[XXII] [7] Wieża rycerska [Gotowe]

Konkurs z nagrodami dla malujących figurki.
darekpwl
Caporal
Posty: 64
Rejestracja: sobota, 16 stycznia 2021, 23:54
Has thanked: 62 times
Been thanked: 70 times

[XXII] [7] Wieża rycerska [Gotowe]

Post autor: darekpwl »

Witam wszystkich! Jedna edycja mnie ominęła ze względów zawodowych to może chociaż uda się coś zmajstrować w kolejnej. Chociaż nie jest to pewne - moja przewidywana praca nie spełni wymiarów postawionych w wymaganiach. Jako że obiekt będę budował jako 'objective' do jednego ze scenariuszy w systemie Lion Rampant dla figurek 15mm, jego wymagany wymiar jest nie większy niż 6x6 cm (scenariusz zakłada przegraną jeśli figurki przeciwnika zetkną się z elementem terenu uznanym za cel). Taki też będzie wymiar boków mojej budowli, chociaż podstawkę planuję zrobić większą (8x8). Wysokość budynku planowana jest na 14,2 cm. Proszę o info czy praca może być zaliczona jako konkursowa czy też nie. Jeśli nie to czy chociaż może być uznana za pozakonkursową, nie ukrywam że prowadzenie wątku pracy działa bardzo motywująco ;) A objectiva muszę zrobić tak czy inaczej.

Tyle jeśli chodzi o technikalia, teraz do rzeczy:
Zamierzam zrobić model wieży rycerskiej, wzorowanej na realnie istniejącej wieży rycerskiej w Żelaźnie w Kotlinie Kłodzkiej. Sama wieża powstała w ok. XIV/XV wieku, historycy nie są do końca zgodni co do jej przeznaczenia. Jedni wskazują na jej obronno-mieszkalny charakter (w tym wypadku mowa właśnie o wieży rycerskiej), inni określają ją jako strażnicę, jeszcze inni wskazują jej przeznaczenie jako spichlerza. W mojej wersji będzie to wieża rycerska. Były one budowane, ponieważ seniorzy rzadko zgadzali się na budowę przez podległą szlachtę pełnoskalowych zamków, zaś taka właśnie wieża mieszkalna, pełniąca jednocześnie funkcje obronne była swego rodzaju obejściem przepisów.

Sama wieża realnie ma wymiary zbliżone do kwadratu ~7x7m, więc jej przeskalowanie do 6x6cm zbytnio jej nie wypaczy wymiarów. Nie mogę nigdzie znaleźć jej wysokości, więc wyznaczyłem ją sam biorąc za punkt odniesienia długość boku wieży.
Obrazek

Na obrazku powyżej widnieje wieża przed rewitalizacją. Obecnie wieża zyskała znacznie ciekawszy wygląd, skuto tynk, odsłaniając kamienne lico murów wieży oraz dobudowano hurdycje. Rzut po rewitalizacji poniżej:
Obrazek

Moja praca nie będzie jednak wierną kopią. Z zasady wejścia do budowli obronnych lokowano na wysokości I piętra, by w razie ataku móc po prostu spalić schody i dalej mieć możliwość obrony. Tak też zamierzam to zrobić w moim projekcie, drewniane schody na piętro będę wzorować na podobnej tego typu wieży z Witkowa:
Obrazek

Moja wieża będzie posiadać też istniejący dawniej, lecz niewykonany w ramach rekonstrukcji wykusz latrynowy. Co to za budowla bez kibelka, jakoś lubię je robić ;)
Obrazek

Poniżej jeszcze kilka zdjęć obecnego stanu wieży w Żelaźnie:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Czekam zatem na decyzję w sprawie czy praca może być konkursowa, czy też można wykonać ją poza konkursem :)
Ostatnio zmieniony niedziela, 28 sierpnia 2022, 16:29 przez darekpwl, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: [XXII] [7] Wieża rycerska

Post autor: Raleen »

Myślę, że miarodajna jest wielkość podstawki. Odstępstwo 2 cm dla samej wieży w sytuacji, gdy takie są wymagania systemu bitewnego, do którego przygotowywana jest praca, jest nieistotne. Dlatego akceptujemy i tym samym możesz śmiało działać. Jak dla mnie mógłbyś najwyżej dorobić jakieś otoczenie do wieży, ewentualnie jakiś mały dodatkowy element - ale to nie jest koniecznie.

Sądząc po opisie, który zamieściłeś, zapowiada się znakomicie.

Powodzenia!
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Umpapa
Général en Chef
Posty: 4159
Rejestracja: czwartek, 10 września 2009, 01:58
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 534 times
Been thanked: 255 times
Kontakt:

Re: [XXII] [7] Wieża rycerska

Post autor: Umpapa »

Rewelacja. Taki trochę donżon.
Powodzenia.
http://umpapas.blogspot.com/

Choć słońce skrył bojowy gaz / Choć żołdak pławi się w rozbojach
Wciąż przed upadkiem chroni nas / Zbroja
Majbach
Adjudant-Major
Posty: 321
Rejestracja: środa, 6 stycznia 2021, 14:16
Has thanked: 370 times
Been thanked: 167 times

Re: [XXII] [7] Wieża rycerska

Post autor: Majbach »

Jestem bardzo ciekaw rezultatu. Pasjonujący wątek!
darekpwl
Caporal
Posty: 64
Rejestracja: sobota, 16 stycznia 2021, 23:54
Has thanked: 62 times
Been thanked: 70 times

Re: [XXII] [7] Wieża rycerska

Post autor: darekpwl »

Długi weekend to i prace ruszyły. Część konstrukcji wraz z podstawką już powstała w wersji fizycznej, ale że wycięte jest niezbyt elegancko to i chwalić się nie ma czym ;) Jak tylko dokończę i dokleję ściany to wrzucę fotki budowli. Myślę że najgorsze jeśli chodzi o tworzenie już za mną, każdy kamień rysowany ręcznie (wiedziałem że tablet do rysowania kupiony żonie parę lat temu kiedyś się przyda :)). Pozostałe ściany to będzie już bezczelna kopia pierwszej z drobnymi różnicami na drzwi, okna itp. Liczę na to że nie będzie widać efektu kalki, no chyba że będzie się rzucać w oczy to modyfikacje będą poważniejsze.

Obrazek
darekpwl
Caporal
Posty: 64
Rejestracja: sobota, 16 stycznia 2021, 23:54
Has thanked: 62 times
Been thanked: 70 times

Re: [XXII] [7] Wieża rycerska

Post autor: darekpwl »

Tutaj już w wersji materialnej. Pierwszy raz robię coś kamiennopodobnego, zastanawiam się jak nadać temu trochę głębi żeby uwypuklić te kamienie.
Najgorsza moim zdaniem opcja to wyciąć kilka kamieni i po prostu je przykleić, chociaż efekt wtedy będzie w stylu 2,5D, czyli płaski kształt kamienia wystający ze ściany (może gdyby dociąć skalpelem krawędzie to wyglądałoby to lepiej).
Opcja druga to szpachla do drewna (może lekko zmieszana z piaskiem), i chyba tą właśnie opcję przetestuję. Czasu do namysłu jest sporo, przed malowaniem i tak muszę wyciąć całość. A nieco zapędziłem się w ilości elementów, co będzie widać na dalszych etapach.
Obrazek
Poniżej fotka mojego projektu, niestety jego wykonanie to ta łatwiejsza część pracy ;)
Obrazek
dawidsoon6
Adjudant-Major
Posty: 321
Rejestracja: niedziela, 17 lutego 2019, 02:18
Has thanked: 102 times
Been thanked: 163 times

Re: [XXII] [7] Wieża rycerska

Post autor: dawidsoon6 »

Jeśli byś wyciął kamienie ze styroduru i potem pougniatał kulką z folii aluminiowej to nadasz im fajną fakturę i zaokrąglisz krawędzie. Potem trzeba je ponaklejać.
Tutaj kupowałem styrodur kiedyś:
https://materialy-modelarskie.pl/styrodur-modelarski

Możesz ewentualnie całe płaty styroduru nakleić na ściany i w tym kamienie rzeźbić. Wtedy rogi trudniej będzie zaokrąglić, ale ciągle to jest możliwe. Może jakimś narzędziem do rzeźbienia, albo śrubokręt czy pęseta, długopis różnie ludzie kombinują.
darekpwl
Caporal
Posty: 64
Rejestracja: sobota, 16 stycznia 2021, 23:54
Has thanked: 62 times
Been thanked: 70 times

Re: [XXII] [7] Wieża rycerska

Post autor: darekpwl »

dawidsoon6 pisze: wtorek, 21 czerwca 2022, 19:14 Jeśli byś wyciął kamienie ze styroduru i potem pougniatał kulką z folii aluminiowej to nadasz im fajną fakturę i zaokrąglisz krawędzie. Potem trzeba je ponaklejać.
Tutaj kupowałem styrodur kiedyś:
https://materialy-modelarskie.pl/styrodur-modelarski

Możesz ewentualnie całe płaty styroduru nakleić na ściany i w tym kamienie rzeźbić. Wtedy rogi trudniej będzie zaokrąglić, ale ciągle to jest możliwe. Może jakimś narzędziem do rzeźbienia, albo śrubokręt czy pęseta, długopis różnie ludzie kombinują.

Dzięki za wskazówki. Obejrzałem sporo różnych tutoriali zanim w ogóle zabrałem się za jakiekolwiek budynki. Do tworzenia 'kamiennych' struktur rzeczywiście styrodur wydaje się najlepszy bo łatwo nadać mu efekt kamienia. Niemniej jednak w mojej pracy chcę skupić się na laserowo wycinanych elementach i dojść do tego w jaki sposób taki efekt uzyskać. Po namyśle zdecyduję się na pastę z efektem kamienia i nałożę ją pędzlem, tak, żeby maksymalnie zachować wgłębienia między kamieniami. Efekt jaki planuję uzyskać jest taki:
Obrazek

Zastanawiałem się jeszcze nad sprayem z efektem kamienia, ale to już ~50zł za puszkę, dodatkowo obawiam się że spray zakryje wszystkie wgłębienia między kamieniami. Dla większej skali i na odlewanych modelach z żywicy może bardziej by się nadał bo efekt też daje ciekawy.
https://www.youtube.com/watch?v=JiO6zILPfgA

Coś wymyślę, na pewno nie zostawię takich płaskich powierzchni ;)
dawidsoon6
Adjudant-Major
Posty: 321
Rejestracja: niedziela, 17 lutego 2019, 02:18
Has thanked: 102 times
Been thanked: 163 times

Re: [XXII] [7] Wieża rycerska

Post autor: dawidsoon6 »

Nie chce ci się tam wpierniczać ale mam taki spray i nie polecam, paskudnie to wygląda. Może na pomalowanie doniczki do ogrodu ujdzie ale te plamki kamienne są zbyt duże i do skali nie pasują. Mnie się te efekt zupełnie nie podoba. Już ta pasta ze zdjęcia dużo lepsza.
Z drugiej strony możesz sprawdzić i się podzielić efektami.
darekpwl
Caporal
Posty: 64
Rejestracja: sobota, 16 stycznia 2021, 23:54
Has thanked: 62 times
Been thanked: 70 times

Re: [XXII] [7] Wieża rycerska

Post autor: darekpwl »

Według pierwotnych założeń wieża miała powstać do końca urlopu. Ten zaś powoli się kończy więc trzeba przysiąść do projektu :)

Do zrobienia jeszcze schody, drzwi, okna (edit: i wypusty na dachu) a później jakoś trzeba to pomalować.
Projekt a rzeczywistość trochę się rozjechały, więc miejscami jest trochę koślawie, postaram się to poprawić albo przynajmniej zamaskować w ostatecznej wersji ;)

Na pewno będzie trzeba dorobić rząd dachówek na narożnikach dachu jak również te narożne kamienie w podstawie wieży. W ten sposób trochę przełamie się płaski wygląd dachu i ścian, na które przyjdzie jeszcze specjalnie na tą okazję zakupiona farbka z efektem kamienia (patrz post wyżej).

Obrazek

Obrazek
darekpwl
Caporal
Posty: 64
Rejestracja: sobota, 16 stycznia 2021, 23:54
Has thanked: 62 times
Been thanked: 70 times

Re: [XXII] [7] Wieża rycerska

Post autor: darekpwl »

Kilka detali później...

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Doszło nieco wypukłości żeby złamać ogólną płaskość modelu, jak np. okna, cegły, kamienie w narożnikach itp. Do tego udało mi się skończyć element którego najbardziej się obawiałem czyli schodów. Powiększyłem też podstawkę do 9cm żeby barierki złapały się w jej obrębie (tutaj widoczny 'recykling' materiału do cięcia ;))

Przy sklejaniu całości wyszło na jaw parę baboli z etapu projektu :? Liczę na to że po pomalowaniu chociaż nie będą rzucały się w oczy. Najpoważniejszy błąd to jednak brak dachówki na wykuszu latrynowym i tutaj bez skalpela i próbach zdjęcia daszku się nie obejdzie :roll:

Tu i tam będzie trzeba pokombinować szpachlą, np w narożnikach doszły w ostatniej chwili wypukłe kamienie. Z przodu wyglądają fajnie, problemem jest zwiększający się odstęp między krawędziami poszczególnych ścian. Przed nałożeniem podkładu dojdzie oczywiście reszta detali z którymi nie zdążyłem dziś - 3x okna na ścianie i otwory strzelnicze na hurdycji.

Zobaczymy co z tego wyjdzie, mam nadzieję że wyrobię się do końca urlopu :)
Awatar użytkownika
rilian
Lieutenant
Posty: 569
Rejestracja: środa, 4 grudnia 2019, 20:34
Has thanked: 77 times
Been thanked: 348 times

Re: [XXII] [7] Wieża rycerska

Post autor: rilian »

Zamiast odcinać daszek, może naklej na niego z cienkiego papieru dachówki, to malutka powierzchnia, nie powinno to być aż tak pracochłonne, a powinno wyglądać lepiej niż cięte i usuwane elementy...?
darekpwl
Caporal
Posty: 64
Rejestracja: sobota, 16 stycznia 2021, 23:54
Has thanked: 62 times
Been thanked: 70 times

Re: [XXII] [7] Wieża rycerska

Post autor: darekpwl »

rilian pisze: niedziela, 21 sierpnia 2022, 10:42 Zamiast odcinać daszek, może naklej na niego z cienkiego papieru dachówki, to malutka powierzchnia, nie powinno to być aż tak pracochłonne, a powinno wyglądać lepiej niż cięte i usuwane elementy...?
Obrazek

Obrazek

Wydawało mi się że będzie z tym problem ale poszło gładko i bezboleśnie. Nowa dachówka już założona :) Wycinałem już na nowym sprzęcie i wyszły trochę inaczej niż te na dachu. Wydaje mi się że lepiej, dachówki mają swoją fakturę a nie są tylko lekko naniesione na materiał, na pewno taki efekt wykorzystam w moich przyszłych projektach.

Przy okazji widać już nakładanie szpachli na narożniki. Na razie wygląda to strasznie, szpachla wyschła i znowu są kanty, ale poprawię to przy następnej warstwie.
Jestem ciekawy jak to wszystko wyjdzie po nałożeniu podkładu i farbki imitującej kamień.
darekpwl
Caporal
Posty: 64
Rejestracja: sobota, 16 stycznia 2021, 23:54
Has thanked: 62 times
Been thanked: 70 times

Re: [XXII] [7] Wieża rycerska

Post autor: darekpwl »

"Kamienna pasta" naniesiona, efekt jest w mojej ocenie całkiem ciekawy. Do poprawy jeszcze kilka miejsc ale wygląda to już mniej płasko.

Próbowałem nanosić ją na dwa sposoby - pędzlem i gąbką. Ten pierwszy sposób chyba jednak za mocno zakrywa wszystkie wgłębienia, zobaczymy jak będzie to wyglądać po washu.

Obrazek

Obrazek
darekpwl
Caporal
Posty: 64
Rejestracja: sobota, 16 stycznia 2021, 23:54
Has thanked: 62 times
Been thanked: 70 times

Re: [XXII] [7] Wieża rycerska

Post autor: darekpwl »

Dzisiaj ostatni dzień urlopu, skoro więc wróg już blisko to trzeba było przyspieszyć prace nad budową wieży ;)
Zastanawiam się nad domalowaniem czegoś w stylu rysunku drewna i linii podziału tym deskom na hurdycji ale trochę mam obawy czy jednak nie wyjdzie z tego kaszana :roll:
Obrazek
Zablokowany

Wróć do „Konkurs Modelarski Forum Strategie”