Panzer (GMT)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące II wojny światowej.
Awatar użytkownika
Pejotl
Major en second
Posty: 1131
Rejestracja: czwartek, 24 lipca 2008, 22:26
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 7 times
Been thanked: 9 times

Re: Panzer (GMT)

Post autor: Pejotl »

W momencie kiedy mam na kompie Combat Mission Beyond Normandy, Combat Mission Fortress Italy a za pół roku Combat Mission Barbarossa to Berlin, to dłubanie w 80-cio stronnicowej instrukcji żeby zagrać w grę taktyczną jakoś mnie nie przekonuje. Akurat tego typu planszówki jak dla mnie przegrywają z komputerem. No i żadna planszówka nie zasymuluje mi tak problemów z widocznością czy z morale poszczególnych żołnierzy. Dlatego bardziej sensowny wydaje się ten system Avalanche Press - w skali plutonowej.
Człowiek potyka się o kretowiska, nie o góry.
pawel_k
Tambour
Posty: 7
Rejestracja: poniedziałek, 4 lutego 2008, 14:51
Lokalizacja: Poznań

Re: Panzer (GMT)

Post autor: pawel_k »

Tak gwoli ścisłości to podstawowe zasady mają około 20 stron z rysunkami, zaawansowane zasady to lekko ponad 40 stron, reszta to zasady opcjonalne.
Awatar użytkownika
ChevalierVernix
Sous-lieutenant
Posty: 449
Rejestracja: poniedziałek, 6 września 2010, 19:25
Lokalizacja: obecnie Białystok
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Panzer (GMT)

Post autor: ChevalierVernix »

pawel_k pisze:Tak gwoli ścisłości to podstawowe zasady mają około 20 stron z rysunkami, zaawansowane zasady to lekko ponad 40 stron, reszta to zasady opcjonalne.
Tak, czy inaczej, 40 stron zasad opcjonalnych to całkiem sporo~! :)
Aż chyba ściągnę sobie rulebooka celem przejrzenia.
Awatar użytkownika
Leviathan
Sous-lieutenant
Posty: 467
Rejestracja: środa, 26 stycznia 2011, 10:04
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 14 times
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Panzer (GMT)

Post autor: Leviathan »

Moim zdaniem na podstawowych zasadach jak najbardziej pograsz.
Rulebook gruby (mniam!), ale świetnie napisany - do opanowania zasady podstawowe, a potem to już czysta przyjemność dobierania sobie i urozmaicania gier kolejnymi zasadami.
Silvershoot
Adjudant
Posty: 201
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Panzer (GMT)

Post autor: Silvershoot »

A jak to wygląda z walką piechoty ? I co ciekawsze piechota vs tanki ?
"Gwardia umiera, ale się nie poddaje"
P. Cambronne
Awatar użytkownika
Leviathan
Sous-lieutenant
Posty: 467
Rejestracja: środa, 26 stycznia 2011, 10:04
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 14 times
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Panzer (GMT)

Post autor: Leviathan »

Niewiele mogę napisać o swoich doświadczeniach bo poza przeczytaniem instrukcji i scenariuszy takowych doświadczeń nie mam. Gra grzecznie leży na półce i czeka na swoją kolej. Mam sporo niegranych w ogóle tytułów i po kolei się przez nie przebijam (obecnie w kolejce Lądowa Obrona Wybrzeża 1939).

Co do dodatków i ceny, to faktycznie tanio nie wychodzi.
System jest tak skonstruowany, że:

Po pierwsze kupno podstawki i jedna mapa z czasem pewnie przestają wystarczać - prowokuje to gracza do sięgnięcia po dodatek (a jego cena - Exp. 1 - niska nie jest)

Po drugie nie można po podstawce zainwestować w same Exp 2 bo zawarte w tym dodatku scenariusze są pomyślane w traki sposób, że wymagają użycia jednostek z podstawki i dodatkowo z Exp. 1... Pachnie dojeniem...

W P500 wisi już Exp. 3.

Z czasem zaopatrzę się zapewne we wszystkie pozycje, ale póki co, z racji tego, że nie ograłem samej podstawki, a cena dodatków dosyć pokaźna, odpuściłem. Być może trafi się w międzyczasie jakaś okazja. Jeżeli nie, to poczekam zapewne do jesiennej, corocznej wyprzedaży GMT.
Silvershoot
Adjudant
Posty: 201
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Panzer (GMT)

Post autor: Silvershoot »

Próbowałem zgłębić zasady dotyczące obracania wieży. Rozumiem że współczynnik Tt określa jak bardzo mogę ją obrócić. Nie doszukałem się jednak nigdzie negatywnego modyfikatora do strzału po takim obrocie ?

I jeszcze pytanko o sekwencję faz. Nie do końca rozumiem jak działa short/halt. Czy mogę najpierw wykonać przesunięcie a potem strzelić ? To by było przydatne w przypadku niszczycieli.
"Gwardia umiera, ale się nie poddaje"
P. Cambronne
Silvershoot
Adjudant
Posty: 201
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Panzer (GMT)

Post autor: Silvershoot »

Witam!
Po zapoznaniu się z przepisami przeprowadziłem kontrolne starcie. Poniżej zamieszczam AAR. Proszę jednak o wyrozumiałość. Po pierwsze to mój pierwszy AAR, po drugie mogłem narobić sporo błędów wynikających ze złego zrozumienia przepisów bądź ich nieświadomego pominięcia. Dodatkowo pamiętajmy o tym, że ograny gracz mógłby podejmować lepsze decyzje z punktu widzenia taktyki. Przepraszam też za jakość zdjęć i sposób zaznaczenie ruchów :)

Miłej lektury:

Sytuacja początkowa:
Rosjanie atakują od północnego wschodu. Mają do pokonania spory kawałek po otwartej przestrzeni i to jest szansą dla Niemców. Ci wkraczają na mapę od południa i będą próbować bronić za wszelką cenę mostu w miejscowości.
N: 2x PzKpfw IVH; 2x PzKpfw IVG
R: 2x T34/85 M44; 2x KV-2 M41

[Rozszerzenie jpg zostało wyłączone i nie będzie dłużej wyświetlane.]

Koniec tury 1!
Niemcy zdobyli inicjatywę i wjechali do miasta zajmując trzema czołgami pozycję na jego zachodnim skaju. Jeden z czołgów (Pz IVG) pozostał na południowym brzegu rzeki aby prowadzić ogień flankowy, jeśli Rosjanie podeszliby jeszcze bliżej. Rosjanie przesunęli do przodu swoje T34 chowając je częściowo w lesie. W ten sposób zabezpieczyli je przed ostrzałem 3 z 4 niemieckich czołgów. Wolniejsze KV-2, zbliżają się powoli. Stoją w otwartym polu ale z racji grubego pancerza są dość bezpieczne.

[Rozszerzenie jpg zostało wyłączone i nie będzie dłużej wyświetlane.]


Koniec tury 2!
Niemcy znów zdobyli inicjatywę. Okazało się, że ich najdalej wysunięty na północ czołg (PZ IVG) zapędził się tam nierozważnie narażając na zniszczenie (nie sprawdziłem tabelek). Rosjanie próbowali go ostrzelać, ale strzały oddane przez oba T34, okazały się niecelne. Niemiecki czołg, skorzystał z okazji i wycofał się za zabudowania W między czasie Niemcy przesunęli nieznacznie Pz IVG na południu wprowadzając go do lasu. Ciężkie, KV podeszły bliżej, korzystając teraz, podobnie jak T34 z osłony lasu... czas na walkę z bliskiej odległości... o losach bitwy zdecyduje celność!

[Rozszerzenie jpg zostało wyłączone i nie będzie dłużej wyświetlane.]

Koniec tury 3!
Co prawda Rosjanie zdobyli inicjatywę, ale ich taktyka chowania się w lesie doprowadziła do krytycznego momentu... trzeba było się wysunąć i dać ostrzelać z najbliższej odległości niemieckim czołgom. Dwa KV, które wyjechały jako pierwsze, zostały trafione, i uszkodzone. Flankujący od północy T34, uniknął pocisków Pz IVG stojącego za rzeką, i zajął dogodną pozycję, wzdłuż głównej drogi. Ostatni z rosyjskich czołgów wykorzystał sytuację - Niemcy zajęci strzelaniem do KV - i przemknął obok nich wjeżdżając do miasta, i przeprawił się przez most na południowy brzeg. Niemcy znaleźli się w „okrążeniu”… kluczowe miało być to kto strzeli pierwszy!

[Rozszerzenie jpg zostało wyłączone i nie będzie dłużej wyświetlane.]

Koniec tury 4!
Inicjatywę zdobyli Rosjanie, więc to oni rozpoczęli ostrzał. Na południu udało im się załatwić Pz IVG stojący w lesie. Niestety oba KV strzelając z najbliższej odległości chybiły (wynik wcześniejszych uszkodzeń – niekorzystny modyfikator). Na południu również Rosjanom nie udało się zadać żadnych strat. W odpowiedzi Niemcy zniszczyli dwa KV. Po nieudanym ostrzale wycofali też czołg broniący północnej flanki w zabudowania.

[Rozszerzenie jpg zostało wyłączone i nie będzie dłużej wyświetlane.]


Koniec tury 5!
Inicjatywę ponownie zdobyli Rosjanie. Celnym strzałem ich T34 zniszczył czołg po zachodniej stronie drogi. Niestety, jego kolega z północy, nie trafił... w konsekwencji dopadł go ogień Niemców i został wyeliminowany.

[Rozszerzenie jpg zostało wyłączone i nie będzie dłużej wyświetlane.]

Koniec tury 6!
Arcyciekawa tura! Choć to R muszą atakować, żeby zająć most, postanowili poczekać (overwatch). Zajmowali dobrą pozycję mając pod kontrolą główną drogę prze miasteczko. Niemcy byli w dość niekorzystnym położeniu. Próbowali prześliznąć się prawą stroną ale R trafili (45% szans na powodzenie) i wyeliminowali z walki PZ IVH. Drugi czołg skorzystał jednak z tej okazji i zajął zabudowania po lewej stronie. Na polu typ stoi płonący wrak utrudniając obu stronom celowanie.

[Rozszerzenie jpg zostało wyłączone i nie będzie dłużej wyświetlane.]

Rosjanin ma do wyboru (zadecydowała Karolina – moja luba :) ) :
1) Zostaje na polu i strzela. Wtedy będzie miał 45% szans na trafienie N, ale też aż 72% na to że sam zostanie trafiony.
2) Cofa się. Szansa na trafienie N spada do 9% ale N ma "tylko" 54% na trafienie jego i w następnej turze R będzie miał lepszą osłonę przed ostrzałem.

Koniec tury 7!
Rosjanin zaryzykował i...Niemiec zdobył inicjatywę ale nie trafił! Rosyjskie T34 również nie trafiło, ale wycofał się do lasu, zwiększając potencjał obronny.
Uwaga:
Przy takich rzutach jakie wypadły, gdyby T34 został na pozycji, nie zginąłby gdyż Niemcy wyrzucili 73!
Gramy dalej!

[Rozszerzenie jpg zostało wyłączone i nie będzie dłużej wyświetlane.]


Koniec tury 8!
Obie strony zdecydowały się na bezpośrednią wymianę ciosów, mając równe szanse powodzenia - 45%. Inicjatywę zdobył jednak Rosjanin i wyrzucając 18 załatwił ostatni PZ IVH.

[Rozszerzenie jpg zostało wyłączone i nie będzie dłużej wyświetlane.]


Uwagi:
1) Gdyby nawet N w tej turze zdecydował się na inne rozwiązanie to w każdym przypadku R by go załatwił (niski rzut).
2) Bardzo dobrze wybrałaś w poprzedniej turze. Gdyby R został na otwartej przestrzeni, a to N miałby inicjatywę, R byłby załatwiony bo N wyrzucił 16
____________________
Podsumowując rozgrywka była bardzo ciekawa i dynamiczna... do końca nie było wiadome kto wygra. Całość, wraz z opracowaniem AAR zajęła łącznie około 120 minut.

Mam nadzieję, że ten szczątkowy AAR na coś się przyda ;)
"Gwardia umiera, ale się nie poddaje"
P. Cambronne
Silvershoot
Adjudant
Posty: 201
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Panzer (GMT)

Post autor: Silvershoot »

Grałem na zasadach Basic plus część tego co już ogarnąłem z Advance i Optional. Po za tym to pierwsze pełne starcie więc ten czas pokazuje raczej ile taka potyczka może zająć niedoświadczonemu graczowi... wraz z kolejnymi partiami czas rozgrywki na pewno skróciłby się znacząco :)
"Gwardia umiera, ale się nie poddaje"
P. Cambronne
Silvershoot
Adjudant
Posty: 201
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Panzer (GMT)

Post autor: Silvershoot »

Czy mogę zaatakować piechotę zajmującą budynki na zasadzie "Overrun attack" i czy muszę do tego celu wjechać w budynki ?

Znalazłem - 6.6.10
"Gwardia umiera, ale się nie poddaje"
P. Cambronne
Silvershoot
Adjudant
Posty: 201
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Panzer (GMT)

Post autor: Silvershoot »

Witam!
Tym razem mam kilka wątpliwości których pomimo wertowania instrukcji nie udało mi się rozwikłać:

1. Spotting - Pantery wjeżdżają na pole pokryte średnim lasem. Na przeciwko, 8 pól dalej, stoi rosyjskie działo. Czy czołg został zobaczony ? (z jednej strony stoi 8 pól, a widać go z 7 o ile jest w średnim lesie, z drugiej zaś ruszał się więc powinien zadziałać modyfikator z tym związany)

2. Czy czołg który wykonuje overrun attack uwzględnia modyfikator za short halt ?

3. Czy jeśli squad ma dodaną sekcję ma dalej tylko dwa "poziomy wytrzymałości" ?

4. Rozumiem że da się zniszczyć budynki w miejskim hex'ie co obniży ich wartość obronną i zablokuje ruch niektórych pojazdów. Nie do końca tylko rozumiem jak to zrobić :( ?

Na razie tyle wątpliwości :)

Pozdrawiam!
"Gwardia umiera, ale się nie poddaje"
P. Cambronne
Awatar użytkownika
xardas12r
Generalleutnant
Posty: 3912
Rejestracja: poniedziałek, 27 listopada 2006, 13:05
Lokalizacja: Olsztyn/Warszawa
Been thanked: 21 times
Kontakt:

Re: Panzer (GMT)

Post autor: xardas12r »

Ten scenariusz z AAR'a to tworczosc wlasna czy autora gry? Polaczenie T-34/85 i KW-2 wyglada raczej egzotycznie. Sam raport milo sie czyta.

Jak gra sobie radzi z niekonwencjonalnymi sytuacjami? Komus udalo sie wygenerowac jakis przegiety wynik?
Obrazek
Silvershoot
Adjudant
Posty: 201
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Panzer (GMT)

Post autor: Silvershoot »

To była jedna z pierwszy walk, w której narobiłem sporo błędów. Scenariusz wg własnej inwencji - moim zdaniem ta gra do tego świetnie się nadaje.

Obecnie staram się wprowadzić w użycie wszystkie zasady z advance rules oprócz ostrzału z po za mapy i lotnictwa.

Udało mi się zagrać też kilka kolejnych potyczek i w żadnej nie uzyskałem jakichś skrajnych i dziwnych sytuacji - bo do takich na pewnie nie można zaliczyć wyeliminowania jednym PzIVH trzech T34/76 ;)
"Gwardia umiera, ale się nie poddaje"
P. Cambronne
Silvershoot
Adjudant
Posty: 201
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Panzer (GMT)

Post autor: Silvershoot »

I jeszcze pytanie:
Czy zgodnie z przepisem 4.1.4.1.3 (Bulding Hexes) mogę zauważyć i strzelać do piechoty która:
a) Jest 3 pola za heksem z zabudową, ale linia strzału pokrywa się z linią drogi
Np: Mapa A - strzał z pola 3214 na pole 3211 zakładając że na 3213 jest heks za zabudową a droga przebiega dokładnie tak jak na mapie.
b) Jest schowana w dużym mieście (takim liczącym kilkanaście heksów, 2 od jego granicy, ale wzdłuż drogi.
Np: Mapa A - strzał z pola 3116 na pole 3415.

Rozumiem że przepis ten odnosi się tylko do miast, i nie dotyczy np: heksów leśnych itp ?

I drugie:
Czy przekraczając slope muszę dodawać +1 zarówno poruszając się w dół jak i w górę ?
"Gwardia umiera, ale się nie poddaje"
P. Cambronne
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43346
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3919 times
Been thanked: 2489 times
Kontakt:

Re: Panzer (GMT)

Post autor: Raleen »

Silvershoot pisze:I drugie:
Czy przekraczając slope muszę dodawać +1 zarówno poruszając się w dół jak i w górę ?
Pewnie zależy jak strome są te zbocza, ale jak dla czołgu, wydaje mi się, że hamowanie takim sprzętem przy jeździe z góry również może go spowalniać, w takim samym stopniu jak podjeżdżanie pod górę.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
ODPOWIEDZ

Wróć do „II wojna światowa”