegała do
krawędzi wzgórza.[...]"
->Nie za bardzo potrafię sobie to wyobrazić. Gry w, które dotychczas
grałem pozwalały iść po zboczu i nie potrafię sobie wyobrazić tego
manewru.
6)3.2.3
"Płoty, barykady, strumienie, niewysokie mury itp. Przekroczenie takiej
przeszkody kosztuje dodatkowo 4cm ruchu. Podobnie jak w przypadku
wzgórz, strefa kontroli oddziału jest przesunięta za przeszkodę."
->To dla wszystkich rodzajów jednostek, bo szczerze mówiąc nie wyobrażam
sobie dział z epoki napoleońskiej przenoszonych przez murek
7)3.3.1
"Oddziały,w których co najmniej po jednej jednostce stykało się na
początku tury ze sobą, mogą wykonać ruch razem tak, jakby były jednym
oddziałem. Jednostki wszystkich oddziałów biorących udział w tym
manewrze mogą być przesuwane w dowolnej kolejności."
->A jak wygląda sprawa z rozchodzeniem się takiej formacji? Jak się też
rozdziela obrażenia w przypadku dwóch oddziałów, które się połączyły?
8)4.4.2
"Jednostka, do krawędzi podstawki której dotyka podstawka innej własnej
jednostki (nawet z tego samego oddziału), nie może prowadzić ostrzału w
polu ostrzału tej krawędzi. Jeżeli do wszystkich krawędzi podstawki
jednostki dotykają inne podstawki własnych oddziałów, jednostka nie może
w ogóle prowadzić ostrzału."
->Chciałbym tylko zweryfikować czy dobrze rozumiem. Podstawkę dzielimy na
cztery trójkąty, co obrazuję "x"-ami:
xxxxx
xxxxx
Jeżeli dobrze zrozumiałem to w pokazanej sytuacji ( załóżmy, że góra i dół
się stykają ) do przodu może strzelać tylko pierwszy rząd, do tyłu drugi,
w lewo dwóch żołnierzy po lewo, a w prawo dwóch żołnierzy po prawo?
9)4.10.2
"Lasy. Blokują one linię widoczności tak, jak wzgórze o wysokości 2.
Jeżeli któraś z jednostek strzelających lub cel znajdują się w lesie, to
2cm lasu blokuję linię widoczności. Dodatkowo, jednostki znajdujące się
w lesie przy ustalaniu strat w wyniku ostrzału mają wytrzymałość
zwiększoną o 1."
->Czy mógłbym prosić o dokładniejsze wyjaśnienie dwóch pierwszych zdań? I
co to znaczy "wzgórze o wysokości 2"?
10)4.12.1
"Ostrzał w turze przeciwnika może występować w dwóch formach: jako
zdeklarowany lub niezdeklarowany."
->Czy punkt 4.12.6 to jest opis ostrzału niezdeklarowanego?
11)5.2.3
"Jeden oddział może wykonać tylko jeden atak."
->Czy zamiast "oddział" nie powinno tam się znajdować "jednostka",
ponieważ to w moim mniemaniu wyklucza wtedy sytuację z punktu 5.2.2?
12)5.7
->Czy mógłbym dowiedzieć jaki teren jak wpływa na walkę wręcz, ponieważ
brak tam jakichkolwiek szczegółów?
13)Pytanie luźne -> Jak wygląda z kątem widzenia modeli? 360, 180 czy 90
stopni? Czy może jakoś inaczej?
14)Pytanie luźne -> Na jakiej zasadzie składać armię? Co musi posiadać i jak ją organizować?
===
Byłbym wdzięczny za wszelką pomoc
Pozdrawiam
Wiktor Walentynowicz
Mailowałem już ze Zwierzem ( przynajmniej tak mi się wydaje ;] ) co do systemu, ale dopiero później zauważyłem, że forum na jego temat już wymarło. Mnie akurat ten system przypadł do gustu pod względem zasad, które są proste a zarazem skuteczne/wydajne. Niestety mimo prostoty zasad ja zawsze muszę czegoś nie zrozumieć i prosiłbym o pomoc w zrozumieniu niektórych rzeczy ;]
===
1)Stawiam, że skalą figurek jest 1:72 ( coś większego ciężko zmieścić na
2cm, chyba ze to Games Workshop ), ale nie mogłem znaleźć informacji o
wymiarach pola bitwy jak i rozstawianiu armii i elementów terenu.
//Oznaczenia punktów zgodne z wersją zasad z 25.05.2008
2)1.3.4
"Jednostki oraz oddziały posiadające zdolność walka w rozproszeniu mogą
oddalić się od innych jednostek w oddziale na odległość nie większą niż
4 centymetry ( odległość między podstawkami jest nie większa niż 4 cm)."
->Niestety nie jest sprecyzowany czy to ma być tak, że jedna podstawka
musi mieć resztę oddziału w promieniu 4 cm, czy też tylko jedną jednostkę
z oddziału.
3)2.1.4
"Kolejność wykonywania tur przez strony walczące określona jest poprzez
ustalenie inicjatywy. Zasady ustalania inicjatywy znajdują się przy
opisach scenariuszy."
->Tu pojawia się problem w braku scenariuszy ;] Czy można prosić jakieś
namiary, albo zasady do tworzenia ich?
4)2.3.2
"IV. Walka wręcz,
V. Ruch i walka wręcz,"
->Po przeczytaniu zasad nie znajduję żadnej różnicy między tymi akcjami.
5)3.2.1
"[...]Jeżeli jednostka, zaczynająca ruch u podnóża wzgórza ( podstawka
przylega do podnóża wzgórza), nie ma dość ruchu by wejść na wzgórze,
może ona wejść na wzgórze tak, aby krawędź jej podstawki przylegała do
krawędzi wzgórza.[...]"
->Nie za bardzo potrafię sobie to wyobrazić. Gry w, które dotychczas
grałem pozwalały iść po zboczu i nie potrafię sobie wyobrazić tego
manewru.
6)3.2.3
"Płoty, barykady, strumienie, niewysokie mury itp. Przekroczenie takiej
przeszkody kosztuje dodatkowo 4cm ruchu. Podobnie jak w przypadku
wzgórz, strefa kontroli oddziału jest przesunięta za przeszkodę."
->To dla wszystkich rodzajów jednostek, bo szczerze mówiąc nie wyobrażam
sobie dział z epoki napoleońskiej przenoszonych przez murek
7)3.3.1
"Oddziały,w których co najmniej po jednej jednostce stykało się na
początku tury ze sobą, mogą wykonać ruch razem tak, jakby były jednym
oddziałem. Jednostki wszystkich oddziałów biorących udział w tym
manewrze mogą być przesuwane w dowolnej kolejności."
->A jak wygląda sprawa z rozchodzeniem się takiej formacji? Jak się też
rozdziela obrażenia w przypadku dwóch oddziałów, które się połączyły?
8)4.4.2
"Jednostka, do krawędzi podstawki której dotyka podstawka innej własnej
jednostki (nawet z tego samego oddziału), nie może prowadzić ostrzału w
polu ostrzału tej krawędzi. Jeżeli do wszystkich krawędzi podstawki
jednostki dotykają inne podstawki własnych oddziałów, jednostka nie może
w ogóle prowadzić ostrzału."
->Chciałbym tylko zweryfikować czy dobrze rozumiem. Podstawkę dzielimy na
cztery trójkąty, co obrazuję "x"-ami:
xxxxx
xxxxx
Jeżeli dobrze zrozumiałem to w pokazanej sytuacji ( załóżmy, że góra i dół
się stykają ) do przodu może strzelać tylko pierwszy rząd, do tyłu drugi,
w lewo dwóch żołnierzy po lewo, a w prawo dwóch żołnierzy po prawo?
9)4.10.2
"Lasy. Blokują one linię widoczności tak, jak wzgórze o wysokości 2.
Jeżeli któraś z jednostek strzelających lub cel znajdują się w lesie, to
2cm lasu blokuję linię widoczności. Dodatkowo, jednostki znajdujące się
w lesie przy ustalaniu strat w wyniku ostrzału mają wytrzymałość
zwiększoną o 1."
->Czy mógłbym prosić o dokładniejsze wyjaśnienie dwóch pierwszych zdań? I
co to znaczy "wzgórze o wysokości 2"?
10)4.12.1
"Ostrzał w turze przeciwnika może występować w dwóch formach: jako
zdeklarowany lub niezdeklarowany."
->Czy punkt 4.12.6 to jest opis ostrzału niezdeklarowanego?
11)5.2.3
"Jeden oddział może wykonać tylko jeden atak."
->Czy zamiast "oddział" nie powinno tam się znajdować "jednostka",
ponieważ to w moim mniemaniu wyklucza wtedy sytuację z punktu 5.2.2?
12)5.7
->Czy mógłbym dowiedzieć jaki teren jak wpływa na walkę wręcz, ponieważ
brak tam jakichkolwiek szczegółów?
13)Pytanie luźne -> Jak wygląda z kątem widzenia modeli? 360, 180 czy 90
stopni? Czy może jakoś inaczej?
14)Pytanie luźne -> Na jakiej zasadzie składać armię? Co musi posiadać i jak ją organizować?
===
Byłbym wdzięczny za wszelką pomoc
Pozdrawiam
Wiktor Walentynowicz
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43386
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3948 times
- Been thanked: 2514 times
- Kontakt:
Witaj
Problem jest raczej ze Zwierzem, bo w pewnym momencie miał natłok w pracy (samo życie), do tego stopnia, że długo nie miał czasu zajmować się swoim działem. Z kolei potem doszedł do wniosku, że trzeba przebudować zasady, głównie chodziło o odbiór zewnętrzny i na tym etapie zdaje się utknął. W międzyczasie nastąpiło także coś co nazywa się niekiedy zmęczeniem materiału. Ostatni raz rozmawialiśmy na jesieni i wspominał o chęci kontynuowania systemu tylko właśnie chciał skończyć najpierw przeróbki. W każdym razie kontakt jakby co mamy i forum jeśli jest uśpione to ze względu na to o czym pisałem. Autor chciał już przejść na nowszą wersję. Oczywiście jeśli spodobała Ci się dotychczasowa, to graj w oparciu o nią.
Postaram się wkrótce ściągnąć autora, by udzielił odpowiedzi na Twoje pytania, bo sam nie czuję się wystarczająco kompetentny.
Problem jest raczej ze Zwierzem, bo w pewnym momencie miał natłok w pracy (samo życie), do tego stopnia, że długo nie miał czasu zajmować się swoim działem. Z kolei potem doszedł do wniosku, że trzeba przebudować zasady, głównie chodziło o odbiór zewnętrzny i na tym etapie zdaje się utknął. W międzyczasie nastąpiło także coś co nazywa się niekiedy zmęczeniem materiału. Ostatni raz rozmawialiśmy na jesieni i wspominał o chęci kontynuowania systemu tylko właśnie chciał skończyć najpierw przeróbki. W każdym razie kontakt jakby co mamy i forum jeśli jest uśpione to ze względu na to o czym pisałem. Autor chciał już przejść na nowszą wersję. Oczywiście jeśli spodobała Ci się dotychczasowa, to graj w oparciu o nią.
Postaram się wkrótce ściągnąć autora, by udzielił odpowiedzi na Twoje pytania, bo sam nie czuję się wystarczająco kompetentny.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Jeżeli przez Zwierza rozumiesz autora tej gry, to pisałem z nim maila i również wysłałem mu te zapytania niestety po tym czasie umilkł... może po prostu ma natłok pracy... no niestety z reguły nie jestem cierpliwy... poczekam jeszcze trochę Liczyłem, że jest ktoś jeszcze na forum kto próbował grać w ten system.
Tak nawiasem: czy możecie mi polecić jakąś literaturę na temat okresu Napoleońskiego związane głównie z wojną ( organizacja wojsk, bitwy, uzbrojenie itp. )?
Tak nawiasem: czy możecie mi polecić jakąś literaturę na temat okresu Napoleońskiego związane głównie z wojną ( organizacja wojsk, bitwy, uzbrojenie itp. )?