[XXIII/XXIV] [7] Ludus Gladiatorius - arena [do zamknięcia]

Konkurs z nagrodami dla malujących figurki.
Ogmios
Lieutenant
Posty: 509
Rejestracja: wtorek, 27 lutego 2018, 20:00
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki
Has thanked: 39 times
Been thanked: 104 times

[XXIII/XXIV] [7] Ludus Gladiatorius - arena [do zamknięcia]

Post autor: Ogmios »

W kategorii terenowej wystawiam arenę z przybudówkami z zestawu od Italeri Gladiators Fight/Ludus Gladiatorius. Skala 1/72 czyli 20mm. Arenę będę dostosowywał specyficznie pod rozszerzenie Hand to Hand Combat System systemu Phoenix Command Combat System, ale da się spokojnie wykorzystać do innych systemów dedykowanych walkom gladiatorów np. stareńki Gladiator od Avalon Hilla, czy obecnie wydane, a ciekawie wyglądające od strony kampanijnej rozgrywki Sons of Mars albo Victus. Będzie się to wiązało z dodaniem heksów i magnetyzacją.

Zestaw jest z serii Battle Set, ma nr 6196, nabyłem go na www.playergames.pl widziałem też w ofercie paru innych sklepów.
Obrazek
W osobnych kategoriach będą figurki gladiatorów, zwierzów i Rzymian (tych ostatnich jeśli czas pozwoli) oraz jeden z rydwanów.
Tu zaś działam na laserowo wypalanych z MDF elementach areny w podejrzanie kompaktowej paczce. Ogólnie mówiąc spore pudło wydaje się pustawe nawet doliczając figurki, ale jak się to poskłada to wychodzi, że arena się nie zmieści sklejona, ale w częściach powinno pasować, zmieszczą się też figurki, ew. gąbki, czy nieprzesadnie duże dodatkowe tereny czy figurki (słoń!).
Obrazek
Obrazek
Elementy da się wycisnąć z arkuszy całkiem łatwo, chociaż nadal wymagają troszkę szlifowania czy przycięcia miejsc złączenia. Generalnie idzie to szybko, tu warto zadbać o jakiś worek strunowy na drobnicę, coby się nie zgubiło. Bonusowo mamy bitsy z arkuszy na inne projekty, czy do testów malarskich.
Obrazek
Poniżej mamy zgrubsza złożenie, dla porównania kartka jest A4. Większość połączeń jest intuicyjna, ale jest parę elementów, gdzie przy słabej uwadze można się pomylić przez trochę niedokładną instrukcję. Podam później przed klejeniem które to. Płyty areny wydają się trochę wypaczone, co może się pogłębić przy moczeniu klejem, spróbuję obciążyć na noc.
Obrazek
Po skrobaniu można podkładować; raczej tego się nie myje, można przetrzeć wilgotnym czymś z kurzu po skrobaniu. Podobno można też malować bez podkładu. Dla leniwych ułatwienie - MDF ma akurat kolor taki drewaniany, właściwie można zostawić to czego nie widać tak jak jest, czyli doły i krawędzie dolne. Ale za malowaniem przemawia charakterystyczny zapach przepalanej płyty, dla mnie trochę za mocny. Jak kto lubi.
Obrazek
Poniżej produkt intensywnego myślenia jak zrobić heksy. Pomocne było oprogramowanie do ich rysowania, tu skorzystałem ze strony https://www.incompetech.com/graphpaper/hexagonal/
Wskazówka: hex side to rozmiar boku pola, a nie szerokości, czyli trzeba odkurzyć geometrię i pamiętać o przeskalowaniu 1/72. HTHCS proponuje pola dla tej skali 1/3 cala szerokości, co wg. mnie jest za małe, z ledwością mieści się korpus patrząc z góry. Po żmudnym liczeniu, także jak system będzie działał, przyjąłem pola jako 1m w rzeczywistości. Daje to 8mm boku heksu lub ok 14mm szerokości; możliwe że w systemie była skucha i pomylono szerokość heksu z bokiem - 8mm to ok 1/3 cala. Figuraski wydają się pasowac podstawkami akurat. Trzeba też uważać przy wydruku - rozmiar rzeczywisty. Można zrobić sobie pdfa od razu z A3, ja kleiłem z A4 kartek. Trzeba też się zdecydować jak ustawić heksy - ja przyjąłem tak, aby z bramy było prosto wychodzenie. Do przemyślenia jeszcze mam jak przenieść pola na arenę, czy po prostu na papierze, czy rzutować na piasek. Arkusze wydają się trzymać wystarczająco przez papier, a nawet warstewkę farby z piaskiem, tak więc są opcje. Do testów też mam jeszcze jak magnetyzować figurkę, neodymem (działa), czy arkuszem, (prostsze i chyba lepiej wygląda).

Też jak widać już zaczynam malować. Do rozważenia jest kolorystyka - np. na ściany okręgu od środka można dać praktyczną czerwień, jako logicznie nie wymagającą czyszczenia z krwi, albo jak na pudełku wzorkiem do środka (tu rozczarowanie - obłupań tynku nie ma tak jak na obrazku, trzeba sobie wyrzeźbić). W każdym razie siedzenia z dwóch stron zakryją w praktyce 50% okręgu z zewnątrz, nie ma sensu dawać tam ładnej strony. Dodatkowo wpadł mi pomysł długofalowy - w prostokąty można będzie dodawać obrazki z walk kampanijnych co lepszych gladiatorów, taki można powiedzieć tryb "legacy". Na zwieńczeniu ścian proponuje się metal, co dla mnie jest wątpliwe, dam raczej kamień.

Stan kompletnie złożony, nieklejony. Klatka wydaje się mi zbędną. Schodki na trybuny są wątpliwej szerokości i brakuje barierek. Też pustawo będzie, bo tylko rzymscy żołnierze dodani. Można by się pokusić o wykorzystanie doczepianych magnetycznie widzów jako wizualizację punktów popularności, czy co tam poszczególny system używa. Ciąg dalszy po testach, czas na figurki.
Obrazek
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 4 września 2023, 23:58 przez Ogmios, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43377
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3943 times
Been thanked: 2509 times
Kontakt:

Re: [XXIII] [7] Ludus Gladiatorius - arena

Post autor: Raleen »

Masz akceptację projektu. Możesz jechać!

Powodzenia!
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Umpapa
Général en Chef
Posty: 4159
Rejestracja: czwartek, 10 września 2009, 01:58
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 535 times
Been thanked: 255 times
Kontakt:

Re: [XXIII] [7] Ludus Gladiatorius - arena

Post autor: Umpapa »

Zamiast hexów możnaby oznaczyć pola (lub wierzchołki tri-hexowe) plamami krwi, kościami zwierząt, sztyletami etc.
http://umpapas.blogspot.com/

Choć słońce skrył bojowy gaz / Choć żołdak pławi się w rozbojach
Wciąż przed upadkiem chroni nas / Zbroja
unicorn
Capitaine
Posty: 844
Rejestracja: sobota, 22 lipca 2006, 10:15
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 307 times
Been thanked: 165 times

Re: [XXIII] [7] Ludus Gladiatorius - arena

Post autor: unicorn »

Pomysł rewelacyjny - już bym grał, a może lepiej nie czytać wątku bo na kolejny system się nakręcę ;)

Najlepsza wersja to jak sugerowane wyżej podłoże w pełni wymodelowane a hexy zaznaczone elemntami ternu.
Możesz też hexy nanieść na jakieś fajne podłoże co je nieco zneutralizuje/rozmyje - myślę, że firmy robiące maty mogłyby takie coś wykonać (a może już mają w ofercie maty z hexami ?) albo samemu zaprojektować i dać do wydruku. Obawiam się, że białe hexy zepsują klimat.
Ogmios
Lieutenant
Posty: 509
Rejestracja: wtorek, 27 lutego 2018, 20:00
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki
Has thanked: 39 times
Been thanked: 104 times

Re: [XXIII] [7] Ludus Gladiatorius - arena

Post autor: Ogmios »

Stan na dziś, będzie kontynuowane w następnej edycji. Udało mi się wyrobić z figurkami, akurat mam planszę próbną, da się pograć w ferie, akurat wpadnie victor albo paru na obrazek murku. Po testach zobaczymy, możliwe że większe heksy będą potrzebna, na pewno mocniejszy arkusz magnetyczny, bo zostały mi słabsze, będę miał też masę na podłoże. Przy okazji będzie czas na obczajenie innych systemów, może coś się dorobi naokoło areny?
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43377
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3943 times
Been thanked: 2509 times
Kontakt:

Re: [XXIII/XXIV] [7] Ludus Gladiatorius - arena

Post autor: Raleen »

Odblokowane do 24 edycji.

Powodzenia!
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Ogmios
Lieutenant
Posty: 509
Rejestracja: wtorek, 27 lutego 2018, 20:00
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki
Has thanked: 39 times
Been thanked: 104 times

Re: [XXIII/XXIV] [7] Ludus Gladiatorius - arena

Post autor: Ogmios »

Przewidywalnie projekt poległ, ale przypuszczam będzie kontynuowany jako wątek pozakonkursowy. Parę razy graliśmy, spodobało się, tylko trzeba doszlifować to i owo. Znajdę czas to skrobnę AAR.
Zablokowany

Wróć do „Konkurs Modelarski Forum Strategie”