Od strony realistycznej, nie jestem kolejarzem, więc oczywiście nie znam się w szczegółach jak to funkcjonuje, ale coś tam czytałem kiedyś o pociągach pancernych. Oczywiście jest to inny okres, choć nie tak odległy, bo pociągi takie pojawiają się przecież podczas wojny domowej w Rosji czy wojny polsko-bolszewickiej i to na dość dużą skalę. Gdyby pociągi tego typu miały stosować się do współczesnych zasad cywilnego ruchu kolejowego, obawiam się, że w ogóle nie mogłyby funkcjonować. Z rzeczy nie tak dawno wydanych, całkiem sporo o walkach tego typu jednostek jest w HBeku Krzysztofa Marcinka "Don 1917-1918". Znów, jak pisałem, może się nie znam, ale czy to nie było tak, że wjeżdżając na taki niezabezpieczony obszar przed pociągiem wysyłano jakąś drezynę, ona mogła przewozić jakiś niewielki oddział, który posuwał się wcześniej, rozpoznawał teren i zajmował po drodze mniejsze stacje, umożliwiając przejazd pociągu?
Żeby była jasność, ja przywołując "Orła i Gwiazdę" oraz "Koenigsberg" nie dyskutowałem w tym momencie nad realizmem, tylko chciałem pokazać, że problem tego typu występuje nie tylko w "Tannenbergu 1914". Co więcej, tamtych gier możesz nie znać, ale występuje on także w grach, które jak sądzę znasz, czyli w systemie B-35, a także w systemie W-39. W systemie WB-95 nie ma pociągów (chyba że coś w ostatnim czasie wymyślili), stąd i problem nie miał szans zaistnieć, ale gdyby się pojawiły, to prawdopodobnie zostałoby to rozwiązane podobnie jak w B-35 i W-39.
A jak jest w B-35? Piszę na podstawie zasad IV edycji (wcześniej było z grubsza tak samo). Mamy w systemie pociągi transportowe i pociągi pancerne. Można niszczyć linie kolejowe zarówno bezpośrednio, jak i ostrzałem artyleryjskim oraz w wyniku bombardowania lotniczego (zarówno przez L.S., jak i L.B.). Niszczenie bezpośrednie (przez jednostkę lądową stojącą na polu z linią kolejową) jest łatwiejsze o tyle, że nie wymaga wykonywania żadnych testów, jak w "Tannenbergu 1914", trzeba tylko zużyć odpowiednią liczbę punktów ruchu. Co ciekawe, pociąg może przejechać przez pole zawierające zniszczone tory kosztem 20 punktów ruchu (ruchliwość pociągu co do zasady wynosi 60 punktów ruchu wzdłuż linii kolejowych). Nie ma żadnego zakazu wjeżdżania na heksy opanowane wcześniej przez przeciwnika, zarówno pociągami pancernymi, jak i transportowymi, więc można wykonywać "rajdy" pociągami po tyłach przeciwnika dokładnie tak jak w "Tannenbergu 1914". Należy przy tym zauważyć, że jednostka po wyładowaniu z pociągu transportowego ma większe możliwości działania, ponieważ w "Tannenbergu 1914" musi pozostać na polu sąsiednim w stosunku do pociągu, a w B-35 po zużyciu odpowiedniej liczby punktów ruchu na wyładunek, może od razu poruszać się dalej.
Teraz W-39. W zasadach mamy tylko pociągi transportowe (mam instrukcję do "Piotrkowa 1939" i mimo że obejmuje ona walki pod Mokrą, gdzie Wołyńską Brygadę Kawalerii wspierał co najmniej jeden polski pociąg pancerny, nie ma zasad o nich). Podobnie jak w B-35 i "Tannenbergu 1914" w zasadzie nie ma ograniczenia co do wjeżdżania pociągami transportowymi na teren opanowany przez przeciwnika. Jedyne ograniczenie to, że polskie pociągi nie mogą przekraczać granicy z Niemcami. W drugą stronę ograniczenie nie działa, czyli niemieckie do Polski mogą wjeżdżać bez żadnych problemów. Również polskie pociągi mogą przemieszczać się po zajętych wcześniej przez Niemców terenach Polski. Nie ma możliwości niszczenia torów ani linii kolejowych. Można niszczyć jedynie mosty. W związku z tym jedyną możliwością powstrzymania ewentualnego "rajdu" wrogiego pociągu transportowego na zaplecze jest utrzymywanie ciągłej linii frontu i blokowanie linii kolejowych. Pociągi mają ruchliwość 60 punktów kolejowych (wzdłuż linii kolejowych), a więc taką jak w B-35.
Jak widać, w grach TiS, w tym w systemie B-35 będącym jako jedyny od początku dziełem WZ, jest to rozwiązane podobnie jak w "Tannenbergu 1914", a nawet możliwości wjeżdżania pociągami na teren opanowany wcześniej przez przeciwnika i operowania wyładowanymi jednostkami są większe. Nigdzie nie ma zasad przewidujących jakieś ograniczenia w tym względzie.