IV Rekrutacja wojsk. V Łączenie wojsk
: środa, 10 czerwca 2009, 17:50
Faza ta ma miejsce po aktywacjach wodzów i ruchach oraz walce armii.
IV.Rekrutacja.
Wskazane są następujące obszary:
1 Galia
2 Hiszpania
3 Italia i Wyspy Sardynia, Korsyka, Sycylia
4 Macedonia i Grecja
5 Azja, Libia i Egipt
6 Afryka
(1-5 prowincji)
Obszary te mają własny limit rekrutacji różny dla obu stron. Dokładnie wyglądać to będzie tak, że będzie na planszy poza mapą wyznaczone miejsce dla każdego obszaru z jednostkami aż do wyczerpania możliwości rekrutacji danej strony. Przykładowo w "boxie" dla Hiszpanii ma być gotowych do rekrutacji:
Pompejanie:
- legion - 9-10
- piechota pomocnicza - 2
- jazda - 3
Cezarianie:
- legion - 1
- piechota pomocnicza - 1
- jazda - 1
- rekrutację można przeprowadzić jeżeli w mieście z danego obszaru ( prawie na 100% będzie to stolica prowincji), wokół którego rekrutujemy, jest wódz o inicjatywie co najmniej 3. Wódz ten w etapie rekrutacji musi znajdować się w mieście z obszaru którego nastąpi rekrutacja
- jeżeli dana strona ma opanowane 1 miasto na danym obszarze ( nie prowincji) i brak sił wroga na 1 heks od niej oraz wodza w tym mieście, to w etapie rekrutacji rekrutuje dowolną ilość wojsk z prowincji, z tym, że w żadnym momencie gry obaj gracze nie mogą mieć więcej niż po 45-50 lądowych jednostek wojskowych w grze oraz 20 morskich jednostek wojskowych (ograniczenia historyczne oraz pieniężno-ludnościowe)
- rekrutować można dowolnie aż do wyczerpania zasobów ludzkich w prowincji przewidzianych dla każdego z graczy
-limity mogą służyć dla uzupełnienia wojsk, z tym, że 1 cały limit służy do uzupełnienia osłabionej jednostki.
- pierwszy dokonuje rekrutacji ten, kto zaczął w etapie aktywacje swojego wodza
Komentarz
Myślałem sporo nad wprowadzeniem ekonomii do gry, jednakże wobec oporu grupy graczy co do pieniężnej mechaniki np: w Hannibalu Barkasie zdecydowałem się na innej rozwiązanie, bardziej historyczne.
Obie strony będą mogły zarekrutować w danej prowincji tyle, ile rzeczywiście udało im się sformować jednostek w czasie całej wojny, oczywiście jest to niekiedy dość przybliżony rachunek.
Drugą kwestią decydującą głównie o rozdziale każdego obszaru na dwa oddzielne pola są sympatie w prowincjach do danej strony. Pompejusz z racji przeszłości był bardzo poważany w Hiszpanii, dzięki czemu jego synowie mogli zwerbować blisko 10 legionów w krytycznej już dla nich sytuacji. Podobnie jego dobre kontakty w Azji
Z kolei Cezar miał grono sojuszników w świeżo podbitej Galii, często powoływał w niej siły pomocnicze, a nawet sformował Legion Alaudae.
Ludzie o określonych sympatiach politycznych często czekali na moment pojawienia się większych sił którym sprzyjali, by chwycić za broń. Przykładem jest Hiszpania i wyczarowanie nowej armii Republikańskiej. Dlatego gracze powinni ostrożnie rekrutować i czekać na dogodny moment, bo obecność wojsk w prowincji będzie miała znaczenie dla Punktów Zwycięstwa.
Dla urealnienia rozgrywki wprowadzono limity liczby żetonów bojowych na stronę. Cezar nie miał nigdy więcej na raz niż około 30-35 legionów, a że większość armii rzymskiej w tym okresie stanowili legioniści, dla auksyliarnych sił pozostawiłem 1/3, czyli łącznie 50. W przybliżeniu 250 000 ludzi. Republikanie podobnie.
V Łączenie wojsk, uzupełnienia
- po rekrutacji, jeżeli osłabiona jednostka jest na 2 pola od miasta w danym obszarze rekrutacji, może kosztem 1 punktu rekrutacji uzupełnić swój stan militarnej siły do pełna.
- istnieje możliwość łączenia tych samych typów osłabionych oddziałów w jeden o pełnej sile (pozwala zmniejszyć limity obecności na planszy i limit liczby oddziałów na heksie, który wynosi 18, bo osłabiony oddział to nadal 1 punkt limitu )
- nie można uzupełniać w żaden sposób elitarnych jednostek (jakość 7 i wyżej), poza łączeniem tego samego rodzaju oddziałów (pozwala to zmniejszać limity wojsk dla danej strony (po 50 lądowe i po 20 morskie).
Komentarz.
Gracz będzie musiał zwracać uwagę na limity w grze i na swoich elitarnych wojowników, którzy mogą szybko stopnieć. Elitarne oddziały, które były zawodowe, nie uzupełniano w trakcie tego konfliktu o świeży narybek, stąd ograniczenie. Ale łączenie wojsk elitarnych jest możliwe co czyniły obie strony (np cezariański VIII i IX legiony pod Farsalos, czy republikańskie II i IV po kampanii w Hiszpanii). Będzie można wystawić nowy oddział, ale jeśli będzie to niemożliwe z powodu przekroczenia limitu, to zapewnione będzie uzupełnienie osłabionych wojsk.
IV.Rekrutacja.
Wskazane są następujące obszary:
1 Galia
2 Hiszpania
3 Italia i Wyspy Sardynia, Korsyka, Sycylia
4 Macedonia i Grecja
5 Azja, Libia i Egipt
6 Afryka
(1-5 prowincji)
Obszary te mają własny limit rekrutacji różny dla obu stron. Dokładnie wyglądać to będzie tak, że będzie na planszy poza mapą wyznaczone miejsce dla każdego obszaru z jednostkami aż do wyczerpania możliwości rekrutacji danej strony. Przykładowo w "boxie" dla Hiszpanii ma być gotowych do rekrutacji:
Pompejanie:
- legion - 9-10
- piechota pomocnicza - 2
- jazda - 3
Cezarianie:
- legion - 1
- piechota pomocnicza - 1
- jazda - 1
- rekrutację można przeprowadzić jeżeli w mieście z danego obszaru ( prawie na 100% będzie to stolica prowincji), wokół którego rekrutujemy, jest wódz o inicjatywie co najmniej 3. Wódz ten w etapie rekrutacji musi znajdować się w mieście z obszaru którego nastąpi rekrutacja
- jeżeli dana strona ma opanowane 1 miasto na danym obszarze ( nie prowincji) i brak sił wroga na 1 heks od niej oraz wodza w tym mieście, to w etapie rekrutacji rekrutuje dowolną ilość wojsk z prowincji, z tym, że w żadnym momencie gry obaj gracze nie mogą mieć więcej niż po 45-50 lądowych jednostek wojskowych w grze oraz 20 morskich jednostek wojskowych (ograniczenia historyczne oraz pieniężno-ludnościowe)
- rekrutować można dowolnie aż do wyczerpania zasobów ludzkich w prowincji przewidzianych dla każdego z graczy
-limity mogą służyć dla uzupełnienia wojsk, z tym, że 1 cały limit służy do uzupełnienia osłabionej jednostki.
- pierwszy dokonuje rekrutacji ten, kto zaczął w etapie aktywacje swojego wodza
Komentarz
Myślałem sporo nad wprowadzeniem ekonomii do gry, jednakże wobec oporu grupy graczy co do pieniężnej mechaniki np: w Hannibalu Barkasie zdecydowałem się na innej rozwiązanie, bardziej historyczne.
Obie strony będą mogły zarekrutować w danej prowincji tyle, ile rzeczywiście udało im się sformować jednostek w czasie całej wojny, oczywiście jest to niekiedy dość przybliżony rachunek.
Drugą kwestią decydującą głównie o rozdziale każdego obszaru na dwa oddzielne pola są sympatie w prowincjach do danej strony. Pompejusz z racji przeszłości był bardzo poważany w Hiszpanii, dzięki czemu jego synowie mogli zwerbować blisko 10 legionów w krytycznej już dla nich sytuacji. Podobnie jego dobre kontakty w Azji
Z kolei Cezar miał grono sojuszników w świeżo podbitej Galii, często powoływał w niej siły pomocnicze, a nawet sformował Legion Alaudae.
Ludzie o określonych sympatiach politycznych często czekali na moment pojawienia się większych sił którym sprzyjali, by chwycić za broń. Przykładem jest Hiszpania i wyczarowanie nowej armii Republikańskiej. Dlatego gracze powinni ostrożnie rekrutować i czekać na dogodny moment, bo obecność wojsk w prowincji będzie miała znaczenie dla Punktów Zwycięstwa.
Dla urealnienia rozgrywki wprowadzono limity liczby żetonów bojowych na stronę. Cezar nie miał nigdy więcej na raz niż około 30-35 legionów, a że większość armii rzymskiej w tym okresie stanowili legioniści, dla auksyliarnych sił pozostawiłem 1/3, czyli łącznie 50. W przybliżeniu 250 000 ludzi. Republikanie podobnie.
V Łączenie wojsk, uzupełnienia
- po rekrutacji, jeżeli osłabiona jednostka jest na 2 pola od miasta w danym obszarze rekrutacji, może kosztem 1 punktu rekrutacji uzupełnić swój stan militarnej siły do pełna.
- istnieje możliwość łączenia tych samych typów osłabionych oddziałów w jeden o pełnej sile (pozwala zmniejszyć limity obecności na planszy i limit liczby oddziałów na heksie, który wynosi 18, bo osłabiony oddział to nadal 1 punkt limitu )
- nie można uzupełniać w żaden sposób elitarnych jednostek (jakość 7 i wyżej), poza łączeniem tego samego rodzaju oddziałów (pozwala to zmniejszać limity wojsk dla danej strony (po 50 lądowe i po 20 morskie).
Komentarz.
Gracz będzie musiał zwracać uwagę na limity w grze i na swoich elitarnych wojowników, którzy mogą szybko stopnieć. Elitarne oddziały, które były zawodowe, nie uzupełniano w trakcie tego konfliktu o świeży narybek, stąd ograniczenie. Ale łączenie wojsk elitarnych jest możliwe co czyniły obie strony (np cezariański VIII i IX legiony pod Farsalos, czy republikańskie II i IV po kampanii w Hiszpanii). Będzie można wystawić nowy oddział, ale jeśli będzie to niemożliwe z powodu przekroczenia limitu, to zapewnione będzie uzupełnienie osłabionych wojsk.