Co do bogatego ilustrowania zasad grafikami, zasadniczo jest to słuszny postulat, ale prowadziłoby to do dalszego rozrostu instrukcji, a niestety u nas gracze często oceniają gry stereotypowo i powierzchownie. Ponadto w czasie gdy gra wychodziła, nie miałem takich możliwości, z różnych powodów. Powiem tylko, że i tak wiele wysiłku i różnych zabiegów wymagało wydanie tej gry w takiej formie, w jakiej się ukazała. I jeszcze jedna uwaga: w grze i tak jest trochę schematów i ilustracji, a że nie każdy przepis ma stosowny obrazek, taki już standard gier wojennych, przynajmniej tych bardziej klasycznych. Inna sprawa, że jak zasad jest więcej, to żeby zadowolić wszystkich obrazków też musiałoby być naprawdę dużo.
Ale... co nie udało się zamieścić w instrukcji, nadrobiliśmy na forum wrzucając różne materiały.
Pisaliśmy o tym na forum jakiś czas temu, bardzo niedługo po premierze, zamieszczając poprawny schemat. To jedyny z takich ewidentnych błędów, jaki się przydarzył. Tak jak pisałem, do końca prawie zastanawiałem się czy zrobić tą strefę boczną na 4 czy na 5 pól i były dwie wersje. Ostatecznie wyszło tak, że na ilustracji znalazła się jedna wersja, a w przepisie druga.Malo tego. Nie dosc, ze grafik jest malo, to zdarzaja sie bledy, np. blednie zilustrowano zasade mozliwosci przeprowadzenia kontrszarzy bocznej 12.2.2 - na szaro zakreslono piec pol strefy bocznej, a regula mowi o czterech.
Zasady dotyczące widoczności są jednymi z najbardziej problematycznych w każdej grze - zarówno dla autora, jak i dla graczy do zrozumienia. W "Ostrołęce 26 maja 1831" są one trochę inne niż standardowo. Do tego nakładają się na nie takie rozwiązania jak penetracja czy zasada o tym, że tyraliery nie blokują widoczności. Niektórzy autorzy nawet wprost piszą (przy dużo prostszych rozwiązaniach, jakie są w ich grach), żeby w razie sporów gracze postępowali jak gentlemani, ewentualnie rozstrzygali tego rodzaju sytuacje przez rzut kostką.Niektore zasady sa wyraznie przegadane i moim zdaniem nalezalo je rozbic na kilka osobnych punktow: co jest dozwolone, co jest zabronione, a co mozliwe pod pewnymi warunkami - krotko i tresciwie.
Przyklad podstawowych informacji dotyczacych prowadzenia ostrzalu przez artylerie:
- pole ostrzalu, to X heksow przed frontem oddzialu artylerii lekkiej i Y heksow przed frontem artylerii ciezkiej;
- pole ostrzalu art. lekkiej i ciezkiej dzieli sie na strefy: krotki dystans (1-3 heksy lekka/ 1-4 heksy ciezka), sredni dystans (3-5/4-6), daleki dystans (5-8/6-10) (i tu dodatek w postaci ilustracji graficznej prezentujacych owe strefy osobno dla lekkiej i ciezkiej).
- martwa strefa to okreslona liczba heksow za przeslona w postaci przeszkody terenowej lub wlasnej jednostki,
- martwa strefa wynosi jeden heks, jesli ostrzal prowadzony jest na srednim dystansie
- martwa strefa wynosi dwa heksy jesli ostrzal jest prowadzony na dlugim dystansie (kolejna ilustracja).
Itd., itp.
Proponuje aby autor rozwazyl przeredagowanie instrukcji pod katem wzbogacenia jej o ilustracje oraz ponowne przepisanie najbardziej metnych punktow. Proponuje tu albo konsultacje z aktywnymi graczami wzglednie kontakt (jesli to mozliwe) z doswiadczonymi autorami zasad do takich gier, np. dragonowskiego Tannenbergu.
Szanuję grę "Tannenberg 1914" i jej autora, którego zresztą znam osobiście, ale moim zdaniem jeśli szukamy niejasności w zasadach, to tam także można ich znaleźć trochę. Wystarczy poczytać wątek poświęcony tej grze na naszym forum. Zdaję sobie oczywiście sprawę, że zarówno ta jak kilka innych gier Dragona na tyle obrosły legendą, że wielu graczom wydają się dziś świetlanymi ideałami (zwłaszcza jeśli dawno w nie nie grali).
Natomiast przechodząc do meritum, i tak planowałem przegląd zasad i dyskusję z graczami nad tym co ewentualnie jest w nich niejasne albo nie do końca zrozumiałe. Do tego zbliżamy się do końca z pracami nad wersją angielską. Gracze z zagranicy też mieli tu parę uwag, głównie redakcyjnych, więc i tak instrukcja doczeka się przeredagowania w pewnym zakresie. Planowałem to bardziej na jesieni, bo teraz chcielibyśmy jeszcze wydać "Ostrołękę" napoleońską (bitwę z 1807 r.). Jeśli będzie ze strony graczy wyraźne oczekiwanie by zrobić to szybciej i dostanę więcej konkretnych uwag co nadawałoby się do zmiany/poprawy, być może ruszymy z tym szybciej.
Jeśli chodzi o druk nowej wersji instrukcji, o ile znajdzie się odpowiednia liczba chętnych - nie widzę problemu. Jeśli nie, zawsze można to zrobić w wersji elektronicznej (plik pdf) i wtedy będzie oczywiście za darmo.
Pozdrawiam również.