A Victory Lost (MMP)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące II wojny światowej.
RAJ
Général de Division
Posty: 3945
Rejestracja: czwartek, 14 maja 2015, 14:09
Has thanked: 120 times
Been thanked: 409 times

Re: A Victory Lost (MMP)

Post autor: RAJ »

Twoje wypowiedzi bardzo przypominały mi wypowiedzi w niedawnej dyskusji o przepisach Ścieżek Chwały, w której osoba poznająca przepisy uważała, że lepiej je rozumie niż kilku graczy, którzy w ciągu ostatnich 15 lat wielokrotnie grali w tę grę. Dodatkowo nie lubię jak ludzie dopatrują się w instrukcji tego czego tam nie ma.
Stąd moja irytacja, jednak twoje posługiwanie się translatorem jako podstawą do zrozumienia zasad AVL wiele wyjaśnia.
Zresztą druga część mojej wypowiedzi nie była krytyką tylko wyrażeniem zaskoczenia.

Natomiast pierwsza była krytyką i to zasadną. Skoro najpierw jest faza aktywacji, a później dopiero faza wprowadzania uzupełnień to jest logiczne, że uzupełnienia NIE MOGĄ już być w tym etapie aktywowane i będą aktywowane w etapie następnym. Nie wymaga to żadnych dodatkowych opisów w przepisach.

Natomiast cieszy, że pomimo ograniczeń językowych starasz się poszerzyć swoje doświadczenia. Wybrałeś zresztą do tego bardzo dobrą grę, która oprócz tego że jest świetna, to ma prostą i dobrze napisaną instrukcję. Nie trzeba się w niej doszukiwać ukrytych przesłań ani dwuznaczności.
Ostatnio zmieniony wtorek, 21 maja 2019, 13:30 przez RAJ, łącznie zmieniany 1 raz.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
Warner
Caporal
Posty: 56
Rejestracja: środa, 28 grudnia 2011, 12:19

Re: A Victory Lost (MMP)

Post autor: Warner »

Jakie jednostki obejmuje grupa Popowa..? Bo sztab wchodzi w 4 etapie... Jakie oznaczenie kolorystyczne ma ta Grupa...
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2424
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 17 times
Been thanked: 53 times

Re: A Victory Lost (MMP)

Post autor: Teufel »

Chyba żadne. Jednostki rosyjskie w zasięgu sztabu, który jest aktualnie aktywowany po prostu zostają aktywowane. To tylko sztab, nie musi mieć przyporządkowanych jednostek aby móc je aktywować.
Legiony i ja mamy się dobrze.
RAJ
Général de Division
Posty: 3945
Rejestracja: czwartek, 14 maja 2015, 14:09
Has thanked: 120 times
Been thanked: 409 times

Re: A Victory Lost (MMP)

Post autor: RAJ »

Przypisanie kolorystyczne mają tylko jednostki startujące na planszy oraz 1APz.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
Warner
Caporal
Posty: 56
Rejestracja: środa, 28 grudnia 2011, 12:19

Re: A Victory Lost (MMP)

Post autor: Warner »

Czy przy wylosowaniu czita sztabu można wykonać ruch sztabem? Czy najpierw następuje aktywacja jednostek w zasięgu sztabu, ruch jednostek i sztabu.
RAJ
Général de Division
Posty: 3945
Rejestracja: czwartek, 14 maja 2015, 14:09
Has thanked: 120 times
Been thanked: 409 times

Re: A Victory Lost (MMP)

Post autor: RAJ »

Sztab przesuwa się na końcu.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43344
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3919 times
Been thanked: 2489 times
Kontakt:

Re: A Victory Lost (MMP)

Post autor: Raleen »

Dodam tylko, że gdyby można było poruszać sztab razem z jednostkami w tym samym czasie to de facto można by wykorzystać zasięg sztabu z dwóch różnych miejsc, co znacznie by go zwiększało. Problem tego rodzaju występuje w grze "Grunwald 1410" Dragona, gdzie mamy zasięg dowodzenia, natomiast w opisie faz nie ma podane, kiedy ruszają się dowódcy, więc dla porządku gry trzeba przyjmować, że albo na początku fazy ruchu, albo na końcu, ewentualnie jedna i druga opcja. Jeśli nie przyjmie się tu jakichś ustaleń, jest bałagan, albo prowadzi to do tego, że zasady o zasięgu dowodzenia nie stwarzają żadnych ograniczeń graczom (zwłaszcza krzyżackiemu). Przy okazji pokazuje to, że w grach dość dalekich od siebie i pod względem tematycznym, i skali, i czasu oraz miejsca powstania, pojawiają się podobne problemy do rozwiązania.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
nexus6
Lieutenant
Posty: 586
Rejestracja: niedziela, 27 lipca 2014, 14:52
Lokalizacja: Szczecin
Been thanked: 1 time

Re: A Victory Lost (MMP)

Post autor: nexus6 »

Sztab można ruszyć na samym początku. Faza aktywacji to jedno a faza ruchu to drugie.
Warner
Caporal
Posty: 56
Rejestracja: środa, 28 grudnia 2011, 12:19

Re: A Victory Lost (MMP)

Post autor: Warner »

Więc nadal nie mam jasności.... podam przykład,,sztab 69A gdyby nie mógł po aktywacji wykonać ruchu nie miałby całej armii w zasięgu dowodzenia....zaś po wykonaniu ruch juz miałby.....czy jest jakiś zapis w instrukcji kiedy poruszamy sztab...
Ja rozumiem to tak następuje aktywacja sztabu..a ten jeśli ma w zasięgu aktywuje jednostki....a jego ruch można wykonać po ruchach jednostek..ale tych które zostały aktywowane.....ale nie moge tego znalezc w instrukcji
Warner
Caporal
Posty: 56
Rejestracja: środa, 28 grudnia 2011, 12:19

Re: A Victory Lost (MMP)

Post autor: Warner »

Ponadto gdyby sztab mogl sie poruszyc..od razu to np Holidt..aktywowalby czesc jednostek armii romunskiej....bylby to blizsze prawdy...gdyz bierne oczekiwanie powoduje tylko okrazenie ruch sztabupo aktywacjo podoudje ze wspiera on ofensywe a podczas odwrotu powoduje spojnewycofanie.......nie wiem jedan czy dobrze to intepretuje..
RAJ
Général de Division
Posty: 3945
Rejestracja: czwartek, 14 maja 2015, 14:09
Has thanked: 120 times
Been thanked: 409 times

Re: A Victory Lost (MMP)

Post autor: RAJ »

Dokładnie zgodnie z literą zasad:
Przepisy 4.1.2 podpunkty (1) i (2).
najpierw
(1) ciągniesz chit i aktywujesz sztab, sztab aktywuje do ruchu jednostki w swoim zasięgu
następnie
(2) aktywowane wcześniej jednostki oraz sztab poruszają się

Wersja uproszczona do stosowania w praktyce, w której nie trzeba pamiętać jaki był zasięg aktywacji sztabu:
aktywowane sztaby poruszają się na końcu, po aktywowanych przez siebie jednostkach

@nexus6, nie komplikuj. Dla Wernera, z uwagi na problem z odwołaniem się do instrukcji, potrzebna jest możliwie najłatwiejsza do implementacji interpretacja.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
Warner
Caporal
Posty: 56
Rejestracja: środa, 28 grudnia 2011, 12:19

Re: A Victory Lost (MMP)

Post autor: Warner »

Jasne jak słońce o tym właśnie pisałem, że tak interpretuję, ale w takim przypadku sztab 69 Armii nie aktywuje w 1 etapie wszystkich jednostek czy tak?
RAJ
Général de Division
Posty: 3945
Rejestracja: czwartek, 14 maja 2015, 14:09
Has thanked: 120 times
Been thanked: 409 times

Re: A Victory Lost (MMP)

Post autor: RAJ »

Tak, aktywuje tylko te, które są w zasięgu dowodzenia a chwili aktywacji sztabu.
Przypisanie kolorystyczne jest czysto "fabularne" i nie ma wpływu na mechanikę rozgrywki.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
Warner
Caporal
Posty: 56
Rejestracja: środa, 28 grudnia 2011, 12:19

Re: A Victory Lost (MMP)

Post autor: Warner »

Jeśli jednostka stoi w strefie kontroli udziału może się przesunąć w jego strefie wydając... 3PR?
RAJ
Général de Division
Posty: 3945
Rejestracja: czwartek, 14 maja 2015, 14:09
Has thanked: 120 times
Been thanked: 409 times

Re: A Victory Lost (MMP)

Post autor: RAJ »

5RP (2 za wyjście z hexu ze strefą, 2 za wejście w następny hex ze strefą, 1 za ruch)
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
ODPOWIEDZ

Wróć do „II wojna światowa”