Modyfikatory szarży kawalerii zostały wyrażone na żetonach jednostek kawalerii za pomocą różnokolorowych gwiazdek. Liczba gwiazdek oznacza wielkość modyfikacji uzyskiwanej przez jednostkę szarżującą:
1) 5 gwiazdek
modyfikator +5,
2) 4 gwiazdki
modyfikator +4,
3) 3 gwiazdki
modyfikator +3,
4) 2 gwiazdki
modyfikator +2,
5) 1 gwiazdka
modyfikator +1.
Poszczególne rodzaje gwiazdek mają zastosowanie tylko w określonych sytuacjach - zależnie od rodzaju terenu, przez który jest wykonywana szarża i w którym stoi szarżowany oddział, rodzaju atakowanego oddziału, a niekiedy także jego ukierunkowania.
Rodzaje gwiazdek:
Czarne - mają zastosowanie wobec wszystkich rodzajów oddziałów i w każdym rodzaju terenu, w którym możliwa jest szarża.
Czerwone - mają zastosowanie wobec wszystkich rodzajów oddziałów. Nie mają zastosowania przy szarży w terenie trudnym.
Pomarańczowe - mają zastosowanie wobec wszystkich rodzajów oddziałów, z wyjątkiem kawalerii. Mają zastosowanie w każdym rodzaju terenu, w którym możliwa jest szarża.
Żółte - mają zastosowanie wobec wszystkich rodzajów oddziałów, z wyjątkiem ułanów i innych rodzajów kawalerii uzbrojonych w lance (w szczególności: lansjerzy, Krakusi, Mazurzy, jazda lubelska), w przypadku walki z nimi od frontu. Mają zastosowanie w każdym rodzaju terenu, w którym możliwa jest szarża.
Białe - mają zastosowanie jedynie wobec oddziałów znajdujących się w stanie ucieczki oraz wobec oddziałów w szyku tyralierskim i artylerii. Mają zastosowanie w każdym rodzaju terenu, w którym możliwa jest szarża.
Terenem trudnym jest: miasto, wieś, las, zagajnik, teren podmokły, teren pofałdowany/grząski.
Przykład: Kirasjerzy posiadający dwie gwiazdki czarne i dwie czerwone, szarżując na piechotę w terenie trudnym, uzyskują modyfikator szarży +2, a w terenie innym niż trudny - modyfikator szarży +4.
Tabela MODYFIKATORY SZARŻY
RODZAJ KAWALERII Modyfikator szarży (gwiazdki)
Kirasjerzy-lansjerzy: tak jak kirasjerzy
Kirasjerzy (1): 2 czarne, 2 czerwone
Kirasjerzy (2): 2 czarne, 1 czerwona, 1 pomarańczowa
Dragoni, Karabinierzy (1): 1 czarna, 1 czerwona, 1 żółta
Dragoni, Karabinierzy (2): 1 czarna, 1 czerwona, 1 żółta, 1 pomarańczowa
Dragoni, Karabinierzy (3): 2 czarne, 1 żółta
Ułani, Lansjerzy: 1 czarna, 1 żółta, 1 pomarańczowa
Huzarzy, Strzelcy konni,Szwoleżerowie (1): 1 czarna, 1 żółta
Huzarzy, Strzelcy konni,Szwoleżerowie (2): 1 czarna, 1 pomarańczowa
Krakusi, Mazurzy itp.: tak jak ułani
Kozacy, Eklererzy: 1 czarna, 1 biała
Mogą zostać wyodrębnione jeszcze inne rodzaje kawalerii, jak i inne układy modyfikatorów (gwiazdek). Zawsze znaczenie będzie miało posiadanie przez jednostkę kirysów bądź lanc, a także czy dana jednostka należała do kawalerii ciężkiej, średniej (liniowej), czy lekkiej, co głównie zależało od jej przeznaczenia, wyszkolenia i wykorzystywanych przez nią koni.