Zasady ogólne wspólne dla różnych epok

Recenzje przepisów, relacje z rozgrywek (After Action Reports), zasady domowe.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43400
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3970 times
Been thanked: 2528 times
Kontakt:

Zasady ogólne wspólne dla różnych epok

Post autor: Raleen »

Panowie

Wiem, że niektóre grupy stosują takie podejście, że opracowuje się pewne najbardziej ogólne zasady, które stosuje się do rozgrywek we wszystkich epokach. Co o tym sądzicie? Ewentualnie jaki zakres takich zasad wydaje się Wam odpowiedni? Temat do szerokiej dyskusji..
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
AWu
Słońce Austerlitz
Posty: 18134
Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: AWu »

WRG tak robi

Jedne zasady od 3000 BC do 1500

i te same z malymi znianami (zrab ten sam - szczegoly sie roznia) do renesansu 1500-1700+

Sa epoki ktore sa ze soba niekompatybilne i zawsze ktoras bedzie poszkodowana historyczno-logicznie

w DBXach taka smiesznostka jest to ze rydwany w zasadzie moga byc lepsze od ciezkiej konnicy

wiec pojedynek Francuzki Ordonans vs Hetyci nie jest tak jednoznaczny jak byc powinien - i wynik moze zaskoczyc ;D
Awatar użytkownika
Wookush
Lieutenant
Posty: 508
Rejestracja: wtorek, 3 lipca 2007, 12:28
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wookush »

Idea piękna, acz utopijna. System musi być pisany pod coś, jakiś okres historyczny, a potem robi się "patha" pod resztę epok i wio. Ale jak w zasadach uwzględni się takie sprawy jak zmiana systemu bitew z "do przełamania szyku" na "walkę manewrową", wynalezienie strzemiona, zastosowanie prochu to powoli z uniwersalnego systemu zrobi się tomik grubości Biblii.
Gram w: "Kompfgruppe Normandy"
Gram w: "Ambush Alley: Force On Force"
I JESTEM Z TEGO DUMNY !!! :D
Awatar użytkownika
Gilgamesh44
Adjudant
Posty: 254
Rejestracja: środa, 10 października 2007, 17:02
Lokalizacja: s komputra

Post autor: Gilgamesh44 »

Systemik może być abstrakcyjny "papier-nożyce-kamień" jak DBA i wszystko będzie działało bardzo ładnie. Dopóki przeciwnicy będą z tej samej epoki.

Przy systemach innych niż abstrakcyjne nie będzie się dało tego dobrze zrobić.
"Jeśli będę zdrów, nie cierpienia Jonów bedą przedmiotem ich [Greków] gawęd, lecz ich własne"
Awatar użytkownika
AWu
Słońce Austerlitz
Posty: 18134
Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: AWu »

Ano to problem DBA

za latwo za duzo
i zawsze sie trafia ci Hetyci rozjezdzajacy ordonans ;D
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43400
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3970 times
Been thanked: 2528 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

To znaczy może trochę doprecyzuję, co miałem na myśli. Chodziło mi o taki najzupełniej ogólny zespół zasad, stanowiący tylko część zasad systemowych, mniejszą część.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Wookush
Lieutenant
Posty: 508
Rejestracja: wtorek, 3 lipca 2007, 12:28
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wookush »

Może chodzi ci o mechanikę, nie zasady? Czyli sposób testowania jednostek, podstawowe wartości ruchu, fizykę na polu bitwy itp. no niby można coś takiego uznać za system uniwersalny.
Gram w: "Kompfgruppe Normandy"
Gram w: "Ambush Alley: Force On Force"
I JESTEM Z TEGO DUMNY !!! :D
Awatar użytkownika
AWu
Słońce Austerlitz
Posty: 18134
Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: AWu »

no to DBXy sa doskonalym przykladem

w sumie pomysl nie jest zly i dosyc popularny
DBXy
Principles of War
Polemos
Micro Armour,Cold War Comander, Spearhead

jak sie podoba jakis system to nie trzeba sie ucyzc 15 do 15 epok ;D
S.Rakowiecki
Appointé
Posty: 46
Rejestracja: sobota, 12 lipca 2008, 09:53
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: S.Rakowiecki »

Witam. Cóż, jeśli w zestaw tzw regulacji ogólnych włączyć przemyślane elementy, zrobić to celowo i wykorzystywać konsekwentnie to żadnej utopii w tym się nie stwierdzi. I tak :widoczność, zasięg głosu, tempa ruchu konia ( kłus, stęp, galop, cwał ), podział doby ( świt, dzień, zmierzch, noc ) , pory roku / może nie będę wymieniał..../ , pogoda / różne pogody, w różnych porach roku, o różnych porach doby/, miejsce akcji / kontynent chociaż, klimat.../ las ( wnętrze, skraj-lizjera ), teren zabudowany.... Wymieniłem niektóre. W PMiHW od 34 lat dla 18 okresów historycznych wszystkie wymienione i kilka jeszcze innych regulacji jest wykorzystywane z wielkim powodzeniem....
Raleen, rozumiem intencję, jest ciekawa niemniej support jest wskazany w prozaicznym zakresie : o jakie i czemu mające służyć regulacje ponadczasowe ma/może/powinno chodzić . Pozdrawiam rozmówców. XD Merytoryka, logistyka, przepisy, dla różnych okresów mogą i muszą - moim zdaniem - mocno się róznić. Co ma się do szeregu stałych zasad nieszkodliwie jeśli nie wspierająco, ułatwiająco i przyspieszająco. Sukcesów w akcjach, walkach i grach. :*
Spieszmy się szanować ludzi tak szybko zapominają ....
Awatar użytkownika
Cezary29
Adjudant-Major
Posty: 321
Rejestracja: poniedziałek, 23 lipca 2007, 12:21
Lokalizacja: 3miasto

Post autor: Cezary29 »

AWu pisze:Ano to problem DBA

za latwo za duzo
i zawsze sie trafia ci Hetyci rozjezdzajacy ordonans ;D
Bo ja wiem czt taki problem, jak juz wyzej przedmowcy wspomnieli od tego sa historyczni przeciwnicy z epoki zeby takich bzdur nie bylo. Zreszta ja nie nie bardzo lubie podejscie typu open przy graniu DBA bo ci przyslowiowi Hetyci w swoich wozeczkach moga rozjechac zakutych w stal rycerzy. Jak sama nazwa wskazuje DBA jest systemem historycznm wiec mimo dosc abstrakcyjnych zasad mozna grac calkiem historyczne starcia.

A wracajac do zasad, teroretycznie da sie takie szkieletowe zasady zrobic, przeciez twierdzenia niejakiego Sun Tzu sprzed x czasu nadal sa jak najbardziej aktualne, poniewaz zasada nie bardzo sie zmienila tylko srodki uzywane do walki wywiadu etc. Nadal obowiazuja takie trudne rzeczy jak zasada ekonomiki sil czy rozpoznanie/wywiad i wiele wiele innych
________________________________
si vis pacem para bellum
_________________________________
Awatar użytkownika
AWu
Słońce Austerlitz
Posty: 18134
Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: AWu »

Tak ale jest tez turniejowym

turnieje to bardzo popularna forma rozgrywki
a co poradzisz jak graczy nie ma tyle zeby grac historyczne mecze ?

to jest ciut bardziej skaplikowana sprawa
Awatar użytkownika
Cezary29
Adjudant-Major
Posty: 321
Rejestracja: poniedziałek, 23 lipca 2007, 12:21
Lokalizacja: 3miasto

Post autor: Cezary29 »

Mozna organizowac turnieje tematyczne (np Wojny Diadochow) mozna ograniczac listy armii do np cz II army lista mozna zrobic wiele rzeczy. Armia do DBA kosztuje takie grosze i maluje sie ja na tyle szybko ze wiekszosc zaangazowanych w granie ludzi ma po kilka, lub nawet kilkanascie armii (lub setke :rotfl: ) i da sie tak organizoac turnieje zeby bylo milo i z sensem. Przepraszam autora watku za OT :ost:
________________________________
si vis pacem para bellum
_________________________________
Awatar użytkownika
AWu
Słońce Austerlitz
Posty: 18134
Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: AWu »

Da sie, ale zadko wychodzi

a DBA jest wyjatkiem tutaj, bo to minisystem

do jego duzych kuzynow juz nie bardzo to sie odnosi
ODPOWIEDZ

Wróć do „Systemy historyczne - do końca XIX w.”