Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące II wojny światowej.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: Raleen »

Mam pierwsze wydanie TiSowskie jakie się ukazało (w każdym razie gra trafiła w moje ręce niedługo po tym jak wyszła). Jest tam o von der Heydte w rozdziale 18.0 JEDNOSTKI SPECJALNE (poniżej cytuję - pisownia oryginalna).
"von der. Heydte" Specjalna jednostka spadochronowa, której zadaniem była dezorganizacja tyłów amerykańskich. Sposób wykorzystania jednostki polega na rozstawieniu jej na dowolnym polu planszy. Jeżeli przez pole, zajmowane przez oddział "v. der Heydta" przechodzi jednostka aliancka należy rzucić kostką (patrz tabelka). Drugi rzut kostką określa, czy żeton niemiecki zdejmowany jest z planszy.

17 XII -> rzut K6: 6-5 - efekt: Z; rzut K6: - efekt: -
18 XII -> rzut K6: 6-5 - efekt: Z, 3-4 - efekt: Z-1 ; rzut K6: 1 - efekt: K
19 XII -> rzut K6: 6-3 - efekt: Z; rzut K6: 1-2 - efekt: K
20 XII -> rzut K6: 6-4 - efekt: Z; rzut K6: 1-2 - efekt: K
21 XII -> rzut K6: 6-5 - efekt: Z; rzut K6: 1-4 - efekt: K
22 XII -> rzut K6: 6 - efekt: Z; rzut K6: 1-6 - efekt: K

Z - jednostki chcące wejść na pole zajmowane przez v. der Heydta zostają zatrzymane na polu, z którego chciały wejść.
Z-1 - jednostki chcące wejść na pole zajmowane przez v. der Heydta zostają wycofane o jedno pole z kierunku, z którego nadeszły. Wykonuje się rzut dla każdej "wchodzącej" jednostki alianckiej.
K - jednostka v. der Heydt zostaje zniszczona, rzut na zniszczenie wykonuje się tylko jeden raz na etap, na zakończenie fazy ruchu aliantów.
Jednostka v. der Heydte nie wpływa na ruch jednostek uciekających.
Jednostka ta w trakcie gry może poruszać się.
Cóż, mnie się zawsze wydawało, że kolejne edycje powinny być bardziej dopracowane niż wcześniejsze.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Czesław
Caporal-Fourrier
Posty: 79
Rejestracja: piątek, 24 kwietnia 2020, 16:53
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 34 times
Been thanked: 26 times

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: Czesław »

Raleen pisze: niedziela, 3 maja 2020, 19:15 Cóż, mnie się zawsze wydawało, że kolejne edycje powinny być bardziej dopracowane niż wcześniejsze.
Też tak podejrzewałem, a tu życie mnie zaskoczyło :D

Ogólnie technicznie gra jest dobrze przygotowana, wydanie jest rewelacyjne, oczywiście jakbym miał większą wiedzę to skomentował bym czy ten las tam był czy go nie było, jakich jednostek brakuje itd. O ile zasady każdy zna o tyle zabrakło tych szczególnych dla tej bitwy.
No wiadomo standard tabelka do walki, czyli gdzie by walki nie miały miejsca tam zawsze te same rezultaty, czy to Afryka, czy Normandia, czy Stalingrad, czy Ardeny ;)
Napisałem do WZ długiego posta, zarówno z małymi uwagami, z małymi pochwałami i z małymi modyfikacjami zasad. Wiem, że przeczytał natomiast co z tym dalej zrobi..., cóż w myśl piosenki grupy OTTO "obywatelu zrób sobie dobrze sam", trzeba samemu modyfikować zasady, bo czasami są po prostu niegrywalne.

Dzięki za inspirację przynajmniej wiem już co robić!
anonim
Sous-lieutenant
Posty: 364
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:55
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 40 times

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: anonim »

O ile pod względem jakości wydania gier, Zalewski zrobił olbrzymi krok na przód to w przypadku instrukcji mamy olbrzymi krok do tyłu. Ja nie rozumiem jak mając gotową, dobrze napisaną instrukcje do rewelacyjnego prostego systemu można ją na przestrzeni lat tak rozwalić. Braki w zasadach, przykłady sprzeczne z zasadami i z prostego systemu który ma raptem 10 stron robi się bardzo skomplikowana gra gdzie trzeba się domyślać co autor miał na myśli a zapomniał zapisać.
Jestem ciekaw jak wyglądają angielskie instrukcje, czy są podobnego poziomu.
Czesław
Caporal-Fourrier
Posty: 79
Rejestracja: piątek, 24 kwietnia 2020, 16:53
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 34 times
Been thanked: 26 times

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: Czesław »

Co do WZ to właśnie w temacie tym cisza, nie wiem czy pojawi się errata, albo czy cokolwiek zmieni się od nowych dodruków. System jest prosty, łatwo go modyfikować i w przystępnej cenie.
Jeżeli masz ochotę to kupuj to w końcu nie jest 200+ zł, wystarczy trochę podłubać w zasadach i gra się jeszcze przyjemniej. A jak jeszcze dobrze znasz realia tej bitwy to wyciśniesz sporo, może i przebijesz zachodnie produkcje. :D

Widzisz ja też myślałem "o wow nowa edycja i graficznie dobrze to i zasady powinny być dopracowane w końcu to perełka Dragona od której zaczęło się WB-95" a tu niespodzianka :D
Jednak dla chcącego nic trudnego, jak będę miał czas spiszę swoje modyfikacje tego systemu (włącznie z tabelą walk), tylko to jak pisanie instrukcji od początku :/
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: Raleen »

Czesław pisze:Jednak dla chcącego nic trudnego, jak będę miał czas spiszę swoje modyfikacje tego systemu (włącznie z tabelą walk), tylko to jak pisanie instrukcji od początku :/
Kibicuję, jednocześnie cieszę się, że mam ten etap za sobą ;)

Rozumiem, że w temacie errat, dodruków itp. cisza?
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Czesław
Caporal-Fourrier
Posty: 79
Rejestracja: piątek, 24 kwietnia 2020, 16:53
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 34 times
Been thanked: 26 times

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: Czesław »

Raleen pisze: poniedziałek, 1 czerwca 2020, 13:52 Rozumiem, że w temacie errat, dodruków itp. cisza?
Niestety cisza, nie dostałem żadnej informacji a jak widzę na stronie to liczba "nowych pudełek" rośnie. Tak, że rozumiem, że WZ jest zajęty bardziej planami wydawniczymi. Wszystko w swoim czasie.

Postaram spisać swoje reguły i modyfikacje w jeden plik, na razie zasad ogólnych. Zasady specyficzne co do bitwy opracuję później. A jak trafi mi się dobra książka o ardenach to do tych zasad naniosę jeszcze poprawki.

Póki co mam tabelę, która nie spisuje się do Arden, lecz do Normandii TiS była by ok.
MarcusSclavinius
Carabinier
Posty: 21
Rejestracja: poniedziałek, 13 września 2021, 20:57
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: MarcusSclavinius »

15 stycznia 2022 roku mają wyjść kolejne Ardeny. Na fb WZ pisze że wychodzą po raz szósty, na stronie TiSu jest mowa o trzeciej edycji.
"Mapa z minimalnymi zmianami.
Żetony z większymi cyframi. Nakład 97 egz. Kilka zmienionych grafik.
Kilka poprawek w ustawieniu początkowym scenariusza WaR."
Z ciekawostek: 559 bncz ma ikonę Jagdpanthery, a niemieckie pułki czołgów są batalionowe (w sensie: 2 żetony).
wittwelsh
Sergent
Posty: 133
Rejestracja: niedziela, 23 października 2011, 10:58
Has thanked: 30 times
Been thanked: 10 times

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: wittwelsh »

WZ wciągnął go w końcu w skład "Panzer-Lehr", czy nadal wisi jako samodzielny Abteilung?

Już sprawdziłem, wisi... Trochę słabo, no ale nic, wolę też się zbytnio nie przypatrywać OdB w TiS-ie.

Natomiast naprawdę głupio mi się zrobiło, jak na stronę TiS-u wpis później wrzucono mapę do nadchodzącej gry - czegoś, co pewnie ma być przedpolem Warszawy. Tylko jeżeli tak, to z Bródna wyszło Brudno...
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: Raleen »

wittwelsh pisze: poniedziałek, 10 stycznia 2022, 18:04Natomiast naprawdę głupio mi się zrobiło, jak na stronę TiS-u wpis później wrzucono mapę do nadchodzącej gry - czegoś, co pewnie ma być przedpolem Warszawy. Tylko jeżeli tak, to z Bródna wyszło Brudno...
Pozdrawiamy kolegów wargamerów z Bródna :)
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
wittwelsh
Sergent
Posty: 133
Rejestracja: niedziela, 23 października 2011, 10:58
Has thanked: 30 times
Been thanked: 10 times

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: wittwelsh »

Raleen pisze: niedziela, 3 maja 2020, 19:15 Mam pierwsze wydanie TiSowskie jakie się ukazało (w każdym razie gra trafiła w moje ręce niedługo po tym jak wyszła). Jest tam o von der Heydte w rozdziale 18.0 JEDNOSTKI SPECJALNE (poniżej cytuję - pisownia oryginalna).
"von der. Heydte" Specjalna jednostka spadochronowa, której zadaniem była dezorganizacja tyłów amerykańskich. Sposób wykorzystania jednostki polega na rozstawieniu jej na dowolnym polu planszy. Jeżeli przez pole, zajmowane przez oddział "v. der Heydta" przechodzi jednostka aliancka należy rzucić kostką (patrz tabelka). Drugi rzut kostką określa, czy żeton niemiecki zdejmowany jest z planszy.

17 XII -> rzut K6: 6-5 - efekt: Z; rzut K6: - efekt: -
18 XII -> rzut K6: 6-5 - efekt: Z, 3-4 - efekt: Z-1 ; rzut K6: 1 - efekt: K
19 XII -> rzut K6: 6-3 - efekt: Z; rzut K6: 1-2 - efekt: K
20 XII -> rzut K6: 6-4 - efekt: Z; rzut K6: 1-2 - efekt: K
21 XII -> rzut K6: 6-5 - efekt: Z; rzut K6: 1-4 - efekt: K
22 XII -> rzut K6: 6 - efekt: Z; rzut K6: 1-6 - efekt: K

Z - jednostki chcące wejść na pole zajmowane przez v. der Heydta zostają zatrzymane na polu, z którego chciały wejść.
Z-1 - jednostki chcące wejść na pole zajmowane przez v. der Heydta zostają wycofane o jedno pole z kierunku, z którego nadeszły. Wykonuje się rzut dla każdej "wchodzącej" jednostki alianckiej.
K - jednostka v. der Heydt zostaje zniszczona, rzut na zniszczenie wykonuje się tylko jeden raz na etap, na zakończenie fazy ruchu aliantów.
Jednostka v. der Heydte nie wpływa na ruch jednostek uciekających.
Jednostka ta w trakcie gry może poruszać się.
Cóż, mnie się zawsze wydawało, że kolejne edycje powinny być bardziej dopracowane niż wcześniejsze.
Właśnie teraz tak do mnie doszło, że to chyba nie jest najszczęśliwszy sposób ujęcia działań oddziału von der Heydtego... Gra zakłada coś, co przecież nigdy się nie wydarzyło i sprawiło o tym, że von der Heydte był wyłączony z gry od samego początku ofensywy - czyli udany desant. Celem Kampfgruppe nie było, poza tym "dezorganizacja tyłów amerykańskich", tylko ujęcie kluczowych skrzyżowań na początku trasy natarcia 6. Armii Pancernej. Czyli w zasadzie powtórzenie Market-Garden, tylko w drugą stronę. I również nie wyszło od samego początku z powodu zarówno strat odniesionych przy lądowaniu jak i ogromnego rozrzucenia oddziału.

Jeżeli wprowadzać Kampfgruppe von der Heydte do gry, to lepiej byłoby po prostu zastosować jakieś zasady z rzutem na udany desant spadochronowy i w zależności od rzutu albo wprowadzić oddział do gry, albo przesunąć w inne miejsce, albo w ogóle go wykluczyć. Tak mi się wydaje przynajmniej.
Radosław Kotowski
Chui
Posty: 747
Rejestracja: środa, 31 grudnia 2014, 17:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 214 times
Been thanked: 22 times

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: Radosław Kotowski »

Dobrze Ci się wydaje. Ja chyba się skuszę na najnowszą wersję gry.
Jak my tu przetrwaliśmy?
Czesław
Caporal-Fourrier
Posty: 79
Rejestracja: piątek, 24 kwietnia 2020, 16:53
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 34 times
Been thanked: 26 times

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: Czesław »

Radosław Kotowski pisze: środa, 12 stycznia 2022, 17:16 Dobrze Ci się wydaje. Ja chyba się skuszę na najnowszą wersję gry.
To fantastycznie! Jak będziesz miał "nową wersję" daj znać co się zmieniło w porównaniu do poprzednich wydań. Ciekaw jestem czy wprowadzono drobne zmiany co proponowałem WZ, czy tylko zostanie wydany kolejny odgrzewany kotlet z ładniejszą grafika dla zamydlenia oczu.
Radosław Kotowski
Chui
Posty: 747
Rejestracja: środa, 31 grudnia 2014, 17:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 214 times
Been thanked: 22 times

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: Radosław Kotowski »

Nie mam pojęcia co zawierały poprzednie wersje, więc raczej nie pomogę. Ale dam znać jak zobaczę jakąś opinię w sieci.
Jak my tu przetrwaliśmy?
Awatar użytkownika
dbj
Capitaine
Posty: 847
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:09
Lokalizacja: Muszyna
Has thanked: 269 times
Been thanked: 255 times
Kontakt:

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: dbj »

Tak wyglądają żetony do dragonowskich "Arden 1944". Żetony zdygitalizowane i zapisane w krzywych przez Marcina Bukowskiego. On też zbierał zamówienia od chętnych do nabycia takiego wydrukowanego zestawu. Druk wykonało wydawnictwo Taktyka i Strategia, czym pochwaliło się w mediach społecznościowych. Żetony w rozmiarze 1,5 x 1,5 cm o grubości 2 mm, pokryte folią matową, sztancowane. Jak widać na zdjęciach występują przesunięcia, które jednak nie uniemożliwiają grę. Marcin  przed wysłaniem żetonów przysłał mi zdjęcia z widocznymi przesunięciami, więc świadomie mogłem zdecydować się na zakup. W newsie TiS-u też były widoczne przesunięcia. Na arkuszu zmieściły się dodatkowe żetony publikowane już po wydaniu gry w innych periodykach.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Nie ma idealnych systemów, są tylko takie, które akceptujemy bardziej lub mniej.
Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
Awatar użytkownika
stary gracz
Adjudant-Major
Posty: 325
Rejestracja: środa, 18 lutego 2015, 10:00
Has thanked: 128 times
Been thanked: 93 times

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: stary gracz »

Mnie najbardziej zirytowała sytuacja, gdy pokazano przesunięcia i były do wyboru dwie opcje: kupujesz takie jakie są lub rezygnujesz i otrzymujesz zwrot pieniędzy. Nie było możliwości poczekania na poprawnie wysztancowane żetony. Nie było tego tyle, żeby tego nie zrobić. Słabe podejście do klienta.
ODPOWIEDZ

Wróć do „II wojna światowa”