Waldemar Danielewicz: Żegluga śródlądowa w Polsce

Od wybuchu rewolucji francuskiej (1789) do roku 1900.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10548
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2089 times
Been thanked: 2820 times

Waldemar Danielewicz: Żegluga śródlądowa w Polsce

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

WALDEMAR DANIELEWICZ - Z MOJEGO ARCHIWUM [1]

Witam, postanowiłem przedstawić historię statków rzecznych tych wiślanych, odrzańskich, jeziorowych itd. O ile wzbudzi to wasze zainteresowanie to na początek statek pasażerski o nazwie:

„KOLOS”/KOЛЛOC”
ROK BUDOWY: 1911
STOCZNIA: Włocławek [Rosja]
NR. BUD.:
DANE TECHNICZNE:
długość całkowita: 54,17 m; szerokość: 5,88 m; szerokość z tamborami: 11,33 m; wysokość burt: ?.: 0,51 m; zanurzenie max.: 0,81 m.
nośność: t
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa podwójnego rozprężania dwu-cylindrowa o mocy 180 KM; rok budowy 1911; producent: L. Zobel, Bromberg [Bydgoszcz]
KOTŁY PAROWE:
brak danych o producencie i roku budowy; ciśnienie: 12 atm.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: ?
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: dwa boczne koła łopatkowe Morgana; załoga: 11 osób; pasażerowie: 550 osób; prędkość: ? km/godz.
PORT MACIERZYSTY:
Włocławek
ARMATOR:
Towarzystwo Żeglugi „Krater” we Włocławku
NUMERY REJESTRACYJNE:
5026 [MPS]
HISTORIA
Zbudowany jako statek pasażersko-towarowy dla Towarzystwa Żeglugi „Krater” we Włocławku nazwany został „KOLOS”/KOЛЛOC”. Pływał z Włocławka do Warszawy. W sierpniu 1914 roku zarekwirowany przez rosyjskie Ministerstwo Putiej Soobszczenia [Ministerstwo Komunikacji] jako transportowiec dla Frontu Południowo-Zachodniego armii rosyjskiej. W 1915 roku był w ruchu od 13 kwietnia [26 kwietnia] do 5 sierpnia[26lipca]1. Przepracował 338 godzin i przebył 1836 wiorsty. Odbył 23 rejsy w tym 12 do twierdzy Nowogeorgijewsk [Modlin], 5 do Secymina, 3 do Krosnowa, 2 do Nowego Dworu i jeden do Jabłonny. Załoga statku to 8 osób: kapitan, sternik, 3 marynarzy, maszynista i 2 palaczy. Po tym okresie skierowany na niezaplanowany remont w stoczni MPS na Czerniakowie w Warszawie. Rachunek za remont z 13 czerwca [31 maja] 1915 opiewał na 2664 ruble i 57 kopiejek, plus 228 rubli za inwentarz [w tym jedna duża bandera MPS]Protokołem Nr 97 z dnia 16 czerwca [3 czerwca] 1915 roku odebrano na statku prace malarskie. Rankiem 5 sierpnia[23 lipca] odpłynął do twierdzy Nowogiergijewsk. Tam został samozatopiony prawdopodobnie 19 sierpnia [6 sierpnia]Brak dalszych informacji.
Załoga opłacana była od 14 kwietnia
1 . daty według kalendarza juliańskiego
© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 20 marca 2011 r. Uzupełniono 1 września 2013 r. na podstawie informacji od J. Bartelskiego.
KOLOS - pierwszy od prawej strony w Warszawie. Pocztówka z 1913 r. z moich zbiorów.
Obrazek
Ostatnio zmieniony czwartek, 9 lutego 2023, 09:19 przez Karel W.F.M. Doorman, łącznie zmieniany 1 raz.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10548
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2089 times
Been thanked: 2820 times

Re: Waldemar Danielewicz: Żegluga rzeczna w Polsce

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

WALDEMAR DANIELEWICZ ---Z MOJEGO ARCHIWUM [2]
statek pasażerski na dodatek o napędzie bocznokołowym na Zatoce Gdańskiej na pewno wzbudzał nie małą sensację zwłaszcza że dominowały na niej śrubowce. HANKA bo o niej tu mowa też ma bogatą historię, którą udało mi się ustalić i sprostować gdyż tak naprawdę nie wiele o niej było wiadomo. A więc przedstawiam HANKĘ.
Zbudowano ją w niemieckim Roβlau nad Łabą jako statek pasażerski dla Stantien & Becker, Memel [dz.Kłajpeda] w 1878 r. gdzie pływał pod nazwą „HENRIETTE” na Zalewie Kurońskim. W 1892 roku armatorzy przenieśli swoją siedzibę do miasta Königsberg [dz.Kaliningrad] w związku z czym „Henriette” pływała na wodach Zalewu Wiślanego [Frisches Haff]. Rok później statek sprzedano M. Wisbarowi. Natomiast w kwietniu 1898 roku trafił do Hamburga do W. Eicholza gdzie pływał na Łabie pod nazwą „GERTRUD”. Po niecałym roku jednostkę nabył Carl A. Wilhelm Feicht, z Hamburga. Jeszcze w lipcu 1899 statek roku trafił do Breslau [dz. Wrocław]niestety armator nie jest znany. Z kolei w 1908 roku powrócił do Memel [Kłajpeda] gdzie został przebudowany, podłuźony a także wymieniono maszynę parową. Po tej modernizacji został nazwany „VULCAN”. Po roku 1914 kupiony przez braci Bieber. W 1919 roku znalazł się w Gdańsku [Danzig]. Zakupiony przez Stanisława von Leszczyńskiego na zlecenie Ministerstwa Robót Publicznych. Nie wiadomo jak znalazł się w 1921 roku w Toruniu gdzie został nazwany „ZAGŁOBA”, przydzielony do Zarządu Rzeki Wisły. Jednostka stała w porcie zimowym gdzie była używana jako koszarka czyli hotel dla załóg statków oraz magazyn. Statek był nie przydatny do żeglugi na Wiśle ze względu na zbyt duże zanurzenie. W październiku 1927 roku statek przeszedł przy wysokiej wodzie do Gdańska gdzie został dokowany, po czym skierowany do Stoczni Gdyńskiej w Gdyni na remont i przebudowę. Nazwany „HANKA”na cześć córki inż. Eugeniusza Kwiatkowskiego ministra przemysłu i handlu, budowniczego portu w Gdyni i zwolennika rozwoju gospodarki morskiej .Uroczyste podniesienie bandery nastąpiło w Gdyni 1 lipca 1928 roku w obecności m.innymi J. Piłsudskiego gdyż w tym samym czasie podnoszono bandery na nowych nabytkach Żeglugi Polskiej S.A., statkach pasażerskich nazwanych imionami córek marszałka czyli „Jadwiga” i „Wanda”. Obydwie dziewczynki zostały matkami chrzestnymi statków podobnie jak Hanna Kwiatkowska statku „Hanka”. Eksploatowany był na wodach Zatoki Gdańskiej zawijając do Orłowa, Helu czy Zoppot [dz. Sopot]. Częste awarie spowodowały że po sezonie w 1931 roku „Hankę” wycofano z eksploatacji po 53 latach służby. 20 września 1933 roku sprzedany na złom.
ROK BUDOWY: 1878;
STOCZNIA: Gebruder Sachsenberg, Rosslau/Elbe. [Niemcy]
NR. BUD.: 29
DANE TECHNICZNE:
1871
długość całkowita: 26,00 m; szerokość: 3,75 m; zanurzenie max.: 2,10 m; wyporność: 100 t.
1927
długość całkowita: 32,03 m; długość m.p.: 31,20 m; szerokość: 3,78 m; szerokość całkowita: 8,22 m; zanurzenie: 1,2 m.; pojemność brutto: 92 RT; netto: 34 RT
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa stojąca dwucylindrowa prod.: Gebruder Sachsenberg, Roslau; 1871 r.; moc: 100 KM.
1 maszyna parowa stojąca trzycylindrowa nieznanej produkcji o mocy 300 KM
KOTŁY PAROWE
brak informacji
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: drewno.
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: boczne koła łopatkowe; załoga: 7 osób; prędkość 18 km/godz.; pasażerów: 150 osób.
PORT MACIERZYSTY:
Gdynia
ARMATOR:
Żegluga Polska S.A., Gdynia.
NUMERY REJESTRACYJNE:
2535 [BSR.Hamburg]
© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 19 styczeń 2011 r.
przedruk za podaniem źródła i autora.
Poniżej statek HANKA na wodach Zatoki Gdańskiej - zbiory: W.Danielewicz

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10548
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2089 times
Been thanked: 2820 times

Re: Waldemar Danielewicz: Żegluga rzeczna w Polsce

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

WALDEMAR DANIELEWICZ ----------- Z MOJEGO ARCHIWUM [3]
dzisiaj przestawiam najdłuższy statek wiślany w jej historii a mianowicie PAN TADEUSZ. Był dłuższy od statku pasażerskiego "Bałtyk" aż o 13 m. Niestety los nie był dla niego łaskawy.
Zbudowany jako statek flagowy firmy Żegluga Parowa M. Fajans i Synowie w Warszawie, nazwany został „PAN TADEUSZ”/ПAH TAДEYШ”. Jego konstruktorem był inż Edward Fajans. Najdłuższy statek pasażerski na Wiśle, urządzony z dużym komfortem. Od 1912 roku w Warszawskim Akcyjnym Towarzystwie Handlu i Żeglugi w Warszawie. Po wybuchu wojny w sierpniu 1914 roku przebudowany w Stoczni na Solcu w Warszawie na statek szpitalny. W sierpniu 1915 roku mimo oznakowania że jest statkiem szpitalnym został zatopiony pod Wólką Gołębską przez niemiecką artylerię. W 1916 roku z wraku wymontowano kocioł parowy. Wydobyty w 1949 roku i złomowany.
ROK BUDOWY: 1911
STOCZNIA: Warsztaty Mechaniczne Żeglugi Parowej M. Fajans i Synowie, Warszawa [Rosja]
NR. BUD.:
DANE TECHNICZNE:
długość całkowita: 76,03 m; szerokość na wręgach: 6,39 m; szerokość całkowita: 11,10 m; zanurzenie: 0,61/0,81 m.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa podwójnego rozprężania prod.: nieznany; 1895 r.; moc: 150 KM
KOCIOŁ PAROWY
1 kocioł parowy płomieniówkowy prod. nieznany z roku 1895; ciśnienie: 12 atm.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: drewno.
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: boczne koła łopatkowe; pasażerów 700 osób.; załoga 11 osób.
PORT MACIERZYSTY:
Warszawa
ARMATOR:
Żegluga Parowa M. Fajans i Synowie, Warszawa.
NUMERY REJESTRACYJNE:
5005 [MPS]
© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 18 marca 2011 r.

Obrazek
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10548
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2089 times
Been thanked: 2820 times

Re: Waldemar Danielewicz: Żegluga śródlądowa w Polsce

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Z MOJEGO ARCHIWUM ---WALDEMAR DANIELEWICZ [4]
tym razem ASTA
Brak informacji o wcześniejszych losach statku, prawdopodobnie zakupiona w Gdańsku przez Ludwika Fidosza z Gdyni z kredytów Banku Gospodarstwa Krajowego Oddział w Gdyni w 1927 r. Armatorem statku została firma Wody Morskie Orłowo Sp. z o.o. w Gdyni. Użytkowany jako statek pasażerski w relacji Orłowo-Zoppot [dz.Sopot]. W 1931 r. remont w Gdyni sposobem gospodarczym. Od 1933 roku w eksploatacji w porcie gdyńskim, a także do Orłowa. W 1935 roku zajęta wyrokiem sądowym przez komornika na rzecz Banku Gospodarstwa Krajowego. Na początku 1936 roku statek nabył gdański armator Johann Saidowski i przebudował na holownik. Statek otrzymał nowy silnik o mocy 75 KM. W 1937 roku holownik kupił Bernard Lengowski wspólnie z żoną Weroniką z domu Żurek z Bydgoszczy zamieszkali przy ulicy Smutnej 2. „Asta” oprócz przeholunków używana była jako statek pasażerski na Brdzie i Wiśle. We wrześniu 1939 roku holownik używany był przez saperów Wojska Polskiego do holowania pontonów mostowych w okolicach Chełmna. W latach okupacji jednostka używana była przez Lengowskich bez zmiany nazwy. W marcu 1945 roku holownik zajęty został na krótko przez Okręgowy Urząd Likwidacyjny w Bydgoszczy, ale po udowodnieniu praw własności został im zwrócony. W 1949 roku „Astę” upaństwowiono i przekazano Państwowej Żegludze Śródlądowej we Wrocławiu. Ekspozytura w Bydgoszczy. Od 1951 roku statek użytkowała Żegluga na Wiśle Przedsiębiorstwo Państwowe Ekspozytura Rejonowa w Bydgoszczy. Rok później holownik trafił do Bazy Remontowej w Chełmnie. Tam stwierdzono, że stan techniczny jest zły i statek nadaje się do kasacji. Wymontowano silnik i wstawiono go do przebudowywanego statku „Czerwińsk”. Jednak, z niewyjaśnionej do tej pory przyczyny kierownictwo stoczni podało dyrekcji, że to właśnie holownik „Czerwińsk” złomowano a nie „Astę” jednocześnie informując, że zgodnie z wytycznymi zmienia się nazwę „Asta” na „Certa”, co pokutowało w wielu rejestrach przez wiele lat, gdy po „Aście” nie było śladu. Sytuację wyjaśniono wprawdzie w 1954 r. w rejestrze R.D.W. Bydgoszcz gdzie urzędnik czerwonym atramentem dokonał wyjaśnienia sprawy, jednak w dokumentach P.R.S-u przy nazwie „Certa” podawano błędnie ex „Asta”.
1943 r. -
długość całkowita: 14,92 m; szerokość całkowita: 3,02 m ; zanurzenie: 0,80.; nośność: 12 t
1947 r.
długość całkowita: 14,92 m; szerokość całkowita: 3,92 m ; wysokość burt: 1,50; wysokość całkowita: 4,90 m zanurzenie: 0,80.; nośność: 12,92 t
SILNIKI GŁÓWNE:
1927
1 silnik wysokoprężny dwucylindrowy Volund o mocy 60 KM.
1936
1 silnik wysokoprężny „Deutz” czterocylindrowy o mocy 75 KM
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: 1 śruba ; prędkość: 15 km/h.; załoga: 2 osoby
PORT MACIERZYSTY:
Bydgoszcz
ARMATOR:
P.P. Żegluga na Wiśle. Ekspozytura Rejonowa w Bydgoszczy
NUMERY REJESTRACYJNE:
419 [BSR. Bromberg od 1939 r.. ]; 6275 [P.Z.W., Bydgoszcz od 1946r.];
© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 11 marca 2007.
Na zdjęciach ASTA w Bydgoszczy i Gdyni. Zdjęcia ze zbiorów Franciszka Manikowskiego i Jerzego Micińskiego.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Historia XIX wieku”