Pojawiła się druga część cyklu o „Ostrołęce 26 maja 1831” na kanale „Wojna na Planszy”:
https://www.youtube.com/watch?v=pnAvSm9pBFk
Od razu powiem, że moim zdaniem druga część jest lepsza niż pierwsza. Jak poprzednio parę uwag z mojej strony co do szczegółów:
1) Przesuwanie wiersza tabeli przy ostrzale artyleryjskim, tam gdzie po modyfikacji wypadło 13. Rezultatem przy 13 jest D2 (1), jak widać z tabeli na filmie, a nie D-1. W filmie autor popatrzył do złego wiersza tabeli, natomiast interpretacja zasad jest poprawna.
2) Przesuwanie wiersza tabeli za efektywność w walce wręcz. Tutaj jest błąd, bo w filmie podano, że oddział o efektywności 9 przesuwa o 1 wiersz na swoją korzyść. W rzeczywistości przesuwa o 2 wiersze na swoją korzyść. Każdy pełny punkt powyżej albo poniżej 8 przesuwa o 2 wiersze. Czyli 8 – bez modyfikacji, 8* - o 1 wiersz na korzyść, 9 – o 2 wiersze na korzyść, 9* - o 3 wiersze na korzyść, 10 – o 4 wiersze na korzyść. Analogicznie w drugą stronę, czyli jak schodzimy od 8 w dół. Tutaj mają właśnie znaczenie te gwiazdki, np. 8* to tak naprawdę 8,5. Kilkakrotnie jak jest rozstrzyganie walki, pojawia się ten błąd z oddziałem o efektywności 9. To jest moim zdaniem najważniejsza z kwestii, które umknęły autorowi filmu w drugiej części.
3) Wchodzenie kolumną do lasu – to jest dokładnie tak, że jeśli kolumna wyda 3 punkty ruchu, to dostaje dezorganizację, ale może wydać 1 punkt ruchu więcej i wtedy dezorganizacji nie dostaje. Tak działa rezultat „D” w tabeli CHARAKTERYSTYKA TERENU. Tylko rezultat AD powoduje, że zawsze oddział traci poziom sprawności bojowej tzn. nie można tego uniknąć wydając 1 punkt ruchu więcej.
4) Tyraliera zajmująca 2 pola na filmie przedstawiona jest z żetonem z czarnymi kropkami u góry. To oznacza zdezorganizowaną tyralierę, ale to kwestia techniczna, rozumiem, że umknęło.
5) Test efektywności przy przegrupowaniu czworoboku w linię powinno się wykonać od razu jak polski batalion do niej podchodził, ale to też kwestia techniczna, mało istotna.
6) Wartości ułamkowe pojawiające się w wyniku różnych działań matematycznych w grze zaokrąglamy w dół, z tym, że siła oddziału nie może być nigdy mniejsza niż 1. Zatem przy obliczaniu modyfikacji +50% za kolumnę piechoty (atakująca kolumna piechoty zwiększa siłę o 50%) na koniec zaokrąglamy ułamki w dół, np. jeśli kolumna ma siłę 7, to 50% z 7 wynosi 3,5, razem 7 + 3,5 = 10,5. Zaokrąglamy to 10,5 do 10. Tak samo z wszelkimi innymi modyfikacjami procentowymi i ułamkowymi. Do działań zawsze bierzemy liczby całkowite. Dzięki temu wszystko działa sprawnie.
Ostatnia uwaga co do ruchliwości linii. Autor filmu narzeka, że pojawia się tam wartość 1,25 punktu ruchu i dlaczego są stosowane takie szczegółowe ułamki. Od razu powiem, że to jedyny taki przypadek w całej tabeli. Zależało mi, żeby linia piechoty mogła w ciągu jednej fazy ruchu przejść 3 pola, a nie np. 2 pola, jak by było, gdyby za pole wydawała 1,5 punktu ruchu, bo wtedy 1,5 + 1,5 = 3 i przy 4 punktach ruchu dalej niż 2 pola nie pomaszerujemy. Z kolei kolumna piechoty wydaje 1 punkt ruchu za pole, jest więc w stanie przejść 4 pola. Uznałem, że dwukrotna różnica w długości ruchu między kolumną a linią to zbyt dużo, dlatego pojawiło się 1,25, żeby ta różnica wynosiła tylko 1 pole.
Jeszcze raz podziękowania dla Krzysztofa za zaangażowanie. Moje uwagi nie tyle mają na celu krytykę i wytykanie błędów, co przede wszystkim chciałbym uniknąć tego, że ktoś się z tego filmu źle nauczy pewnych rzeczy i wyrobi sobie fałszywy obraz. Błędy, zwłaszcza techniczne, zdarzają się, więc nie przywiązuję do tego aż tak wielkiej wagi. Tak jak wspomniałem na początku, ten odcinek wypadł jednak lepiej niż pierwszy (który też nie był zły...). Widać, że z czasem autor filmu wciąga się w temat.