Bataan! (Compass Games)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące II wojny światowej.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10385
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2025 times
Been thanked: 2759 times

Bataan! (Compass Games)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Czy ktoś z Kolegów grał? Mam i na razie się jeszcze do tego nie dobrałem.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10385
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2025 times
Been thanked: 2759 times

Re: Bataan! (Compass Games)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Szykuję się do pierwszej rozgrywki. Bitwa o Półwysep Bataan, styczeń 1942 roku. Scenariusz 1: U Perłowych Wrót: Layac.
Ciemnobrązowi Japończycy z 48 Dywizji Piechoty. Niebiescy Amerykanie z 71 DP, jasnobrązowi Filipińczycy.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... es/Z76.jpg

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... es/Z77.jpg
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10385
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2025 times
Been thanked: 2759 times

Re: Bataan! (Compass Games)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Gwoli ciekawostki.

https://en.wikipedia.org/wiki/26th_Cava ... rrubio.jpg

26 stycznia 1942 pod wsią Morong pluton (kompania?) G 26 pułku kawalerii "Philipine Scouts" wykonał ostatnią w historii szarżę amerykańskiej kawalerii uderzając z sukcesem na Japończyków.

Porucznik Edwin Ramsey:

"As a first lieutenant during the withdrawal to Corregidor in the Philippines Campaign, he was in command of the 27-man, mostly Filipino G Troop when they encountered the enemy in the village of Morong on the Bataan peninsula on January 16, 1942.[2] Despite being heavily outnumbered by an infantry force supported by tanks, Ramsey ordered the last cavalry charge in American military history. The surprised Japanese broke and fled. Ramsey and his men held their position for five hours under heavy fire, until reinforcements could be brought up. He would later be awarded the Silver Star and the Purple Heart for this action"
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10385
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2025 times
Been thanked: 2759 times

Re: Bataan! (Compass Games)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Studiuję przepisy. Aktywacje losowe, ale z różnymi obocznościami (wstawianie dywizji do rezerwy, wydarzenie "aktywuj dowolną formację"). Trzy rodzaje aktywacji - manewrowa ("mobile"), szturmowa ("assault") i "pass". W zależności od rodzaju aktywacji możliwości ruchowe i koordynacji działań. Koordynacja nieco może przypominać tę z "Silver Bayonet". Dwie tabele walki (szturmowa" i "walki manewrowej" już bardzo przypomina "Silver Bayonet". W każdym bądź razie użycie aktywacji manewrowej utrudnia koordynację, ale zwiększa możliwości ruchowe. Użycie aktywacji "szturmowej" zmniejsza ruchliwość, ale ułatwia koordynację w szturmie i na dodatek - jeśli dobrze zrozumiałem - umożliwia wspólny atak z formacjami nieaktywowanymi.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: Bataan! (Compass Games)

Post autor: Raleen »

Z tą walką manewrową i szturmową, podobne pomysły mi kiedyś chodziły po głowie jak się zastanawiałem nad zrobieniem systemu drugowojennego. Ale pewnie nie tylko mi...
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10385
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2025 times
Been thanked: 2759 times

Re: Bataan! (Compass Games)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Raleen pisze: piątek, 22 stycznia 2021, 08:43 Z tą walką manewrową i szturmową, podobne pomysły mi kiedyś chodziły po głowie jak się zastanawiałem nad zrobieniem systemu drugowojennego. Ale pewnie nie tylko mi...
Mając jakiś ogląd na "Silver Bayonet" mogę powiedzieć, że to zbyteczna komplikacja. Wprawdzie uatrakcyjnia rozgrywkę, ale wg mnie nic więcej. O dziwo w Bayonet trzeba do koordynacji używać sztabów pułków północnowietnamskich, bo inaczej groch z kapustą.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: Bataan! (Compass Games)

Post autor: Raleen »

Jeśli nie stwarza to realnego wyboru to zgadzam się, że jest zbyteczne, tzn. to nie może być tak, że w większości sytuacji wybór jednej z tych dwóch opcji jest oczywisty, bo wtedy to jest strata czasu.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10385
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2025 times
Been thanked: 2759 times

Re: Bataan! (Compass Games)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

W Bayonet stwarza. Inne są skutki ataku w szturmie, a inne w manewrze. Już teraz nie pamiętam dokładnie, ale w szturmie można zadać obrońcy większe straty, nie wymuszając na nim odwrotu.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10385
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2025 times
Been thanked: 2759 times

Re: Bataan! (Compass Games)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Aktywacje:

Na początku etapu sprawdzamy inicjatywę. Każdy gracz rzuca za siebie, dodając po 1 za każdy wymuszony odwrót przeciwnika (przypomina Wam to coś?).

Każdy gracz ma zestaw markerów aktywacyjnych.
Gracz z inicjatywą wybiera jeden marker. Resztę posiadanych (wszystkie) wrzuca do swojego kubka.
Gracz bez inicjatywy wrzuca do swojego kubka tyle, ile ma gracz z inicjatywą +1.
Fajnie rozwiązano problem różnicy w ilości aktywatorów (znacznie prościej jak w Krwawych Stepach Krymu, tyle, ze tu jest losowanie).
Ostatnio zmieniony niedziela, 24 stycznia 2021, 21:43 przez Karel W.F.M. Doorman, łącznie zmieniany 1 raz.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10385
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2025 times
Been thanked: 2759 times

Re: Bataan! (Compass Games)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Taka ciekawostka a propos rozstrzygania starć:

Jeśli obydwie strony użyją do wsparcia walki lotnictwa i artylerii (z pewnymi wyjątkami dotyczącymi artylerii atakującego na heksie sąsiednim do atakowanego i jednej artylerii obrońcy na bronionym heksie) rozstrzygnięcie jednego starcia wymagać będzie 6 rzutów kością:
1) atakujący sprawdza koordynację wsparcia lotniczego (1K10),
2) atakujący sprawdza koordynację wsparcia artyleryjskiego (1K10),
3) atakujący sprawdza koordynację jednostek lądowych (1K10) - wyjątek atak tylko jedna dywizja plus ewentualnie jednostkami armijnymi),
4) obrońca sprawdza koordynację wsparcia lotniczego (1K10),
5) obrońca sprawdza koordynację wsparcia artyleryjskiego (1K10),
6) Na koniec rzucamy 1K10 i ustalamy wynik walki wg odpowiedniej tabeli walki.

Uffff.

Pomyśleć, że ja swoją krymską walkę uznałem za zbyt skomplikowaną...
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10385
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2025 times
Been thanked: 2759 times

Re: Bataan! (Compass Games)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Kolejna ciekawostka. Zmotoryzowane oddziały pozadywizyjne (autor konsekwentnie używa terminologii: army units) mogą poruszać się w etapie dwukrotnie. Część dywizji japońskich posiada po dwa markery aktywacyjne, czyli w jednym etapie tez można je poruszyć dwa razy. Co ciekawe w/w oddziały pozadywizyjne mogą się ruszać z innymi dywizjami (raz z jedną, drugi raz z drugą), albo dwukrotnie z tą samą.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: Bataan! (Compass Games)

Post autor: Raleen »

A od czego zależy koordynacja wsparcia? Można jakoś zwiększać szanse udanej koordynacji?
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10385
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2025 times
Been thanked: 2759 times

Re: Bataan! (Compass Games)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Raleen pisze: niedziela, 24 stycznia 2021, 22:15 A od czego zależy koordynacja wsparcia? Można jakoś zwiększać szanse udanej koordynacji?
Od E(fficiency)R(ating). Testujemy efektywność dla najwyższego użytego żetonu z danej kategorii (artyleria/lotnictwo/oddziały nieartyleryjskie).
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: Bataan! (Compass Games)

Post autor: Raleen »

To wszystko? Czy są jakieś opcje, żeby gracz mógł wpływać na to, tak by zwiększyć swoje szanse?
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10385
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2025 times
Been thanked: 2759 times

Re: Bataan! (Compass Games)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Raleen pisze: niedziela, 24 stycznia 2021, 23:13 To wszystko? Czy są jakieś opcje, żeby gracz mógł wpływać na to, tak by zwiększyć swoje szanse?
Wpływa chyba tylko brak zaopatrzenia i dezorganizacja - obydwa stany zmniejszają ER.

Wyniki rzutów na koordynację:

CAS (Combat Air Support):

- wynik max równy ER - pełne wsparcie (doliczamy siłę samolotów do siły oddziałów),
- wynik większy niż ER - brak wsparcia,

AU (Artillery Units):

- wynik max równy ER - wsparcie pełną siłą (ale zawsze tyle punktów wsparcia artyleryjskiego, ile punktów siły mają oddziały nieartyleryjskie),
- wynik wyższy niż ER, ale mniejszy niż 10 - 1/2 siły każdej jednostki artylerii z osobna,
- wynik 10 i więcej - brak wsparcia artyleryjskiego,

Jednostki nieartyleryjskie:

- wynik max równy ER - atak z pełną siłą,
- wynik wyższy niż ER - atak z pełną siła, ale z modyfikatorem +2 do rzutu na walkę.

Jedno wyjaśnienie: po ustaleniu kolumny tabeli (stosunek sił) modyfikujemy rzut, a nie kolumnę.

Modyfikatory do rzutu:

Dla CAS:
- walka w sekwencji manewrowej - (+1) (chyba bez względu na użytą tabelę walki),
- walka w sekwencji szturmowej - (bez wpływu),
- obrońca w dżungli (+2),
- obrońca w trawie tropikalnej (+1)

Dla artylerii:
- walka w sekwencji manewrowej - (+1),
- walka w sekwencji szturmowej - (-1),
- obrońca w dżungli (+2*),
- obrońca w trawie tropikalnej (+1*)
*dżungla i trawa kunai nie wpływają na koordynację z moździerzami

Dla jednostek wykonujących atak:
- walka w sekwencji manewrowej - (+1),
- walka w sekwencji szturmowej - (-1),
- obrońca w dżungli (bez wpływu),
- obrońca w trawie tropikalnej (bez wpływu).
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
ODPOWIEDZ

Wróć do „II wojna światowa”