[WB-95] Normandia 1944 (TiS)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące II wojny światowej.
Awatar użytkownika
wujaw
Général de Brigade
Posty: 2075
Rejestracja: sobota, 11 marca 2006, 11:15
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

[WB-95] Normandia 1944 (TiS)

Post autor: wujaw »

Normandia to najnowszy tytuł zapowiadany przez TiS-a podobno wielokrotnie testowany i jestem ciekawy,czy ktoś wie jak się sprawdza system WB 95, którego ogólnie mówiąc nie cenię w mojej ulubionej bitwie.Kiedy jakiś czas temu na TiS-ie wyraziłem wątpliwość, czy system w ogóle pasuje do tej bitwy zostałem od razu naprostowany, że sprawdza się świetnie i już. :D A ja nie bardzo mogę sobie wyobrazić jak da się rozstawić dywizje broniące plaż i jak oddana będzie specyfika sytuacji wynikająca z decydującej roli lotnictwa. :?: Temat mocno mnie interesuje i jeżeli ktoś wie coś na temat tej gry chętnie wysłucham jakichkolwiek informacji. :!:

Recenzja gry na Portalu Strategie:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=119

Zestaw modyfikacji do systemu WB-95, opracowanych przez Grohmanna:
http://strategie.net.pl/viewtopic.php?f=122&t=11078
Ostatnio zmieniony niedziela, 27 lutego 2011, 13:16 przez wujaw, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43400
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3970 times
Been thanked: 2528 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

No cóż, najlepiej gdyby się wypowiedział Panzerfan, w końcu on tą grę robił :)

Mogę za to powiedziec jak wygląda Normandia w B-35 według tego co kiedyś wyszło: pod Caen Niemcy nie mają żadnych szans, Wrzesień przy tym można uznac za wyrównaną grę, ciekawie może byc jedynie na plaży Omaha, bo tu szanse są w miare wyrównane, z kolei pod Cherbourgiem jest w drugą stronę, czyli Niemcy jak się zbiorą to rozgniatają aliantów jak leci, do tego alianci mają koło plaż bagna, przez które biegnia jedyna droga, którą mogą pociągnąc zaopatrzenie z plaż.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
wujaw
Général de Brigade
Posty: 2075
Rejestracja: sobota, 11 marca 2006, 11:15
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Post autor: wujaw »

W wersję w B-35 grałem.Już kiedyś pisałeś o beznadziejnej sytuacji Niemców pod Cean, co mnie zdziwiło bo mi poszło całkiem znośnie.Nie powiem, że wygrałem, ale się trzymałem-zdaje sie przeciwnik nie był mocny.Za to w Omahę Niemcami zdecydowanie wygrałem, chociaż coś mi się zdaje, że nie do końca zasłużenie.Coś potem czytałem, że ten zielonkawy kolorek na mapie to bocage ( z opisu nie wynikało to ni chuchu), a ja wygrałem po śmiałej akcji Tygrysów w centrum, które bezdyskusyjnie obydwaj z przeciwnikiem oceniliśmy jako teren "czysty".No ale jak chodzi o Normandię w WB 95 to myślę, że warto by było, żeby koledzy lepiej zorientowani zabrali głos.Podobno będą liczne modyfikacje systemu-oby na lepsze, więc głos autora mile widziany.To przecież prawdopodobnie jedna z 3, najwyżej 4 gier, które zostaną w tym roku w Polsce samodzielnie wydane, a termin wydania tuż tuż.
Misza
Pocztowy
Posty: 83
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:18
Lokalizacja: tajne

Post autor: Misza »

Testy tej giry ( a byłem jej testerem) wykazały że tak naprawdę wiele zależy od rzutów kostką. A Caen to tak naprawde wyrównana walka. Ogólnie rzecz ujmując Niemcy mają przechlapne tylko z środkiem( chyba że rzuty uratują ich na plaży :cool: ) Gra jest grywalna a strony w wielkiej mierze wyrównane. Takie jest moie zdanie.
Panzerfan

Post autor: Panzerfan »

Wywołany do tablicy, odpowiadam :wink: ...
Jak wiadomo gra jest oparta na zasadach WB95, lecz wiele rzeczy zostało dodanych lub rozwiniętych. Śmiało mogę stwierdzić że ze względu na specyfikę walk (czyli dodatkowych zasad), będzie to gra samodzielna, nie do wykorzystania w innych projektach.
Zostały zmienione najważniejsze rzeczy:
- lotnictwo
- ostrzał artyleryjski

Lotnictwo zostało podzielone na dwa najistotniejsze typy: szturmowe i bombowe. Będzie posiadać autentyczne nazwy, oraz zmienną siłę, umieszczoną indywidualnie na żetonie.
Szturmowe będzie działało na podobnych zasadach jak dotychczas, co najważniejsze wspierać swoją siłą walki.
Bombowe nie będzie dodawać PS do walk, a będzie mogło wykonywać m.in. zmasowane naloty bombowe na wybrane cele.

Ostrzał artyleryjski będzie ustalany na podstawie talebi OSTRZAŁ ARTYLERYJSKI.

Dodatkowo będą jeszce dwie tabele: NALOTY BOMBOWE oraz NISZCZENIE OBIEKTÓW.

--------------------------------------------------------------------
Zostały dodane:
- marynarka wojenna
- zaopatrzenie
- jednostki specjalne
- maskowanie (dla chętnych)

Marynarka wojenna nie będzie na żetonie, lecz będzie przydzielona do odpowiednich plaż. PS będą umieszczone na mapie.

W zaopatrzeniu będzie dodany jeden rozdział o przymusowym braku zaopatrzenia. Szczegóły w poszczególnych scenariuszach.

Teraz to co najważniejsze, czyli jednostki specjalne:
GNIAZDA OBRONY (GO) - Jednostki bez PS i PR. to zorganizowane i umocnione małe grupy bojowe, uzbrojone w liczną broń maszynową, mające na celu spowolnienie, postępujących w głąb lądu alianckich oddziałów. Wroga jednostka, wchodząc na heks będzie tracić dodatkowe PR.

OBRONA WYBRZEŻA - Obrona wybrzeża (OW) to wydzielone jednostki, składające się zazwyczaj z licznych Ost, dywizyjnych batalionów lub samodzielnych batalionów wsparcia, mające za zadanie w bardziej zorganizowany i skuteczny od Gniazd Obrony, wyposażone w lekkie działa piechoty oraz działa przeciwpancerne.
Żetony z PS i PR. PS to 2 lub 1, a PR to 4.
W taki sposób bądą rozbite dywizje obrony wybrzeża plaż (352 i 716 DP) i dzieki temu będzie możliwe utrzymanie tymi jednostkami ciągłości frontu.

ARTYLERIA P-LOT - głównie chodzi tutaj o pułki flaków z III Korpusu p-lot.
Artyleria w walce z jednostką pancerną, będzie dzielić jej siłę na 3 (w górę).

Jeśli chodzi o scenariusze to będą 3.
- "Lądowanie"
- "Operacja Luttich"
- "Operacja Cobra" ewentualnie "Operacja Totalize"
Pod uwagę brałem grywalność oraz to aby można było poszczególne scenariusze rozegrać do końca. Tak więc każdy ze scenariuszy nie będzie miał więcej niż 10-15 etapów.
Ostatnio zmieniony niedziela, 14 maja 2006, 12:35 przez Panzerfan, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
wujaw
Général de Brigade
Posty: 2075
Rejestracja: sobota, 11 marca 2006, 11:15
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Post autor: wujaw »

To dobre wieści jak, chodzi o długość scenariuszy!Może wreszcie da się rozegrać całą grę.Kupiłem kiedyś Stalingrad i leży teraz sobie (nawet żetonów nie wypchnąłem), bo tam najkrótszy scenariusz ma 18 etapów.Rozumiem, że operacja Luttich przydałaby się, żeby i Niemcami można było przyatakować.Mam za mało doświadczenia w systemie WB-95, za którym ogólnie nie przepadam, żebym mógł sobie to wszystko wyobrazić "na sucho".Jeżeli jednak zmiany są tak liczne to mam nadzieję, że gra nabierze innego charakteru.Czy straty nadal następują głównie przy wzięciu w "dwa ognie" i ataku lotniczym?To jak pamiętam jeden ze słabych punktów systemu.
Panzerfan

Post autor: Panzerfan »

wujaw pisze:To dobre wieści jak, chodzi o długość scenariuszy!Może wreszcie da się rozegrać całą grę.Kupiłem kiedyś Stalingrad i leży teraz sobie (nawet żetonów nie wypchnąłem), bo tam najkrótszy scenariusz ma 18 etapów.Rozumiem, że operacja Luttich przydałaby się, żeby i Niemcami można było przyatakować.
Dokładnie o to chodzi. 2 scenariusze byłyby z atakiem Aliantów, a 1 z atakiem Niemców.
I chyba tak zostanie.
wujaw pisze:Mam za mało doświadczenia w systemie WB-95, za którym ogólnie nie przepadam, żebym mógł sobie to wszystko wyobrazić "na sucho".Jeżeli jednak zmiany są tak liczne to mam nadzieję, że gra nabierze innego charakteru.Czy straty nadal następują głównie przy wzięciu w "dwa ognie" i ataku lotniczym?To jak pamiętam jeden ze słabych punktów systemu.
Zmiany są konieczne aby w grze czuć było klimat i aby gra stała sie bardziej interesujaca, a co najważniejsze aby w grze uchwycono specyfikę walk operacji Overlord.
Straty w wzięciu niestety nie da się wyeliminować, ale tak przerażająco nierealne ataki lotnictwa, szczególnie na artylerię, zostały wyeliminowane.
Awatar użytkownika
wujaw
Général de Brigade
Posty: 2075
Rejestracja: sobota, 11 marca 2006, 11:15
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Post autor: wujaw »

Zapytam jeszcze, jeśli można ile żetonów bierze udział po każdej ze stron w pierwszym scenariuszu(może być na oko, a nie co do sztuki)?Pytam żeby wyobrazić sobie rozmiar rozgrywki w porównaniu do Arden i Bagrationa, w które grałem kilka razy.
Panzerfan

Post autor: Panzerfan »

wujaw pisze:Zapytam jeszcze, jeśli można ile żetonów bierze udział po każdej ze stron w pierwszym scenariuszu(może być na oko, a nie co do sztuki)?Pytam żeby wyobrazić sobie rozmiar rozgrywki w porównaniu do Arden i Bagrationa, w które grałem kilka razy.
W scenariuszu 1 będzie podstawowo:
- 47 żetonów niemieckich
- 21 żetonów brytyjskich i kanadyjskich
- 15 żetonów amerykańskich

Uzupełnienia:
- 38 żetonów niemieckich
- 21 żetonów brytyjskich
- 36 żetonów amerykańskich
Awatar użytkownika
viking
Major en second
Posty: 1113
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:06
Lokalizacja: Białystok

Post autor: viking »

to może 4 scenariusze i ,,Cobra" Tatry i ,,Luttich"?

a co do żetonów,to nie można by jeszcze zmienic na inne ikonki ,zeby nie byly,aż tak rozmazane jak to ma teraz miejsce?
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 17 grudnia 2012, 15:20 przez viking, łącznie zmieniany 1 raz.
Panzerfan

Post autor: Panzerfan »

Chciałem zrobić 4 scenariusze, ale dostalem polecenie że ma być 3. Tak więc jak 3 to 3.

Niestety jeśli chodzi o grafikę to nie mam nic do gadania. Wzory z testowej wersji to jedno, a wzory ostateczne to drugie. Przykro mi.
Awatar użytkownika
wujaw
Général de Brigade
Posty: 2075
Rejestracja: sobota, 11 marca 2006, 11:15
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Post autor: wujaw »

Panzerfan pisze:Chciałem zrobić 4 scenariusze, ale dostalem polecenie że ma być 3. Tak więc jak 3 to 3.

Niestety jeśli chodzi o grafikę to nie mam nic do gadania. Wzory z testowej wersji to jedno, a wzory ostateczne to drugie. Przykro mi.
Mało optymistycznie zabrzmiały te słowa, mimo wszystko z niecierpliwością czekam na tę grę, bo wreszcie czuć w powietrzu jakiś powiew nowości.
Panzerfan

Post autor: Panzerfan »

wujaw pisze:
Panzerfan pisze:Chciałem zrobić 4 scenariusze, ale dostalem polecenie że ma być 3. Tak więc jak 3 to 3.

Niestety jeśli chodzi o grafikę to nie mam nic do gadania. Wzory z testowej wersji to jedno, a wzory ostateczne to drugie. Przykro mi.
Mało optymistycznie zabrzmiały te słowa, mimo wszystko z niecierpliwością czekam na tę grę, bo wreszcie czuć w powietrzu jakiś powiew nowości.
W zasadzie rozumiem wydawcę dlaczego tylko 3. Po pierwsze miejsce w instrukcji, a po drugie że coś też musi zostać do TiSa z scenariuszy historycznych :wink: .
Awatar użytkownika
Kamil
Praporszczik
Posty: 330
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:24
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Post autor: Kamil »

Z tego co czytam to ta gra zapowiada sie naprawde ciekawie jak na razie wyglada ze bedzie to najlepsza gra w tym systemie od kilku lat.
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2426
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 17 times
Been thanked: 55 times

Post autor: Teufel »

Tak Kamilu, mam grę od paru dni i muszę stwierdzić, że Tomek - Panzerfan odwalił kawał świetnej roboty, udoskonalając system WB, co znacząco podniosło realizm rozgrywki w tym systemie. Pomijajac szate graficzną zetonów i mapy, gdzie widać ze WZowi najzwyczajniej "nie chce" się isc z duchem czasu, musze przyznac, ze scenariusze wydaja sie ciekawe i co ważne niedlugie, takie rozwiazanie podnosi nieco adrenalinę w czasie rozgrywki, bowiem mamy malo etapow na wykonanie postawionych przed nami zadań.
Mapa jest złozona z az 3 czesci, ja jednak pierwsze co zrobilem, to je skleilem i juz nie mam problemu z rozjezdzaniem sie pola walki.
Zetony "szału nie robia' zdecydowanie wolalem ikonki z testów z Lublina, denerwuje mnie zimowy ubiór Niemców i brak ikonek SdKfz 251 w jednostkach obficie w nie wyposazonych (np w Dywizji Lehr czy 12 SS)

Wydaje mi sie ze jednym z najbardziej palacych problemow systemu jest niedocenianie roli sztabów, szczegolnie sztabów armii, czy mozemy pokusic sie o jakies home rules na ten temat? Moze rozszerzenie zasiegu wsparcia o 2 heksy, wyższe wymagania w rzutach na dezorganizacje jednostek w poblizu takich sztabów?
Ostatnio zmieniony czwartek, 1 stycznia 1970, 01:00 przez Teufel, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „II wojna światowa”