Kanał żeglowny Nowy Świat
- Karel W.F.M. Doorman
- Admiraal van de Vloot
- Posty: 10536
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
- Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
- Has thanked: 2083 times
- Been thanked: 2812 times
Kanał żeglowny Nowy Świat
Wywiad z pływającym po europejskich wodach śródlądowych szyprem Szymonem Koturem.
https://www.youtube.com/watch?v=kC3bmW27vsI
https://www.youtube.com/watch?v=kC3bmW27vsI
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
- Karel W.F.M. Doorman
- Admiraal van de Vloot
- Posty: 10536
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
- Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
- Has thanked: 2083 times
- Been thanked: 2812 times
Re: Kanał żeglowny Nowy Świat
„Nie chodzi o okręty wojenne”. Komandor o strategicznym znaczeniu kanału na Mierzei Wiślanej
https://www.youtube.com/watch?v=ZKesohkEbt8
https://www.youtube.com/watch?v=ZKesohkEbt8
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
- Karel W.F.M. Doorman
- Admiraal van de Vloot
- Posty: 10536
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
- Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
- Has thanked: 2083 times
- Been thanked: 2812 times
Re: Kanał żeglowny Nowy Świat
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43386
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3948 times
- Been thanked: 2514 times
- Kontakt:
Re: Kanał żeglowny Nowy Świat
Porównanie apropos głębokości kanałów śródlądowych:
https://wpolityce.pl/swiat/614965-najwa ... glebokosci
https://wpolityce.pl/swiat/614965-najwa ... glebokosci
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- Karel W.F.M. Doorman
- Admiraal van de Vloot
- Posty: 10536
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
- Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
- Has thanked: 2083 times
- Been thanked: 2812 times
Re: Kanał żeglowny Nowy Świat
Te płacze z głębokością. Przez kanał spokojnie przejdą okręty minowo-transportowe typu 767 o rozmiarach 95,8 długości, 10,8 szerokości i 2,38 zanurzenia. Średnia głębokość Zalewu to około 4 m. Wiadome, że średnia, to nie rzeczywista w danym miejscu, ale transport czegokolwiek do i z Elbląga jest już możliwy. No i jednostki Straży Granicznej też mogą już pływać po Zalewie.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
- Karel W.F.M. Doorman
- Admiraal van de Vloot
- Posty: 10536
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
- Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
- Has thanked: 2083 times
- Been thanked: 2812 times
Re: Kanał żeglowny Nowy Świat
Szerokość śluzy? 20 m. Szerokość toru wodnego (planowana) na zalewie: 100 m. Kawał wody.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
- Karel W.F.M. Doorman
- Admiraal van de Vloot
- Posty: 10536
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
- Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
- Has thanked: 2083 times
- Been thanked: 2812 times
Re: Kanał żeglowny Nowy Świat
I jeszcze jedno: Polska po 1989 odwróciła się plecami do własnych rzek. Dosłownie. Wisła w środkowym biegu jak była, tak dalej jest nieuregulowana.
W sierpniu byliśmy z żoną na przejażdżce w Zawichoście. Od teściowej spod Sandomierza rzut beretką. Facet obsługujący prom odstawił go i bo nie mógł pływać. Za niska woda. Prom o zanurzeniu... 25 cm.
W sierpniu byliśmy z żoną na przejażdżce w Zawichoście. Od teściowej spod Sandomierza rzut beretką. Facet obsługujący prom odstawił go i bo nie mógł pływać. Za niska woda. Prom o zanurzeniu... 25 cm.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
-
- Général de Brigade
- Posty: 2071
- Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 89 times
- Been thanked: 192 times
Re: Kanał żeglowny Nowy Świat
Prace nad kolejnym etapem: https://www.youtube.com/watch?v=xtAsbFJkLbQ
- Karel W.F.M. Doorman
- Admiraal van de Vloot
- Posty: 10536
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
- Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
- Has thanked: 2083 times
- Been thanked: 2812 times
Re: Kanał żeglowny Nowy Świat
I spór państwa z Elblągiem o 900 metrów drogi wodnej do pogłębienia i utrzymania.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
- jimmor
- Adjudant Commandant
- Posty: 1901
- Rejestracja: sobota, 3 marca 2007, 18:39
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 194 times
- Been thanked: 478 times
- Kontakt:
Re: Kanał żeglowny Nowy Świat
Moja subiektywna ocena...
Największymi przeciwnikami przekopu są samorządowcy z Gdańska. Jest to o tyle ciekawe, że gdy po wstąpieniu do UE zaczęły się problemy z korzystaniem z cieśniny Piławskiej w Gdańsku powstały projekty stworzenia drogi wodnej śródlądowej do Elbląga (a właściwie rozbudowy istniejących połączeń do kat. IV, czyli 3,5m głębokości). Warto zauważyć, że droga taka nie tylko połączyłaby Gdańsk z Elblągiem, ale także Gdańsk z Kaliningradem, umożliwiając transport przez Zalew Wiślany towarów zestawami pchanymi. A obecnie (o co zresztą odbywa się w mediach darcie łacha) niemal 100% ruchu w porcie elbląskim to obsługa wymiany handlowej z Kaliningradem. Czy taka droga śródlądowa byłaby szansą dla Elbląga...? Czy może raczej zostałby wypchnięty całkiem z handlu z Rosją przez dysponujący znacznie bogatszą ofertą Gdańsk?
W ostatnich latach Gdańsk się jednak powoli zapycha, pojawiają się sygnały że chętnie oddałby część obsługi mniejszych jednostek by skupić się na obsłudze jednostek oceanicznych. Plącze się tu na marginesie jakaś sprawa sprzedaży deweloperom wybrzeży w Gdańsku, które podobno miasto zobowiązało się przekazać skarbowi państwa. Elbląg mógłby pomóc Gdańskowi z obsługą wewnątrzbałtyckich jednostek, jednak Gdańsk by wolał by to się odbyło na zasadzie podwykonawstwa a nie konkurencji. I tu szukałbym źródeł konfliktu pomiędzy samorządowcami a rządem. Według mnie rząd kombinuje, jak tu choć trochę osłabić monopol Portu Morskiego Gdańsk a samorząd gdański jak przeczekać obecną władzę i ten monopol wzmocnić...
Elbląg ma kilka cech, które mogą z niego zrobić ruchliwy port. Jest przede wszystkim dobrze skomunikowany, tak drogowo jak i kolejowo. Tu bije np. taką Ustkę, która mogłaby przyjmować większe statki, tylko nie bardzo ma jak wywieźć towary z miasta. Dodatkowo Elbląg ma możliwość korzystania z transportu śródlądowego - może stać się portem przeładunkowym gdzie towary ze statków bałtyckich trafiają na barki i dalej kanałami i Nogatem na Wisłę, oczywiście po dodatkowych inwestycjach. Ale myślę, że z tego nic nie wyjdzie tak długo jak samorząd i rząd się nie zsynchronizują jeżeli chodzi o przynależność partyjną. W stronę obojętną...
Największymi przeciwnikami przekopu są samorządowcy z Gdańska. Jest to o tyle ciekawe, że gdy po wstąpieniu do UE zaczęły się problemy z korzystaniem z cieśniny Piławskiej w Gdańsku powstały projekty stworzenia drogi wodnej śródlądowej do Elbląga (a właściwie rozbudowy istniejących połączeń do kat. IV, czyli 3,5m głębokości). Warto zauważyć, że droga taka nie tylko połączyłaby Gdańsk z Elblągiem, ale także Gdańsk z Kaliningradem, umożliwiając transport przez Zalew Wiślany towarów zestawami pchanymi. A obecnie (o co zresztą odbywa się w mediach darcie łacha) niemal 100% ruchu w porcie elbląskim to obsługa wymiany handlowej z Kaliningradem. Czy taka droga śródlądowa byłaby szansą dla Elbląga...? Czy może raczej zostałby wypchnięty całkiem z handlu z Rosją przez dysponujący znacznie bogatszą ofertą Gdańsk?
W ostatnich latach Gdańsk się jednak powoli zapycha, pojawiają się sygnały że chętnie oddałby część obsługi mniejszych jednostek by skupić się na obsłudze jednostek oceanicznych. Plącze się tu na marginesie jakaś sprawa sprzedaży deweloperom wybrzeży w Gdańsku, które podobno miasto zobowiązało się przekazać skarbowi państwa. Elbląg mógłby pomóc Gdańskowi z obsługą wewnątrzbałtyckich jednostek, jednak Gdańsk by wolał by to się odbyło na zasadzie podwykonawstwa a nie konkurencji. I tu szukałbym źródeł konfliktu pomiędzy samorządowcami a rządem. Według mnie rząd kombinuje, jak tu choć trochę osłabić monopol Portu Morskiego Gdańsk a samorząd gdański jak przeczekać obecną władzę i ten monopol wzmocnić...
Elbląg ma kilka cech, które mogą z niego zrobić ruchliwy port. Jest przede wszystkim dobrze skomunikowany, tak drogowo jak i kolejowo. Tu bije np. taką Ustkę, która mogłaby przyjmować większe statki, tylko nie bardzo ma jak wywieźć towary z miasta. Dodatkowo Elbląg ma możliwość korzystania z transportu śródlądowego - może stać się portem przeładunkowym gdzie towary ze statków bałtyckich trafiają na barki i dalej kanałami i Nogatem na Wisłę, oczywiście po dodatkowych inwestycjach. Ale myślę, że z tego nic nie wyjdzie tak długo jak samorząd i rząd się nie zsynchronizują jeżeli chodzi o przynależność partyjną. W stronę obojętną...
- Karel W.F.M. Doorman
- Admiraal van de Vloot
- Posty: 10536
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
- Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
- Has thanked: 2083 times
- Been thanked: 2812 times
Re: Kanał żeglowny Nowy Świat
"W tym samym czasie (ok. 1904 - przyp SŁ) flota August Zedlera (Die dampschiffs-Rhederei fur Fluss-und Haffschiffahrt A. Zedler) liczyła 12 jednostek. I tak: MARTHA pływała cztery razy w tygodniu na trasie Elbląg-St. Dolno-Bągart-Dzierzgoń, KAHLENBERG, ELSA, ANNA i KRONPRINZ pływały po Zalewie Wiślanym (m.in. do Krynicy Morskiej, Fromborka i Sztutowa), BERTHA, ANTONIA i ADELE dwa razy w tygodniu kursowały po kanale (Elbląskim na dzisiejsze, Oberlandzkim wg ówczesnej nazwy - przyp. SŁ) między Elblągiem, Miłomłynem, Ostródą, Iławą, Zalewem i innymi miejscowościami, zaś FRISCH, TIEGENHOF, LINAU i JULIUS BORN trzy razy w tygodniu zawijały do Gdańska."
R. Kowalski: Ostróda-Iława-Elbląg. Z dziejów żeglugi śródlądowej, Olsztyn 2016, s. 62.
R. Kowalski: Ostróda-Iława-Elbląg. Z dziejów żeglugi śródlądowej, Olsztyn 2016, s. 62.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43386
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3948 times
- Been thanked: 2514 times
- Kontakt:
Re: Kanał żeglowny Nowy Świat
Tymczasowo zamykam wątek.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)