Crusader Rex (Columbia Games)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące starożytności i średniowiecza.
Awatar użytkownika
Monthion
Sous-lieutenant
Posty: 478
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:55
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 6 times
Been thanked: 16 times

Post autor: Monthion »

Chciałbym prosić jakoweś kompetentne osoby, który grały zarówno w Crusader Rex jak i Onward, Christian Soldiers o próbę porównania tych dwóch poświęconych krucjatom gier.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2490 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Są raczej nieporównywalne - piszę to bez znajomości tej drugiej (chociaż niedługo powinna się nadarzyć okazja, żeby zagrać). Pierwsza jest bloczkowa i prosta, druga to typowy, bardziej rozbudowany card driven jak np. Sukcesorzy Aleksandra Wlk.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8264
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Strategos »

Raleen pisze:Są raczej nieporównywalne
Tak są zdecydowanie inne : gra OCS zawiera w sumie dwie gry i dwa zestawy zasad każdy po około 50 stron ( osobno dla I i II wraz z III krucjatą) a standard instrukcyjny większości gier bloczkowych Columbii to kilka stroniczek :).
Ostatnio zmieniony czwartek, 1 stycznia 1970, 01:00 przez Strategos, łącznie zmieniany 1 raz.
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"

Sun Tzu
Awatar użytkownika
Arteusz
Praetor
Posty: 3144
Rejestracja: niedziela, 7 października 2007, 16:17
Lokalizacja: Kielce
Been thanked: 1 time

Post autor: Arteusz »

Nie da się porównać gry, która jest dostosowana do uniwersalnych zasad Columbia Games (instrukcje mogliby dawać takie same do każdej swojej gry i tylko dodawać jedną osobną kartkę ze zmianami w konkretnym tytule) i gry zawierającej 3 krucjaty i mocno rozbudowanej. I Crusader Rex ma upierdliwą wadę - za małą planszę do bloczków.
Moje gry
Szlachectwa nie nabiera się przez urodzenie, ale przez czyny.
"Moim obowiązkiem, jako patrioty, nie jest umrzeć za swój kraj, ale sprawić, żeby wróg oddał życie za własny".
adalbert
Général de Brigade
Posty: 2058
Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 87 times
Been thanked: 186 times

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: adalbert »

instrukcje mogliby dawać takie same do każdej swojej gry i tylko dodawać jedną osobną kartkę ze zmianami w konkretnym tytule
I jeszcze pewnymi klaryfikacjami. Zasady krótko napisane niestety rzadko oznaczają zasady dobrze napisane (to samo można napisać o nowych zasadach Strike of the Eagle dostępnych na stronie Academy Games - mam nadzieję, że wprowadzą jeszcze pewne zmiany). W Crusadera wciąż grywam i kiedy dochodzi do jakichś spornych kwestii zasady niewiele pomagają; np. Wypad z zamku może towarzyszyć siłom, które idą oblężonej twierdzy z odsieczą - pytanie:od początku, czy od drugiej rundy? W tym kontekście odkryłem bardzo dobry FAQ, który znajduje się na stronie BGG w dziale files; gdybym kiedyś od razu zajrzał na sam koniec tego FaQa, gdzie omówiono możliwe nadużycia zasad, uniknęlibyśmy spoooorych przestojów w tej prostej przecież grze...
Awatar użytkownika
Indar
Błędny rycerz
Posty: 1088
Rejestracja: piątek, 5 maja 2006, 20:08
Lokalizacja: Łomża
Kontakt:

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: Indar »

W świetle zakupu który poczyniłem/poczynię mam pytanie o różnice pomiędzy 1 a 2 ed. Czytałem że w 2ed. zrezygnowano z kart MUD, są zmienione niektóre miejsca rozstawień oraz nowe "Siły" niektórych bloczków. Ale generalnie majac 1ed da się grać jak w 2 ed - mając zasady.
Prawda to?
http://www.freha.pl - Forum Rekreacji Historycznych
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2490 times
Kontakt:

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: Raleen »

Ja mogę powiedzieć w oparciu o ściągnięte niedawno zasady z BGG (najświeższe, więc to już chyba II ed.), że grało się prawie tak samo. Rozstawienia bloczków nie analizowałem, ale nie dostrzegłem jakichś oszałamiających różnic w porównaniu z tym jak grałem kiedyś.

Zauważyłem jedną b. istotną zmianę: dawniej jak na zimę Twoje jednostki znajdowały się be zaopatrzenia, to z tego co pamiętam każda traciła po 1 punkcie siły. Teraz traci się całe jednostki. I tak, grając sobie beztrosko z młodziakami raz zostawiłem sobie o 2 bloczki za dużo na jakimś pustkowiu, przyszła zima i eliminacja. Innym razem załatwiła mnie właśnie karta "Błoto" (Mud), z którą akurat graliśmy. W ostatnim posunięciu przed zimą przeciwnik zagrał tą kartę i ja nie zdążyłem się przegrupować - efekty były porażające. Pod Antiochią chyba z 5 jednostek straciłem. Tak, że jeśli karta "Mud" zniknęła, to z tego powodu, i wcale się nie dziwię.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
farmer
Lieutenant
Posty: 534
Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Has thanked: 308 times
Been thanked: 74 times

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: farmer »

Jest bardziej istotna zmiana - limit zimowania w miastach. Zamiast 3krotności poziomu miasta, limit zmalał do 1krotności tegoż poziomu.
Zmiana niby mała, a rewelacyjnie wpływa na rozgrywkę, likwidując w zarodku problem z ogromnymi zgrupowaniami armii w jednym miejscu.
Pomaga w tym też zmniejszony limit dróg (zamiast 4/8 i 2/4 jest 4/4 i 2/2 - odpowiednio drogi główne i mniejsze).

pozdr,
farm
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
adalbert
Général de Brigade
Posty: 2058
Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 87 times
Been thanked: 186 times

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: adalbert »

Zauważyłem jedną b. istotną zmianę: dawniej jak na zimę Twoje jednostki znajdowały się be zaopatrzenia, to z tego co pamiętam każda traciła po 1 punkcie siły. Teraz traci się całe jednostki.
Mnie się zdaje, że w I ed. tez musiałes ściągnąć bloczek.
Jest bardziej istotna zmiana - limit zimowania w miastach. Zamiast 3krotności poziomu miasta, limit zmalał do 1krotności tegoż poziomu.
W I ed. limit trzykrotny miałes tylko w miastach o swoim kolorze (w innych - jednokrotność). Jeżeli zupełnie to zmieniono, to mam mieszane uczucia, bo gdzieś te jednostki jednak muszą się podziać, a system nie odróżnia bloczka o poziomie wytrzymałości 1 od bloczka o poziomie wytrzymałości 4...
likwidując w zarodku problem z ogromnymi zgrupowaniami armii w jednym miejscu
Ale czy przypadkiem nie występowały wtedy takie duże zgrupowania?

Natomiast zmniejszony limit dróg nawet mi sie podoba.

Z tego, co pamiętam z nowego modułu Vassala, to krzyzowcy maja na starcie dodatkowy bloczek niedaleko Antiochii (w I ed. jest nadliczbowy bloczek, więc nie ma problemu) i chyba Renald z Keraku ma nieco lepsze parametry.

Mnie ciekawi czy odniesiono się do problemu nadużywania przepisów z I ed., czyli szturmu bez szturmu w wypadku saracenów, które to posunięcie wyklucza wypad, i jeszcze jednej kwestii, której nie pamiętam.

Tak przy okazji prezglądnąłem sobie wątek i okazao sie, że niektóre posty były edytowane 1 I 1970r. - a to ciekawostka :lol:
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9508
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: Andy »

adalbert pisze:Tak przy okazji przeglądnąłem sobie wątek i okazało się, że niektóre posty były edytowane 1 I 1970r. - a to ciekawostka :lol:
Tak działała cenzura ery schyłkowego Gomułki.
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2490 times
Kontakt:

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: Raleen »

Andy pisze:
adalbert pisze:Tak przy okazji przeglądnąłem sobie wątek i okazało się, że niektóre posty były edytowane 1 I 1970r. - a to ciekawostka :lol:
Tak działała cenzura ery schyłkowego Gomułki.
To wskutek zmiany skryptów forum, których było kilka po drodze i nie wszystko było ze sobą kompatybilne. Inny problem z tej serii to emotikony, które gdzieniegdzie poznikały, tzn. pozostały po nich oznaczenia kodowe.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Indar
Błędny rycerz
Posty: 1088
Rejestracja: piątek, 5 maja 2006, 20:08
Lokalizacja: Łomża
Kontakt:

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: Indar »

Panowie, ogromna prośba bo nie mogę nigdzie wyszukać.
Mam I ed CR, ale wszystko zrobiłem hand made dostosowując grę do II ed (dzięki pracy farmera). I tu moja prośba - czy mógłby ktoś mi podpowiedzieć jakie są zmiany w miejscach startowych wojsk? Ew. pokazać zdjęcie planszy II ed - zdaje się że jest tam napisane.
Mam nowe naklejki na bloczki, nowe karty, nowe zasady - coś jeszcze powinienem wiedzieć, zmienić poza miejscem rozstawienia?
http://www.freha.pl - Forum Rekreacji Historycznych
Awatar użytkownika
farmer
Lieutenant
Posty: 534
Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Has thanked: 308 times
Been thanked: 74 times

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: farmer »

Rozstaw jednostki według nazw miast, jakie mają na bloczkach - i po kłopocie :).

pozdr,
farm
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
adalbert
Général de Brigade
Posty: 2058
Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 87 times
Been thanked: 186 times

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: adalbert »

Ale w ogóle sa jakies zmiany rozstawienia oprócz tego, że Renald ma trochę lepsze parametry i jest jeden dodatkowy bloczek krzyżowców?
Awatar użytkownika
farmer
Lieutenant
Posty: 534
Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Has thanked: 308 times
Been thanked: 74 times

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: farmer »

Nie mam przed oczyma mapy, ale nie wydaje mi się - wszak rozstawienie załatwione jest przez opisy na bloczkach, tak więc wszystko jest czarno na białym.
W pierwszym rozstawieniu poza planszą znajdują się:
- wszyscy krzyżowcy (3 x Francuzi, 3 x Niemcy, 3 x Anglicy)
- wszyscy pielgrzymi (3 bloczki)
- 8 z 12tu nomadów (najpierw wszystkie odkładacie do puli, losujecie spośród nich 4 i rozstawiacie w odpowiednich miastach - zgodnie z opisem na bloczkach)
- Bizantyjczycy, jeśli ktoś gra z tym fanowskim dodatkiem :)

pozdr,
farm
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
ODPOWIEDZ

Wróć do „Starożytność i średniowiecze”