Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące I wojny światowej i okresu międzywojennego.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10379
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2023 times
Been thanked: 2754 times

Re: Bitwa Warszawska 1920. Cud nad Wkrą (Zulu Wargames)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Sprytek pisze: niedziela, 18 października 2020, 17:03 Proszę o dopisanie mnie do listy chętnych - wprawdzie deklarowałem się już wcześniej na fejsie, ale strzeżonego... ;)
Jak będę gadał o kosztach to jeszcze raz się odezwę. Bez obaw.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Maćko
Sergent
Posty: 127
Rejestracja: wtorek, 21 marca 2006, 13:18
Lokalizacja: Zagłębie Dąbrowskie Będzin
Has thanked: 7 times
Been thanked: 11 times

Re: Bitwa Warszawska 1920. Cud nad Wkrą (Zulu Wargames)

Post autor: Maćko »

Dzień dobry.

Gdzie można poczytać o projekcie? (grze)? Jaka jest skaIa "skomplikowania" zasad? Szacunkowy czas gry?
W oczach mu męty i w głowie mu męty,
Tu i tam biega szalony.
- Warusie - woła - Warusie przeklęty!
Oddaj mi moje legiony!
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10379
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2023 times
Been thanked: 2754 times

Re: Bitwa Warszawska 1920. Cud nad Wkrą (Zulu Wargames)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Niestety nie mam własnej strony, a na FB wszystko jest spychane w dół. Stopień skomplikowania: średnia do łatwej.
Czas gry - całość w jeden dzień (6-7 godzin), co wynika z ilości etapów.
Niebawem zabiorę się za wykańczanie to opiszę wszystko w skrócie.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43346
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3919 times
Been thanked: 2489 times
Kontakt:

Re: Bitwa Warszawska 1920. Cud nad Wkrą (Zulu Wargames)

Post autor: Raleen »

My chętnie pomożemy Sławku z tym zamieszczaniem materiałów.
A może i ze stroną by się dało.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10379
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2023 times
Been thanked: 2754 times

Re: Bitwa Warszawska 1920. Cud nad Wkrą (Zulu Wargames)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Raleen pisze: środa, 11 listopada 2020, 21:31 My chętnie pomożemy Sławku z tym zamieszczaniem materiałów.
A może i ze stroną by się dało.
Na pewno skorzystam. Skończę dłubać mapę do Tannenbergu i zabieram się za składanie zasad do Wkry. Wtedy coś napiszę.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
RAJ
Général de Division
Posty: 3945
Rejestracja: czwartek, 14 maja 2015, 14:09
Has thanked: 120 times
Been thanked: 409 times

Re: Bitwa Warszawska 1920. Cud nad Wkrą (Zulu Wargames)

Post autor: RAJ »

Na yt są filmiki z rozgrywki
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10379
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2023 times
Been thanked: 2754 times

Re: Bitwa Warszawska 1920. Cud nad Wkrą (Zulu Wargames)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Można na filmikach zobaczyć pi razy oko jak to wygląda. Schemat gry jest ostatecznie inny niż na filmach.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10379
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2023 times
Been thanked: 2754 times

Re: Bitwa Warszawska 1920. Cud nad Wkrą (Zulu Wargames)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Rozdział IX Dowodzenie.

A) Zasady ogólne.

1. W grze występują dwa szczeble dowodzenia:
1) szczebel armii (wyższy szczebel),
2) szczebel WJ, grup i korpusów kawalerii (niższy szczebel).

2. Sztab niższego szczebla jest dowodzony, jeśli od sztabu wyższego szczebla można pociągnąć linię dowodzenia.

3. Oddział dywizyjny jest dowodzony, jeśli od dowodzonego sztabu niższego szczebla danej WJ można pociągnąć do oddziału linię dowodzenia.

4. Oddział pozadywizyjny jest dowodzony, jeśli od dowolnego dowodzonego sztabu niższego szczebla bd sztabu armii można pociągnąć do oddziału linię dowodzenia.

5. Linię dowodzenia ustala się identycznie jak linię zaopatrzenia. Zasięg dowodzenia (długość linii dowodzenia) określany jest na żetonie sztabu.

6. Szczebel grupy bądź korpusu kawalerii należy traktować w ten sposób, że aby był sztab tego szczebla dowodzony musi znajdować się w zasięgu sztabu armii, zaś w jego zasięgu musi znaleźć się podległy sztab WJ, który tylko wtedy jest dowodzony.

7. Dowodzony sztab może przemieszczać się dowolnie.

8. Dowodzony oddział może przemieszczać się dowolnie oraz atakować.

B) Sprawdzenie dowodzenia

9. Gracz z inicjatywą sprawdza dowodzenie w Fazie Zaopatrzenia,
Gracz bez inicjatywy na początku swojej Fazy Aktywacji.

10. Dla sztabów i oddziałów niedowodzonych gracze wykonują test samodzielności dowodzenia.

11. Oddział, którego sztab WJ uległ eliminacji uznawany jest za niedowodzony. Nie może się wdanej aktywacji poruszać oraz atakować. Broni się normalnie (z uwzględnieniem braku dowodzenia).

12. Niedowodzone sztaby niższego szczebla oraz oddziały przykrywa się żetonem BRAK DOWODZENIA.

BRAK DOWODZENIA

C) Test samodzielności dowodzenia.

13. Test samodzielności dowodzenia sztabu WJ.
Gracz wykonuje 1K10 i porównuje wynik ze współczynnikiem taktycznym sztabu WJ.

14. Test samodzielności dowodzenia oddziału.
Gracz wykonuje 1K10 i porównuje wynik z morale oddziału.

15. Wynik mniejszy bądź równy w/w współczynnikowi bądź morale oddziału oznacza, że sztab/oddział przeszedł test samodzielności.

16. Jeśli na stosie znajduje się więcej niż jeden oddział danej WJ wykonuje się test dla każdego oddziału z osobna.

17. Jeśli sztab WJ jest niedowodzony wykonuje się jeden rzut dla tego sztabu. Jeśli sztab nie przeszedł pomyślnie testu samodzielności dowodzenia nie wykonuje się testu dla jego oddziałów w zasięgu dowodzenia. Uznawane są one wtedy za dowodzone.

18. Sztab oraz oddział który przeszedł test samodzielności może się przemieszczać dowolnie, dowodząc się samodzielnie.

D) Skutki braku dowodzenia.

19. Niedowodzony sztab WJ może poruszyć się tylko i wyłącznie w stronę własnego sztabu armii i w danym ruchu nie może poza zasięg tego sztabu się przemieścić.
Oddziały podległe temu sztabowi WJ, jeśli poruszają się, mogą to czynić wyłącznie w stronę tego sztabu. Jeśli zaczynają aktywację w zasięgu dowodzenia sztabu, nie mogą kończyć ruchu poza jego zasięgiem.

20. Niedowodzone oddziały pozadywizyjne poruszają się przed innymi oddziałami własnej WJ i tylko tak, by uzyskać warunki dowodzenia, po czym natychmiast kończą ruch.

21. Niedowodzone oddziały pozadywizyjne mogą poruszać się wyłącznie w stronę zasięgu dowodzenia własnego sztabu armii bądź dowolnego sztabu WJ (także niedowodzonego). Po wejściu w ten zasięg kończą ruch.

22. Brak dowodzenia a walka
Oddziały niedowodzone nie mogą brać udziału w atakach.
Broniący się oddział niedowodzony posiada współczynnik taktyczny dowódcy Wielkiej Jednostki równy 0.
Jeśli po stronie jednego gracza w obronie biorą udział oddziały dowodzone i niedowodzone, nie uwzględnia się modyfikatora za sztab WJ.

E) Sztaby a przeciwnik.

23. Sztaby a ruch i pościg przeciwnika
Jeśli w trakcie ruchu do samotnie stojącego sztabu podejdzie dowolny oddział przeciwnika, to:
1) jeśli jest to oddział piechoty (także zmotoryzowanej) bądź czołgów – sztab jest przemieszczany przez gracza przeciwnego o 2 heksy w dowolnym kierunku zgodnym z kierunkiem odwrotu danego gracza,
2) jeśli jest to oddział kawalerii – gracz przeciwny wykonuje 1K10; wynik 9 oznacza eliminację sztabu i konieczność rzutu zgodnie z tabelą odtwarzania oddziałów i sztabów; w przypadku pozostałych wyników sztab jest przemieszczany przez gracza przeciwnego o 3 heksy w dowolnym kierunku zgodnym z kierunkiem odwrotu gracza, do którego należy sztab,
3) jeśli jest to oddział samochodów pancernych bądź pociąg pancerny – gracz przeciwny wykonuje 1K10; wynik 5-9 oznacza eliminację sztabu i konieczność rzutu zgodnie z tabelą odtwarzania oddziałów i sztabów; w przypadku pozostałych wyników sztab jest przemieszczany przez gracza przeciwnego o 6 heksów w dowolnym kierunku zgodnym z kierunkiem odwrotu danego gracza.

24. Przepis punktu …. dotyczy także wejścia na heks przyległy do sztabu w trakcie pościgu; w takiej sytuacji rzuty wykonuje i przemieszcza sztab przeciwnika gracz wykonujący pościg.

25. Przepis punktu ... stosuje się także wtedy, gdy wskutek strat w walce na heksie pozostanie sam sztab. Rzut wykonuje i przemieszcza sztab gracz przeciwny.

26. Zmuszony do odwrotu sztab o ruchliwości “0” jest automatycznie eliminowany bez względu na to jaki rodzaj broni zmusił sztab do odwrotu. Sztab taki jest odtwarzany po 3 pełnych etapach.

27. Sztab nie może samodzielnie we własnym ruchu wchodzić na heksy w strefie kontroli przeciwnika ani na heksy zajmowane przez sztaby i oddziały przeciwnika. W razie zmuszenia sztabu do przemieszczenia ewentualny rzut na eliminacje sztabu wykonuje się za każdy heks w strefie kontroli, przez który sztab jest przemieszczany. Skutek rzutu zależy od rodzaju oddziału, przez którego strefę wykonuje się przemieszczenie. W tej sytuacji wyjątkowo piechotę i czołgi należy traktować jak kawalerię.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10379
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2023 times
Been thanked: 2754 times

Re: Bitwa Warszawska 1920. Cud nad Wkrą (Zulu Wargames)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Żeby nie było zaskoczenia. Gra zawiera przepisy o dowodzeniu, które się sprawdzają.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43346
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3919 times
Been thanked: 2489 times
Kontakt:

Re: Bitwa Warszawska 1920. Cud nad Wkrą (Zulu Wargames)

Post autor: Raleen »

Karel W.F.M. Doorman pisze: poniedziałek, 11 stycznia 2021, 00:40 Żeby nie było zaskoczenia. Gra zawiera przepisy o dowodzeniu, które się sprawdzają.
W pełni świadom ostrzeżenia... ;) chętnie nabędę i nie będę zaskoczony. Tym bardziej, że to skala operacyjna, więc jakieś rozwiązania tego dotyczące muszą być.

Jak patrzę na zasady wyżej, najbardziej mnie interesuje część A. Widzę, że głównie będzie się to sprowadzało do dbania o to by sztaby i jednostki były odpowiednio w zasięgach dowodzenia, czyli głównie pilnowania odległości między sztabami. Gra będzie premiowała graczy uważnych i skrupulatnych. Raczej do takich należę (jeśli trzeba... ;)), więc nie mam z tym problemu.

Takie pytanie: na jakiej podstawie były ustalane długości zasięgów dowodzenia?
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10379
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2023 times
Been thanked: 2754 times

Re: Bitwa Warszawska 1920. Cud nad Wkrą (Zulu Wargames)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Raleen pisze: poniedziałek, 11 stycznia 2021, 09:56 Takie pytanie: na jakiej podstawie były ustalane długości zasięgów dowodzenia?
Pod grę. By dobrze działała.
Przy okazji większy zasięg Korka oddaje jego większą sprawność dowodzenia.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43346
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3919 times
Been thanked: 2489 times
Kontakt:

Re: Bitwa Warszawska 1920. Cud nad Wkrą (Zulu Wargames)

Post autor: Raleen »

Ale czym to jest motywowane? Co oddaje?
Domyślam się oczywiście, że musi być co najmniej trochę pod grę.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10379
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2023 times
Been thanked: 2754 times

Re: Bitwa Warszawska 1920. Cud nad Wkrą (Zulu Wargames)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Raleen pisze: poniedziałek, 11 stycznia 2021, 10:27 Ale czym to jest motywowane? Co oddaje?
Domyślam się oczywiście, że musi być co najmniej trochę pod grę.
Rosyjscy dowódcy armii nie błyszczeli pod względem fachowym i intelektualnym. Krótki zasięg oznacza konieczność trzymania masy wojska przy orderach i mniejsza manewrowość. Zupełnie jak w Tannenbergu.
Kork (XV Armia) ma dłuższą smycz, ale on był dobrym dowódca. Natomiast Sikorski na ich tle wręcz błyszczał. Może nie był geniuszem, ale bardzo sprawnie dowodził. Zresztą zasięg 5 heksów nie jest aż taki mały, a w skali gry to 10 km. Weź pod uwagę, że sztab dywizji sowieckiej i polskiej ma 3 heksy zasięgu, więc tak naprawdę zasięg dowodzenia jest dłuższy niż ten na sztabie armii. Tylko trzeba - jak w Tannenbergu - pilnować porządku. Jak to w wojsku. Swoją droga sztab III KawKoru ma najwięcej zasięgu (10 heksów) co ma pokazać, że Gaj-Chan był dowódcą pierwszego sortu. Dywizjonerzy kawalerii sowieckiej mają po 4 heksy zasięgu. 20 heksów Sikorskiego to wymóg gry, inaczej spora część polskich dywizji mogłaby być niedowodzona. Ale i tak nie zawsze jest wystarczający.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43346
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3919 times
Been thanked: 2489 times
Kontakt:

Re: Bitwa Warszawska 1920. Cud nad Wkrą (Zulu Wargames)

Post autor: Raleen »

Czyli założenie jest takie, że jak słabszy dowódca to jego jednostki powinny być bardziej skupione, bo nie radził sobie z dowodzeniem jednostkami rozciągniętymi na dłuższym odcinku/większej odległości?
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10379
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2023 times
Been thanked: 2754 times

Re: Bitwa Warszawska 1920. Cud nad Wkrą (Zulu Wargames)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Raleen pisze: poniedziałek, 11 stycznia 2021, 10:39 Czyli założenie jest takie, że jak słabszy dowódca to jego jednostki powinny być bardziej skupione, bo nie radził sobie z dowodzeniem jednostkami rozciągniętymi na dłuższym odcinku/większej odległości?
Tak. I jest przez to mniej elastyczny.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
ODPOWIEDZ

Wróć do „I wojna światowa i dwudziestolecie międzywojenne”