1941: Race to Moscow (Phalanx)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące II wojny światowej.
Awatar użytkownika
Lampka
Adjudant
Posty: 257
Rejestracja: wtorek, 25 listopada 2008, 12:28
Lokalizacja: Zakopane
Has thanked: 94 times
Been thanked: 73 times

Re: 1941: Race to Moscow (Phalanx)

Post autor: Lampka »

O, to fajnie. Na takie znaczenie nie wpadlbym :) dzięki :)
"I left my heart to the sappers round Khe Sanh
And the soul was sold with my cigarettes to the black market man"
Awatar użytkownika
dbj
Capitaine
Posty: 854
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:09
Lokalizacja: Muszyna
Has thanked: 269 times
Been thanked: 256 times
Kontakt:

Re: 1941: Race to Moscow (Phalanx)

Post autor: dbj »

Lampka pisze: poniedziałek, 21 lutego 2022, 09:48 Zastanawiają mnie karty OKH w grze solo - przy trzech graczach rostawiamy 4, przy dwóch 3 a przy solo nie podali - czyli w teorii rozkładamy 4, ale nie wiem czy to też gry nie ułatwia.
Pytałem u źródła, w grze solo można używać kart OKH, odsłaniamy dwie karty.
Nie ma idealnych systemów, są tylko takie, które akceptujemy bardziej lub mniej.
Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
Awatar użytkownika
Lampka
Adjudant
Posty: 257
Rejestracja: wtorek, 25 listopada 2008, 12:28
Lokalizacja: Zakopane
Has thanked: 94 times
Been thanked: 73 times

Re: 1941: Race to Moscow (Phalanx)

Post autor: Lampka »

dbj pisze: wtorek, 22 lutego 2022, 07:12
Lampka pisze: poniedziałek, 21 lutego 2022, 09:48 Zastanawiają mnie karty OKH w grze solo - przy trzech graczach rostawiamy 4, przy dwóch 3 a przy solo nie podali - czyli w teorii rozkładamy 4, ale nie wiem czy to też gry nie ułatwia.
Pytałem u źródła, w grze solo można używać kart OKH, odsłaniamy dwie karty.
Czyli tak jak mi się na logikę wydawało :) jak będę miał chwile to znów ruszę na Leningrad z tą zasadą.

Pobrałem wykaz ikonek, przydatne bo nie trzeba do instrukcji zaglądać zwłaszcz jeśli chodzi o karty OKH bo one są specyficzne, ale po paru grach nie będzie potrzebna. Wygląda na to, że przekreślona gwiazdka nie ma znaczenia :P
"I left my heart to the sappers round Khe Sanh
And the soul was sold with my cigarettes to the black market man"
Awatar użytkownika
dbj
Capitaine
Posty: 854
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:09
Lokalizacja: Muszyna
Has thanked: 269 times
Been thanked: 256 times
Kontakt:

Re: 1941: Race to Moscow (Phalanx)

Post autor: dbj »

Zagrałem solo Grupą Armii Mitte. Nie jest źle, bo nie zająłem Moskwy ;)
Obrazek
Grałem bez wsparcia lotnictwa i OKH, chociaż do zdjęcia wyłożyłem na stół.

Pozycje wyjściowe.
Obrazek

Przykładowe karty OKH, jak widać jedna dla Grupy Armii Środek zupełnie nieprzydatna.
Obrazek

I pozycje końcowe.
Obrazek

W środku trochę ciasno, solo łatwiej okrążać, trudniej nadziać się na kontratak, ale i tak można się pogubić.
Jak narazie przyjemna gierka.
Nie ma idealnych systemów, są tylko takie, które akceptujemy bardziej lub mniej.
Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
Awatar użytkownika
Lampka
Adjudant
Posty: 257
Rejestracja: wtorek, 25 listopada 2008, 12:28
Lokalizacja: Zakopane
Has thanked: 94 times
Been thanked: 73 times

Re: 1941: Race to Moscow (Phalanx)

Post autor: Lampka »

Ja grając Mitte zająłem Moskwę w 10 turze. W następnej grze spróbuje talie jednostek sowieckich zmniejszyć żeby szybciej dojść do lepszych jednostek. Rzeczywiście solo kontrataki trudno zrobić. Dodatkowo przy odrobinie szczęścia można się jednostkami pancernymi wysforowac do przodu co utrudnia wykładanie żetonów oporu.
"I left my heart to the sappers round Khe Sanh
And the soul was sold with my cigarettes to the black market man"
Awatar użytkownika
dbj
Capitaine
Posty: 854
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:09
Lokalizacja: Muszyna
Has thanked: 269 times
Been thanked: 256 times
Kontakt:

Re: 1941: Race to Moscow (Phalanx)

Post autor: dbj »

Nie liczyłem etapów i grałem rozpoznawczo. Na pewno nie wysyłałem zaopatrzenia optymalnie dlatego nie miałem kim zdjąć jednego znacznika Sowietów i się skończyło.

Zdobycie w 10 posunięciu Moskwy to bardzo dobry wynik. Teoretycznie armia pancerna ten dystans pokonuje w trzy ruchy ale tylko teoretycznie. Dotrwanie do 10 etapu oznacza likwidację conajmniej 6 związków taktycznych Rosjan, tak z 2/3 można wyeliminować przez okrążenie. To 9 odsłoniętych torów, trzeba bardzo precyzyjnie wysłać zaopatrzenie. Teoretycznie można natarcie prowadzić wąskim klinem przyklejając się do GA Północ, ale wtedy nie ma miejsca na wysłanie drugiego rzutu zaopatrzenia. Spróbuję następnym razem.

Tak z ciekawości, która grupa pancerna zdobyła Moskwę i ile miała na koncie zlikwidowanych żetonów oporu?
Nie ma idealnych systemów, są tylko takie, które akceptujemy bardziej lub mniej.
Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
Awatar użytkownika
Lampka
Adjudant
Posty: 257
Rejestracja: wtorek, 25 listopada 2008, 12:28
Lokalizacja: Zakopane
Has thanked: 94 times
Been thanked: 73 times

Re: 1941: Race to Moscow (Phalanx)

Post autor: Lampka »

Musze sprawdzić w domu ale chyba 2, Armie Polowe szły bokami a środkiem pancerne. Najważniejsze było chyba to, że znowu dużo jednostek sowieckich o wartości 2 skrzyń się trafiało. W pierwszym ruchu 3 Pancerna zajęła Alutum, Novogrudsk i Slutsk kotłując 3 znaczniki oporu. Potem dociągnąłem Armie Polowe. Pod Moskwą najpierw dociągnąłem zaopatrzenie do 2 Pancernej i jak była już jedno pole od Moskwy to ograbiłem sąsiednie armie z zaopatrzenia i zrobiłem ostatni rzut. Pomogło, że 9 AP miała paliwo :P
Ostatnio zmieniony środa, 23 lutego 2022, 14:04 przez Lampka, łącznie zmieniany 1 raz.
"I left my heart to the sappers round Khe Sanh
And the soul was sold with my cigarettes to the black market man"
Awatar użytkownika
dbj
Capitaine
Posty: 854
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:09
Lokalizacja: Muszyna
Has thanked: 269 times
Been thanked: 256 times
Kontakt:

Re: 1941: Race to Moscow (Phalanx)

Post autor: dbj »

To rzeczywiście bardzo dobre otwarcie, w grze w pełnym składzie niemożliwe do wykonania. Za cenę 2/3 skrzyń amunicji i 2 paliwa zdejmujemy 4 znaczniki, w tym rejon umocniony i dodatkowo trzy karty z talii Rosjan (a tam mogą się trafić korpusy pancerne). Zatrzymać to może tylko trójkowa karta Rosjan plus w pościgu jakaś słaba armia, a to mało prawdopodobne. Potem przedpole wolne aż do samej Moskwy. W Wyścigu do Renu punkty oporu nie można było likwidować przez okrążenie.
Nie ma idealnych systemów, są tylko takie, które akceptujemy bardziej lub mniej.
Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
Awatar użytkownika
Lampka
Adjudant
Posty: 257
Rejestracja: wtorek, 25 listopada 2008, 12:28
Lokalizacja: Zakopane
Has thanked: 94 times
Been thanked: 73 times

Re: 1941: Race to Moscow (Phalanx)

Post autor: Lampka »

Podobny ruch da się zrobić GA Nord - w pierwszej akcji można 4 AP zająć Rygę odcinając 3 znaczniki sowieckie. W drugiej akcjibmusimy tylko flotę ruszyć. Te okrążenia są bardzo mocne. Zatrzymać też może karta bombowców/błota. Pomaga też, że Armie Polowe zużywają paliwo tylko w walce, więc w sytuacji krytycznej mozna szybko przezucić do Armii Pancernej. Przy odrobinie szczęscia bedzię jeszcze miała amunicję. Mi to pod Moskwą pomogło.
"I left my heart to the sappers round Khe Sanh
And the soul was sold with my cigarettes to the black market man"
Awatar użytkownika
dbj
Capitaine
Posty: 854
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:09
Lokalizacja: Muszyna
Has thanked: 269 times
Been thanked: 256 times
Kontakt:

Re: 1941: Race to Moscow (Phalanx)

Post autor: dbj »

Błoto i bombowce mogą zatrzymać ten manewr, ale pod warunkiem, że wyjdą w pościgu na pierwszym polu i we wcześniejszej walce trzeba będzie zużyć paliwo. Na północy zajęcie Rygi w pierwszym posunięciu nie jest tak druzgocące jak w środku gdzie roluje się cały front, tu zostają jeszcze dwa punkty oporu. Sytuację Rosjan może jeszcze uratować opcjonalna strona karty frontu. Gdyby skutki okrążenia były stosowane tuż przed lub po reakcji Sowietów, to okrążone pola blokowałyby chociaż trochę pozostałe armie.
Nie ma idealnych systemów, są tylko takie, które akceptujemy bardziej lub mniej.
Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
Awatar użytkownika
Lampka
Adjudant
Posty: 257
Rejestracja: wtorek, 25 listopada 2008, 12:28
Lokalizacja: Zakopane
Has thanked: 94 times
Been thanked: 73 times

Re: 1941: Race to Moscow (Phalanx)

Post autor: Lampka »

Zajęcie Rygi przez Kaunas i Panevezys też zwija cały front.
Pomysł by okrążenie rozpatrywać po akcjach brzmi ciekawie. Myślę, że grę solo utrudni też granie bez wsparcia lotniczego. Do tego uważam, że trzeba dostosować talie armii sowieckich do gry solo, dziś albo jutro przetestuję. Ale przy zajęciu Moskwy w 10 tur to w przy zwykłych zasadach nie ma szans na dojście do mocniejszych kart. Moskwa padła w ostatnim możliwym momencie, Sowieci mieli jeszcze jeden żeton oporu.
Jednak 3 Armia Pancerna miała paradę na ulicach Moskwy:
Pozycje moich Armii:
Obrazek

Linie zaopatrzenia:
Obrazek
"I left my heart to the sappers round Khe Sanh
And the soul was sold with my cigarettes to the black market man"
Awatar użytkownika
Lampka
Adjudant
Posty: 257
Rejestracja: wtorek, 25 listopada 2008, 12:28
Lokalizacja: Zakopane
Has thanked: 94 times
Been thanked: 73 times

Re: 1941: Race to Moscow (Phalanx)

Post autor: Lampka »

Jeszcze jedna gra GA Środek - tym razem ofensywa stanęła na Smoleńsku, zabrakło żetonów oporu. Udało się zrolować front ponownie, ale z powodu błota 3 PzG musiała czekać na dostaw paliwa. Za nią ruszyła piechota a potem dosłałem zaopatrzenie, gdy znowu wkroczyła do walki to trafiła na Korpus Zmechanizowany i znów stanęła z powodu paliwa. Musiałem zreorganizować front, udało mi się dosłać Paliwo, amunicję i żarcie i w tym momencie gra się skończyła. Tym razem zabrakło szczęścia - pomogło też zmniejszenie talii oporu sowieckiego. Alternatywna karta oporu wygląda ciekawie, też będę musiał przetestować. Na pewno jest więcej opcji przy grze solo niż w Renie.
"I left my heart to the sappers round Khe Sanh
And the soul was sold with my cigarettes to the black market man"
Awatar użytkownika
dbj
Capitaine
Posty: 854
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:09
Lokalizacja: Muszyna
Has thanked: 269 times
Been thanked: 256 times
Kontakt:

Re: 1941: Race to Moscow (Phalanx)

Post autor: dbj »

Lampka pisze: środa, 23 lutego 2022, 20:03 Zajęcie Rygi przez Kaunas i Panevezys też zwija cały front.
Jak popatrzyłem na mapę, to faktycznie takie zagranie likwiduje cały front. Jeżeli dobrze widzę, to można go zagrać też w grze na 2/3 osoby.
Nie ma idealnych systemów, są tylko takie, które akceptujemy bardziej lub mniej.
Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
Awatar użytkownika
Lampka
Adjudant
Posty: 257
Rejestracja: wtorek, 25 listopada 2008, 12:28
Lokalizacja: Zakopane
Has thanked: 94 times
Been thanked: 73 times

Re: 1941: Race to Moscow (Phalanx)

Post autor: Lampka »

Tak, akurat ten ruch jest niezależny od innych graczy, tylko trzeba flotę ruszyć.
"I left my heart to the sappers round Khe Sanh
And the soul was sold with my cigarettes to the black market man"
RAJ
Général de Division
Posty: 3945
Rejestracja: czwartek, 14 maja 2015, 14:09
Has thanked: 120 times
Been thanked: 409 times

Re: 1941: Race to Moscow (Phalanx)

Post autor: RAJ »

No cóż, takie okrążenia były jednym z powodów dla których Niemcy tak sprawnie zniszczyli pierwsza linię sowiecką, więc jest to historyczne.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
ODPOWIEDZ

Wróć do „II wojna światowa”