Kozacy vs kawaleria
- Kristo.kk
- Adjoint
- Posty: 705
- Rejestracja: poniedziałek, 14 lipca 2008, 18:50
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 84 times
Kozacy vs kawaleria
Kozacy vs kawaleria
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz1.jpg
Kozacy są lekką, nieregularną kawalerią, która jak wszystkie jednostki jazdy korzysta z szarży i kontrszarży. Strefa kontrszarży klasyczna dla jednostek z efektywnością 7.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz2.jpg
Kozacy mogą walczyć na ogólnych zasadach, z wykorzystaniem kontynuacji szarży.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz3.jpg
Dodatkową bronią Kozaków jest możliwość wykonania ataku pozorowanego, który ma na celu wciągnięcie przeciwnika w zasadzkę. Jest to największy atut Kozaków. Ta bardzo groźna taktyka możliwa do zastosowania tylko wobec wrogiej kawalerii. Dzięki niej można pokonać silniejsze i lepiej wyszkolone oddziały.
U Kozaków obie formy walki mają swoje ograniczenia. Trudność skutecznego zastosowania obu taktyk sprawia, że oddziały Kozaków zazwyczaj korzystają ze swojej zdolności unikania walki.
Unikanie walki
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz4.jpg
Oddział Kozaków zostanie zaatakowany przez silniejszego przeciwnika. Zamiast walczyć będzie wycofywał się przed szarżą.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz5.jpg
Szarża rozpoczęta. Jeśli Kozacy nie odpowiedzą kontrszarżą, zostaną z łatwością pokonani i zmuszeni do ucieczki.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz6.jpg
Kozacy odpowiadają kontrszarżą. Jakie mają szanse walce?
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz7.jpg
Analiza frontalnego starcia dwóch szarżujących oddziałów kawalerii. Kozacy są stroną atakującą. Wszystkie czynniki w tej sytuacji zostały uwzględnione. Walka będzie odbywała się przy niekorzystnym stosunku 1:5. Oznacza to przegraną w każdym przypadku.
Kozacy nie lubią walczyć w takich warunkach. Aby podjąć walkę muszą być na wygranej pozycji. Tak jak pokazała analiza, 1:5 jest dla nich bardzo niekorzystne. Od razu wiadomo, że będą unikać walki. Wykorzystają swoją specjalną zdolność i wycofają się przed szarżą.
W tym miejscu podkreślę, że tylko Kozacy mogą wycofać się przed szarżą (a także przed kontrszarżą).
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz8.jpg
Test na wycofanie został zakończony pozytywnie. Kozacy wycofali się z D1. Oddalili się o 2 pola, choć mogli o 3 albo o 4. To kolejna zdolność Kozaków – wycofanie dalej niż inni, aż o 4 pola. W tym przypadku wycofanie zostało celowo ograniczone.
Gdyby test wypadł negatywnie, Kozacy straciliby dwa poziomy sprawności bojowej wycofując się z D2.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz9.jpg
Na tym szarża przeciwnika się nie kończy. W klasycznym starciu kontrszarża zatrzymuje wrogi oddział. W walce z Kozakami atakujący dostaje automatyczną kontynuację z możliwością wykonania pościgu o 3 pola. Symbol szarży pozostał na jednostce. Jest to cena za wycofywanie się Kozaków przed szarżą. Automatyczna kontynuacja nie jest całkiem za darmo. Należy liczyć ją jako odbytą walkę.
Następuje pościg i druga próba zaatakowania Kozaków. Po pierwszym kroku atakująca kawaleria wciąż znajduje się w strefie kontrszarży. Oddział Kozaków będzie mógł wykonać kontrszarżę. Właśnie w tym celu wycofał się o 2 pola.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz10.jpg
Zostaje zadeklarowana kontrszarża. Podobnie jak wcześniej, bez kontrszarży Kozacy zostaliby z łatwością pokonani.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz11.jpg
Kolejny test zakończony sukcesem. Oddział Kozaków stracił tylko jeden poziom sprawności bojowej i wycofał się z D2.
Gdyby test wyszedł negatywnie, Kozacy straciliby dwa poziomy sprawności bojowej, co skończyłoby się przejściem w ucieczkę.
Wycofanie znowu krótkie o 2 pola. Cel jest ten sam. Łapać wrogi oddział kontrszarżą i kolejny raz wycofywać się przed walką.
Po wycofaniu niebieska kawaleria ma na koncie dwa starcia. Dodam, że jednym oddziałem można wykonać maksymalnie 3 ataki na etap.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz12.jpg
Ostatnia, trzecia próba pokonania Kozaków.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz13.jpg
Kozacy odpowiadają kontrszarżą.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz14.jpg
Test na wycofanie znów zakończył się sukcesem. Oddział Kozaków ponosi stratę jednego poziomu sprawności bojowej. Niestety był to ostatni poziom. Kozacy przechodzą w ucieczkę i wycofują się o 3 pola.
Gdyby test zakończył się porażką, oddział Kozaków poniósłby dodatkową stratę 1 punktu siły. To kara za negatywny wynik przy D2.
Niebieska kawaleria straciła symbol szarży. Wykonała 3 ataki, wyczerpując limit na ten etap. Został jej jeszcze do wykonania pościg o 3 pola.
Tym sposobem oddział Kozaków powstrzymał wrogą kawalerię.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz15.jpg
Ta sytuacja nie musi skończyć się tak źle dla Kozaków. Zabawę z wycofywaniem można wykorzystać znacznie lepiej. Poświęcenie pierwszego oddziału Kozaków wykorzysta drugi.
Pierwszy oddział wypracował, ile mógł. Dalsze angażowanie skończy się dla niego ucieczką. Teraz pałeczkę musi przejąć drugi.
Ma w swojej strefie kontrszarży wrogą jednostkę, ale z atakiem chwilę zaczeka.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz16.jpg
Czekanie opłaciło się. Wroga kawaleria zbliżyła się do Kozaków z D2 z zamiarem zadania ostatecznego ciosu. Był to jednak błąd. Drugi oddział Kozaków wykonał kontrszarżę wycelowaną w bok napastnika.
Jakie ma szanse?
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz17.jpg
Po analizie wychodzi 3:1. Taką przewagę Kozacy lubią. Teraz wygrana jest bardzo blisko. Współpraca Kozaków opłaciła się. Zdolność unikania szarży bywa pomocna.
Niestety unikanie walki jest dość kłopotliwe. Im lepiej wyszkolony przeciwnik, tym trudniej o pozytywny wynik testu.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz18.jpg
Na test unikania walki ma wpływ efektywność przeciwnika. W tym przypadku wrogi oddział ma efektywność 9. Sprawdzamy w tabelce i widzimy, że mamy +2 do rzutu.Kozacy mają efektywność 7, co oznacza, że na kościach musi wypaść 5 i mniej. Im słabiej wyszkolony przeciwnik, tym łatwiej przejść pozytywnie test. Poziom dezorganizacji przeciwnika również pomaga.
Zasadzka
Unikanie walki przez Kozaków to tak naprawdę próba wciągnięcia przeciwnika w zasadzkę. Podjeżdżają do wrogiej kawalerii i próbują swoich sztuczek. Robią test na unikanie i patrzą, czy przeciwnik wpadnie w zasadzkę. Jeśli nie wpadnie, to wycofanie jak wcześniej i kolejna próba. Jest to ryzykowny sposób walki, który zawsze psuje szyk, a test określa jak bardzo.
Prześledźmy naszą scenkę jeszcze raz. Dodamy do niej zasadzkę.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz19.jpg
Początek tak samo.
Oddział Kozaków zostanie zaatakowany przez silniejszego przeciwnika. Zamiast walczyć będzie wycofywał się przed szarżą. Kozacy nie chcą walczyć w klasyczny sposób. Wolą ataki pozorowane, czyli podejścia i odwroty.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz20.jpg
Szarża rozpoczęta. Jeśli Kozacy nie odpowiedzą kontrszarżą, zostaną z łatwością pokonani i zmuszeni do ucieczki.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz21.jpg
Kozacy przystępują to zabawy i odpowiadają kontrszarżą. Jakie mają szanse w walce?
1:5 wiadomo. Ale czy na pewno?
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz22.jpg
W analizie pojawiła się jeszcze jedna zmienna. Jeśli przeciwnik wpadnie w zasadzkę, będziemy musieli ją uwzględnić.
Zróbmy test na unikanie walki, to dowiemy się, czy mamy tylko wycofanie, czy walkę.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz23.jpg
Wypadło 3 i 4. Test na unikanie Kozacy przeszli pozytywnie. Suma oczek nie przekroczyła efektywności Kozaków.
Ale czy przeciwnik został wciągnięty w zasadzkę? Nawiasem mówiąc. W tej sytuacji bardziej pasuje określenie kontratak pozorowany.
Sprawdźmy w wynik w tabeli.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz24.jpg
Niestety nie wciągnęli w zasadzkę. Do zasadzki potrzebny jest dublet. Sprawdźmy, jaki?
Niebieska kawaleria ma efektywność 8*. Do wciągnięcia w zasadzkę potrzebny jest dublet jedynek lub dwójek.
Tym razem nie powiodło się. Na szczęście Kozacy przeszli test pozytywnie i wycofali się ze stratą jednego poziomu sprawności bojowej. Jeśli zostanie wykonany pościg, Kozacy spróbują szczęścia jeszcze raz. D1 w walce praktycznie nie przeszkadza.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz25.jpg
Pościg wykonany. Kozacy mają przeciwnika w strefie kontrszarży i mogą kontrszarżować.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz26.jpg
Kontrszarża wykonana. Czas na kolejny test.
Wypadł dublet dwójek. Z tabeli wynika, że spełnia warunki zasadzki. Jeśli jest udana zasadzka, to nie ma unikania walki tylko walka.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz27.jpg
Zanim starcie się rozpocznie należy wrogiej kawalerii obniżyć sprawność bojową o jeden poziom.
W tym przykładzie do D1. Tym sposobem odzwierciedlamy rozerwanie szyku, jaki wywołały pozorowane ataki i odwroty Kozaków. Dodatkowo Kozacy otrzymują +4 przesunięcia w tabeli (modyfikator o 4 na swoją korzyść).
Spójrzmy na analizę.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz28.jpg
Udany test odwrócił losy tego starcia. Przy stosunku 2:1 i z lekkim bałaganem w szyku wroga kawaleria ma małe szanse wyjść z tego bez ucieczki.
Druga scenka.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz29.jpg
Niebieski oddział kawalerii zamierza zaatakować baterię artylerii.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz30.jpg
Po pierwszym kroku niebieska kawaleria znalazła się w strefie kontrszarży Kozaków.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz31.jpg
Kontrszarża wykonana. Czas na test.
Został wyrzucony dublet jedynek. W tabeli na unikanie walki sprawdzamy i widzimy, że przy efektywności 9 mamy +2 do rzutu. Sumujemy i mamy 4. Kozacy mają efektywność 7, więc test na unikanie wypadł pozytywnie. W razie koniczności Kozacy wycofają się z D1.
Jest dublet to może będzie zasadzka?
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz32.jpg
W tabeli na atak pozorowany widzimy, że przeciwnika z wysoką efektywnością 9 nie uda się złapać atakiem pozorowanym. Mimo dubletu Kozacy będą musieli się wycofać.
Jedyna korzyść to zaliczona jedna walka dla niebieskich.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz33.jpg
Kozacy wykonali odwrót z D1. Tym razem o trzy pola. Dalsze ataki pozorowane nie mają sensu. Kozacy mogą tylko popsuć sobie szyk jeszcze bardziej – do D2 lub uciec. Artyleria będzie musiała radzić sobie sama.
A Kozacy? Cóż, mogą się tylko przyglądać.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz34.jpg
Szarżująca kawaleria zbliża się do artylerii. W odległości dwóch pól zostaje wykonany ostrzał kartaczami.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz35.jpg
Ostrzał artyleryjski okazał się celny. Szyk wrogiej kawalerii został mocno popsuty. Żeton D2 na jednostce.
D2 wiele zmienia! W tabeli „ATAK POZOROWANY KOZAKÓW” D2 obniża efektywność o 2. W tym przykładzie efektywność spada do 7.
Nagle pojawiła się szansa dla Kozaków. Do walki jeszcze nie doszło i Kozacy mogą zadeklarować kontrszarżę.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz36.jpg
Kontrszarża wykonana. W teście na unikanie walki wypadł dublet piątek.
10 – 2 (za D2 na wrogiej kawalerii) = 8
To więcej niż efektywność Kozaków. Na szczęście wypadł dublet, który rozpoczyna zasadzkę. Nie ma wycofania, jest za to walka.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz37.jpg
Przed walką wprowadzamy bonus za udaną zasadzkę.
-P1 czyli jednostka traci jeden poziom sprawności bojowej
Po wprowadzeniu tego bonusa można przystąpić do walki.
W tym przykładzie wroga kawaleria po stracie jednego poziomu sprawności przeszła w ucieczkę. „U” na jednostce.
Walki nie będzie.
Zamiast walki mamy automatyczną wygraną Kozaków. Dodatkowo przeciwnik ponosi stratę jednego punktu siły i wycofuje się o 3 pola.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz38.jpg
Widok końcowy.
Pokonana jednostka uciekła o 3 pola.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz1.jpg
Kozacy są lekką, nieregularną kawalerią, która jak wszystkie jednostki jazdy korzysta z szarży i kontrszarży. Strefa kontrszarży klasyczna dla jednostek z efektywnością 7.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz2.jpg
Kozacy mogą walczyć na ogólnych zasadach, z wykorzystaniem kontynuacji szarży.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz3.jpg
Dodatkową bronią Kozaków jest możliwość wykonania ataku pozorowanego, który ma na celu wciągnięcie przeciwnika w zasadzkę. Jest to największy atut Kozaków. Ta bardzo groźna taktyka możliwa do zastosowania tylko wobec wrogiej kawalerii. Dzięki niej można pokonać silniejsze i lepiej wyszkolone oddziały.
U Kozaków obie formy walki mają swoje ograniczenia. Trudność skutecznego zastosowania obu taktyk sprawia, że oddziały Kozaków zazwyczaj korzystają ze swojej zdolności unikania walki.
Unikanie walki
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz4.jpg
Oddział Kozaków zostanie zaatakowany przez silniejszego przeciwnika. Zamiast walczyć będzie wycofywał się przed szarżą.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz5.jpg
Szarża rozpoczęta. Jeśli Kozacy nie odpowiedzą kontrszarżą, zostaną z łatwością pokonani i zmuszeni do ucieczki.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz6.jpg
Kozacy odpowiadają kontrszarżą. Jakie mają szanse walce?
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz7.jpg
Analiza frontalnego starcia dwóch szarżujących oddziałów kawalerii. Kozacy są stroną atakującą. Wszystkie czynniki w tej sytuacji zostały uwzględnione. Walka będzie odbywała się przy niekorzystnym stosunku 1:5. Oznacza to przegraną w każdym przypadku.
Kozacy nie lubią walczyć w takich warunkach. Aby podjąć walkę muszą być na wygranej pozycji. Tak jak pokazała analiza, 1:5 jest dla nich bardzo niekorzystne. Od razu wiadomo, że będą unikać walki. Wykorzystają swoją specjalną zdolność i wycofają się przed szarżą.
W tym miejscu podkreślę, że tylko Kozacy mogą wycofać się przed szarżą (a także przed kontrszarżą).
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz8.jpg
Test na wycofanie został zakończony pozytywnie. Kozacy wycofali się z D1. Oddalili się o 2 pola, choć mogli o 3 albo o 4. To kolejna zdolność Kozaków – wycofanie dalej niż inni, aż o 4 pola. W tym przypadku wycofanie zostało celowo ograniczone.
Gdyby test wypadł negatywnie, Kozacy straciliby dwa poziomy sprawności bojowej wycofując się z D2.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz9.jpg
Na tym szarża przeciwnika się nie kończy. W klasycznym starciu kontrszarża zatrzymuje wrogi oddział. W walce z Kozakami atakujący dostaje automatyczną kontynuację z możliwością wykonania pościgu o 3 pola. Symbol szarży pozostał na jednostce. Jest to cena za wycofywanie się Kozaków przed szarżą. Automatyczna kontynuacja nie jest całkiem za darmo. Należy liczyć ją jako odbytą walkę.
Następuje pościg i druga próba zaatakowania Kozaków. Po pierwszym kroku atakująca kawaleria wciąż znajduje się w strefie kontrszarży. Oddział Kozaków będzie mógł wykonać kontrszarżę. Właśnie w tym celu wycofał się o 2 pola.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz10.jpg
Zostaje zadeklarowana kontrszarża. Podobnie jak wcześniej, bez kontrszarży Kozacy zostaliby z łatwością pokonani.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz11.jpg
Kolejny test zakończony sukcesem. Oddział Kozaków stracił tylko jeden poziom sprawności bojowej i wycofał się z D2.
Gdyby test wyszedł negatywnie, Kozacy straciliby dwa poziomy sprawności bojowej, co skończyłoby się przejściem w ucieczkę.
Wycofanie znowu krótkie o 2 pola. Cel jest ten sam. Łapać wrogi oddział kontrszarżą i kolejny raz wycofywać się przed walką.
Po wycofaniu niebieska kawaleria ma na koncie dwa starcia. Dodam, że jednym oddziałem można wykonać maksymalnie 3 ataki na etap.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz12.jpg
Ostatnia, trzecia próba pokonania Kozaków.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz13.jpg
Kozacy odpowiadają kontrszarżą.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz14.jpg
Test na wycofanie znów zakończył się sukcesem. Oddział Kozaków ponosi stratę jednego poziomu sprawności bojowej. Niestety był to ostatni poziom. Kozacy przechodzą w ucieczkę i wycofują się o 3 pola.
Gdyby test zakończył się porażką, oddział Kozaków poniósłby dodatkową stratę 1 punktu siły. To kara za negatywny wynik przy D2.
Niebieska kawaleria straciła symbol szarży. Wykonała 3 ataki, wyczerpując limit na ten etap. Został jej jeszcze do wykonania pościg o 3 pola.
Tym sposobem oddział Kozaków powstrzymał wrogą kawalerię.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz15.jpg
Ta sytuacja nie musi skończyć się tak źle dla Kozaków. Zabawę z wycofywaniem można wykorzystać znacznie lepiej. Poświęcenie pierwszego oddziału Kozaków wykorzysta drugi.
Pierwszy oddział wypracował, ile mógł. Dalsze angażowanie skończy się dla niego ucieczką. Teraz pałeczkę musi przejąć drugi.
Ma w swojej strefie kontrszarży wrogą jednostkę, ale z atakiem chwilę zaczeka.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz16.jpg
Czekanie opłaciło się. Wroga kawaleria zbliżyła się do Kozaków z D2 z zamiarem zadania ostatecznego ciosu. Był to jednak błąd. Drugi oddział Kozaków wykonał kontrszarżę wycelowaną w bok napastnika.
Jakie ma szanse?
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz17.jpg
Po analizie wychodzi 3:1. Taką przewagę Kozacy lubią. Teraz wygrana jest bardzo blisko. Współpraca Kozaków opłaciła się. Zdolność unikania szarży bywa pomocna.
Niestety unikanie walki jest dość kłopotliwe. Im lepiej wyszkolony przeciwnik, tym trudniej o pozytywny wynik testu.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz18.jpg
Na test unikania walki ma wpływ efektywność przeciwnika. W tym przypadku wrogi oddział ma efektywność 9. Sprawdzamy w tabelce i widzimy, że mamy +2 do rzutu.Kozacy mają efektywność 7, co oznacza, że na kościach musi wypaść 5 i mniej. Im słabiej wyszkolony przeciwnik, tym łatwiej przejść pozytywnie test. Poziom dezorganizacji przeciwnika również pomaga.
Zasadzka
Unikanie walki przez Kozaków to tak naprawdę próba wciągnięcia przeciwnika w zasadzkę. Podjeżdżają do wrogiej kawalerii i próbują swoich sztuczek. Robią test na unikanie i patrzą, czy przeciwnik wpadnie w zasadzkę. Jeśli nie wpadnie, to wycofanie jak wcześniej i kolejna próba. Jest to ryzykowny sposób walki, który zawsze psuje szyk, a test określa jak bardzo.
Prześledźmy naszą scenkę jeszcze raz. Dodamy do niej zasadzkę.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz19.jpg
Początek tak samo.
Oddział Kozaków zostanie zaatakowany przez silniejszego przeciwnika. Zamiast walczyć będzie wycofywał się przed szarżą. Kozacy nie chcą walczyć w klasyczny sposób. Wolą ataki pozorowane, czyli podejścia i odwroty.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz20.jpg
Szarża rozpoczęta. Jeśli Kozacy nie odpowiedzą kontrszarżą, zostaną z łatwością pokonani i zmuszeni do ucieczki.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz21.jpg
Kozacy przystępują to zabawy i odpowiadają kontrszarżą. Jakie mają szanse w walce?
1:5 wiadomo. Ale czy na pewno?
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz22.jpg
W analizie pojawiła się jeszcze jedna zmienna. Jeśli przeciwnik wpadnie w zasadzkę, będziemy musieli ją uwzględnić.
Zróbmy test na unikanie walki, to dowiemy się, czy mamy tylko wycofanie, czy walkę.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz23.jpg
Wypadło 3 i 4. Test na unikanie Kozacy przeszli pozytywnie. Suma oczek nie przekroczyła efektywności Kozaków.
Ale czy przeciwnik został wciągnięty w zasadzkę? Nawiasem mówiąc. W tej sytuacji bardziej pasuje określenie kontratak pozorowany.
Sprawdźmy w wynik w tabeli.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz24.jpg
Niestety nie wciągnęli w zasadzkę. Do zasadzki potrzebny jest dublet. Sprawdźmy, jaki?
Niebieska kawaleria ma efektywność 8*. Do wciągnięcia w zasadzkę potrzebny jest dublet jedynek lub dwójek.
Tym razem nie powiodło się. Na szczęście Kozacy przeszli test pozytywnie i wycofali się ze stratą jednego poziomu sprawności bojowej. Jeśli zostanie wykonany pościg, Kozacy spróbują szczęścia jeszcze raz. D1 w walce praktycznie nie przeszkadza.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz25.jpg
Pościg wykonany. Kozacy mają przeciwnika w strefie kontrszarży i mogą kontrszarżować.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz26.jpg
Kontrszarża wykonana. Czas na kolejny test.
Wypadł dublet dwójek. Z tabeli wynika, że spełnia warunki zasadzki. Jeśli jest udana zasadzka, to nie ma unikania walki tylko walka.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz27.jpg
Zanim starcie się rozpocznie należy wrogiej kawalerii obniżyć sprawność bojową o jeden poziom.
W tym przykładzie do D1. Tym sposobem odzwierciedlamy rozerwanie szyku, jaki wywołały pozorowane ataki i odwroty Kozaków. Dodatkowo Kozacy otrzymują +4 przesunięcia w tabeli (modyfikator o 4 na swoją korzyść).
Spójrzmy na analizę.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz28.jpg
Udany test odwrócił losy tego starcia. Przy stosunku 2:1 i z lekkim bałaganem w szyku wroga kawaleria ma małe szanse wyjść z tego bez ucieczki.
Druga scenka.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz29.jpg
Niebieski oddział kawalerii zamierza zaatakować baterię artylerii.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz30.jpg
Po pierwszym kroku niebieska kawaleria znalazła się w strefie kontrszarży Kozaków.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz31.jpg
Kontrszarża wykonana. Czas na test.
Został wyrzucony dublet jedynek. W tabeli na unikanie walki sprawdzamy i widzimy, że przy efektywności 9 mamy +2 do rzutu. Sumujemy i mamy 4. Kozacy mają efektywność 7, więc test na unikanie wypadł pozytywnie. W razie koniczności Kozacy wycofają się z D1.
Jest dublet to może będzie zasadzka?
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz32.jpg
W tabeli na atak pozorowany widzimy, że przeciwnika z wysoką efektywnością 9 nie uda się złapać atakiem pozorowanym. Mimo dubletu Kozacy będą musieli się wycofać.
Jedyna korzyść to zaliczona jedna walka dla niebieskich.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz33.jpg
Kozacy wykonali odwrót z D1. Tym razem o trzy pola. Dalsze ataki pozorowane nie mają sensu. Kozacy mogą tylko popsuć sobie szyk jeszcze bardziej – do D2 lub uciec. Artyleria będzie musiała radzić sobie sama.
A Kozacy? Cóż, mogą się tylko przyglądać.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz34.jpg
Szarżująca kawaleria zbliża się do artylerii. W odległości dwóch pól zostaje wykonany ostrzał kartaczami.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz35.jpg
Ostrzał artyleryjski okazał się celny. Szyk wrogiej kawalerii został mocno popsuty. Żeton D2 na jednostce.
D2 wiele zmienia! W tabeli „ATAK POZOROWANY KOZAKÓW” D2 obniża efektywność o 2. W tym przykładzie efektywność spada do 7.
Nagle pojawiła się szansa dla Kozaków. Do walki jeszcze nie doszło i Kozacy mogą zadeklarować kontrszarżę.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz36.jpg
Kontrszarża wykonana. W teście na unikanie walki wypadł dublet piątek.
10 – 2 (za D2 na wrogiej kawalerii) = 8
To więcej niż efektywność Kozaków. Na szczęście wypadł dublet, który rozpoczyna zasadzkę. Nie ma wycofania, jest za to walka.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz37.jpg
Przed walką wprowadzamy bonus za udaną zasadzkę.
-P1 czyli jednostka traci jeden poziom sprawności bojowej
Po wprowadzeniu tego bonusa można przystąpić do walki.
W tym przykładzie wroga kawaleria po stracie jednego poziomu sprawności przeszła w ucieczkę. „U” na jednostce.
Walki nie będzie.
Zamiast walki mamy automatyczną wygraną Kozaków. Dodatkowo przeciwnik ponosi stratę jednego punktu siły i wycofuje się o 3 pola.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz38.jpg
Widok końcowy.
Pokonana jednostka uciekła o 3 pola.
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43393
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3965 times
- Been thanked: 2525 times
- Kontakt:
Re: Kozacy
Ładny, szczegółowy instruktaż.
Tym razem trochę bardziej zaawansowane kwestie wziąłeś na warsztat, więc tym bardziej się przyda.
Tym razem trochę bardziej zaawansowane kwestie wziąłeś na warsztat, więc tym bardziej się przyda.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43393
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3965 times
- Been thanked: 2525 times
- Kontakt:
Re: Kozacy
Kristo zdecydował się trochę uprościć końcową część (od zdjęcia 29 do końca), żeby całość była bardziej przejrzysta. Zamiast piechoty wstawił baterię artylerii.
Też wydaje mi się, że teraz będzie lepiej.
Też wydaje mi się, że teraz będzie lepiej.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- cadrach
- Capitaine
- Posty: 878
- Rejestracja: niedziela, 6 listopada 2011, 10:30
- Lokalizacja: Puszcza Piska
- Has thanked: 85 times
- Been thanked: 141 times
- Kontakt:
Re: Kozacy
Kristo, szacun za upór skryby w tych analizach. Te formę instrukcji może dałoby się gdzieś sklecić w całość w plik PDF? Może komuś się kiedyś przydać do gry w formie wydruku.
no school, no work, no problem
- Kristo.kk
- Adjoint
- Posty: 705
- Rejestracja: poniedziałek, 14 lipca 2008, 18:50
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 84 times
Re: Kozacy
Na szczęście od czasu do czasu lubię nad tym posiedzieć.
Co do PDF. Jest szansa, że za jakiś czas uzbiera się cała obrazkowa instrukcja i przyznam się, że też myślałem o stałej zakładce gdzieś na początku listy tematów. Może Raleen coś zorganizuje.
Mam jeszcze pytanie o analizy. Czy coś dołożyć do tego elementu? Czy w ogóle jest to potrzebne?
Co do PDF. Jest szansa, że za jakiś czas uzbiera się cała obrazkowa instrukcja i przyznam się, że też myślałem o stałej zakładce gdzieś na początku listy tematów. Może Raleen coś zorganizuje.
Mam jeszcze pytanie o analizy. Czy coś dołożyć do tego elementu? Czy w ogóle jest to potrzebne?
- cadrach
- Capitaine
- Posty: 878
- Rejestracja: niedziela, 6 listopada 2011, 10:30
- Lokalizacja: Puszcza Piska
- Has thanked: 85 times
- Been thanked: 141 times
- Kontakt:
Re: Kozacy
Wydaje mi sie, ze niczego dokladac nie trzeba, ale szczerze mowiac najlepiej byloby mi te instruktaze przetestowac w uzyciu podczas gry. Moze wowczas moglbym dodac cos konstruktywnego.
Jest natomiast jedna rzecz, ktora w takim spreparowanym PDF pomoglaby w przejrzystosci. Moze daloby sie zmniejszyc liczbe obrazkow? Zrobic tak, by jeden obrazek pokrywal kilka wyodrebnionych przykladow (oddzial A, B, C itd.). Wowczas wydruk bylby liczyl mniej stron, a im mniej tym lepiej w takich pomocach.
Jest natomiast jedna rzecz, ktora w takim spreparowanym PDF pomoglaby w przejrzystosci. Moze daloby sie zmniejszyc liczbe obrazkow? Zrobic tak, by jeden obrazek pokrywal kilka wyodrebnionych przykladow (oddzial A, B, C itd.). Wowczas wydruk bylby liczyl mniej stron, a im mniej tym lepiej w takich pomocach.
no school, no work, no problem
- Kristo.kk
- Adjoint
- Posty: 705
- Rejestracja: poniedziałek, 14 lipca 2008, 18:50
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 84 times
Re: Kozacy
Prawdę mówiąc specjalnie używałem dużej ilości obrazków. Rozbijałem daną scenkę na kolejne kroki by w jak najbardziej prosty i jednoznaczny sposób przedstawić zagadnienie. Nie myślałem o przenoszeniu tego na papier.
Wydaje mi się, że robiąc PDF można zastosować układ strony z dwiema kolumnami. Zmniejszyć obrazki tak by zmieściły się cztery na stronie i powinno być ok.
Wydaje mi się, że robiąc PDF można zastosować układ strony z dwiema kolumnami. Zmniejszyć obrazki tak by zmieściły się cztery na stronie i powinno być ok.