Melthoen (ARX)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące starożytności i średniowiecza.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: Melthoen Gra Strategiczna

Post autor: Raleen »

Pozwoliłem sobie scalić posty z tematem o grze.
Pragnę również zwrócić uwagę, że na naszym portalu jest do ściągnięcia, za zgodą Roberta, instrukcja, tak że można się zaznajomić:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=217
A tu jest moja recenzja gry:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=119
Myślę, że po zdjęciach też dobrze można się zorientować jak to wygląda.
A tu ogłoszenie o wyprzedaży:
http://strategie.net.pl/viewtopic.php?f=42&t=6416
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
tomig
Caporal
Posty: 69
Rejestracja: wtorek, 17 grudnia 2019, 20:03
Lokalizacja: Głogów
Has thanked: 58 times
Been thanked: 41 times

Re: Melthoen (ARX)

Post autor: tomig »

Dziękuje za trafną recenzję gry.
Melthoen to prosta gra stworzona z myślą o fanach fantasy, jednakże jest w niej coś "fajnego".
Ta gra jest rzeczywiście bardzo prosta, lecz jej przepisy zostały dobrze przemyślane, tak, że gra się w nią bardzo przyjemnie.
W szczególności dobrze napisane zostały opowiadania wprowadzające przed każdym scenariuszem, które skutecznie zachęcały do zagrania w nie.
Najlepszym opowiadaniem w moim odczuciu jest opowiadanie wprowadzające do scenariusza "Złota moneta". Pamiętam, swojego przyjaciela, który po przeczytaniu tego opowiadania był tak bardzo wzruszony, iż musiał przeczytać mi je ponownie, jednocześnie bojowniczo zapowiedział, iż zagra stroną książęcą, aby dać popalić tym niewdzięcznym chłopom.
Natomiast jeśli chodzi o scenariusze, to najlepszym scenariuszem jest scenariusz pierwszy pt. "Najemnicy" w którym gracz grający najemnikami musi jak najszybciej dokonać jak największych zniszczeń, zaś gracz grający strona książęcą ma za zadanie im w tym przeszkodzić. Raz zdarzyło się, iż gracz grający najemnikami, tak bardzo się wczuł w swoją rolę, iż zaczął palić nawet lasy, które nie były punktowane.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: Melthoen (ARX)

Post autor: Raleen »

Po latach autor rozwinął się, choć poszedł w stronę nieco innych gier, ale ja też z sentymentem wspominam te jego dawniejsze produkcje. Warto dodać, że gdy ta gra się ukazywała, poza "Grunwaldem 1410" Dragona właściwie nie było nic w klimatach średniowiecznych. Gry z zagranicy były rzadkością. Jednocześnie wielu pamiętało "Bitwę na Polach Pelennoru". Stąd zapewne decyzja autora by pójść, przynajmniej trochę w fantastykę. Niektórzy jego współpracownicy (nie wiem na ile on sam) byli także zaangażowani w świat RPG i te opisy trochę tym zalatują. Była to więc zarazem ciekawa próba sięgnięcia po nowe środowisko. Tak, że ostatecznie niby gra fantasy, ale nadal dużo w niej średniowiecza i to fantasy jak już było to mocno osadzone w klimatach historycznych.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Ogmios
Lieutenant
Posty: 509
Rejestracja: wtorek, 27 lutego 2018, 20:00
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki
Has thanked: 39 times
Been thanked: 104 times

Re: Melthoen (ARX)

Post autor: Ogmios »

Kiedyś miałem okazję zagrać i spodobało mi się na tyle, że nabyłem przy najbliższej okazji. Warto zagrać, choćby dla porównania z innymi produkcjami tamtego czasu, na tle których Melthoen wypada nieźle. Spodobała mi się szczególnie plansza.
A podpalanie jest super, o ile jesteś na dobrym końcu pochodni :twisted:
tomig
Caporal
Posty: 69
Rejestracja: wtorek, 17 grudnia 2019, 20:03
Lokalizacja: Głogów
Has thanked: 58 times
Been thanked: 41 times

Re: Melthoen (ARX)

Post autor: tomig »

Ta gra posiada również jedną rzadko spotykaną cechę, podnoszącą jej grywalność, a mianowicie możliwość zakupywania jednostek i kreowania w ten sposób armii wg własnego uznania.
Ustalenia wartości punktowej dla każdej jednostki nie wprowadzono w wersji podstawowej lecz jako dodatek do jednego z "Dragonów".
Z tego co pamiętam w polskich grach tylko w "Wojnach Napoleońskich" autor przewidział możliwość swobodnego kupowania przez graczy własnej armii. Jednakże w Wojnach Napoleońskich punktacja była źle opracowana, ponieważ mało kto kupował artylerię, natomiast jednostki strzelców były zbyt tanie, a przez to armie często składały się w większości z jednostek strzelców i strzelców gwardii.
Tymczasem w "Melthoen" punktacja została dużo lepiej przemyślana i jest bardziej zrównoważona.
Ciekawym eksperymentem było łączenie scenariusza Książęca Wdzięczność, gdzie każdy z graczy losował danego dowódcę wraz z przyporządkowanymi mu oddziałami, a następnie posiadał niewielką ilość punktów na zakup nowych oddziałów wg własnego uznania. Np. ktoś wylosował 3 ciężkie piechoty, dokonywał zakupu tego co mu brakowało czyli 1 lekkiej jazdy i łucznika, resztę punktów starczyło na zakup hołoty.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: Melthoen (ARX)

Post autor: Raleen »

Teraz takie "kupowanie" jednostek to jest w wielu grach standard. Kiedyś zresztą też było, ale nie wśród planszówek wojennych (historycznych), z których środowiska wywodził się autor.
Gra osadzona w klimacie fantastycznym stworzyła nowe możliwości.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
dbj
Capitaine
Posty: 847
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:09
Lokalizacja: Muszyna
Has thanked: 269 times
Been thanked: 255 times
Kontakt:

Re: Melthoen (ARX)

Post autor: dbj »

Miałem grę w swoich rękach, bo ją kupiłem, niestety nie było mi dane w nią zagrać. Instrukcja nie miała prawie 50 % kartek, reklamowałem, ale w minionych, dziwnych czasach najkorzystniej było wymienić na inną grę.
Nie ma idealnych systemów, są tylko takie, które akceptujemy bardziej lub mniej.
Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Starożytność i średniowiecze”