Strona 20 z 20
Re: Musket & Pike Series
: piątek, 8 stycznia 2021, 19:22
autor: Karel W.F.M. Doorman
Z jednym dodatkowym rzutem zgadzam się po kilku latach.
Re: Musket & Pike Series
: piątek, 8 stycznia 2021, 19:27
autor: Raleen
Ulysses pisze: ↑piątek, 8 stycznia 2021, 19:01
Karel W.F.M. Doorman pisze: ↑piątek, 8 stycznia 2021, 18:58
Ulysses pisze: ↑piątek, 8 stycznia 2021, 18:44
Wiem, że z walką Szwedzi vs Husaria był problem w Gustav Adolf: With God & Victorious Arms, ale ta gra ma 15 lat, a Pana mniej niż rok
Gdyby ta gra powstała teraz myślę, że zostałoby zrobione to lepiej, a może przeceniam sławę husarii na zachodzie
Prosszę porównać z "Wiedniem" Darka Góralskiego. To jest dopiero antyk.
Zgadza się. Chodziło mi przede wszystkim o brak wiedzy na zachodzie o husarii. W Gustav Adolf: With God & Victorious Arms zdaje się, że pomagali Polacy, ale ich wiedza nie została wzięta pod uwagę? Był tam jakiś problem.
Dla mnie w M&P największych kłopotem jest brak poziomu ucieczki armii/załamania morale jak GBOH lub Pana Wikingach. W M&P walczą dalej armie, które dawno by uciekły. Ba czasami nawet wygrywają na punkty!
Z tego co wiem, ich wiedza została wzięta pod uwagę tylko o tyle, że husarię trudno przechwycić. Gdyby Polacy nie doradzali, husaria byłaby na tym poziomie co szwedzcy rajtarzy albo miejscami gorsza
Niestety na tym się skończyło. Na zachodzie dopiero teraz stopniowo przyswajają sobie wiedzę na temat naszej jazdy. Podważa to przecież ogólnie uznany dogmat co do rozwoju sztuki wojennej, że wraz z upadkiem średniowiecza kawaleria schodzi na drugi plan a decydującą rolę na polu bitwy zaczyna odgrywać dobrze zorganizowana piechota itd. (nie ma sensu, żebym się rozpisywał, bo generalnie wszyscy wiemy o co chodzi).
Re: Musket & Pike Series
: niedziela, 10 stycznia 2021, 13:57
autor: zbyhoo
Co do punktu zalamania armii, jest on "sztucznie" (podkreslam sztucznie
) wtloczony w mechanizm i odbywa sie poprzez zmuszenie wszystkich skrzydel do przejscia w rozkaz Rally (punkt 5.8. przepisow).
Wszystkie jednostki piechoty/kawalerii musza byc rozbite i/lub bez formacji i/lub z obnizonym morale. Co w sumie oddaje sama idee zalamania danego zgrupowania (tu skrzydla).
Problem w tym ze taka sytuacje musi nastapic, w tym samym czasie dla wszystkich skrzydel (w samej rozgrywce jest to malo prawdopodobne).
Dwnerwujacy jest natomiast fakt, ze w ten sposob da sie rowniez uniknac samej walki, wprowadzajac wszystkie swoje skrzydla w Rally np.: w momencie gdy widac ze calkowita porazka jest nieunikniona.(przepis 4.6.)
Tym samym uzyskujac wynik "remis", zanim przecinik cie dopadnie.
Re: Musket & Pike Series
: niedziela, 10 stycznia 2021, 14:34
autor: Raleen
Jest coś takiego. Chyba raz się zdarzyło, że to zauważyłem, ale zwykle starałem się zwyciężyć i często mi wychodziło, więc nie miałem okazji praktykować
Jedyne co trochę ratuje sytuacje, to że przejście kilkoma skrzydłami pod rząd na ten rozkaz może nie być takie łatwe.
Trochę podobnie jak z tymi wskazywanymi wcześniej przypadkami, ktoś nie pomyślał, że to może mieć takie efekty i być w taki sposób wykorzystane.
Musket & Pike Dual Pack (GMT)
: czwartek, 22 września 2022, 21:16
autor: Ulysses
No i jest długo wyczekiwany Musket & Pike Dual Pack od GMT. Pudło na bogato, ale... nowa grafika na żetonach - obecnie nie mam zdania, nie chcę się wypowiadać przez pryzmat starych grafik, które lubiłem. Pomysł niby fajny, zobaczymy jak się sprawdzi na planszy. Jest oczywisty problem z kawalerią. Ma ją (poza nazwami jednostek) wyróżniać pasek po przekątnej. Jest on jednak ledwie widoczny. Na wiele sposobów można to było rozwiązać, wybrano chyba najgorszy z możliwych. Mapy mają inną, chropowatą, gramaturę. Wyglądają i są w dotyku ciekawe. Kolejna rzecz do sprawdzenia.
Re: Musket & Pike Dual Pack (GMT)
: czwartek, 22 września 2022, 21:43
autor: Raleen
Tak jak pisałeś, ukośny pasek przy kawalerii jest prawie niewidoczny patrząc po Twoich zdjęciach. Co do wizualizacji jednostek, jeśli zostanie podobna wielkość żetonów jak w pierwotnej wersji (gdyby miało być inaczej, musieliby zmienić także rozmiar map), to te nowe grafiki będą w realu mało widoczne, bo żetony są małe. A skoro, żetony są małe, to grafiki muszą być uproszczone i wyraziste. Dotychczasowe może nie były piękne i efektowne graficznie, ale dobrze wywiązywały się z tej roli i były dość różnorodne (te same rodzaje kawalerii potrafiły mieć inne ikonki i z daleka było można odróżniać regimenty). W nowej wersji będzie mało różnorodności, a przy tej wielkości grafik prawdopodobnie niewiele będzie widać. Przy ocenie takich rzeczy trzeba pamiętać, że to co na monitorze w powiększeniu wygląda ładnie, niekoniecznie będzie wyglądać ładnie w realu, gdy będziemy patrzeć na żeton z takiej odległości z jakiej obserwuje się je zwykle podczas gry.
Re: Musket & Pike Dual Pack (GMT)
: piątek, 23 września 2022, 09:19
autor: Ulysses
Mam nieodparte wrażenie, że ktoś wpadł na fajny pomysł, na ekranie komputera prezentowało się to dobrze. Po wydruku próbnym stało się jasne, że jest problem z rozróżnianiem jednostek (a pieniądze już wydano), więc pospiesznie dodano pasek. Opinie na Consimworld są zróżnicowane, bardziej niż w Polsce, gdzie większość jest na "nie". Ja z ostateczną oceną wstrzymam się do rozgrywki.
Re: Musket & Pike Dual Pack (GMT)
: sobota, 24 września 2022, 22:23
autor: Neoberger
Mi się nie podoba. Mimo, że uwielbiam epokę i kiedyś dla siebie jak robiłem żetony do własnej gry, to też dałem takie ikonki.
I wyglądało to g...o. Więc przerobiłem na figurki żołnierzy.
Na szczęście mam wszystkie gry z tej serii i mimo, że nie daję rady grać w tak błędnie oddaną epokę (wzorowanie się na systemie Berga o starożytności wyszło jeszcze słabiej), to mam i cieszę się, że nie muszę kupować kolejnego wymysłu Hulla.
Myślałem, że po Won by the Sword, GMT dało sobie spokój z tym panem.
Re: Musket & Pike Dual Pack (GMT)
: niedziela, 16 października 2022, 14:45
autor: Raleen
Z tymi ikonkami, jak to w takich sytuacjach, przypominają mi się stare gry komputerowe z lat 90-tych (wtedy częściej grałem w ten typ gier), gdzie z edycji na edycję czasami coś zmieniano tylko dlatego, że trzeba było zmienić, dać powiew świeżości, nowości. Czy to miało sens i lepiej wyglądało, nie miało znaczenia.
Było jeszcze na początku wspominane o chropowatej mapie - domyślam się o co chodzi, ale chętnie dowiem się więcej, choćby z czystej ciekawości. Poza tym, czy coś się zmieniło w systemie?
Wydaje mi się, że gra wyszła głównie za sprawą tego, że stary nakład dawno się wyczerpał, a trafiają się coraz częściej chętni spróbować pierwszych wydanych gier (zwłaszcza angielska wojna domowa).