Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące I wojny światowej i okresu międzywojennego.
Awatar użytkownika
Maćko
Sergent
Posty: 127
Rejestracja: wtorek, 21 marca 2006, 13:18
Lokalizacja: Zagłębie Dąbrowskie Będzin
Has thanked: 7 times
Been thanked: 11 times

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: Maćko »

Panowie, rozstawienie początkowe i pierwszy etap za mną. Jedna pierwsza duża uwaga techniczna. Kolory żetonów (podstawowe) są złe, tak po prostu :) Przy w miarę dobrym oświetleniu ciężko rozróżnić strony. Oddalając się trochę od planszy widać jedną masę żetonów. Te pastele są zbyt delikatne i podobne do siebie, brak im kontrastu między sobą. Muszę naprawdę dumać i patrzyć po przynależności dywizji kto do kogo, a powinno być to intuicyjne.
W oczach mu męty i w głowie mu męty,
Tu i tam biega szalony.
- Warusie - woła - Warusie przeklęty!
Oddaj mi moje legiony!
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10520
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2073 times
Been thanked: 2807 times

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Zgadzam się, ale to jest efekt druku, a nie mojej pracy. Ani w druku laserowym ani w vassalu nie ma z tym żadnych problemów. Jest mi przykro. To ostatnia gra, w której staram się się tam jakoś dostosoywać do koloru mundurów.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
cretu
Sergent-Major
Posty: 169
Rejestracja: sobota, 4 czerwca 2011, 17:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: cretu »

Dobrze odczytuję, że gra raczej promuje atak...? Przy wyrównanych modyfikatorach 90% szans na odepchnięcie przeciwnika i 30% na zadanie strat... Przy 10% ryzyku strat własnych...
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10520
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2073 times
Been thanked: 2807 times

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

cretu pisze: piątek, 16 września 2022, 13:01 Dobrze odczytuję, że gra raczej promuje atak...? Przy wyrównanych modyfikatorach 90% szans na odepchnięcie przeciwnika i 30% na zadanie strat... Przy 10% ryzyku strat własnych...
Tak jest. Obydwie drużyny znacznie lepiej czuły się w ataku, niż w obronie.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10520
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2073 times
Been thanked: 2807 times

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Kolory żetonów, jakie ja widzę na monitorze:

Obrazek

Obrazek
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
dbj
Capitaine
Posty: 854
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:09
Lokalizacja: Muszyna
Has thanked: 269 times
Been thanked: 256 times
Kontakt:

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: dbj »

Karel W.F.M. Doorman pisze: piątek, 16 września 2022, 12:27 Zgadzam się, ale to jest efekt druku, a nie mojej pracy. Ani w druku laserowym ani w vassalu nie ma z tym żadnych problemów. Jest mi przykro. To ostatnia gra, w której staram się się tam jakoś dostosoywać do koloru mundurów.
Sławku, ale w żadnym razie nie ma w tym Twojej winy, chyba, że dostałeś wydruk próbny do sprawdzenia, w co wątpię. Zlewające się kolory żetonów można jeszcze bronić podobieństwem do kolorów mundurów - taka cena wierności historycznej, gorzej z nieczytelną/mało czytelną numeracją dywizji na sztabach i współczynnikami morale.
Nie ma idealnych systemów, są tylko takie, które akceptujemy bardziej lub mniej.
Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10520
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2073 times
Been thanked: 2807 times

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

dbj pisze: piątek, 16 września 2022, 13:08 Sławku, ale w żadnym razie nie ma w tym Twojej winy, chyba, że dostałeś wydruk próbny do sprawdzenia, w co wątpię. Zlewające się kolory żetonów można jeszcze bronić podobieństwem do kolorów mundurów - taka cena wierności historycznej, gorzej z nieczytelną/mało czytelną numeracją dywizji na sztabach i współczynnikami morale.
Z numeracja wszystko się rozbija o marginesy. Niestety wymogi techniczne są nie do przeskoczenia. Wolałem zrobić z zapasem. Współczynniki morale to niestety katastrofa.
I szczerze mówiąc nie, nie widziałem żetonu po próbnym druku z drukarni. Andrzej Gładysz powie jak to wyglądało w druku laserowym. Zero problemów.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Ulysses
Sous-lieutenant
Posty: 385
Rejestracja: sobota, 12 sierpnia 2017, 20:39
Has thanked: 39 times
Been thanked: 154 times

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: Ulysses »

dbj pisze: piątek, 16 września 2022, 13:08
Karel W.F.M. Doorman pisze: piątek, 16 września 2022, 12:27 Zgadzam się, ale to jest efekt druku, a nie mojej pracy. Ani w druku laserowym ani w vassalu nie ma z tym żadnych problemów. Jest mi przykro. To ostatnia gra, w której staram się się tam jakoś dostosoywać do koloru mundurów.
Sławku, ale w żadnym razie nie ma w tym Twojej winy, chyba, że dostałeś wydruk próbny do sprawdzenia, w co wątpię. Zlewające się kolory żetonów można jeszcze bronić podobieństwem do kolorów mundurów - taka cena wierność historycznej, gorzej z nieczytelną/mało czytelną numeracją dywizji na sztabach i współczynnikami morale.
Wydruk próbny był. Numeracje dywizji i morale są czytelne, przynajmniej moim zdaniem, a mam naprawdę słaby wzrok. Oczywiście to kwestia indywidualnego odbioru. Zawsze może być trochę lepiej ;)
Ostatnio zmieniony piątek, 16 września 2022, 13:44 przez Ulysses, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10520
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2073 times
Been thanked: 2807 times

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Na żetonach pułków jest numer dywizji. Żetony robiłem wg wzorca Adama, po czym okazało się, że drukarz ma nieco inne wymogi co do marginesów. I musiałem dostosować.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
dbj
Capitaine
Posty: 854
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:09
Lokalizacja: Muszyna
Has thanked: 269 times
Been thanked: 256 times
Kontakt:

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: dbj »

To nie jest kwestia zmniejszenia czcionki tylko druku. Sławku, sprawdziłem wszystkie Twoje gry, które mam i w żadnej nie ma takich problemów na żetonach, bo to kwestia drukarni, a nie projektanta. W grze raczej nie będzie to przeszkadzało, zwłaszcza, że nie ma aktywacji chit pool, ale to szczegóły decydują o tym, czy wydanie jest perfekcyjne, czy dobre.
Przy takiej jakości druku, na przyszłość, projektant może zrezygnować z obwódek przy polu i cyfrze współczynników, a nazwy nieco pogrubić i powinno być lepiej.
Adam osobiście sztancuje żetony i odrzuca arkusze, które mają przesunięcia, dlatego ma mniejsze spady. Normalnie na mniejsze niż 2 mm nie ma co liczyć na rynku, a to i tak dobrze, bo czasem drukarnie chcą 2,5 lub 3.
Te uwagi są z troski o przyszłość, może następnym razem będzie możliwość innego spojrzenia na jakość?
Ale i tak najważniejsza jest mechanika i grywalność, a tu nam nadzieję, że poziom jest wysoki - niedługo się przekonam.

Musimy też wziąć pod uwagę, że to pierwsza gra MWL, i już jest dobrze, a doświadczenie tylko zaowocuje jeszcze lepszą jakością.
Nie ma idealnych systemów, są tylko takie, które akceptujemy bardziej lub mniej.
Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
Ulysses
Sous-lieutenant
Posty: 385
Rejestracja: sobota, 12 sierpnia 2017, 20:39
Has thanked: 39 times
Been thanked: 154 times

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: Ulysses »

dbj pisze: piątek, 16 września 2022, 14:10 To nie jest kwestia zmniejszenia czcionki tylko druku. Sławku, sprawdziłem wszystkie Twoje gry, które mam i w żadnej nie ma takich problemów na żetonach, bo to kwestia drukarni, a nie projektanta. W grze raczej nie będzie to przeszkadzało, zwłaszcza, że nie ma aktywacji chit pool, ale to szczegóły decydują o tym, czy wydanie jest perfekcyjne, czy dobre.
Przy takiej jakości druku, na przyszłość, projektant może zrezygnować z obwódek przy polu i cyfrze współczynników, a nazwy nieco pogrubić i powinno być lepiej.
Adam osobiście sztancuje żetony i odrzuca arkusze, które mają przesunięcia, dlatego ma mniejsze spady. Normalnie na mniejsze niż 2 mm nie ma co liczyć na rynku, a to i tak dobrze, bo czasem drukarnie chcą 2,5 lub 3.
Te uwagi są z troski o przyszłość, może następnym razem będzie możliwość innego spojrzenia na jakość?
Ale i tak najważniejsza jest mechanika i grywalność, a tu nam nadzieję, że poziom jest wysoki - niedługo się przekonam.

Musimy też wziąć pod uwagę, że to pierwsza gra MWL, i już jest dobrze, a doświadczenie tylko zaowocuje jeszcze lepszą jakością.
Wnioski będą wyciągnięte.
Awatar użytkownika
dbj
Capitaine
Posty: 854
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:09
Lokalizacja: Muszyna
Has thanked: 269 times
Been thanked: 256 times
Kontakt:

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: dbj »

Mam nadzieję, że wyciągnięte wnioski pozwolą na kontynuację serii.
Nie ma idealnych systemów, są tylko takie, które akceptujemy bardziej lub mniej.
Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10520
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2073 times
Been thanked: 2807 times

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Galicja wymaga sporej roboty. Muszę doczytać więcej o ofensywach halickiej i lipcowej polskiej.
Przetestować scenariusze. Więc sporo czasu to będzie wymagało, ale na pewno myślę o kontynuacji.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
freyr_O
Chasseur
Posty: 10
Rejestracja: czwartek, 20 stycznia 2022, 21:49
Been thanked: 2 times

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: freyr_O »

Ile średnio trwa rozgrywka w tej grze? Tak od... do...? Na stronie MWL jest napisane, że "do 8 godz". 8 godzin to nie brzmi zbyt zachęcająco dla potencjalnego gracza.
RAJ
Général de Division
Posty: 3945
Rejestracja: czwartek, 14 maja 2015, 14:09
Has thanked: 120 times
Been thanked: 409 times

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: RAJ »

8 godzin to standardowy czas rozgrywki w niezbyt długą heksówkę.
Te dłuższe to 8-16 godzin.
Długie mają 16+ godzin.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
ODPOWIEDZ

Wróć do „I wojna światowa i dwudziestolecie międzywojenne”