Kozacy vs kawaleria
: wtorek, 14 września 2021, 11:24
Kozacy vs kawaleria
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz1.jpg
Kozacy są lekką, nieregularną kawalerią, która jak wszystkie jednostki jazdy korzysta z szarży i kontrszarży. Strefa kontrszarży klasyczna dla jednostek z efektywnością 7.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz2.jpg
Kozacy mogą walczyć na ogólnych zasadach, z wykorzystaniem kontynuacji szarży.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz3.jpg
Dodatkową bronią Kozaków jest możliwość wykonania ataku pozorowanego, który ma na celu wciągnięcie przeciwnika w zasadzkę. Jest to największy atut Kozaków. Ta bardzo groźna taktyka możliwa do zastosowania tylko wobec wrogiej kawalerii. Dzięki niej można pokonać silniejsze i lepiej wyszkolone oddziały.
U Kozaków obie formy walki mają swoje ograniczenia. Trudność skutecznego zastosowania obu taktyk sprawia, że oddziały Kozaków zazwyczaj korzystają ze swojej zdolności unikania walki.
Unikanie walki
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz4.jpg
Oddział Kozaków zostanie zaatakowany przez silniejszego przeciwnika. Zamiast walczyć będzie wycofywał się przed szarżą.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz5.jpg
Szarża rozpoczęta. Jeśli Kozacy nie odpowiedzą kontrszarżą, zostaną z łatwością pokonani i zmuszeni do ucieczki.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz6.jpg
Kozacy odpowiadają kontrszarżą. Jakie mają szanse walce?
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz7.jpg
Analiza frontalnego starcia dwóch szarżujących oddziałów kawalerii. Kozacy są stroną atakującą. Wszystkie czynniki w tej sytuacji zostały uwzględnione. Walka będzie odbywała się przy niekorzystnym stosunku 1:5. Oznacza to przegraną w każdym przypadku.
Kozacy nie lubią walczyć w takich warunkach. Aby podjąć walkę muszą być na wygranej pozycji. Tak jak pokazała analiza, 1:5 jest dla nich bardzo niekorzystne. Od razu wiadomo, że będą unikać walki. Wykorzystają swoją specjalną zdolność i wycofają się przed szarżą.
W tym miejscu podkreślę, że tylko Kozacy mogą wycofać się przed szarżą (a także przed kontrszarżą).
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz8.jpg
Test na wycofanie został zakończony pozytywnie. Kozacy wycofali się z D1. Oddalili się o 2 pola, choć mogli o 3 albo o 4. To kolejna zdolność Kozaków – wycofanie dalej niż inni, aż o 4 pola. W tym przypadku wycofanie zostało celowo ograniczone.
Gdyby test wypadł negatywnie, Kozacy straciliby dwa poziomy sprawności bojowej wycofując się z D2.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz9.jpg
Na tym szarża przeciwnika się nie kończy. W klasycznym starciu kontrszarża zatrzymuje wrogi oddział. W walce z Kozakami atakujący dostaje automatyczną kontynuację z możliwością wykonania pościgu o 3 pola. Symbol szarży pozostał na jednostce. Jest to cena za wycofywanie się Kozaków przed szarżą. Automatyczna kontynuacja nie jest całkiem za darmo. Należy liczyć ją jako odbytą walkę.
Następuje pościg i druga próba zaatakowania Kozaków. Po pierwszym kroku atakująca kawaleria wciąż znajduje się w strefie kontrszarży. Oddział Kozaków będzie mógł wykonać kontrszarżę. Właśnie w tym celu wycofał się o 2 pola.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz10.jpg
Zostaje zadeklarowana kontrszarża. Podobnie jak wcześniej, bez kontrszarży Kozacy zostaliby z łatwością pokonani.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz11.jpg
Kolejny test zakończony sukcesem. Oddział Kozaków stracił tylko jeden poziom sprawności bojowej i wycofał się z D2.
Gdyby test wyszedł negatywnie, Kozacy straciliby dwa poziomy sprawności bojowej, co skończyłoby się przejściem w ucieczkę.
Wycofanie znowu krótkie o 2 pola. Cel jest ten sam. Łapać wrogi oddział kontrszarżą i kolejny raz wycofywać się przed walką.
Po wycofaniu niebieska kawaleria ma na koncie dwa starcia. Dodam, że jednym oddziałem można wykonać maksymalnie 3 ataki na etap.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz12.jpg
Ostatnia, trzecia próba pokonania Kozaków.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz13.jpg
Kozacy odpowiadają kontrszarżą.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz14.jpg
Test na wycofanie znów zakończył się sukcesem. Oddział Kozaków ponosi stratę jednego poziomu sprawności bojowej. Niestety był to ostatni poziom. Kozacy przechodzą w ucieczkę i wycofują się o 3 pola.
Gdyby test zakończył się porażką, oddział Kozaków poniósłby dodatkową stratę 1 punktu siły. To kara za negatywny wynik przy D2.
Niebieska kawaleria straciła symbol szarży. Wykonała 3 ataki, wyczerpując limit na ten etap. Został jej jeszcze do wykonania pościg o 3 pola.
Tym sposobem oddział Kozaków powstrzymał wrogą kawalerię.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz15.jpg
Ta sytuacja nie musi skończyć się tak źle dla Kozaków. Zabawę z wycofywaniem można wykorzystać znacznie lepiej. Poświęcenie pierwszego oddziału Kozaków wykorzysta drugi.
Pierwszy oddział wypracował, ile mógł. Dalsze angażowanie skończy się dla niego ucieczką. Teraz pałeczkę musi przejąć drugi.
Ma w swojej strefie kontrszarży wrogą jednostkę, ale z atakiem chwilę zaczeka.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz16.jpg
Czekanie opłaciło się. Wroga kawaleria zbliżyła się do Kozaków z D2 z zamiarem zadania ostatecznego ciosu. Był to jednak błąd. Drugi oddział Kozaków wykonał kontrszarżę wycelowaną w bok napastnika.
Jakie ma szanse?
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz17.jpg
Po analizie wychodzi 3:1. Taką przewagę Kozacy lubią. Teraz wygrana jest bardzo blisko. Współpraca Kozaków opłaciła się. Zdolność unikania szarży bywa pomocna.
Niestety unikanie walki jest dość kłopotliwe. Im lepiej wyszkolony przeciwnik, tym trudniej o pozytywny wynik testu.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz18.jpg
Na test unikania walki ma wpływ efektywność przeciwnika. W tym przypadku wrogi oddział ma efektywność 9. Sprawdzamy w tabelce i widzimy, że mamy +2 do rzutu.Kozacy mają efektywność 7, co oznacza, że na kościach musi wypaść 5 i mniej. Im słabiej wyszkolony przeciwnik, tym łatwiej przejść pozytywnie test. Poziom dezorganizacji przeciwnika również pomaga.
Zasadzka
Unikanie walki przez Kozaków to tak naprawdę próba wciągnięcia przeciwnika w zasadzkę. Podjeżdżają do wrogiej kawalerii i próbują swoich sztuczek. Robią test na unikanie i patrzą, czy przeciwnik wpadnie w zasadzkę. Jeśli nie wpadnie, to wycofanie jak wcześniej i kolejna próba. Jest to ryzykowny sposób walki, który zawsze psuje szyk, a test określa jak bardzo.
Prześledźmy naszą scenkę jeszcze raz. Dodamy do niej zasadzkę.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz19.jpg
Początek tak samo.
Oddział Kozaków zostanie zaatakowany przez silniejszego przeciwnika. Zamiast walczyć będzie wycofywał się przed szarżą. Kozacy nie chcą walczyć w klasyczny sposób. Wolą ataki pozorowane, czyli podejścia i odwroty.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz20.jpg
Szarża rozpoczęta. Jeśli Kozacy nie odpowiedzą kontrszarżą, zostaną z łatwością pokonani i zmuszeni do ucieczki.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz21.jpg
Kozacy przystępują to zabawy i odpowiadają kontrszarżą. Jakie mają szanse w walce?
1:5 wiadomo. Ale czy na pewno?
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz22.jpg
W analizie pojawiła się jeszcze jedna zmienna. Jeśli przeciwnik wpadnie w zasadzkę, będziemy musieli ją uwzględnić.
Zróbmy test na unikanie walki, to dowiemy się, czy mamy tylko wycofanie, czy walkę.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz23.jpg
Wypadło 3 i 4. Test na unikanie Kozacy przeszli pozytywnie. Suma oczek nie przekroczyła efektywności Kozaków.
Ale czy przeciwnik został wciągnięty w zasadzkę? Nawiasem mówiąc. W tej sytuacji bardziej pasuje określenie kontratak pozorowany.
Sprawdźmy w wynik w tabeli.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz24.jpg
Niestety nie wciągnęli w zasadzkę. Do zasadzki potrzebny jest dublet. Sprawdźmy, jaki?
Niebieska kawaleria ma efektywność 8*. Do wciągnięcia w zasadzkę potrzebny jest dublet jedynek lub dwójek.
Tym razem nie powiodło się. Na szczęście Kozacy przeszli test pozytywnie i wycofali się ze stratą jednego poziomu sprawności bojowej. Jeśli zostanie wykonany pościg, Kozacy spróbują szczęścia jeszcze raz. D1 w walce praktycznie nie przeszkadza.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz25.jpg
Pościg wykonany. Kozacy mają przeciwnika w strefie kontrszarży i mogą kontrszarżować.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz26.jpg
Kontrszarża wykonana. Czas na kolejny test.
Wypadł dublet dwójek. Z tabeli wynika, że spełnia warunki zasadzki. Jeśli jest udana zasadzka, to nie ma unikania walki tylko walka.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz27.jpg
Zanim starcie się rozpocznie należy wrogiej kawalerii obniżyć sprawność bojową o jeden poziom.
W tym przykładzie do D1. Tym sposobem odzwierciedlamy rozerwanie szyku, jaki wywołały pozorowane ataki i odwroty Kozaków. Dodatkowo Kozacy otrzymują +4 przesunięcia w tabeli (modyfikator o 4 na swoją korzyść).
Spójrzmy na analizę.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz28.jpg
Udany test odwrócił losy tego starcia. Przy stosunku 2:1 i z lekkim bałaganem w szyku wroga kawaleria ma małe szanse wyjść z tego bez ucieczki.
Druga scenka.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz29.jpg
Niebieski oddział kawalerii zamierza zaatakować baterię artylerii.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz30.jpg
Po pierwszym kroku niebieska kawaleria znalazła się w strefie kontrszarży Kozaków.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz31.jpg
Kontrszarża wykonana. Czas na test.
Został wyrzucony dublet jedynek. W tabeli na unikanie walki sprawdzamy i widzimy, że przy efektywności 9 mamy +2 do rzutu. Sumujemy i mamy 4. Kozacy mają efektywność 7, więc test na unikanie wypadł pozytywnie. W razie koniczności Kozacy wycofają się z D1.
Jest dublet to może będzie zasadzka?
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz32.jpg
W tabeli na atak pozorowany widzimy, że przeciwnika z wysoką efektywnością 9 nie uda się złapać atakiem pozorowanym. Mimo dubletu Kozacy będą musieli się wycofać.
Jedyna korzyść to zaliczona jedna walka dla niebieskich.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz33.jpg
Kozacy wykonali odwrót z D1. Tym razem o trzy pola. Dalsze ataki pozorowane nie mają sensu. Kozacy mogą tylko popsuć sobie szyk jeszcze bardziej – do D2 lub uciec. Artyleria będzie musiała radzić sobie sama.
A Kozacy? Cóż, mogą się tylko przyglądać.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz34.jpg
Szarżująca kawaleria zbliża się do artylerii. W odległości dwóch pól zostaje wykonany ostrzał kartaczami.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz35.jpg
Ostrzał artyleryjski okazał się celny. Szyk wrogiej kawalerii został mocno popsuty. Żeton D2 na jednostce.
D2 wiele zmienia! W tabeli „ATAK POZOROWANY KOZAKÓW” D2 obniża efektywność o 2. W tym przykładzie efektywność spada do 7.
Nagle pojawiła się szansa dla Kozaków. Do walki jeszcze nie doszło i Kozacy mogą zadeklarować kontrszarżę.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz36.jpg
Kontrszarża wykonana. W teście na unikanie walki wypadł dublet piątek.
10 – 2 (za D2 na wrogiej kawalerii) = 8
To więcej niż efektywność Kozaków. Na szczęście wypadł dublet, który rozpoczyna zasadzkę. Nie ma wycofania, jest za to walka.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz37.jpg
Przed walką wprowadzamy bonus za udaną zasadzkę.
-P1 czyli jednostka traci jeden poziom sprawności bojowej
Po wprowadzeniu tego bonusa można przystąpić do walki.
W tym przykładzie wroga kawaleria po stracie jednego poziomu sprawności przeszła w ucieczkę. „U” na jednostce.
Walki nie będzie.
Zamiast walki mamy automatyczną wygraną Kozaków. Dodatkowo przeciwnik ponosi stratę jednego punktu siły i wycofuje się o 3 pola.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz38.jpg
Widok końcowy.
Pokonana jednostka uciekła o 3 pola.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz1.jpg
Kozacy są lekką, nieregularną kawalerią, która jak wszystkie jednostki jazdy korzysta z szarży i kontrszarży. Strefa kontrszarży klasyczna dla jednostek z efektywnością 7.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz2.jpg
Kozacy mogą walczyć na ogólnych zasadach, z wykorzystaniem kontynuacji szarży.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz3.jpg
Dodatkową bronią Kozaków jest możliwość wykonania ataku pozorowanego, który ma na celu wciągnięcie przeciwnika w zasadzkę. Jest to największy atut Kozaków. Ta bardzo groźna taktyka możliwa do zastosowania tylko wobec wrogiej kawalerii. Dzięki niej można pokonać silniejsze i lepiej wyszkolone oddziały.
U Kozaków obie formy walki mają swoje ograniczenia. Trudność skutecznego zastosowania obu taktyk sprawia, że oddziały Kozaków zazwyczaj korzystają ze swojej zdolności unikania walki.
Unikanie walki
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz4.jpg
Oddział Kozaków zostanie zaatakowany przez silniejszego przeciwnika. Zamiast walczyć będzie wycofywał się przed szarżą.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz5.jpg
Szarża rozpoczęta. Jeśli Kozacy nie odpowiedzą kontrszarżą, zostaną z łatwością pokonani i zmuszeni do ucieczki.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz6.jpg
Kozacy odpowiadają kontrszarżą. Jakie mają szanse walce?
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz7.jpg
Analiza frontalnego starcia dwóch szarżujących oddziałów kawalerii. Kozacy są stroną atakującą. Wszystkie czynniki w tej sytuacji zostały uwzględnione. Walka będzie odbywała się przy niekorzystnym stosunku 1:5. Oznacza to przegraną w każdym przypadku.
Kozacy nie lubią walczyć w takich warunkach. Aby podjąć walkę muszą być na wygranej pozycji. Tak jak pokazała analiza, 1:5 jest dla nich bardzo niekorzystne. Od razu wiadomo, że będą unikać walki. Wykorzystają swoją specjalną zdolność i wycofają się przed szarżą.
W tym miejscu podkreślę, że tylko Kozacy mogą wycofać się przed szarżą (a także przed kontrszarżą).
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz8.jpg
Test na wycofanie został zakończony pozytywnie. Kozacy wycofali się z D1. Oddalili się o 2 pola, choć mogli o 3 albo o 4. To kolejna zdolność Kozaków – wycofanie dalej niż inni, aż o 4 pola. W tym przypadku wycofanie zostało celowo ograniczone.
Gdyby test wypadł negatywnie, Kozacy straciliby dwa poziomy sprawności bojowej wycofując się z D2.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz9.jpg
Na tym szarża przeciwnika się nie kończy. W klasycznym starciu kontrszarża zatrzymuje wrogi oddział. W walce z Kozakami atakujący dostaje automatyczną kontynuację z możliwością wykonania pościgu o 3 pola. Symbol szarży pozostał na jednostce. Jest to cena za wycofywanie się Kozaków przed szarżą. Automatyczna kontynuacja nie jest całkiem za darmo. Należy liczyć ją jako odbytą walkę.
Następuje pościg i druga próba zaatakowania Kozaków. Po pierwszym kroku atakująca kawaleria wciąż znajduje się w strefie kontrszarży. Oddział Kozaków będzie mógł wykonać kontrszarżę. Właśnie w tym celu wycofał się o 2 pola.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz10.jpg
Zostaje zadeklarowana kontrszarża. Podobnie jak wcześniej, bez kontrszarży Kozacy zostaliby z łatwością pokonani.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz11.jpg
Kolejny test zakończony sukcesem. Oddział Kozaków stracił tylko jeden poziom sprawności bojowej i wycofał się z D2.
Gdyby test wyszedł negatywnie, Kozacy straciliby dwa poziomy sprawności bojowej, co skończyłoby się przejściem w ucieczkę.
Wycofanie znowu krótkie o 2 pola. Cel jest ten sam. Łapać wrogi oddział kontrszarżą i kolejny raz wycofywać się przed walką.
Po wycofaniu niebieska kawaleria ma na koncie dwa starcia. Dodam, że jednym oddziałem można wykonać maksymalnie 3 ataki na etap.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz12.jpg
Ostatnia, trzecia próba pokonania Kozaków.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz13.jpg
Kozacy odpowiadają kontrszarżą.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz14.jpg
Test na wycofanie znów zakończył się sukcesem. Oddział Kozaków ponosi stratę jednego poziomu sprawności bojowej. Niestety był to ostatni poziom. Kozacy przechodzą w ucieczkę i wycofują się o 3 pola.
Gdyby test zakończył się porażką, oddział Kozaków poniósłby dodatkową stratę 1 punktu siły. To kara za negatywny wynik przy D2.
Niebieska kawaleria straciła symbol szarży. Wykonała 3 ataki, wyczerpując limit na ten etap. Został jej jeszcze do wykonania pościg o 3 pola.
Tym sposobem oddział Kozaków powstrzymał wrogą kawalerię.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz15.jpg
Ta sytuacja nie musi skończyć się tak źle dla Kozaków. Zabawę z wycofywaniem można wykorzystać znacznie lepiej. Poświęcenie pierwszego oddziału Kozaków wykorzysta drugi.
Pierwszy oddział wypracował, ile mógł. Dalsze angażowanie skończy się dla niego ucieczką. Teraz pałeczkę musi przejąć drugi.
Ma w swojej strefie kontrszarży wrogą jednostkę, ale z atakiem chwilę zaczeka.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz16.jpg
Czekanie opłaciło się. Wroga kawaleria zbliżyła się do Kozaków z D2 z zamiarem zadania ostatecznego ciosu. Był to jednak błąd. Drugi oddział Kozaków wykonał kontrszarżę wycelowaną w bok napastnika.
Jakie ma szanse?
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz17.jpg
Po analizie wychodzi 3:1. Taką przewagę Kozacy lubią. Teraz wygrana jest bardzo blisko. Współpraca Kozaków opłaciła się. Zdolność unikania szarży bywa pomocna.
Niestety unikanie walki jest dość kłopotliwe. Im lepiej wyszkolony przeciwnik, tym trudniej o pozytywny wynik testu.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz18.jpg
Na test unikania walki ma wpływ efektywność przeciwnika. W tym przypadku wrogi oddział ma efektywność 9. Sprawdzamy w tabelce i widzimy, że mamy +2 do rzutu.Kozacy mają efektywność 7, co oznacza, że na kościach musi wypaść 5 i mniej. Im słabiej wyszkolony przeciwnik, tym łatwiej przejść pozytywnie test. Poziom dezorganizacji przeciwnika również pomaga.
Zasadzka
Unikanie walki przez Kozaków to tak naprawdę próba wciągnięcia przeciwnika w zasadzkę. Podjeżdżają do wrogiej kawalerii i próbują swoich sztuczek. Robią test na unikanie i patrzą, czy przeciwnik wpadnie w zasadzkę. Jeśli nie wpadnie, to wycofanie jak wcześniej i kolejna próba. Jest to ryzykowny sposób walki, który zawsze psuje szyk, a test określa jak bardzo.
Prześledźmy naszą scenkę jeszcze raz. Dodamy do niej zasadzkę.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz19.jpg
Początek tak samo.
Oddział Kozaków zostanie zaatakowany przez silniejszego przeciwnika. Zamiast walczyć będzie wycofywał się przed szarżą. Kozacy nie chcą walczyć w klasyczny sposób. Wolą ataki pozorowane, czyli podejścia i odwroty.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz20.jpg
Szarża rozpoczęta. Jeśli Kozacy nie odpowiedzą kontrszarżą, zostaną z łatwością pokonani i zmuszeni do ucieczki.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz21.jpg
Kozacy przystępują to zabawy i odpowiadają kontrszarżą. Jakie mają szanse w walce?
1:5 wiadomo. Ale czy na pewno?
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz22.jpg
W analizie pojawiła się jeszcze jedna zmienna. Jeśli przeciwnik wpadnie w zasadzkę, będziemy musieli ją uwzględnić.
Zróbmy test na unikanie walki, to dowiemy się, czy mamy tylko wycofanie, czy walkę.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz23.jpg
Wypadło 3 i 4. Test na unikanie Kozacy przeszli pozytywnie. Suma oczek nie przekroczyła efektywności Kozaków.
Ale czy przeciwnik został wciągnięty w zasadzkę? Nawiasem mówiąc. W tej sytuacji bardziej pasuje określenie kontratak pozorowany.
Sprawdźmy w wynik w tabeli.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz24.jpg
Niestety nie wciągnęli w zasadzkę. Do zasadzki potrzebny jest dublet. Sprawdźmy, jaki?
Niebieska kawaleria ma efektywność 8*. Do wciągnięcia w zasadzkę potrzebny jest dublet jedynek lub dwójek.
Tym razem nie powiodło się. Na szczęście Kozacy przeszli test pozytywnie i wycofali się ze stratą jednego poziomu sprawności bojowej. Jeśli zostanie wykonany pościg, Kozacy spróbują szczęścia jeszcze raz. D1 w walce praktycznie nie przeszkadza.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz25.jpg
Pościg wykonany. Kozacy mają przeciwnika w strefie kontrszarży i mogą kontrszarżować.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz26.jpg
Kontrszarża wykonana. Czas na kolejny test.
Wypadł dublet dwójek. Z tabeli wynika, że spełnia warunki zasadzki. Jeśli jest udana zasadzka, to nie ma unikania walki tylko walka.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz27.jpg
Zanim starcie się rozpocznie należy wrogiej kawalerii obniżyć sprawność bojową o jeden poziom.
W tym przykładzie do D1. Tym sposobem odzwierciedlamy rozerwanie szyku, jaki wywołały pozorowane ataki i odwroty Kozaków. Dodatkowo Kozacy otrzymują +4 przesunięcia w tabeli (modyfikator o 4 na swoją korzyść).
Spójrzmy na analizę.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz28.jpg
Udany test odwrócił losy tego starcia. Przy stosunku 2:1 i z lekkim bałaganem w szyku wroga kawaleria ma małe szanse wyjść z tego bez ucieczki.
Druga scenka.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz29.jpg
Niebieski oddział kawalerii zamierza zaatakować baterię artylerii.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz30.jpg
Po pierwszym kroku niebieska kawaleria znalazła się w strefie kontrszarży Kozaków.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz31.jpg
Kontrszarża wykonana. Czas na test.
Został wyrzucony dublet jedynek. W tabeli na unikanie walki sprawdzamy i widzimy, że przy efektywności 9 mamy +2 do rzutu. Sumujemy i mamy 4. Kozacy mają efektywność 7, więc test na unikanie wypadł pozytywnie. W razie koniczności Kozacy wycofają się z D1.
Jest dublet to może będzie zasadzka?
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz32.jpg
W tabeli na atak pozorowany widzimy, że przeciwnika z wysoką efektywnością 9 nie uda się złapać atakiem pozorowanym. Mimo dubletu Kozacy będą musieli się wycofać.
Jedyna korzyść to zaliczona jedna walka dla niebieskich.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz33.jpg
Kozacy wykonali odwrót z D1. Tym razem o trzy pola. Dalsze ataki pozorowane nie mają sensu. Kozacy mogą tylko popsuć sobie szyk jeszcze bardziej – do D2 lub uciec. Artyleria będzie musiała radzić sobie sama.
A Kozacy? Cóż, mogą się tylko przyglądać.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz34.jpg
Szarżująca kawaleria zbliża się do artylerii. W odległości dwóch pól zostaje wykonany ostrzał kartaczami.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz35.jpg
Ostrzał artyleryjski okazał się celny. Szyk wrogiej kawalerii został mocno popsuty. Żeton D2 na jednostce.
D2 wiele zmienia! W tabeli „ATAK POZOROWANY KOZAKÓW” D2 obniża efektywność o 2. W tym przykładzie efektywność spada do 7.
Nagle pojawiła się szansa dla Kozaków. Do walki jeszcze nie doszło i Kozacy mogą zadeklarować kontrszarżę.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz36.jpg
Kontrszarża wykonana. W teście na unikanie walki wypadł dublet piątek.
10 – 2 (za D2 na wrogiej kawalerii) = 8
To więcej niż efektywność Kozaków. Na szczęście wypadł dublet, który rozpoczyna zasadzkę. Nie ma wycofania, jest za to walka.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz37.jpg
Przed walką wprowadzamy bonus za udaną zasadzkę.
-P1 czyli jednostka traci jeden poziom sprawności bojowej
Po wprowadzeniu tego bonusa można przystąpić do walki.
W tym przykładzie wroga kawaleria po stracie jednego poziomu sprawności przeszła w ucieczkę. „U” na jednostce.
Walki nie będzie.
Zamiast walki mamy automatyczną wygraną Kozaków. Dodatkowo przeciwnik ponosi stratę jednego punktu siły i wycofuje się o 3 pola.
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz38.jpg
Widok końcowy.
Pokonana jednostka uciekła o 3 pola.